علی جلالی دیزجی؛ لیلا جباری
چکیده
هدف: در این تحقیق، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شناسایی مولفههای خدمت نیازمند ارتقاء هدف پژوهش است. روش: پژوهش پیمایشی با مدل لیبکوال بوده و دادهها با پرسشنامه گردآمده است. شکاف بین حداقل انتظارات و نیز حداکثر انتظارات با سطح دریافت کاربران و معناداری تفاوت بین این سطوح تحلیل شده است. اطلاعات پژوهش ...
بیشتر
هدف: در این تحقیق، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شناسایی مولفههای خدمت نیازمند ارتقاء هدف پژوهش است. روش: پژوهش پیمایشی با مدل لیبکوال بوده و دادهها با پرسشنامه گردآمده است. شکاف بین حداقل انتظارات و نیز حداکثر انتظارات با سطح دریافت کاربران و معناداری تفاوت بین این سطوح تحلیل شده است. اطلاعات پژوهش از نمونه 100 نفری جامعهی کاربران گردآمده است. یافتهها: خدمت دریافتی کاربران در همه مولفههای اثر خدمت، کنترل اطلاعات و کتابخانه بهعنوان مکان جامعه پژوهش پایینتر از حداقل انتظار بوده و کاربران ناراضی بودهاند. حداقل انتظار بیشتری برای بهبود اثر خدمت نسبتبه دو مولفه دیگر وجود دارد. کمترین دریافت خدمت و بیشترین نارضایتی سطح دریافت در مولفه کتابخانه بهعنوان مکان بودهاست. بیشترین نارضایتی سطح حداکثر انتظار بهترتیب در مولفههای کتابخانه بهعنوان مکان و کنترل اطلاعات است.اصالت اثر: اولین ارزیابی عملکرد، همگامی با جامعهی، توجیه اقتصادی، رضایت کاربر، و مشتریمداری ارزش پژوهش حاضر است.
احمدرضا احمدی میرقائد؛ رضا ملکی؛ عصمت مومنی
دوره 2، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 107-128
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیبکوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعهی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونهگیری با روش تصادفی طبقهبندی انجام شد و حجم ...
بیشتر
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیبکوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعهی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونهگیری با روش تصادفی طبقهبندی انجام شد و حجم نمونه 328 نفر بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سطح کیفیت خدمات ارائهشده در این کتابخانه در مؤلفههای اثر خدمت و کنترل اطلاعات بالاتر از حداقل انتظارات کاربران بوده ولی در مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان، نتوانسته حتی حداقل انتظارات کاربران را برآورده نماید. بر اساس این پژوهش مهمترین مؤلفهها از دیدگاه کاربران به ترتیب مؤلفه کنترل اطلاعات (07/60 درصد)، مؤلفه اثر خدمت (21/26 درصد) و مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان (72/13 درصد) بود. نتیجهگیری: پس از آزمون فرضیهها، مشخص شد در این کتابخانه بین سطوح "حداقل و حداکثر انتظارات" کاربران با "سطح دریافت خدمات"، در مؤلفههای لیبکوآل، تفاوت معناداری وجود دارد؛ همینطور در مؤلفههای لیبکوآل، بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، اعضای هیأت علمی و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه در سطوح "حداقل انتظارات"، "دریافت خدمات" و "حداکثر انتظارات"، تفاوت معناداری وجود دارد. در انتها با استفاده از یافتههای میدانی بهدستآمده و بهمنظور ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کتابخانه دانشگاهی، راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شد.