نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (خودکارآمدی و عزتنفس) و ویژگیهای موقعیتی (ارزیابی شناختی: تهدید در مقابل چالش) بر نگرش به اشتراکگذاری دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی خراسان رضوی پرداخته است. روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای 4 گانه مورداستفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش 310 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانهها است که بر اساس فرمول کوکران، پرسشنامه بین 172 کتابدار توزیع و درنهایت 141 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ – اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با خودکارآمدی بالا و عزتنفس بالا، نگرش مثبتتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ارتباط بین نگرش مثبتتر کتابداران با عزتنفس بالاتر به مدیریت دانش و همکاری در سازمان رد گردید. همچنین کتابدارانی که در موقعیتها، ارزیابی چالش دارند؛ نگرش مثبتتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. بالعکس کتابدارانی که در موقعیتها، ارزیابی تهدید دارند؛ نگرش مثبت کمتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. بین خودکارآمدی و عزتنفس کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین بین نگرش به مدیریت دانش و همکاری در سازمان با سابقه کاری کتابداران و تحصیلات کتابداران نیز ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش تأثیر دو دسته ویژگیهای شخصیتی شامل عزتنفس و خودکارآمدی و همچنین ویژگیهای موقعیتی شامل ارزیابی شناختی تهدید و چالش در مواجهه با موقعیتها را بر نگرش کتابداران به مدیریت دانش تأیید نموده و نشان داد این عوامل میتواند پیشبینی کننده نگرش کتابداران به مدیریت دانش و همکاری در اشتراک دانش باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Impact of Personality and Situational Characteristics on the Knowledge Sharing Attitude Case Study: Public Library Librarians
نویسندگان [English]
- Soraya Ziaei 1
- Seyed Jamal Haghirosadat 2
- Omid Alipour 2
1 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department, Payam Noor University, Mashhad, Iran
2 Ph.D Student of Knowledge and Information Science,, Payam Noor University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
The present study aimed to investigate the effect of personality traits (self-efficacy and self-esteem) and situational characteristics (cognitive assessment: threat to challenge) on the knowledge sharing at librarians in public libraries of Khorasan Razavi province.
The present research is a descriptive study carried out using the questionnaire. Cronbach's alpha was used for four questionnaires and the reliability of the research tools was confirmed. The statistical population of this study was 310 librarians of public libraries working on the supervision of libraries organization. According to Cochran formula, a questionnaire was distributed among 172 librarians and finally 141 questionnaires were answered. To examine the research hypotheses, some statistical tests such as Cronbach's, Kolmogor-Smirnov, Spearman and others were used.
Research findings indicate that librarians with high self-efficacy and high self-esteem have a more positive attitude toward knowledge management and collaboration in the organization. Also, the relationship between the positive attitude of the translators with higher self-esteem on knowledge management and cooperation in the organization was rejected. Also, librarians who have challenges in evaluating situations have a more positive attitude towards knowledge management and collaboration in the organization. Conversely, librarians who are threatened in situations of assessment have a less positive attitude toward knowledge management and collaboration in the organization. The results showed there is a significant relationship between self-efficacy and self-esteem of librarians of public libraries in Khorasan Razavi province. There is also a significant relationship between attitude toward knowledge management and collaboration in the organization with librarians' experience and education of librarians.
The results of the research confirmed the effect of two categories of personality traits including self-esteem and self-efficacy as well as situational features including cognitive threat assessment and challenge situations in dealing with the attitude of librarians towards knowledge management and that these factors can predict librarian's attitude Knowledge management and collaborative knowledge sharing.
Authenticity: This research examines the relationship between personality traits and knowledge management.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management
- Self-Efficacy
- Self-Esteem
- Cognitive Evaluation
- Public Libraries