نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علمی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران جهت استقرار مدیریت دانش و نیز بررسی وضعیت فرایندهای چرخه دانشی بر اساس مدل بهره‏ وری آسیایی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع آن کاربردی بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سازمان بهره ‏وری آسیایی و نیز سؤالات تکمیلی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ 23 و میزان ضریب آلفای 95/0 محاسبه گردید. جامعه آماری پژوهش 250 نفر از مدیران و کارمندان متخصص فعال در حوزه منابع انسانی سازمان بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر انتخاب شد. نتایج حاکی از آن بود، شهرداری تهران با کسب 51/99 امتیاز در سطح دوم از پنج سطح بلوغ مدیریت دانش قرار دارد. این بدان معنا است که سازمان پس از آگاهی از مزایای مدیریت دانش بر بهبود فرآیندهای کسب ‏و‏کار و بهره‏ وری، نسبت به آن اطلاعاتی را جمع ‏آوری و نسبت به اهمیت آن احساس نیاز نموده ‏است. همچنین نتایج رتبه‏ بندی گروه‌های معیار نشان داد که بالاترین و پایین‏ ترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیارهای «فناوری اطلاعات» و «فرایند دانشی» است. تمرکز بر زیر فرایندهای چرخه دانشی، نظیر به ‏کارگیری، نگهداری، تسهیم و خلق دانش حاکی از آن بود که سازمان بایستی برای بهبود وضعیت موجود، نسبت به پیاده‌سازی راهکارهایی همچون ایجاد یک ساختار مشخص برای راهبری مدیریت دانش (حمایت و پشتیبانی از فرآیندهای مدیریت دانش، توسعه فرهنگ به تسهیم و به‌کارگیری دانش) از طریق تشکیل انجمن‏ های خبرگی، توسعه مدیریت دانش پروژه، جاری‏ سازی ابزارهایی نظیر مستندسازی تجارب خبرگان، کافه ‏های دانش و غیره اقدام نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assessing Maturity Level of the Knowledge Management Based on the APO Model and Providing Suggested Strategies for Implementation (A Case Study: The Municipality of Tehran)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Sarmadi 1
  • Fatemeh Effati 2

1 Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor Univesity, Tehran, Iran

2 PhD Student of Environmental Education, Payame Noor Univesity,Tehran, Iran

چکیده [English]

Nowadays, organizational knowledge management is known as the essential and futuristic strategy in complex, dynamic environments. It is used to gain competitive advantage and maintain survival and improve individual and organizational performance as well as organizations to implement this management system to move towards the learner organization. Tehran،s  municipality has not been excepted from this matter and has been trying to implement this management system. An assessment of the organizational maturity before the implementation of the knowledge management system allows the organization to know how its knowledge management status is. Hence, this paper intended to evaluate the organizational maturity of Tehran،s municipality from this perspective. The survey method used in this research is applied research. Data collection tool was the standard questionnaire of Asian Productivity Organization. Cronbach's Alpha was used to determine the reliability of the questionnaire by SPSS software and the Alpha coefficient of 0.95 was calculated. Using  random sampling and the Cochran formula , 150 individuals, who were managers and experienced people in organization, were selected.Tehran,s municipality is ranked at second level with 99.51 out of 210 points in knowledge management maturity of Asian Productivity Organizations model. This means that after knowing the advantages of knowledge management on improving business processes and productivity, an gatheirng information about knowledge management advantages, Tehran,s municipality needs to be aware of their importance. Finally, solutions for improving and enhancing the organization in the field of knowledge management related to each of the selected model criteria are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assessing
  • Knowledge Management Maturity
  • Model of Asian Productivity Organization
  • Criterion
  • Tehran Municipality
ارزانی، آمنه و سایه‏بانی، نادر. (1394). بررسی سطح بلوغ مدیریت دانش در شرکت‌های تولید برق بر ساس مدل APO (مطالعه موردی: شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان)، هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللیمدیریت دانش، تهران.
خدیور، آمنه و عباسی، فاطمه. (1395). ارزیابی بلوغ مدیریت دانش در سیصد شرکت برتر ایرانی. پژوهش‏های نوین در تصمیم‏گیری. 3، 41-23.
دشتی، امیر سعید؛ صادقی، فرشته؛ آقا حسن شیرازی، صادق و خدامرادی، خالد (1393)، ارزیابی مدیریت دانش بر مبنای مدل APO (مطالعه موردی: شرکت برق منطقه‏ای تهران) قابل‌دسترس از طریق: http://www. Civilica.com/paper/ikmco8-ikmco8_334.html
رازینی، روح اله و سینا، میلاد. (1397). ارائه دسته‏بندی جامع از عوامل کلیدی مؤثر در استقرار مدیریت دانش سازمانی، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 1(1)، 168-133.
ربیعی، علی و خواجوی، زینب (1389)، استقرار نظام مدیریت دانش و ارائه الگوی کاربردی در شهرداری تهران. فصلنامه تخصصی رشد فناوری، 6(24)، 22-29.
رحیم‏زاده، مریم؛ خلیل زاده، محمد و سلطانی، رؤیا. (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‏های پروژه محور عمرانی رویکردی از معادلات ساختاری. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 32(16)، 72-57.
رستگار، عباسعلی و جعفری، طه. (1398). تأثیر قابلیتهای زیرساختی مدیریت دانش و راهبرد کسب‌وکار بر عملکرد سازمان با در نظر گرتن متغیر میانجی قابلیت‏های فرایندی مدیریت دانش، نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه امام حسین (ع)، 2(5)، 208-173.
رمضانیان، محمد رحیم؛ مرادی، محمود و بساق زاده، نرجس (1391)، تأثیر فرایند تسهیم دانش و توانایی جذب دانش بر قابلیت نوآوری، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 11، 111-91.
سپهری، احمد (1395)، ارزیابی بلوغ مدیریت دانش، چیستی و چرایی، مجله الکترونیکی مطالعات مدیریت دانش، 26، 12-7.
شفیعی، سلیمان؛ مرادی، محمود و احمدی، حمید (1397)، ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش بر اساس چارچوب APO مطالعه موردی کتابخانه‏های مرکزی و دانشکده‌های دانشگاه رازی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 29 (4)، 155 -143.
شفیعی، سلیمان؛ مرادی، محمود و جعفری، محسن. (1398). سنجش بلوغ مدیریت دانش در کتابخانه‏ها و مراکز اطلاع‌رسانی (نمونه پژوهش: کتابخانه‏های عمومی کرمانشاه)، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 2(6)، 77-109.
قلیچ لی، بهروز؛ ابراهیمی، شیما. (1395). امکان‌سنجی استقرار مدیریت دانش با رویکرد بهره‏وری آسیایی (APO)، چشم‌انداز مدیریت دولتی، 25، 114-95.
کرمی، سارا. (1394). لزوم پیاده‌سازی مدیریت دانش بر اساس چارچوب APO در صنعت برق. مجله الکترونیکی مطالعات مدیریت دانش، 24، 16-20.
کشاورزی، علی. حسن و رادسرشت، مجتبی. (1397). ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش و ارائه برنامه‏های بهبود (موردمطالعه: هواناجا)، نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه امام حسین (ع)، 1(1)، 47-11.
کنجکاو منفرد، امیررضا؛ ملک پور، لیلا؛ حاجی قاسمی، محمد (1398)، نقش قابلیت‏های پویا و دانش مشتری در تأثیر قابلیت‏های مدیریت دانش بر عملکرد (نمونه پژوهش: شرکت گاز استان یزد). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 5، 118-83.
محرابی، جواد؛ دکامنی، مهراب و نصیری، روح‏الله، (1396)، بررسی امکان‌سنجی استقرار سامانه مدیریت دانش در استانداری (مطالعه موردی استانداری همدان).فصلنامهمطالعاتمدیریتوحسابداری، 3(1)، 122-112.
ملکی، مجید و لطفی، احمد (1395)، ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی (ع)، فصلنامه مدیریت نظامی، 61، 157-135.
مکی‏زاده، فاطمه و فرزین یزدی؛ محبوبه. (1393). شناسایی ابعاد سیستم مدیریت دانش در کتابخانه‏های عمومی و تحلیل آن بر توسعه نوآوری (مطالعه موردی: استان یزد)، فصلنامه اطلاع‌رسانی و کتابخانه‏های عمومی 21(3)، 425-447.
هاشمی، صدیقه السادات؛ محمدی مقدم، یوسف و محمدی مقدم، الهام. (1390). مدیریت دانش: الزامات و چالش‏ها. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 6(9)، 130-101.
Arias-Pérez, J. E., & Durango-Yepes, C. M. (2015). Exploring knowledge management maturity from funcionalist and interpretivist perspectives. Entramado11(1), 94-104.
Asian Productivity Organization. (2015). Knowledge Managementfor the Public Sector.
Aydiner, A. S., Tatoglu, E., Bayraktar, E., Zaim, S., & Delen, D. (2019). Business analytics and firm performance: The mediating role of business process performance. Journal of Business Research, 96, 228–237.
Blackler, F. (1995). Knowledge, knowledge work and organizations: An overview and interpretation. Organization studies16(6), 1021-1046.
Carvalho, N., & Gomes, I. (2017). Knowledge sharing between enterprises of the same group. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 13(1), 34-52.
Chang, T. H., & Wang, T. C. (2009). Using the fuzzy multi-criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management. Information sciences179(4), 355-370.
Chiu, C. N., & Chen, H. H. (2016). The study of knowledge management capability and organizational effectiveness in Taiwanese public utility: the mediator role of organizational commitment. SpringerPlus, 5(1), 1520.
Donate, M. J., & de Pablo, J. D. S. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, 68(2), 360-370.
Gopta, B., Lyer, L. s. m et, al., 2000, Knowledge Management: practices and challenges. Industrial management & pata system, p 17-21.
Hansen, Morten T. (2002). Knowledge Networks: Explaining Effective Knowledge Sharing in Multiunit Companies,. Journal of  Organization Science, 13(3), 232-248.
Hejase, H. J., Hejase, A. J., Tabsh, H., & Chalak, H. C. (2016). Intellectual capital: an exploratory study from Lebanon.
Hussain, F., Lucas, C., & Ali, A. (2004). Managing knowledge effectively. Journal of Knowledge Managememt Practice. 5 (1), 1-12.
Lönnqvist, A. (2017). Embedded knowledge management: towards improved managerial relevance. Knowledge Management Research & Practice, 15(2), 184-191.
Kaur J. (2014). Comparative study of capability maturity model, International Journal of Advanced Research in Computer Science & Technology, 2 (1), 47-49.
Lee, H. S. (2017). Knowledge management enablers and process in hospital organizations. Osong public health and research perspectives, 8(1), 26.
Marfo, K. (2016). Context and the Advancement of a global Science of Human Development: A Commenbtary. Monographs of the Society for Research in Child Development, 81(1), 172-182.
Martinez-Martinez, A., Cegarra-Navarro, J.-G., Garcia-Perez, A., & Wensley, A. (2019). Knowledge agents as drivers of environmental sustainability and business performance in the hospitality sector. Tourism Management, 70, 381–389.
Marques, J. M. R., La Falce, J. L., Marques, F. M. F. R., De Muylder, C. F., & Silva, J. T. M. (2019). The relationship between organizational commitment, knowledge transfer and knowledge management maturity. Journal of Knowledge Management, 23(3), 489-507
Mochamad, A. W. (2019). Knowledge Management Maturity in Construction Companies (Hasil Review dan Kelengkapan).
Muthuveloo, R., Shanmugam, N., & Teoh, A. P. (2017). The impact of tacit knowledge management on organizational performance: Evidence from Malaysia. Asia Pacific Management Review, 22(4), 192–201
Niknamian, S. (2019). The Relationship Between Valuation Criteria and Maturity Level of Knowledge Management: An Empirical Analysis. IUP Journal of Knowledge Management, 17(2), 7-20
Ramadhani, S. Hidajat Tjakraatmadja, J and Thoha, N. (2012). knowledge management maturity level assessment (case study of of PT. XYZ). The Indonesian Journal of Business Administration, 1 (9), 672-679.
Salunke, S., Weerawardena, J., & McColl-Kennedy, J. R. (2019). The central role of knowledge integration capability in service innovation-based competitive strategy. Industrial Marketing Management, 76, 144-156
Oinas-Kukkonen, H (2003) The 7C Model For Organizational Knowledge Creation And Manage-ment. [Online]. <www.oasis.oulu.fl/publica tions/ oklco4.hok>.
Wei, C. C., Choy, C. S., & Yew, W. K. (2009). Is the Malaysian telecommunication industry ready for knowledge management implementation?. Journal of knowledge management.
Wilensky, H. L. (2015). Organizational intelligence: Knowledge and policy in government and industry (Vol. 19). Quid Pro Books.
Yang, J. (2010). The knowledge management strategy and its effect on firm performance: A contingency analysis. International Journal of Production Economics, 125(2), 215–223.
Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall