نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

چکیده

هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت استراتژیک دانش در بانک سپه منطقه همدان با رویکرد تحلیل مسیر و تکنیک نوین سوارا بود. بدین منظور در این پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، متخصصان و مدیران بانک، 9 عامل کلیدی و بحرانی در موفقیت سیستم شناسایی و 9 فرضیه مرتبط پیشنهاد شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها از نوع توصیفی- پیمایشی بود. برای تحلیل داده­های پژوهش از رویکرد تحلیل مسیر و تکنیک تصمیم‌گیری نوین سوارا با نرم‌افزارهایSPLS  وExcel   بهره گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش در دو بخش درنظر گرفته شد؛ در خصوص بررسی عوامل نهایی تأثیرگذار بر اجرای سیستم مدیریت استراتژیک دانش در بانک سپه با رویکرد تحلیل مسیر، نظرات کلیه کارکنان به تعداد 330 نفر بررسی شد. روش نمونه‌گیری این پژوهش، روش تصادفی ساده بود و مطابق جدول مورگان و فرمول ذکر شده، اندازه نمونه آماری برابر با 180 نفر بود که در این پژوهش، پرسشنامه طراحی‌شده در اختیار 200 نفر از مدیران، خبرگان و کارشناسان سازمان مذکور قرار گرفت تا دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص اهمیت و تأثیرگذاری این عوامل اعلام نمایند. همچنین در رابطه با ارزیابی، تعیین وزن، اهمیت عوامل و نهایتاً رتبه‌بندی آن‌ها از تکنیک سوارا و بکارگیری عقاید مدیران و متخصصان با حداقل مدرک کارشناسی و ۵ سال سابقه کار در بانک سپه منطقه همدان استفاده شد که تعداد کل آن‌ها، 93 نفر بود؛ به طوری که نهایتاً با استفاده از نمونه‌ای 61 نفری از این جامعه نسبت به ارزیابی عوامل اقدام شد. خروجی تحلیل مسیر نشان داد که تمامی 9 عامل در پیاده‌سازی سیستم مذکور مؤثر هستند. بر مبنای خروجی نهایی تکنیک سوارا نیز، عامل «استراتژی منابع انسانی» در بالاترین اولویت و «فرآیندهای مارپیچ دانش سازمان» در پایین‌ترین اولویت از نظر اهمیت در پیاده‌سازی سیستم مدیریت استراتژیک دانش شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Key Factors for the Success of the Implementation of Strategic Knowledge Management System in Sepah Bank, Hamadan Region

نویسندگان [English]

  • Mehdi Ajalli 1
  • Mohammad Jadidi 2

1 Assistant Professor, Department of Management, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 M.A of Business Management, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

 
The main purpose of this study is to evaluate the key factors for the success of the strategic knowledge management system in Sepah Bank in Hamadan region with the approach of path analysis and modern SWARA (Stepwise Weight Assessment Ratio Analysis) technique. For this purpose, in this study, first, by reviewing the literature and interviewing experts, specialists and bank managers, 9 key and critical factors in the success of the identification system and 9 related hypotheses were proposed.This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. To analyze the research data, the path analysis approach and SWARA’s new decision-making technique with SPLS and Excel software were used. The statistical population of this research is considered in two parts; regarding the final factors affecting the implementation of strategic knowledge management system in Sepah Bank with the path analysis approach, the opinions of all employees were considered to be 330 people. The sampling method of this research is simple random method and according to Morgan table and the mentioned formula, the size of the statistical sample is equal to 180 people. In this study, a designed questionnaire was provided to 200 managers, experts and authorities of the organization to express their views and opinions on the importance and effectiveness of these factors. Also, in relation to evaluation, weighting, importance of factors and finally their ranking, riding technique and applying the opinions of managers and specialists with at least a bachelor's degree and 5 years of experience in Sepah Bank in Hamadan region were used, the total number of which is 93 people; Finally, using a sample of 61 people from this community, the factors were evaluated. The output of path analysis showed that all 9 factors are effective in the implementation of the system. Based on the final output of SWARA technique, the factor of "human resource strategy" in the highest priority and "spiral processes of the organization's knowledge" in the lowest priority were identified in terms of importance in implementing the strategic knowledge management system.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Strategic Knowledge Management
  • Path Analysis
  • SWARA Technique
  • Ranking
  • Sepah Bank
  • Hamadan Region
ابراهیم‌پور، معصومه. (1391). بررسی مؤلفه‌های مدیریت دانش یر نوآوری کارکنان بانک‌های مسکن شهر تهران. پایان‌نامه کارشناس ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
اجلی، مهدی؛ مظفری، محمدمهدی و صارم، علی اصغری. (1396). اولویت‌بندی عوامل کلیدی به کارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه با تکنیک SWARA، فصلنامه علمی- ترویجی اندیشه آماد، 17(64).
امیری، مهدی. (1397). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر میانجی‌گری نوآوری سازمانی (مطالعه موردی، سازمان آموزش‌و‌پرورش فارس). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(2)، 146-184.
بانک سپه. (1390). اهمیت مدیریت دانش در نظام بانکی. سرمقاله شماره 127.
بهبودی، امیر. (1393). پیاده‌سازی عملیاتی مدیریت دانش. تهران: وینا.
خسروی، ابوالفضل؛ سوری، محمد و عربی، محمد. (1399). ارائه چارچوبی برای کاربست مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت در بانک انصار. مطالعات مدیریت کسب‌و‌کار هوشمند، 8(32)، 66-88.
خلیلی‌پور سیدعلی؛ ظریف‌منش، حسین؛ نواب اصفهانی، محمدرضا و بوالحسنی، خسرو. (1400). ارائه الگوی راهبردی مدیریت دانش دفاعی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، 19(83). 155-176.
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، چاپ دوم، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
درگاهی، حسین؛ اسدی، صدیقه؛ احمدی، بتول و محمودی، محمود. (1396). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری سازمانی در کارکنان بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه بیمارستان، 17(1)، شماره مسلسل 64.
دهقانی، مسعود؛ یعقوبی، نورمحمد؛ موغلی، علیرضا و وظیفه، زهرا. (1398). ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش مدیریت دانش.  رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،10(37)، 109-132.
رونقی، محمدحسین؛ فیضی، کامران و اسدپور، امین. (1393). ارزیابی ابعاد مدیریت دانش در سازمان بر پایه نظریه سیستم‌های گری. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، شماره پیاپی 19، 77-96.
سلیمی، نورالدین؛ ابوبی، محمدحسین و وحدت‌زاده، محمدعلی. (1396). انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش با استفاده از تصمیم‌گیری چند معیاره فازی (مورد مطالعه: شعب بانک انصار استان کرمانشاه). توسعه تکنولوژی صنعتی، 15(29)، 15-26.
سمیعی، علی‌محمد و باقرزاده، ناصر. (1390). نقش رهبری مدیر در بهبود عملکرد شغلی کارکنان بانک‌های دولتی و خصوصی شهر تهران. اندیشه‌های نوین تربیتی، شماره 18، 49-69.
شفیع‌زاده.(1391). رابطه کاربرد مدیریت دانش و جو سازمانی با رضایت مشتریان در شعب منطقه شرق بانک سپه تهران از دیدگاه کارکنان. رسالت مدیریت دولتی، 3(7 و 8).
قاضی، نوری سیدسپهر؛ رضاییان فردویی صدیقه و فلاح، حسن. (1390). توسعه چارچوب مدیریت استراتژیک دانش نوآوری. مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 3(7)، 93-114.
کشتکار، مهران و نریمانی، علیرضا. (1392). بررسی الگوی مدیریت دانش و ارائه مدلی برای تدوین استراتژی دانش در یک مرکز تحقیقاتی. علوم و فنون نظامی، 9(23)،  27-54.
محمدی مقدم، یوسف؛ بهبودی، امیر؛ رؤیا، حمزه و خدایی، غزاله. (1394). ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 4(41)، 23-50.
نظری، شهرام؛ حسینی، حیدر و مرادعلیزاده، بهناز. (1397). ارتباط بین یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با چابکی سازمانی در هیئت‌های ورزشی استان آذربایجان غربی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5(3)، (پیاپی 19)، 11-20.
نیکوکار، غلامحسین و حکیم، امین. (1391). الگوی همراستایی استراتژیک مدیریت دانش در سازمان. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 16(1).  
وظیفه‌دوست، حسین؛ فروغ‌نژاد، حیدر و خوشنود، مهدی. (1393). تأثیر مدیریت دانش استراتژیک بر نوآوری و عملکرد شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3(9).
Aghdaie Hasan, M., Hashemkhani Zolfani, S., & Zavadskas, E. K. (2013). Decision making in machine tool selection: An integrated approach with SWARA and COPRAS-G methods. Engineering Economics, 24(1), 5-17.
Bierly, P., Daly, P. (2002). The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by: chan Wie choo & Bontis, N. Oxford University Press.
Carolina López-Nicolás, Ángel L. Mero˜no- Cerdán. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance, International Journal of Information Management, 31, 502–509.
Desouza, K.C. (2003). Strategic contributions of game rooms to knowledge management: some preliminary insights, Information & Management, 41, 63–74.
Farzin Mohammad Reza, Safari Kahreh Mohammad, Hesanc Mostafa, Khaloueid Ali. (2014). Procedia - Social and Behavioral Sciences 109, 595 – 599.
Keršuliene, V., Zavadskas, E. K., & Turskis, Z. (2010). Selection of rational dispute resolution method by applying new step‐wise weight assessment ratio analysis (SWARA). Journal of Business Economics and Management, 11(2), 243-258.
Kim, T. H., Lee, J. N., Chun, J. U., & Benbasat, I. (2014). Understanding the effect of knowledge management strategies on knowledge management performance: A contingency perspective. Information & management, 51(4), 398-416.
Lee Chia-Hao, Lu Chai-Ming, Tseng Min-Lang, Shih Dong-Her. (2018). A Strategic Knowledge Management Approach to Circular Agribusiness, Sustainabality, 10(7): 2389.
Maria José Sousa, Álvaro Rocha. (2019). Strategic Knowledge Management in the Digital Age, Journal of Business Research 91(January): 223-226.
Massa, S. and Testa, S. (2009). A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European Management Journal, (27), 129–141.
Nonaka, H, & Takeuchi, H. (2004). Hitotsubashi on knowledge management, John Wiley and Sons (asia).
Parlby D. (2000). Knowledge Management Research Report 2000. http://www.kpmg.co.uk/services/manage/pubs/ km2000.html.
Safari Kahreh, Mohammad. (2011). Economics of Strategic Knowledge Management: A New Model for Assessment, International Journal of Trade. Economics and Finance, 2(3).
Trivella, L., & Dimitrios, N. K. (2015). Knowledge Management Strategy within the Higher Education. The Case of Greece. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175, 488-495.
Zolfani, S. H., Chen, I. S., Rezaeiniya, N., & Tamošaitienė, J. (2012). A hybrid MCDM model encompassing AHP and COPRAS-G methods for selecting company supplier in Iran. Technological and Economic Development of Economy, 18(3), 529-543.
Ajalli, Mehdi; Mozafari, Mohammad Mahdi and Sarem, Ali Asghari. (2016). Prioritization of key factors for the use of information technology in humanitarian supply chain management with the SWARA technique, Andisheh Amad scientific-promotional quarterly, 17(64). [In Persian].
Amiri, Mehdi. (2017). Investigating the relationship between knowledge management and strategic entrepreneurship based on the mediation of organizational innovation (case study, Fars Education Organization). Innovation and creativity in human sciences, 8(2), 146-184. [In Persian].
Behboudi, Amir. (2013). Operational implementation of knowledge management. Tehran: Veena. [In Persian].
Davari, Ali and Rezazadeh, Arash. (2013). Structural equation modeling with PLS software, second edition, Jihad University Press. [In Persian].
Dargahi, Hossein; Asadi, Seddiqeh; Ahmadi, Batoul and Mahmoudi, Mahmoud. (2016). Investigating the relationship between knowledge management and creativity and organizational innovation in teaching hospital employees of Tehran University of Medical Sciences. Hospital Quarterly, 17(1), serial number 64. [In Persian].
Dehghani, Massoud; Yaqoubi, Noor Mohammad; Moghli, Alireza and Vazifeh, Zahra. (2018). Providing a comprehensive model of effective factors on the effective establishment of knowledge management. A new approach in educational management, 10(37), 109-132. [In Persian].
Ebrahimpour, Masoumeh. (2011). Investigating the components of knowledge management and innovation among the employees of housing banks in Tehran. Master's Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khwarazmi University. [In Persian].
Khosravi, Abolfazl; Souri, Muhammad and Arabi, Muhammad. (2019). Providing a framework for the application of knowledge management of employees leaving service in Ansar Bank. Studies in Intelligent Business Management, 8(32), 66-88. [In Persian].
Khalilipour Seyed Ali; Zarifmanesh, Hossein; Nawab Esfahani, Mohammadreza and Bolhasani, Khosrow. (2021). Presenting the strategic model of defense knowledge management in the armed forces of the Islamic Republic of Iran, Strategic Defense Studies Quarterly, 19(83). 155-176. [In Persian].
Keshtkar, Mehran and Narimani, Alireza. (2012). Investigating the model of knowledge management and presenting a model for formulating a knowledge strategy in a research center. Military Sciences and Techniques, 9(23), 27-54. [In Persian].
Mohammadi Moghadam, Yousuf; Behbodi, Amir; Roya, Hamzeh and Khodayei, Ghazaleh. (2014). Presenting the knowledge management strategy methodology based on the knowledge spiral of the organization. Information Technology Management Studies, 4(41), 23-50. [In Persian].
Nazari, Shahram; Hosseini, Heidar and Morad Alizadeh, Behnaz. (2017). The relationship between organizational learning and knowledge management with organizational agility in sports boards of West Azarbaijan province. Organizational Behavior Management Studies in Sports, 5(3), (serial 19), 11-20. [In Persian].
Nikoukar, Gholam Hossein and Hakim, Amin. (2011). Strategic alignment model of knowledge management in the organization. Management research in Iran, 16(1). [In Persian].
Qazi, Nouri Seyedsepehr; Rezaeian Ferdovi Siddiqeh and Fallah, Hassan. (2011). Development of the strategic management framework of innovative knowledge. Information Technology Management, Faculty of Management, University of Tehran, 3(7), 114-93. [In Persian].
Ronaghi, Mohammad Hossein; Feizi, Kamran and Asadpour, Amin. (2013). Evaluation of dimensions of knowledge management in the organization based on Gray's systems theory. Library and Information Science Studies, serial number 19, 77-96. [In Persian].
Salimi, Nuruddin; Abubi, Mohammad Hossein and Vahdatzadeh, Mohammad Ali. (2016). Choosing the right knowledge management strategy using fuzzy multi-criteria decision making (case study: Ansar Bank branches in Kermanshah province). Industrial Technology Development, 15(29), 15-26. [In Persian].
Samiei, Ali Mohammad and Bagherzadeh, Nasser. (2011). The role of manager's leadership in improving the job performance of employees of public and private banks in Tehran. New Educational Thoughts, No. 18, 49-69. [In Persian].
Sepah Bank. (2011). The importance of knowledge management in the banking system. Editorial No. 127. [In Persian]
Shafeizadeh. (2012). The relationship between the application of knowledge management and organizational climate with customer satisfaction in the branches of Sepeh Bank in the east of Tehran from the employees' point of view. Mission of Government Management, 3(7 and 8). [In Persian].
Vazifehdoost, Hossein; Foroughnejad, Heider and Khoshnoud, Mehdi. (2013). The effect of strategic knowledge management on innovation and performance of Tehran Stock Exchange brokerage companies. Accounting knowledge and management audit, 3(9). [In Persian].