نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت دولتی و جهانگردی،دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی و جهانگردی، دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران

چکیده

هدف پژوهش بررسی میزان تأثیر مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی با تکیه بر مدیریت دانش بوده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران مراکز ستادی تأمین و توسعه خدمات بهزیستی شهر تهران است که با توجه به نتیجه حاصل از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد ۱۰۹ نفر انتخاب گردید. محقق از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای توزیع پرسشنامه‌ها بهره برده است. جهت دستیابی و جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (۱۹۹۵)، مدیریت منابع انسانی بوسلی و ویل (۲۰۰۲) و نوآوری سازمانی مدل میرمیران (۱۳۹۳) بهره گرفته شد. پایایی پرسشنامه‌ها با به کارگیری روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/95، 91/0 و97/0 بدست آمد. همچنین، به منظور آزمون فرضیه‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و برای تحلیل داده‌های توصیفی و تحلیل عاملی از نرم‌افزارهای 22 spss و 3smart pls  بهره گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که مدیریت منابع انسانی توام با مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی مراکز تأمین و توسعه بهزیستی تهران مؤثر بوده است. همچنین مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی و مدیریت دانش تأثیر معنی‌داری داشته است.
این پژوهش با افزایش و بکارگیری دانش توسط مدیریت منابع انسانی در بهزیستی تهران، نوآوری سازمانی و درنتیجه اثربخشی خدمات به جامعه را بهبود بخشیده و تلفیق دانش در عملکرد، توسط مدیریت منایع انسانی بهزیستی تهران توصیه گردیده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of the Effect of Human Resource Management on Organizational Innovation based on Knowledge Management (Case Study of Tehran Welfare Staff)

نویسندگان [English]

  • Zhoobin Kaboli 1
  • Mohammad Shah Hosseini 2

1 Senior Expert, Public Administration and Tourism Department, Payam Noor University, Semnan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Public Administration and Tourism, Payam Noor University, Semnan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the impact of human resource management on organizational innovation based on knowledge management. This research is descriptive and correlational. The statistical population includes employees and managers of the headquarters centers for the provision and development of welfare services in Tehran. According to Cochran's formula, the sample size was 109 people. The researcher used a simple random sampling method to distribute the questionnaires. In order to obtain and collect information, Nonaka and Takeuchi's (1995) knowledge management questionnaires, Bosley and Weil's (2002) human resource management, and Mirmiran model’s organizational innovation (2013) questionnaires were used. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha method, 0.95, 0.91, and 0.97, respectively. Also, in order to test the hypotheses, the structural equation modeling method was used, and for descriptive data analysis and factor analysis, 22 spss and 3smart pls software were used. The results indicate that human resource management combined with knowledge management has been effective in the organizational innovation of Tehran welfare development and supply centers. Also, human resource management has had a significant impact on organizational innovation and knowledge management. This research, by increasing and applying knowledge by human resources management in Tehran welfare, has promoted organizational innovation and as a result, improved the effectiveness of services to the society, and the integration of knowledge in performance has been recommended by the management of human resources in Tehran welfare.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resource Management
  • Organizational Innovation
  • Knowledge Management
  • Welfare Organization
آذر، عادل و مومنی، منصور. (1381). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تحلیل آماری. تهران: انتشارات سمت.
آقایی فیشانی، تیمور. (1377). خلاقیت و نوآوری در انسان‌ها و سازمان‌ها .تهران: ترمه.
اشیلینگ، ملیسا .(1395). مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک، ترجمه تقی‌زاده مطلق، محمد، چاپ چهارم، دفتر پژوهش‎های فرهنگی.
الوانی، سید مهدی .(1383). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
داونپورت، توماس اج؛ پروساک، لارنس. (1379). مدیریت دانش، ترجمه رحمان سرشت، حسین. تهران: نشر ساپکو.
دراکر، پیترفردینالد. (1393). چالشهای مدیریت در سده بیست ویک، چاپ نوزدهم، ترجمه طلوع، محمود. تهران،انتشارات رسا.
 دلیرپور، مصطفی و یعقوبی، سعید. (1392). ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و نوآوری. دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، تهران.
رابینز استیفن پی، دی سنزو، دیوید ای. (1398). مبانی مدیریت، ترجمه اعرابی، سیدمحمد و حمیدرفیعی، محمدعلی و  اسراری،بهروز. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رضایی دیزگاه، مراد و عسگری تمیجانی، آمنه .(1389). کارآفرینی سازمانی، ارتباط آن با عملکرد بالای منابع انسانی. اولین  کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری و کارآفرینی.
رضائیان ، علی. (1380). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: سمت.
 سعیدی‌کیا، مهدی .(1389). اصول و مبانی کارآفرینی. تهران: چاپ 18، انتشارات کیا.
 سکاران، اوما .(1386). روش تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی، محمد و شیرازی، محمود. تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
علاقه‌بند، علی. (1389). اصول مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور.
گلستان هاشمی، سید مهدی. (1380). مبانی علم اصفهان، جهاد دانشگاهی.
 مالهوترا، یوگش.(1386). دانش، سنجش و ارزیابی، ترجمه حسن‌زاده، محمد. تهران:  نشر کتابدار.
 مشبکی ، اصغر و زارعی ، عظیم. (1388). مدیریت دانش با محوریت نوآوری. فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 16.
میرسپاسی ، ناصر.(1381). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: میر.
میرمیران، سیدجلیل. ( 1384). خلاقیت و نوآوری (فردی، گروهی، سازمانی). انتشارات گوهر.
هاشمی، سید حامد؛ اکرادی، احسان و یوسفی، مینو. (1395). بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی بر مدیریت دانش و نوآوری  سازمانی. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 3(8)، 1-20.
یوسفی، احسان؛ صادق فیضی، جعفر و سلیمانی، محمد. (1391). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی.
Albrecht,k. (2003). Organizational Intelligence Survey Preliminary  Assessmen Australian Managers. Australian institute of management.  September.
Askling, B., Lycke, K.H. and Stave, O. (2004). Institutional leadership and leeway – important
Balthazard P. (2004). Organizational culture and knowledge management success: assessing thebehavior-performance continuum.  Journal of Knowledge Management; 38(61): 8-21.
Blanchard, Anita L. Henle, Christine A.(2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The  role of norms and external locus of control. Computers in Human  Behavior 24 , 1067–1084
Chang ,S.C.and Lee,M.S. (2008). The Linkage between knowledge accumulation capability and organizational innovation. Journal of Knowledge Managament, 12(1), 3-20.
Chang, S., Gong, Y. & Shum, C. (2011). Promoting innovation in hospitality companies through human resource management practices. International Journal of Hospitality Management.
Chen, C. J. & Huang, J. W. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance - The mediating role of knowledge management capacity. Journal of Business Research, 62(1), 104-114.
Daft , R. L. , Noe , R. A. (2002). Organizational behavior , Fort work: Harcourt college.
Damanpour, F., & Marguerite S. (2008). Characteristics of innovation and innovation adoption in public organizations: Assessing the role of managers. Journal of public administration research & theory, 19, 495-522.
David Malone) .2002(. Knowledje manegment,  Amodel for organizational learning.  International  Journal of Accounting Information System, Vol.3
Hung, C.Y, et al(2005), Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial management and data systems, 105(4), 164-183.
Hung, R. Y. Y., Lien, B. Y. H., Yang, B., Wu, C. M., & Kuo, Y. M. (2011). Impact of TQM and Organizational Learning on Innovation Performance in the High-Tech Industry. International Business Review, 2(20), 213-225.
Kim, Y. (2003). How will market orientation and environment and firm’s character influence performance? Journal of Cross Cultural Management.
Aghaei Fishani, Teymour. (1998). Creativity and innovation in people and organizations. Tehran: Termeh. [In Persian].
Alagheband, Ali. (2009). Principles of educational management of Payam Noor University. [In Persian].
Alvani, Seyyed Mehdi. (2013). General management. Tehran: Ney Publishing. [In Persian].
Azar, Adel and Momeni, Mansour. (2002). Statistics and its application in management, second volume, statistical analysis. Tehran: Samt Publications. [In Persian].
Dalirpour, Mustafa and Yaqoubi, Saeed. (2012). Providing a model to investigate the effect of knowledge management on organizational learning and innovation. 10th International Industrial Engineering Conference, Tehran. [In Persian].
Davenport, Thomas Edge, Prusak, Lawrence. (2000). Knowledge management, translated by Rahman Sarasht, Hossein. Tehran, Sapco Publishing. [In Persian].
Drucker, Peter Ferdinald. (2013). Management challenges in the 21st century, 19th edition, translated by Tolou’, Mahmoud. Tehran, Rasa Publications. [In Persian].
Eshiling, Melissa. (2015). Strategic management of technological innovation, translated by Taghizadeh Mutlaq, Mohammad, 4th edition, cultural research office. [In Persian].
Golestan Hashemi, Seyyed Mehdi. (2001). Basics of Isfahan Science, Academic Jihad. [In Persian].
Hashemi, Seyed Hamed, Akradi, Ehsan, Yousefi, Mino. (2015). Investigating the impact of human resource management on knowledge management and organizational innovation. Knowledge Retrieval and Semantic Systems Quarterly, 3(8), 1-20. [In Persian].
Malhotra, Yogesh. (2007). knowledge, measurement and evaluation, translated by Hassanzadeh, Mohammad. Tehran, Librarian Publishing. [In Persian].
Mirmiran Seyed Jalil. (2005). Creativity and innovation (individual, group, organizational). Gohar Publications. [In Persian].
Mirsepasi, Nasser. (2011). Human resource management and labor relations, Tehran, Mir. [In Persian].
Moshbaki, Asghar and Zarei, Azim. (2008). Knowledge management with innovation focus. Management and Development Quarterly, No. 16. [In Persian].
Rezaei Dizgah, Murad and Asgari Tamijani, Ameneh. (2010). Organizational entrepreneurship, its relationship with high performance of human resources. The first international conference on management, innovation and entrepreneurship. [In Persian].
Rezaeian, Ali. (2008). Fundamentals of Organization and Management, Tehran, Samt. [In Persian].
Robbins, Stephen P., DiCenzo, David E. (2018). Fundamentals of Arabic Translation Management, Seyed Mohammad and Hamid Darfiei, Mohammad Ali and Asrari, Behrouz Tehran: Cultural Research Office. [In Persian].
Saeedi Kia, Mahdi. (2009). Principles and basics of entrepreneurship, Tehran: 18th edition, Kia publications. [In Persian].
Sekaran, Uma. (2016). Research method in translation management Saebi Mohammad and Shirazi Mahmood. Tehran, Higher Institute of Management and Planning Education and Research. [In Persian].
Yousefi, Ehsan, Sadegh Feizi, Jafar and Soleimani, Mohammad. (2012). Investigating the impact of knowledge management on innovation. Innovation and creativity in the humanities of Islamic Azad University. [In Persian].