نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری؛دانشگاه علامه طباطبائی؛تهران؛ایران.

2 دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری رفتار سازمان، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر از فلسفه پژوهشی تحصلگرایی تبعیت می‌کند، از نوع قیاسی و کمی است و از نظر هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی و توسعه است، استراتژی پژوهش حاضر پیمایشی است که درصدد تبیین روابط و میزان تاثیر متغیرها است، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران است که تعداد آنان 151 نفر برآورد شده است که با استفاده از نرم‌افزار سمپل پاور حجم نمونه برابر با 130 نفر تخمین زده شد، تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده با اسـتفاده از روش معـادلات سـاختاری از طریق نرم افزار ایموس انجام شد. دستاورد پژوهش حاضر حاکی از آن بود که طردگرایی سازمانی بر پنهان‌سازی دانش تأثیرگذار بوده است و 46 درصد واریانس متغیر پنهان‌سازی دانش توسط متغیر طردگرایی سازمانی تبیین شده است. تفکر ابزاری بر پنهان‌سازی دانش تأثیرگذار بوده است و 18 درصد واریانس متغیر پنهان‌سازی دانش توسط متغیر تفکر ابزاری تبیین شده است و در رابطه بین تفکر ابزاری و طردگرایی سازمانی بر پنهان‌سازی دانش رهبری فداکارانه نقش واسطه‌ای جزئی دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان دریافت عارضه پنهان سازی دانش در میان استادان دانشگاه از دو عامل طردگرایی و تفکرابزاری متاثر است و عدم توجه به رشد این دو مولفه می‌تواند در دراز مدت چرخه بهبود و اشتراک دانش را به خطر اندازد ازینرو توجه به مولفه رهبری فداکارانه و کمک به بهبود آن می‌تواند در تفکر ابزاری و طردگرایی نقش بااهمیتی ایفا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Organizational Ostracism and Instrumental Thinking on Knowledge hiding by Explaining the Mediating Role of Self-Sacrificial Leadership

نویسندگان [English]

  • Alireza Koushkie 1
  • Shabnam Zarjou 2
  • Zahra ghafouri 3

1 Associate Professor of Public Administration Department, Faculty of Management and Accounting; Allameh Tabatabai University; Tehran, Iran.

2 PhD student in public administration, faculty of management, University of Tehran, Tehran, Iran

3 PhD student in Organizational Behavior, Faculty of Economics and Management University, Lorestan, Iran.

چکیده [English]

the strategy of the current research is a survey that seeks to explain the relationships and the impact of the variables, the statistical population of the research includes members of the board. It is the Faculty of Sciences of the University of Tehran, whose number is estimated to be 151. Using the Sample Power software, the sample size was estimated to be 130 people. The analysis of the data obtained using the structural equation method through the software Amos software is done. The results of the current research indicated that organizational exclusion had an effect on Knowledge hiding and 46% of the variance of the Knowledge hiding variable was explained by the Organizational Ostracism variable. Instrumental thinking has had an effect on Knowledge hiding, and 18% of the variance of the Knowledge hiding variable is explained by the instrumental thinking variable, and in the relationship between instrumental thinking and Organizational Ostracism, Self-Sacrificial Leadership has a partial mediating role Knowledge hiding. According to the findings of the research, it can be concluded that the problem of Knowledge hiding among university professors is affected by two factors: Organizational Ostracism and instrumental thinking, and not paying attention to the growth of these two components can endanger the cycle of improvement and sharing of knowledge in the long term, therefore attention to the component Self-Sacrificial Leadership and helping to improve it can play an important role in instrumental thinking and Organizational Ostracism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Ostracism
  • Knowledge hiding
  • instrumental thinking
  • Self-Sacrificial Leadership
  • university professors