نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

علم اطلاعات و دانش شناسی، ادبیات و علوم انسانی، خلیج فارس، بوشهر، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر تعهد و اعتماد بر تسهیم دانش و کاربرد دانش در بین کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌باشد.

روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران، کارکنان اداری، رؤسای شهرستان‌ها در نهاد کتابخانه‌های ‌عمومی‌ کشور بوده و نمونه پژوهش شامل 218 نفر که به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش برای حوزه تسهیم دانش از پرسشنامه‎‌ چای و همکاران (2007)، برای متغیر تعهد از پرسشنامه لید اوکوآک و ادراگو (2019)، برای متغیر اعتماد از پرسشنامه یاتگ و پنگ(2009)، و برای متغیر کاربرد دانش از پرسشنامه لید اوکوآک و ادراگو (2019) به کار گرفته شدند. برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 استفاده گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مد‌ل‌سازی معادلات ساختاری با Smart PLS انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد اعتماد حرفه‌ای و تعهد عاطفی تاثیر مثبت و معنی‌داری بر متغیر تسهیم دانش دارند و تعهد مستمر و اعتماد شخصی بر تسهیم دانش تاثیری ندارند. متغیر تسهیم دانش دارای تاثیر مثبت و معنی‌داری بر کاربرد دانش دارد.

نتیجه: نتایج نشان داد تسهیم دانش در رابطه بین تعهد عاطفی و کاربرد دانش؛ اعتماد حرفه‌ای و کاربرد دانش به صورت متغیر میانجی عمل می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The influence of commitment and trust on knowledge sharing and application in an organization: A case study on employees of public library institutions in Iran

نویسنده [English]

  • seifallah andayesh

knowledge and information science, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.

چکیده [English]

Abstract

Introduction: The aim of this research is to examine the effects of organizational commitment and trust on knowledge sharing and knowledge application among employees of public library institutions in Iran.

Methodology: The present research method is descriptive and survey-based and serves its purpose. The statistical population of this study includes managers, administrative staff and district managers of the country's public libraries. The research sample consists of 218 individuals selected through cluster sampling. The data collection tools for this research are as follows: For knowledge sharing, the questionnaire of Chai et al. (2007); for engagement, the questionnaire from Ouakouak & Ouedraogo (2019); for trust, the Yatg and Peng (2009) questionnaire; and the questionnaire from Ouakouak & Ouedraogo (2019) for knowledge application. The Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data and Cronbach's alpha coefficient was used to assess reliability using SPSS26 software. Data analysis was performed using descriptive statistical indicators such as frequency distribution and inferential statistics, as well as structural equation modeling with Smart PLS.

Results: The results showed that professional trust and affective commitment have a positive and significant influence on the knowledge sharing variable, whereas continuous commitment and personal trust have no influence on knowledge sharing. The knowledge exchange variable has a positive and significant influence on knowledge application.

Conclusion: The results showed that knowledge sharing acts as a mediating variable in the relationship between affective commitment and knowledge application; and between professional trust and knowledge application.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge sharing
  • Public Libraries Institution
  • Trust
  • commitment
  • knowledge application