نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
2 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب برای شناسایی تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیتهای کسبوکارهای دانش بنیان با تمرکز بر فرایندهای مدیریت دانش است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش کمّی، و به لحاظ هدف کاربردی است. در پژوهش حاضر از روش دلفی فازی و مارکوس برای تحلیل دادهها، استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر متشکل از متخصصان در زمینه مدیریت دانش، اقتصاد و حوزه کسب و کار دانشبنیان است. و 13 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده در این مطالعه، مصاحبه و پرسشنامه (پرسشنامه خبرهسنجی و پرسشنامه روش مارکوس) هستند.
یافتهها: عوامل از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان مدیریت دانش، 43عامل شناسایی شد که بعد از غربال دلفی فازی به 27 مؤلفه نهایی رسید. و غربال شاخصهای استخراجی با توزیع پرسشنامههای خبرهسنجی و برای غربال عوامل از روش دلفی فازی استفاده شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که هدفگذاری و برنامهریزی مشخص، نه تنها مسیر و جهتگیری کسبوکارها را تعیین بلکه به ایجاد تمرکز و انگیزه در تیمها مؤثر است و سیاستگذاری و حکمرانی تعریف ساختارها و فرآیندهای لازم برای مدیریت دانش سبب بهبود ارتباطات داخلی و تعامل با ذینفعان میشود. علاوه بر این، فرهنگ سازمانی مثبت و حمایتی، زمینهساز اشتراک و تبادل دانش است و اعضای تیم در محیطی امن و خلاقانه به فعالیت میپردازند. فرهنگ نوآوری و خلاقیت نیز به تحریک ایدههای جدید و ایجاد فضای مناسب برای آزمون و خطا است و همافزایی بین این عوامل به ایجاد یک اکوسیستم دانشبنیان تبدیل میشود که در آن نوآوری، همکاری و یادگیری مداوم محور فعالیتها است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Providing a framework for identifying and analyzing factors affecting the success of knowledge-based businesses with a focus on knowledge management processes
نویسندگان [English]
- Reza Karimi 1
- Rahil Karimian 2
1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
2 Knowledge and Information Science Department, Literature and Humanities Science Faculty, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]
Objective: The aim of this study is to provide a framework for identifying and analyzing factors affecting the success of knowledge-based businesses by focusing on knowledge management processes.
Methodology: The present study is quantitative in terms of method and applied in terms of purpose. In this study, the Fuzzy Delphi and Marcus methods were used for data analysis. The population of the present study consists of experts in the fields of knowledge management, economics, and knowledge-based business. And 13 people were selected as samples. The data collection tools in this study are interviews and questionnaires
Findings: Factors Through a review of the history and interviews with knowledge management experts, 43 factors were identified, which reached the final 27 components after the Fuzzy Delphi screening. And the screening of extracted indicators was done by distributing expert questionnaires and the Fuzzy Delphi method was used to screen the factors.
Conclusion: The results showed that clear goal setting and planning not only determine the direction and direction of businesses but also create focus and motivation in teams, and policymaking and governance defining the structures and processes necessary for knowledge management improves internal communications and stakeholder engagement. In addition, a positive and supportive organizational culture facilitates knowledge sharing and exchange, and team members work in a safe and creative environment. A culture of innovation and creativity also stimulates new ideas and creates a suitable space for trial and error, and ultimately,
کلیدواژهها [English]
- Business knowledge-based
- knowledge-based economy
- knowledge management
- business management
- process