نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه قزوین، قزوین، ایران
3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه قزوین، قزوین، ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش آمار توصیفی- استنباطی با آزمون T یک نمونهای استفاده شد. یافتهها: میان ابزارهای فناوری اطلاعات در تولید و کسب دانش، ذخیره و پردازش، اشتراک و به کارگیری دانش، رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت، سامانههای نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و جز آن، در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش مؤثر است
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey of the Impact of Information Technology Tools on the Implementation of Knowledge Management at Tejarat Bank
نویسندگان [English]
- Ghasem Azadi ahmad abadi 1
- Zahra Azadi ahmad abadi 2
- Akram Azadi ahmad abadi 3
1 PhD Knowledge and Information Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 M.A-Executive management, Qazvin University, Qazvin, Iran
3 M.A-Business management, Qazvin University, Qazvin, Iran
چکیده [English]
Knowledge management is considered as a system of activities relevant to producing, compilation, and transferring knowledge. Purpose -The main role of information technology in knowledge management is facilitating of knowledge Above all what this paper is driving at is an assessment of the rate of the influence , the information technology tools have on the implementation of knowledge management at Tejarat Bank . The method applied has been a survey. Methodology-The research community consists of the experts of the mentioned bank (75 persons). The tools of data gathering were analyzed by a questionnaire containing 34 questions prepared by the statistical software SPSS. We applied descriptive-deductive statistical method and mono-sample test T to analyze the data. Findings-It is worth mentioning that the results of the analysis indicate that there is a significant relation between Information Technology Tools in the development and acquiring of knowledge, knowledge storage and processing, Sharing and application of knowledge .Conclusion -The use of information technology tools such as official automation, internet, email…considerably contribute to the better implementation of knowledge management process
کلیدواژهها [English]
- Information Technology
- Information Technology Tools
- Knowledge Management
- Tejarat Bank