مقاله پژوهشی
فریده عصاره؛ کبری بابائی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شبکه هم نویسندگی به بررسی روابط و تعاملات نویسندگان 113 مقاله منتشرشده در دو فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی و کودکان استثنایی طی مهرومومهای 1390-1391 پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه هم نویسندگی نویسندگان در دو عنوان فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی دانشگاه علامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شبکه هم نویسندگی به بررسی روابط و تعاملات نویسندگان 113 مقاله منتشرشده در دو فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی و کودکان استثنایی طی مهرومومهای 1390-1391 پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه هم نویسندگی نویسندگان در دو عنوان فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی و فصلنامه کودکان استثنائی انجامشده است. جامعۀ پژوهش حاضر شامل کلیه نویسندگانی است که در هر دو فصلنامه موردبررسی طی مهرومومهای 1390-1391 حداقل با یک نویسنده همکاری علمی داشتهاند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار یو سی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو و برای تهیه ماتریسهای هم نویسندگی نیز از نرمافزار صفحه گستر اکسل استفادهشده است. همچنین برای بررسی عملکرد هر یک از نویسندگان دارای تألیف در شبکه، از شاخصهای تحلیل شبکه مانند سنجه درجه، سنجه بینابینی و سنجه نزدیکی استفاده گردیده است. یافته ها: مطالعه نویسندگان دارای حداقل یک مقاله در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی نشان داد که شریفی درآمدی، افروز، کاکوجویباری و مرادی در خوشۀ اصلی (هم نویسندگی) و گلشنی منزه در خوشۀ دوازدهتایی و سیف نراقی در خوشۀ نهتایی مهمترین جایگاه را در شبکه هم نویسندگی پژوهشگران داشتهاند. در فصلنامه کودکان استثنایی نیز میتوان به علیزاده، غباری بناب، کریمی و سعادت در خوشۀ اصلی و علیپور و مهرابی زاده هنرمند در خوشههای دهتایی اشاره نمود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارتباطهای نسبتاً کمی بین گرههای موجود در شبکههای هم نویسندگی دو فصلنامه وجود دارد و ارتباط منسجمی نیز بین خوشههای بزرگ در هر دو فصلنامه وجود نداشته و تراکم شبکه در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی معادل 04/0 و در فصلنامه کودکان استثنایی نیز 06/0 است که در هر دو فصلنامه پایین است و نشان از انسجام اندک شبکههای این دو فصلنامه دارد.
مقاله پژوهشی
ابراهیم زارعی؛ عصمت مومنی
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین میزان تسهیم دانش و سطح خلاقیت و تعیین رابطه آنها در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی به بررسی نظر 50 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشکدههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس پرداخته است. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین میزان تسهیم دانش و سطح خلاقیت و تعیین رابطه آنها در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی به بررسی نظر 50 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشکدههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس پرداخته است. یافتهها: وضعیت تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس نامطلوب است اما خلاقیت کتابداران مذکور در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ضریب همبستگی رابطه تسهیم دانش و خلاقیت با کسب 8/0 نشان میدهد همبستگی و رابطه معناداری میان آنها وجود ندارد. نتیجهگیری: کتابخانهها باید نسبت به بهبود و تقویت تسهیم دانش با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در مسیر رشد علم و دانش گام بردارند، از ترویج و اشتراک اطلاعات و دانش در میان کتابداران حمایت کرده و زیرساختهای لازم برای تسهیم دانش در کتابخانه را فراهم کنند.
مقاله پژوهشی
الهه روحی دل؛ نصرت ریاحینیا؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ خطی و کارمند بودهاند، شامل 44 کتابخانه در سطح ایران، تشکیل داده است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، موردبررسی قرارگرفته و پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیلشده است. یافتهها: نشان میدهد که میانگین بهدستآمده از مؤلفههای گردآوری نسخ خطی 92/37 از 45، سازماندهی نسخ خطی 90/28 از 33، اشاعه اطلاعات نسخ خطی 11/36 از 57، از میانگین مقایسه شده در سطح کمتر و پایینتری قرار دارند. نتایج: نشاندهنده رعایت کم مدیریت دانش در بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای ایران در مؤلفههای موردبررسی است. پاسخدهندگان به پرسشنامه و شرکتکنندگان در مصاحبه جملگی بر تهیه دستورالعمل یکسان و وحدت رویه در مؤلفههای گردآوری، سازماندهی اطلاعات نسخ خطی و اشاعه اطلاعات تأکید داشتند و اجرای مدیریت دانش و استفاده از مدلهای آن را ضروری دانستند.
مقاله پژوهشی
رویا پورنقی؛ لیلا نعمتی انارکی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی روند پژوهش در حوزه ترجمان دانش در پایگاههای اطلاعاتی (ساینس دایرکت، تیلور و فرانسیس، اریک و امرالد) در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی است. روش: روش پژوهش تحلیل محتوا است و در آن به بررسی ترجمان دانش و مطالب مرتبط، در مقالات موجود در 4 پایگاه اطلاعاتی منتخب شامل ساینس دایرکت، اریک، تیلور و فرانسیس و امرالد از 1985 ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی روند پژوهش در حوزه ترجمان دانش در پایگاههای اطلاعاتی (ساینس دایرکت، تیلور و فرانسیس، اریک و امرالد) در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی است. روش: روش پژوهش تحلیل محتوا است و در آن به بررسی ترجمان دانش و مطالب مرتبط، در مقالات موجود در 4 پایگاه اطلاعاتی منتخب شامل ساینس دایرکت، اریک، تیلور و فرانسیس و امرالد از 1985 تا 2013 پرداخته است. یافتهها: پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت با 115 مقاله از کل (152)، دارای بیشترین مطالب مرتبط با ترجمان دانش و نیز بیشترین مقاله (92 مقاله) در حوزه پزشکی پیشرو است. باگذشت نزدیک به سه دهه، از آغاز انتشار، مقالههای این حوزه روند صعودی داشتهاند. در حوزه پزشکی موضوعات مرتبط با ترجمان دانش شامل بیماریها، سلامت، آموزش استانداردها و پزشکی مبتنی بر شواهد و در حوزه غیرپزشکی، شامل نظامهای رایانهای، آموزش، هستیشناسی و مدیریت دانش است. نتیجهگیری: توجه به حوزه ترجمان دانش رو به رشد است و باوجود قدمت بیشتری که در حوزه پزشکی دارد، محققان و پژوهشگران سایر علوم نیز به آن علاقهمند شدهاند. بنابراین، بحث ترجمان دانش در همه علوم قابلپیگیری است و میتوان از قابلیتهای آن، برای کاربردی کردن مدیریت دانش در علوم مختلف بهره برد.
مقاله پژوهشی
قاسم آزادی احمدآبادی؛ زهرا آزادی احمدآبادی؛ اکرم آزادی احمدآبادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش آمار توصیفی- استنباطی با آزمون T یک نمونهای استفاده شد. یافتهها: میان ابزارهای فناوری اطلاعات در تولید و کسب دانش، ذخیره و پردازش، اشتراک و به کارگیری دانش، رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت، سامانههای نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و جز آن، در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش مؤثر است
مقاله پژوهشی
زهرا رستمی؛ نسیمه جهانی؛ آزاده علاقمند
چکیده
هدف: بررسی وضعیت زیرساخت فناوری در سه حوزه مدیریت دانش (گردآوری و ذخیرهسازی منابع، سازماندهی منابع و اشاعه منابع دانش) در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ازنظر کتابداران است. روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه بر روی 30 کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاه-های سراسری شهرستان بابل صورت گرفته ...
بیشتر
هدف: بررسی وضعیت زیرساخت فناوری در سه حوزه مدیریت دانش (گردآوری و ذخیرهسازی منابع، سازماندهی منابع و اشاعه منابع دانش) در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ازنظر کتابداران است. روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه بر روی 30 کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاه-های سراسری شهرستان بابل صورت گرفته است. یافتهها: میزان استفاده از زیرساخت فناوری در مدیریت دانش کتابخانههای موردبررسی در زمینههای گردآوری و ذخیرهسازی منابع دانش کمتر از متوسط، سازماندهی منابع دانش در حد مطلوب و اشاعه منابع دانش در حد متوسط ارزیابی شد. درمجموع، ارزیابی مدیریت دانش در این سه حوزه را میتوان در حد متوسط ارزیابی کرد. نتیجهگیری: پایین بودن نسبی استفاده از زیرساخت فناوری میتواند به سبب آگاه نبودن کتابداران بهضرورت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در شناسایی و گزینش منابع اطلاعاتی و نیز نداشتن مهارت در استفاده از این فناوریها باشد؛ بنابراین لازم است برای آموزش و آشنایی بیشتر کتابداران با فناوریهای روز دنیا تلاش شود.
مقاله پژوهشی
زهرا کاظمی شمامی؛ علی جلالی دیزجی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای سالهای 1389-1390 رشته شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس است. روش: روش پژوهش، تحلیل استنادی است. جامعه آماری، 3688 استناد است. استنادها به روش سرشماری بررسی شدند. در گردآوری دادهها، با مراجعه به سایت کتابخانه، مآخذ پایاننامهها دریافت شد و در تحلیل دادهها از نرمافزار مایکروسافت اکسل 2007، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای سالهای 1389-1390 رشته شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس است. روش: روش پژوهش، تحلیل استنادی است. جامعه آماری، 3688 استناد است. استنادها به روش سرشماری بررسی شدند. در گردآوری دادهها، با مراجعه به سایت کتابخانه، مآخذ پایاننامهها دریافت شد و در تحلیل دادهها از نرمافزار مایکروسافت اکسل 2007، قانون بردفورد و فرمول نیمعمر استفاده شد. یافتهها: به طور میانگین هر پایاننامه به 80 منبع استناد کرده است. 53/56 درصد استنادها به فارسی و 47/43 درصد، لاتین هستند.کتابهای فارسی با 1162 استناد بیشترین و پایاننامههای لاتین با 3 استناد کمترین مقدار استناد را دارند. همچنین پراستنادترین مولفان و منابع، نیمعمر و منابع هسته بر اساس قانون بردفورد شناسایی شدند. همچنین معلوم شد، هر چه تاریخ نشر کتاب به زمان حال نزدیکتر باشد، تعداد دفعات استناد به آن اثر بیشتر نیست. بیشتر از 50 درصد پایاننامهها به پایان نامههای دانشگاه تربیت مدرس استناد کردهاند. نتیجهگیری: در نگارش پایاننامهها بیشتر از منابع فارسی استفاده شده است. منابع و مولفان پراستناد مشخص شده توسط قانون بردفورد می تواند در انتخاب منابع کتابخانه به کارگرفته شود و با توجه به نیم عمر منابع که معیاری برای سنجش تازگی منابع است، میتوان نتیجه گرفت از منابع جدید استفاده نشده است.