نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش واسطهای یادگیری سازمانی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS2.0 انجام شد. روش: جامعه آماری این تحقیق، مدیران، معاونین و رؤسای بانک اقتصاد نوین، ملی، ملت و صادرات و مهر اقتصاد در استان هرمزگان در سال 1394 میباشند.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شدهاست. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شدهاست و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد است که روایی آن با نظر اساتید تأیید شد و پس از تکمیل نمونه اولیه، پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ پایایی مناسب ابزار را نشان داد. یافتهها: تمامی شاخصها از بار عاملی قابل قبولی برخوردارند. یافته ها: مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی (81/0) و بر نوآوری سازمانی (39/0) تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ یادگیری سازمانی اثر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی داشت و تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی از طریق یادگیری سازمانی بیشتری بیشتر میشود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که یادگیری سازمانی میتواند بهعنوان یک متغیر واسطهای بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی نقش آفرینی کند. مدیریت دانش، درست همانند یک سیستم، به عنوان یک ورودی مهم، یادگیری سازمانی بهعنوان فرایندی کلیدی، در نتیجه نوآوری سازمانی بهعنوان یک خروجی حیاتی برای سازمانهای امروزی محسوب میشود. بانکها میتوانند با استفاده از سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی باعث بهبود در نوآوریهای سازمانشان شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Impact of Knowledge Management System on Organizational Innovation : Investigating the Role of Organizational Learning
نویسندگان [English]
- Negar Alsadt Mesbahi Jahromi 1
- Marziyeh Adibzade 2
1 M.Sc. of International Business Administration, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran,
2 M.Sc. of Business Management, Yazd University, Yazd , Iran
چکیده [English]
The present study was aimed at examining the effect of knowledge management on organizational innovation due to the mediating role of organizational learning with using structural equation modeling software SmartPLS2.0. Methodology: The population of research is managers, deputies and heads of Eghtesad Novin, Melli, Mellat ,Saderat and Meher Eghtesad banks in Hormozgan province in 1394 . The sample size used by Cochran formula and selected by random sampling. To analyze the data, descriptive and inferential statistics used and data gathered using a standardized questionnaire that its validity was confirmed with view point of professors and after completion of the initial sample, with Cronbach's alpha reliability of the tool's reliability showed. findings: all indices have acceptable load factor. Knowledge management has positive and significant effect on organizational learning (0.81) and on Organizational Innovation (0.39). organizational innovation has significant positive effect on organizational learning and impact of knowledge management on organizational innovation enhancement through organizational learning. Results: The results show that organizational learning can be seen as a mediator between knowledge management and organizational innovation contribute. Knowledge management, as well as a system, as an important input, organizational learning as a key process, therefore, as an organizational innovation output is critical for today's organizations. Banks can use the system to improve knowledge management and organizational learning in the organization innovation.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Acquisition
- Knowledge Conversion
- Knowledge Management
- Organizational Innovation
- Organizational Learning