نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
3 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
چکیده
هدف کلی این پژوهش تعیین رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و وفاداری کاربران کتابخانه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) بوده است. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کاربران کتابخانه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه در شهر قم بودهاند که با استفاده از فرمول کوکران 264 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها نشان داد که در میان مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع، مؤلفه «تمرکز بر مشتری» با 37/2 بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است. دیگر مؤلفهها به ترتیب «مدیریت فرآیند»، «رهبری در مدیریت» و «مدیریت منابع انسانی» در جایگاه بعدی قرار میگیرند. در مؤلفههای وفاداری کاربران نیز مؤلفه «وفاداری نگرشی» با میانگین 21/2 بالاتر از مؤلفه «وفاداری رفتاری» با میانگین 91/1 قرار داشت. نتایج تحقیق بیانگر این است که بین مدیریت کیفیت جامع و وفاداری کاربران در کتابخانه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. همچنین در بین مؤلفههای دو متغیر نیز رابطه مستقیم و قوی وجود دارد که تمرکز بر مشتری نسبت به دیگر مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع بیشترین رابطه را با مؤلفههای وفاداری کاربران داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship Between Comprehensive Quality Management and the Loyalty of Library Users of Hozavi Masoumiyeh Institute of Higher Education
نویسندگان [English]
- Atiyeh Jafarinia 1
- Farnoosh Azimi Khabbazan 2
- Mohammad Reza Abazari 3
1 Master's Student in Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Qom branch, Qom, Iran
2 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Dept, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
3 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Dept, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this research is to determine the relationship between comprehensive quality management and the loyalty of library users of the Hozavi Masoumiyeh Institute of Higher Education.
Methodology: This descriptive research is of correlation type. The statistical population includes the library users of the Masoumiyeh Higher Education Institution in Qom, from which 264 people were selected using Cochran's formula by simple random sampling. The data gathering tool was a questionnaire and descriptive statistical methods and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data.
Findings: The findings indicated that among the components of comprehensive management, the "Customer-based concentration" factor was the highest with an average of 2.37. The other components "process management", "leadership" and "human resource management" are in the next places, respectively. In the components of user loyalty, the "attitudinal" component with an average of 2.21 was higher than the "behavioral loyalty" component with an average of 1. 91
Conclusion: The results of the research indicate that there is a direct and meaningful relationship between the comprehensive quality management and user loyalty in the library of the Higher Educational Institution of Masoumiyeh Institute. There is also a direct and strong relationship between the components of two variables; which "Customer-based concentration" as compared to other components of comprehensive quality management had the strongest relationship with the user loyalty components.
کلیدواژهها [English]
- Library of the Masoumiyeh Higher Education Institution in Qom
- Comprehensive Quality Management
- Loyalty of Library Users