وب معنایی و هستاننگاری (آنتولوژی)
محمدجواد اسماعیلی؛ سید علی اصغر رضوی؛ صفیه طهماسبی لیمونی
چکیده
هدف پژوهش شناخت رابطه بین دایره واژگانی آرشیویستهای صداوسیما و تواناییهای اطلاعرسانی آنان به همراه ارائه الگوی هستیشناسی آرشیو صداوسیما است. این پژوهش، کاربردی و ازنظر نوع پژوهش ترکیبی متوالی (کیفی-کمی)، ازنظر روش پژوهش، آمیخته[1] است. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه و پرسشنامه بود. ابتدا در مطالعه دلفی از طریق مصاحبه ...
بیشتر
هدف پژوهش شناخت رابطه بین دایره واژگانی آرشیویستهای صداوسیما و تواناییهای اطلاعرسانی آنان به همراه ارائه الگوی هستیشناسی آرشیو صداوسیما است. این پژوهش، کاربردی و ازنظر نوع پژوهش ترکیبی متوالی (کیفی-کمی)، ازنظر روش پژوهش، آمیخته[1] است. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه و پرسشنامه بود. ابتدا در مطالعه دلفی از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحبنظران در حوزه آرشیو که تعداد افراد در مطالعه دلفی 10 نفر بود، مؤلفههای اصلی تهیه شد و پرسشنامه محققساخته بین آرشیویستهای صداوسیما مستقر در تهران که تعداد آنها 120 نفر بود بهصورت سرشماری توزیع شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از دو روش کیفی (مطالعه دلفی) و کمی (پرسشنامه) استفاده شده است. جهت آزمون فرضیهها از آزمون کولموگراف اسمیرنوف، جهت نرمال بودن دادهها و تحلیل دادهها از آزمون t (همبستگی)، از نرمافزار لیزرل[2]، برای ارائه الگوی هستیشناسی از نرمافزار پورتژه[3] استفاده شده است. فرضیههای پژوهش نیز با استفاده از فن مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شده است. KMO یا آزمون مشخصه کایزر- مایر- اولکین یک معیار ارزیابی است که در تحلیل عاملی و تحلیل مؤلفهها برای ارزیابی مناسبی دادهها و استفاده از مدلهای عاملی استفاده میشود. این آزمون به اندازهگیری این موضوع میپردازد که آیا دادهها مناسب هستند تا از روشهای تحلیل عاملی استفاده شود یا خیر. KMO یک اندازهگیر از میزان مشابهت بین متغیرها در دادهها است. مقادیر KMO بین 0 و 1 قرار دارند. اگر مقدار KMO نزدیک به 1 باشد (بهعنوانمثال 8/0 یا بالاتر)، این نشاندهنده این است که دادهها بهخوبی برای تحلیل عاملی مناسب هستند. نتایج حاصل از پژوهش تائیدکننده این نظر هست که آرشیویست با دایره واژگانی غنی میتواند در اطلاعرسانی به کمک هستیشناسی آرشیو، بهینه و مفید باشد. هستیشناسی پیشنهادی حاصل تبدیل مفاهیم حوزه برنامههای صداوسیما که در آرشیوهای آن موجود است در چهار مرحله: گردآوری مفاهیم، کشف و تعیین روابط میان مفاهیم، ایجاد کاربرگه برای هر مفهوم و پیادهسازی هستیشناسی در محیط پروتژه انجام پذیرفت. این الگوی پیشنهادی میتواند برای تولید هستیشناسی آرشیو صداوسیما مفید واقع شود. میانگین دایره واژگانی غنی در بین پاسخگویان برابر با 01/4 و حداقل و حداکثر آن 3 و 5 است بنابراین میانگین دایره واژگانی غنی در حد متوسط به بالا است که نشاندهنده این است که آرشیویست با دایره واژگانی غنی به کمک هستیشناسی آرشیو، میتواند منابع اطلاعاتی مرتبط با نیاز اطلاعاتی مراجعان به آرشیوهای صداوسیما را در اختیار آنان قرار دهد. همچنین میانگین متغیر کیفیت اطلاعرسانی آرشیویستهای صداوسیما در بین پاسخگویان برابر با 89/3 و حداقل و حداکثر آن92/2 و 72/4 است؛ بنابراین میانگین متغیر کیفیت اطلاعرسانی آرشیویستها در حد متوسط به بالا است و با هستیشناسی آرشیو، کیفیت اطلاعرسانی بهتر خواهد شد. رابطه مثبت و معنیداری بین هستیشناسی و دایره واژگانی آرشیویستهای صداوسیما برای اطلاعرسانی وجود دارد؛ به این معنا که با افزایش این متغیر میزان استفاده بهینه از دایره واژگانی و اطلاعرسانی بهینه آرشیویستهای صداوسیما نیز افزایش مییابد. ارائه اطلاعات مفید در کمترین زمان، قابلتوجه است و آرشیویستهای صداوسیما توانایی ارائه اطلاعات متناسب با نیاز اطلاعاتی مراجعین را دارند. آموزش استفاده از ابزارهای بازیابی اطلاعات، هستیشناسی و بهکارگیری تجربیات حرفهای آرشیویستها، کیفیت اطلاعرسانی را بهتر میکند. [1]. Mix methode[2]. lisrer[3]. protege
ذخیره و بازیابی اطلاعات
مرضیه فلاح کردآبادی؛ سید علی اصغر رضوی؛ صفیه طهماسبی لیمونی
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی آموزش بازیابی اطلاعات بهصورت الکترونیکی بر مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران در بازیابی اطلاعات بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و آزمایشی است که با طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران در سال 1400 بود که از بین آنها، 30 ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی آموزش بازیابی اطلاعات بهصورت الکترونیکی بر مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران در بازیابی اطلاعات بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و آزمایشی است که با طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران در سال 1400 بود که از بین آنها، 30 نفر بهصورت هدفمند و با توجه به معیارهای ورود بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی ساده دردوگروه کنترل (15 نفر) وگروه آزمایش (15 نفر) قرارگرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته مهارت بازیابی اطلاعات بود. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید تأیید شد. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 89/0 محاسبه شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که میانگین مهارت بازیابی اطلاعات در گروه آزمایش (07/47) در پسآزمون بیشتر از میانگین گروه کنترل (86/26) است؛ که بیانگر این است، آموزش بازیابی اطلاعات بهصورت الکترونیکی بر مهارت کتابداران در بازیابی اطلاعات تأثیر دارد (p=0/000<0/05). آموزش بازیابی اطلاعات بهصورت الکترونیکی میتواند یکی از گزینههای مؤثر در افزایش توانمندی و مهارتهای کتابداران باشد. یافتههای این مطالعه، مؤید قابلقبول بودن مباحث نظری ارائهشده در این حوزه است.
صغری درزی خلردی؛ سید علی اصغر رضوی؛ میترا قیاسی
چکیده
مدلهای بلوغ با پیشرفت، توسعه و کاربرد فناوریها مطرح شدند و از مباحث مدیریتی محسوب می گردند. مدلهای بلوغ دارای سطوحی هستند که هر سطح شامل ویژگیهای مربوط به آن سطح است. با استفاده از مدلهای بلوغ میتوان اثربخشی و عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرار داد. پژوهش حاضر به بررسی نوشتارهایی در زمینه مدلهای بلوغ، مدل بلوغ قابلیت و بهینهسازی ...
بیشتر
مدلهای بلوغ با پیشرفت، توسعه و کاربرد فناوریها مطرح شدند و از مباحث مدیریتی محسوب می گردند. مدلهای بلوغ دارای سطوحی هستند که هر سطح شامل ویژگیهای مربوط به آن سطح است. با استفاده از مدلهای بلوغ میتوان اثربخشی و عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرار داد. پژوهش حاضر به بررسی نوشتارهایی در زمینه مدلهای بلوغ، مدل بلوغ قابلیت و بهینهسازی ارزیابی اثربخش کتابخانههای دانشگاهی با رویکرد کیفی و روش فراترکیب پرداخته است. تا ضمن بررسی مدلهای بلوغ در زمینهها و حوزههای مختلف و بررسی ابعاد آن مدل بلوغ قابلیت برای ارزیابی عملکرد و اثر بخشی کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. نوشتارهای موجود در زمینه مدلهای بلوغ بر پایه ترجمه و تفسیر آنها بود. بر این اساس 93 منبع معتبر در حوزه مدلهای بلوغ و 37 منبع درحوزه مدل بلوغ قابلیت و کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. با تحلیل منابع3 مقوله 9 شاخص و 21 کد برای ویژگیهای هر سطح برای مدل بلوغ کتابخانههای دانشگاهی در بازه زمانی 2010 تا 2020 به دست آمد. بر اساس نتایج مقوله فنی و مفهوم سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری دارای رتبه اول است و از اهمیت بالاتری برخوردارند. مدل بلوغ کتابخانههای دانشگاهی به مدیران کتابخانهها و دانشگاهها کمک میکند تا با تعیین و بررسی ویژگیهای هر سطح و ارزیابی آنها درجهت بهبود وضعیت هر سطح و رسیدن به سطح ایدهآل برنامهریزی کنند.
صغری درزی خلردی؛ سید علی اصغر رضوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه برونداد اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر اساس شاخص اچ در پایگاه استنادی اسکوپوس است. مطالعه حاضر از نوع علمسنجی و روش تحلیل استنادی است. جامعه موردمطالعه کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری (126 نفر) و تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس است که با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعه برونداد اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر اساس شاخص اچ در پایگاه استنادی اسکوپوس است. مطالعه حاضر از نوع علمسنجی و روش تحلیل استنادی است. جامعه موردمطالعه کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری (126 نفر) و تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس است که با استفاده از نرمافزار spss (نسخه 21) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافتهها تعداد 70 نفر از اعضای هیئتعلمی دارای شاخص اچ هستند. از میان اعضای هیئتعلمی با رتبه استاد 6/55 درصد، 7/41 درصد با رتبه دانشیار 4/75 درصد با رتبه استادیار دارای شاخص اچ هستند. بیشترین تولیدات علمی مربوط به سال 2007 بوده است. همچنین بیشترین سن پژوهشی اعضای هیئتعلمی 16 سال است. دانشکده «علوم زراعی» با فراوانی 19 نفر دارای بیشترین اعضای هیئتعلمی در پایگاه اسکوپوس است. بهمنظور بالا بردن شاخص اچ اعضای هیئتعلمی دانشگاه تشویق و حمایت اعضای هیئتعلمی جهت ارائه مقاله در پایگاههای استنادی معتبر، افزایش بودجه پژوهشی، برگزاری دورههای آموزشی جهت نگارش مقالات ISI و معرفی پایگاههای استنادی معتبر و مجلات دارای رتبه علمی و ضریب تأثیر بالا جهت بهبود تولید علم ضروری است.