مدیریت اطلاعات و دانش
علیرضا کوشکی جهرمی؛ شبنم زرجو؛ زهرا غفوری
چکیده
پژوهش حاضر از فلسفه پژوهشی تحصلگرایی تبعیت میکند، از نوع قیاسی و کمی است و از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و توسعه است، استراتژی پژوهش حاضر پیمایشی است که درصدد تبیین روابط و میزان تاثیر متغیرها است، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران است که تعداد آنان 151 نفر برآورد شده است که با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر از فلسفه پژوهشی تحصلگرایی تبعیت میکند، از نوع قیاسی و کمی است و از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و توسعه است، استراتژی پژوهش حاضر پیمایشی است که درصدد تبیین روابط و میزان تاثیر متغیرها است، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران است که تعداد آنان 151 نفر برآورد شده است که با استفاده از نرمافزار سمپل پاور حجم نمونه برابر با 130 نفر تخمین زده شد، تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده با اسـتفاده از روش معـادلات سـاختاری از طریق نرم افزار ایموس انجام شد. دستاورد پژوهش حاضر حاکی از آن بود که طردگرایی سازمانی بر پنهانسازی دانش تأثیرگذار بوده است و 46 درصد واریانس متغیر پنهانسازی دانش توسط متغیر طردگرایی سازمانی تبیین شده است. تفکر ابزاری بر پنهانسازی دانش تأثیرگذار بوده است و 18 درصد واریانس متغیر پنهانسازی دانش توسط متغیر تفکر ابزاری تبیین شده است و در رابطه بین تفکر ابزاری و طردگرایی سازمانی بر پنهانسازی دانش رهبری فداکارانه نقش واسطهای جزئی دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان دریافت عارضه پنهان سازی دانش در میان استادان دانشگاه از دو عامل طردگرایی و تفکرابزاری متاثر است و عدم توجه به رشد این دو مولفه میتواند در دراز مدت چرخه بهبود و اشتراک دانش را به خطر اندازد ازینرو توجه به مولفه رهبری فداکارانه و کمک به بهبود آن میتواند در تفکر ابزاری و طردگرایی نقش بااهمیتی ایفا کند.