وب معنایی و هستاننگاری (آنتولوژی)
سمیرا اسماعیلی؛ محمدحسن عظیمی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و تکامل دانش در حوزه آر دی اف با روش همواژگانی و خوشهبندی مفاهیم و رویدادهای این عرصه است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام پژوهشهای انجام شده در حوزه RDF در پایگاه وب آو ساینس از سال 1998-2021 است. همچنین ابزار گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار فکری و تکامل دانش در حوزه آر دی اف با روش همواژگانی و خوشهبندی مفاهیم و رویدادهای این عرصه است. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام پژوهشهای انجام شده در حوزه RDF در پایگاه وب آو ساینس از سال 1998-2021 است. همچنین ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش یادداشتبرداری و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل همواژگانی و تحلیل شبکه رهیافتی با استفاده از نرمافزارهای Vosviewer، Netdrow، Spss و Bibexecl است. یافتههای پژوهش نشان داد که کلیدواژههای RDF، Semantic web، Ontoloty، linked data و SPARQL پر بسامدترین واژهها و کلیدواژههایRDF*semantic Web ، RDF*Academic Ontology و RDF* SPARQLیشترین زوجهای واژگان هستند. همچنین شبکه همواژگانی شامل شش خوشه با نامهای «مقیاسپذیری مدل داده»، «بازنمونRDF موجودیتها و روابط کتابشناختی»، «همترازی هستانشناسی»، «وب معنایی و دادههای پیوندی»، «مدیریت و انتشارداده» و «دادهکاوی» است. خوشههای «مقیاسپذیری مدل داده»، «همترازی هستانشناسی»، «مدیریت و انتشارداده» و «دادهکاوی» هنوز به بلوغ کافی نرسیدهاند و نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتری است. همچنین نتایج نشان داد که تولیدات علمی حوزه RDF علیرغم روند صعودی خود، از پراکندگی موضوعی بیشتری برخوردار است و بیشتر به سمت وب معنایی گرایش داشته و تحلیل شبکه همرخدادی واژگان این حوزه نیز پراکندگی موضوعی بیشتری دارد.
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمدحسن عظیمی؛ شهناز خادمی زاده؛ سمیه آورند
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز با معیارهای فنی و اطلاعاتی محیط وب میباشد. روش پژوهش: توصیفی-کاربردی و بهصورت ترکیبی با روشهای کمی و کیفی انجامشده است. در بخش مرور نظامند روش تحلیل مضمون برای استخراج معیارهای فنی و اطلاعاتی محیط وب به کار برده شده و در این راستا مضامین پایه، ...
بیشتر
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز با معیارهای فنی و اطلاعاتی محیط وب میباشد. روش پژوهش: توصیفی-کاربردی و بهصورت ترکیبی با روشهای کمی و کیفی انجامشده است. در بخش مرور نظامند روش تحلیل مضمون برای استخراج معیارهای فنی و اطلاعاتی محیط وب به کار برده شده و در این راستا مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر استخراج شده است. در بخش کمی از آزمونهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) به منظور بررسی میزان مطابقت سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز با معیارهای فنی و اطلاعاتی محیط وب استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش در زمینه انطباق سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز با معیارهای فنی 46 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده و در زمینه معیارهای اطلاعاتی یک سامانه پژوهشی شامل 51 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده را نشان داد. همچنین با توجه به بررسی و مطابقت سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز با معیارهای فنی در محیط وب مشخص شده است که در این سامانه مطالب از سازماندهی مناسب برخوردار نیستند و پشتیبانی از بخش های مختلف سامانه انجام نمیشود و در کنار آن راهنمای سامانه در بخشهای مختلف وجود ندارد. نتیجه: سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز 05/47 درصد با معیارهای اطلاعاتی محیط وب همخوانی و تطابق دارد و نیازمند بازنگری جدی در اصلاح ساختار فنی و اطلاعاتی آن می باشد.
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمدحسن عظیمی؛ هادی الهایی
چکیده
لایههای وب معنایی در حوزههای مختلف همچون تلفیق دادهها، مهارتیابی، اتاق فکر برخط، سرویسگذاری مجموعههای چندرسانهای، خرید برخط و تعامل بین سامانهها بهکار میرود. به نظر میرسد بهکارگیری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش مسلماً در ارائه اطلاعات مفید مؤثر واقع خواهد شد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان ...
بیشتر
لایههای وب معنایی در حوزههای مختلف همچون تلفیق دادهها، مهارتیابی، اتاق فکر برخط، سرویسگذاری مجموعههای چندرسانهای، خرید برخط و تعامل بین سامانهها بهکار میرود. به نظر میرسد بهکارگیری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش مسلماً در ارائه اطلاعات مفید مؤثر واقع خواهد شد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیادهسازی فناوری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش است. جامعه آماری پژوهش حاضر سه نرمافزار مدیریت دانش که شامل نرمافزار مدیریت دانش دانا، سامانه جامع مدیریت دانش نداک و نرمافزار MTA share است. دادهها از طریق تدوین سیاهه وارسی بر مبنای مقیاس بله/ خیر، گردآوری شدند و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با کمک نرمافزار اکسل انجام شد. یافتهها نشان داد معماری فناوری معنایی در هر شش لایه (یوآرال، ایکسامال، آردیاف، هستیشناسی، فراداده و منطق) در نرمافزارهای مذکور، مورداستفاده و در سطح مطلوبی قرار دارد. ولی ابزارهای معنایی برای جستجو و بازیابی اطلاعات در هر سه لایه (هستیشناسی، آردیاف، فراداده) کاربرد چندانی در این نرمافزارها نداشته و موردتوجه قرار نگرفته است. لذا نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن است که نیاز است کاربرد معماری فناوری معنایی در نرمافزارهای سامانه جامع مدیریت دانش نداک و MTA share بیشتر موردتوجه قرار گیرد و از آنها در تمامی لایههای مذکور استفاده شود. همچنین نیاز است که از ابزارهای معنایی برای جستجو و بازیابی اطلاعات در تمامی لایهها (هستیشناسی، آردیاف و فراداده) در نرمافزار مدیریت دانش دانا و سامانه جامع مدیریت دانش نداک استفاده بیشتری شود. با توجه به نتایج در بهکارگیری حوزه کاربرد معماری فناوری وب، در نرمافزار مدیریت دانش دانا نسبت به دو نرمافزار دیگر توجه بیشتری شده است.
محمدحسن عظیمی؛ شهناز خادمی زاده؛ معصومه حیدرزاده
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، آزمون کولـموگروف- اسمـیرنوف استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین ساختار سازمانی (89/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود. در خصوص میانگین وضعیت فرهنگسازمانی (20/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان یافته نشان داد که میانگین اکتسابی بالاتر از حد متوسط بود. یافتهها نشان داد که میانگین وضعیت فناوری اطلاعات (23/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود درحالیکه میانگین وضعیت منابع انسانی (75/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود همچنین میانگین وضعیت رهبری (75/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود. تحلیل یافتهها و نتیجهگیری پژوهش نشان داد که از بین عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش پیادهسازی ساختار سازمانی و وضعیت منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار ندارند و نیاز است با برنامهریزی در این خصوص زمینه ارتقاء وضعیت این عوامل فراهم شود. مدیریت دانش پیاده شده در سازمان آب و برق استان خوزستان نیازمند ایجاد شبکهای مؤثر از عوامل ساختاری سازمان؛ فرهنگ؛ فناوری؛ مدیریت منابع انسانی و رهبری درزمینة مدیریت دانش پیاده شده در سازمان است و هر یک از این عوامل بهتنهایی نمیتوانند درزمینة مدیریت دانش توفیق حداکثری را کسب کنند.
محمدحسن عظیمی
دوره 2، شماره 3 ، مرداد 1394، ، صفحه 117-135
چکیده
هدف: بررسی این پژوهش بررسی وضعیت ارائه خدمات در مجموعه کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اعم از کتابخانههای دانشکدهها و کتابخانه مرکزی بود. روش: روش مورداستفاده در این پژوهش پیمایشی بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی بود. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد که درمجموع، خدماتی ...
بیشتر
هدف: بررسی این پژوهش بررسی وضعیت ارائه خدمات در مجموعه کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اعم از کتابخانههای دانشکدهها و کتابخانه مرکزی بود. روش: روش مورداستفاده در این پژوهش پیمایشی بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی بود. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد که درمجموع، خدماتی که در این کتابخانهها ارائه میشوند ضمن محدود بودن، از استانداردهای موجود مرتبط نیز فاصله دارد. نتیجهگیری: ازآنجاکه بررسیها حاکی از فاصله قابلتوجه کتابخانههای موردبررسی با استانداردهای مربوطه در این حوزه بود. در جامعه موردبررسی، خدماتی که در کتابخانهها ارائه میشود، عمدتاً قالب سنتی داشته و کمتر از رنگ و بوی تحولات نوین برخوردار است. آن دسته از خدماتی که بهویژه دارای روح کاربر مداری بوده و حضور آنها در کتابخانه میتواند جلوهای از ترقی در خدمات باشد، مانند امانت بینکتابخانهای و خدمات اطلاعرسانی، یا در کتابخانههای موردبررسی ارائه نمیشوند و یا اینکه بهطور ناقص و غیر کارآمدی ارائه میشوند. درمجموع در این کتابخانهها شرایطی حاکم است که از یک شرایط مطلوب و مترقی فاصله بسیاری دارد. مقایسه تکتک خدمات موردنظر در این بررسی با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی نشان داد که تقریباً هیچیک از خدمات ارائهشده در این کتابخانهها برابر با استاندارد نیست و جامعه خدمت گیرنده از دریافت خدمات استاندارد در این کتابخانه بهرهمند نیست. نتایج پژوهش حاضر همانند تمام پژوهشهای بررسیشده در پیشینه نشان از عدم انطباق خواستهها و انتظارات کاربران با خدمات تعریفشده و قابلارائه میدهد.