ناهید خوشیان؛ سعید رضایی شریف آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی رفتار اطلاعیابی و چگونگی اولویتدهی و استفادهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد شیراز از منابع اطلاعاتی و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻘﺶ ﺑﺮﺧﻲ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺟﻤﻌﻴﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻓﺮاﻳﻨـﺪ اطلاعیابی و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ بود.روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه پژوهش 298 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی رفتار اطلاعیابی و چگونگی اولویتدهی و استفادهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد شیراز از منابع اطلاعاتی و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻘﺶ ﺑﺮﺧﻲ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺟﻤﻌﻴﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻓﺮاﻳﻨـﺪ اطلاعیابی و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ بود.روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه پژوهش 298 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بوده است. تجزیهوتحلیل دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت.یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان برای رفع نیازهای اطلاعاتی و روزآمدسازی اطلاعات خود بیشترین استفاده را به ترتیب از منابع الکترونیکی، چاپی و سپس انسانی داشتند. اﻛﺜﺮ اﻓﺮاد موردبررسی ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ فناوریهای اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ و ارﺗﺒﺎﻃﻲ در ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺮاﺟﻌﻪ آﻧﺎن ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻧﻘﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. آﻧﺎن از ﻛﺘﺎﺑﺪاران در ﻣﺮﺣﻠﻪی ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺮای ﺟﺎﻳﺎﺑﻲ کتابها ﻳﺎ اﺳـﻨﺎد و جستوجوی اﻃﻼﻋﺎت ﻛﻤﻚ میطلبند. داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﻓﺮاﻳﻨﺪ اطلاعیابی با مشکلاتی مانند ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ اﻃﻼﻋﺎت در مکانهای ﺑﺴـﻴﺎر ﻣﺨﺘﻠـﻒ، ﮔـﺮان ﺑﻮدن ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ و ﻣﻮﺟﻮد ﻧﺒﻮدن آﺧﺮﻳﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮاﺟﻪ بودند. بهرغم گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر میزان مراجعه حضوری دانشجویان به دانشگاه، تمامی انواع منابع اطلاعاتی همچنان مورداستفاده بود. متنوع بودن اهداف کسب اطلاعات، عامل تعیینکننده نوع منبع اطلاعاتی بود و دانشجویان برحسب نیاز اطلاعاتی خود منبع اطلاعاتی را مشخص کرده و از آن استفاده میکردند.
سعید رضایی شریف آبادی؛ رویا برادر؛ سمانه ابوالقاسم
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آنها بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم 150 تن ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آنها بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم 150 تن از کتابداران استان تهران بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر اساس مؤلفههای اعلامشده یونسکو طراحی شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد مؤلفه تعامل و استفاده اخلاقی از محتوای رسانهای و اطلاعاتی با میانگین 7/22 و مؤلفه خلق دانش با میانگین 2/13 به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در میان مؤلفههای سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران داشتهاند. میانگین تمامی مؤلفهها در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران بالاتر از میانگین حد متوسط است؛ بنابراین راهکارهای پیشنهادی همچون برگزاری پیوستهی دورههای آموزش ضمن خدمت و ایجاد شبکههای اجتماعی بهمنظور روزآمد کردن سواد کتابداران و تعامل بین آنها و کاربران کتابخانه جهت اشتراکگذاری و خلق دانش میتواند به افزایش سطح سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کمک کند.