محبوبه ربیعی؛ زویا آبام
چکیده
خودسازماندهی به مفهوم توانایی سیستمهای بیولوژیکی، طبیعی و جامعه در تغییر ساختار خود توسط خودشان در طی روند تعامل شان با محیط و یکی از اصول مهم سیبرنتیک و مفهومی هستهای و مهم از علم سیستمهاست. خودسازماندهی گرچه ریشه در زیستشناسی و فیزیک دارد، اما نظامهای اجتماعی ، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی را نیز به دلیل دارا بودن ویژگیهای ...
بیشتر
خودسازماندهی به مفهوم توانایی سیستمهای بیولوژیکی، طبیعی و جامعه در تغییر ساختار خود توسط خودشان در طی روند تعامل شان با محیط و یکی از اصول مهم سیبرنتیک و مفهومی هستهای و مهم از علم سیستمهاست. خودسازماندهی گرچه ریشه در زیستشناسی و فیزیک دارد، اما نظامهای اجتماعی ، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی را نیز به دلیل دارا بودن ویژگیهای نظامهای خودسازمانده( همچون پیچیدگی، پویایی، عدم تعادل، خودجوشی، میان کنش، بازآفرینی، خودمحافظتی، هم افزایی، بازخورد مثبت و منفی و. . . ) می توان خودسازمانده در نظر گرفت . جامعه را میتوان به عنوان نظامی خودآفرین و خودسازمانده توصیف کرد که قادر است با میان کنشها و تعاملات ساختاری و کنشگران اجتماعی و بر مبنای فعالیتهای خلاق انسان به بازتولید و سازماندهی خود بپردازد. اینترنت نیز به عنوان یک نظام فناورانه – اجتماعی ( متشکل از یک زیر سیستم فناورانه یا شبکهای متشکل از شبکههای رایانهای و زیر سیستم اجتماعی یا شبکهای متشکل از شبکههای ارتباطات اجتماعی) و شبکهای از شبکهها است که عامل انسانی در خودسازماندهی وب نقش اساسی ایفا میکند . مطالعه حاضر به شیوه مرور مفهومی و با هدف تبیین اصل خودسازماندهی در نظامهای اجتماعی بویژه اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است.
مدیریت اطلاعات و دانش
زیبا شمس؛ زهرا اباذری
چکیده
با توجه به اهمیت و ضرورت سیبرنتیک در موضوعات مختلف،تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نقش سیبرنتیک در بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی انجام گرفت. این تحقیق از نوع همبستگی و براساس روش به دست آوردن داده های مورد نیاز در زمره ی تحقیقات توصیفی- پیمایشی و با توجه به هدف آن کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این ...
بیشتر
با توجه به اهمیت و ضرورت سیبرنتیک در موضوعات مختلف،تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نقش سیبرنتیک در بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی انجام گرفت. این تحقیق از نوع همبستگی و براساس روش به دست آوردن داده های مورد نیاز در زمره ی تحقیقات توصیفی- پیمایشی و با توجه به هدف آن کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاهی در شهر تهران می باشند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 242 نفر تعیین شد.روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای می باشد. به منظور سنجش و اندازه گیری متغیر های تحقیق از پرسشنامه های استاندارد بیرن بائوم(1391) استفاده گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان تایید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 91 درصد تعیین شد. برای آزمون فرضیه ها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف ، همبستگی اسپیرمن ، فریدمن ، تکنیک آنتروپی شانون، کای دو و آزمون دوجمله ای استفاده شد.نتایج نشان داد سیبرنتیک و مولفه های آن بر بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی تاثیر دارند.در بین مولفه های سیبرنتیک ، مولفه رهبری بیشترین و تعملات سخت و سست کمترین تاثیر را بر بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی دارند.