زینب مندعلی زاده؛ صدف نقش جواهری
چکیده
هدف مقاله حاضر، تأثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر ظرفیت جذب دانش با نقش میانجی سرمایه انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (450 نفر) بود که 213 نفر بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر، تأثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر ظرفیت جذب دانش با نقش میانجی سرمایه انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (450 نفر) بود که 213 نفر بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ظرفیت جذب دانش منبیوا و همکاران (2003) پرسشنامه فراموشی سازمانی هدفمند مشبکی و همکاران (2013) و پرسشنامه سرمایه انسانی پیکه و همکاران (2002) بود. روایی پرسشنامهها مجدداً مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامهها بالاتر از 7/0 بود. برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که فراموش سازمانی هدفمند بر سرمایه انسانی و نیز ظرفیت جذب دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد و سرمایه انسانی بر ظرفیت جذب دانش تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این، فراموش سازمانی هدفمند بر ظرفیت جذب دانش با نقش میانجی سرمایه انسانی تأثیر معناداری دارد. جذب دانش، تحت تأثیر رهایی از دانش غیرمفید سازمانی و ایجاد تغییر و تحول بهواسطه افزایش تواناییها و مهارتهای فردی کارکنان صورت میپذیرد. در واقع بهمنظور جذب دانش جدید و بهکارگیری دانش جدید در زمینه ورزش و یا سازمانهای ورزشی، لازم است تغییر و تحولاتی در سازمان صورت گیرد که این مهم با کمک توانمندسازی کارکنان توسط فراموشی سازمانی هدفمند میتواند اتفاق بیافتد.
مریم آدینهلو؛ بهزاد سهیلی؛ غلامرضا فرجی
چکیده
متن مؤلفههای تأثیرگذار بر سازمانها باید همیشه مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد تا سازمانها بتوانند الگوی توسعه خود را پیش ببرند، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با مدیریت عملکرد کارآمد در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز وروش این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی بود. بر اساس جدول تعیین حجم ...
بیشتر
متن مؤلفههای تأثیرگذار بر سازمانها باید همیشه مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد تا سازمانها بتوانند الگوی توسعه خود را پیش ببرند، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با مدیریت عملکرد کارآمد در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز وروش این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی بود. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 127 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، مدیریت دانش لاوسون (2003) و مدیریت کارآمد مقیمی و رمضان (2011) را به صورت تصادفی تکمیل کردند. تجزیه وتحلیل دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گردید. با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنیداری بین مدیریت و دانش فرهنگ سازمانی با مدیریت عملکرد کارآمد نشان داده شد و همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی به ترتیب 47/0 و 28/0درصد مدیریت عملکرد کارآمد کارکنان را پیشبینی کرده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت بکارگیری صحیح مولفههای مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در مدیریت عملکرد کارآمد بسیار هوشمندانه است و راه پیشبرد اهداف را هموار میسازد و ابزار رشد، موفقیت و ارتقا سازمان را در اختیار مدیریت قرار میدهد.
شهاب بهرامی؛ مهتاب مشتاقی؛ مریم رک رک
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتارهای تسهیم دانش با نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 110 نفر از کارکنان شاغل در این سه فدراسیون گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتارهای تسهیم دانش با نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 110 نفر از کارکنان شاغل در این سه فدراسیون گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت متغیر وضعیت متغیرهای تسهیم دانش و نوآوری در خدمات و فرآیندها از حد متوسط بیشتر است. همچنین نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد رفتارهای تسهیم دانش بر نوآوری در خدمات و نوآوری در فرآیندها تأثیر مثبتی دارد. جهت بهبود تسهیم دانش در فدراسیونهای ورزشی نیاز به ارتقا نوآوری در خدمات و فرایندها وجود دارد. به عبارتی نوآوری در خدمات و فرایندها سبب ایجاد بستری جهت بهبود رفتارهای تسهیم دانش میگردد.