آزاده نامداری؛ آزاده نامداری
چکیده
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس مدل جونز با تاکید بر اطلاعات الکترونیکی است. روش: این پژوهش بر اساس هدف در زمره تحقیقات کاربردی، و از نظر نحوه جمع آوری دادهها و ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس مدل جونز با تاکید بر اطلاعات الکترونیکی است. روش: این پژوهش بر اساس هدف در زمره تحقیقات کاربردی، و از نظر نحوه جمع آوری دادهها و ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای است که روایی آن با نظر اساتید متخصص تایید، و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 9 سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای آماریspss انجام شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشانگر این است که میانگین فعالیتهای یافتن و دوبارهیابی ، ذخیره سازی ، سازماندهی ، نگهداشت ، امنیت و مدیریت جریان اطلاعات ، ارزشیابی و ارزشگذاری ، تدبیر و مفهوم سازی ، و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی برابر با 50/2 میباشد. به لحاظ سن رابطهی معناداری در وضعیت مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی وجود دارد. و به لحاظ مقطع تحصیلی و دانشکدهی محل تحصیل هم رابطهی معنیداری میان دانشجویان وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان در بازه سنی کمتر از 25 سال و نیز مقطع دکتری بهترین عملکرد را داشتهاند
آزاده نامداری
چکیده
هدف: پژوهش به بررسی مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از سه جنبه دانش، مهارت و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی بر اساس مدل جونز بوده است. روش: پژوهش به روش پیمایشی، و توصیفی – تحلیلی انجام شد. جامعهی آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی98-1397بودند. به منظور تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
هدف: پژوهش به بررسی مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از سه جنبه دانش، مهارت و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی بر اساس مدل جونز بوده است. روش: پژوهش به روش پیمایشی، و توصیفی – تحلیلی انجام شد. جامعهی آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی98-1397بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نرم افزار spss 22 استفاده شد. یافتهها: از بین عوامل موثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانش دارای میانگین 22/1، مهارت میانگینی با 05/2 و فعالیتهای مدیریت اطلاعات شخصی میانگینی برابر با 50/2 دارد. میانگین کل مدیریت اطلاعات شخصی برابر با 50/2بوده و نسبتا نامطلوب است.نتیجهگیری: وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سطح نسبتانامطلوب قرار دارد که بایستی دورهها و کارگاههایی در جهت آگاهی بهتر نسبت به ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی و ارتقا مهارتهای دانشجویان برگزار شود. کلیدواژهها: اطلاعات الکترونیکی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مدیریت اطلاعات شخصی
مهتا باصفا؛ فهیمه باب الحوائجی؛ مهدی علیپور حافظی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. در این پژوهش از رویکرد کمی با روش پیمایشی، توصیفی استفاده شد. جامعه آماری آن 108 نفر از کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی 14 دانشگاه دولتی شهر تهران بود که از بین بیش از 200 نفر از کتابداران شناسائی و به روش سرشماری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. در این پژوهش از رویکرد کمی با روش پیمایشی، توصیفی استفاده شد. جامعه آماری آن 108 نفر از کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی 14 دانشگاه دولتی شهر تهران بود که از بین بیش از 200 نفر از کتابداران شناسائی و به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی پژوهشگر ساخته بود. روایی ابزار، صوری و محتوایی، براساس نظرات متخصصان کتابخانههای دیجیتالی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 883/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t تک نمونه و t گروههای مستقل انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین میانگینها در سختافزار، مهارت کار با انواع پرینترها (44/3)، در نرمافزار، عامل مهارت در تبدیل فرمت فایلها (89/3)، در اینترنت و شبکه، عامل توانایی در بهرهگیری از اینترانت (91/3)، در مجموعهسازی، عامل توانایی در نحوه دانلود منابع و استفاده از دانلود منیجر (77/3)، در پردازش اطلاعات دیجیتالی، عامل بهرهگیری از نظامهای ردهبندی (48/3)، در خدمات دیجیتالی، عامل توانائی در ارائه خدمات بازیابی تعاملی (80/3) و در حفاظت و نگهداری، عامل توانائی در انجام پشتیبان گیری (21/3) است. نتایج پژوهش نشان داد درهیچیک از دانشگاههای موردبررسی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال دانشگاههای دولتی شهر تهران، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.