حسین هاشمی؛ سیدعلیقلی روشن؛ حبیب الله سالارزهی؛ نورمحمد یعقوبی
چکیده
دانش باید یک منبع کلیدی ایجاد ارزش برای سازمانها باشد و سیستم مدیریت دانش باید در سیستم مدیریت کلی سازمان تعبیه شود. بر این اساس، مدیریت دانش در استاندارد ایزو 30401 گنجانده شده است که الزامات سیستمهای مدیریت دانش را مشخص میکند. هدف مقاله حاضر این بود که عوامل موردنیاز برای پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت فرودگاهی را بر پایه ...
بیشتر
دانش باید یک منبع کلیدی ایجاد ارزش برای سازمانها باشد و سیستم مدیریت دانش باید در سیستم مدیریت کلی سازمان تعبیه شود. بر این اساس، مدیریت دانش در استاندارد ایزو 30401 گنجانده شده است که الزامات سیستمهای مدیریت دانش را مشخص میکند. هدف مقاله حاضر این بود که عوامل موردنیاز برای پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت فرودگاهی را بر پایه ایزو 30401 تعیین نماید. برای دستیابی به هدف، ابتدا عوامل مدیریت دانش در صنعت فرودگاهی با استفاده از روش فراترکیب شناسایی و بر پایه ایزو 30401 دستهبندی شدند و در ادامه مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. برای بررسی روایی ساختاری مدل مفهومی، پرسشنامه بین 384 نفر از کارکنان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پخش و روایی مدل با روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. نشان داد عوامل موردنیاز جهت پیادهسازی یک سیستم مدیریتی برای مدیریت دانش در فرودگاهها دربرگیرنده «اجزای» سیستم مدیریتی است که در ارتباط با دانش هستند؛ یعنی راهبرد، فرهنگ مدیریت دانش، ساختار، حاکمیت و رهبری، نقشها و مسئولیتها، طرحریزی، فناوری و زیرساخت و عملیات سازمان و دربرگیرنده الزاماتی است که هرکدام نماینده یک «بعد» از «سیستم مدیریت دانش» است که به یکدیگر وابسته هستند یعنی گسترش دانش، انتقال و تبدیل دانش و توانمندسازها. این پژوهش اولین مطالعهای است که یک چشمانداز یکپارچه از عوامل موردنیاز برای پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در فرودگاهها بر پایه ایزو 30401 را ارائه میدهد. چنین شناسایی عوامل سیستم مدیریت دانش، بهخوبی میتواند راهبردهای کارساز برای ارتقاء مدیریت دانش در ایجاد ارزش و بهبود کارکرد سازمانها تدوین کند.
محمود صفری؛ محمدرضا پاشایی؛ گلناز بخشی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات کیفی و کمی (آمیخته) بود. جامعه آماری پژوهش در دو بخش شامل صاحبنظران حوزه آموزشوپرورش وکلیه معلمان شاغل در آموزشوپرورش شهر تهران در سالتحصیلی 1396-1397 به تعداد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات کیفی و کمی (آمیخته) بود. جامعه آماری پژوهش در دو بخش شامل صاحبنظران حوزه آموزشوپرورش وکلیه معلمان شاغل در آموزشوپرورش شهر تهران در سالتحصیلی 1396-1397 به تعداد 45525 نفر بود. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی 25 نفر بودند که بطور هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی براساس فرمول کوکران 380 نفر (134 زن و 246 مرد) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بر مبنای طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده گردید. علاوه بر اینکه روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط ده نفر از متخصصان تأیید شد؛ با استفاده از تحلیل عاملی گویه نیز محاسبه گردید که تمامی مؤلفهها در بازه 69/0 تا 78/0 قرار دارند که نشان از روایی بالای ابزار داشت. همچنین ضریب پایایی این پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار NVivo برای کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) و از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با بهرهگیری از نرم افزارهای SPSS، Lisrel و Smart-PLS استفاده شد. عمدهترین نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت مدیریت دانش در آموزشوپرورش شهر تهران پایینتر از حد متوسط است. همچنین عوامل مؤثر در پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در آموزشوپرورش شهر تهران به ترتیب عبارتاند از: عوامل «فرهنگی»، «سازمانی»، «انسانی»، «اقتصادی»، «سیاسی» و «فناوری». بنابراین، زمانی مدیریت دانش در آموزشوپرورش استقرار مییابد که عوامل مذکور بطور همزمان مورد توجه قرار گیرند.