ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محسن نیازی؛ علی فرهادیان؛ محمد کارکنان نصرآبادی؛ محمد علائی آرانی؛ فاطمه سادات هاشمی علی آبادی
چکیده
کتابخانههای دانشگاهی سازمانهای خدماتی هستند که رسالت اصلی آنها پیوند جامعة دانشگاهی با دانش و اطلاعات از طریق ارائۀ خدمات کارآمد است. کیفیت خدمات سازوکاری را فراهم میکند تا اطمینان حاصل کنیم که کتابخانه رسالت خود را به خوبی انجام داده است. با پیدایش خدمات الکترونیکی و دیجیتالی فناوری محور و ضرورت فراگیری مهارتهای وابسته، ...
بیشتر
کتابخانههای دانشگاهی سازمانهای خدماتی هستند که رسالت اصلی آنها پیوند جامعة دانشگاهی با دانش و اطلاعات از طریق ارائۀ خدمات کارآمد است. کیفیت خدمات سازوکاری را فراهم میکند تا اطمینان حاصل کنیم که کتابخانه رسالت خود را به خوبی انجام داده است. با پیدایش خدمات الکترونیکی و دیجیتالی فناوری محور و ضرورت فراگیری مهارتهای وابسته، کیفیت خدمات و عملکرد کتابخانههای دانشگاهی شکل متفاوتی به خود گرفتهاند. لذا برای درک صحیحتر از وضعیت کتابخانههای دانشگاهی، شناسایی و ارتقاء خدماتی که مستلزم توجه بیشتری است، به معیارهای جامعتری نیاز است. این پژوهش، با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات و عملکرد کتابخانههای دانشگاهی، با استفاده از روش فراترکیب تعداد 311 مقالۀ نمایه شده در پایگاههای اطلاعات علمی داخلی و در بازه زمانی 1380 تا 1401 با موضوع کیفیت خدمات و عملکرد کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. از بین 59 مقاله منتخب، پنج معیار مهم و مؤثر بر کیفیت، استخراج و در قالب الگویی نظاممند جمعبندی و ارائه شده است. نتایج این پژوهش عوامل نیروی انسانی، منابع و خدمات اطلاعاتی، تسهیلات، مدیریت اجرایی و منابع مالی را در ارتقاء کیفیت خدمات و اثربخشی عملکرد کتابخانههای دانشگاهی مؤثر میداند. همچنین بررسیها نشان میدهد در زمینۀ تأثیر مؤلفهها و تواناییهای مدیریتی بر کیفیت و اثربخشی عملکرد و نیز تأثیر منابع مالی و تأمین اعتبار در ارتقاء عملکرد و موفقیت کتابخانههای دانشگاهی در تحقق اهداف و رسالتشان، پژوهشهای چندانی انجام نشده است.
حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی؛ عذرا دائی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای کلیدی ارزیابی عملکرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است. این پژوهش در سایه پارادایم اثباتگرایی قرار گرفت. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مدنظر بوده است. ابتدا مؤلفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بهوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مؤلفهها پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای کلیدی ارزیابی عملکرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است. این پژوهش در سایه پارادایم اثباتگرایی قرار گرفت. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مدنظر بوده است. ابتدا مؤلفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بهوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مؤلفهها پرسشنامه میان اعضای هیئتعلمی و دانشجویان مقطع دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی تهران توزیع و جهت تحلیل دادهها از روش AHP استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss 25 و Expert Choice 11 استفاده شد. در مرحله دلفی 10 شاخص اصلی مالی، کیفیت سیستم، زیرساخت سیستمی، کیفیت خدمات فناوری دانش و دانش، معماری فناوری دانش، رابط کاربری، رضایت کاربر در مورد سیستم، ارزش نتایج حاصل از کار، مزایا و منافع درک شده از سیستم و بهروز بودن شناسایی شد. براساس روش تحلیل سلسله مراتبی مؤلفه مالی در درجه اول، کیفیت سیستم در درجه دوم، زیرساخت سیستمی در درجه سوم، رابط کاربری در درجه چهارم، معماری فناوری دانش در درجه پنجم، کیفیت خدمات فناوری دانش در درجه ششم، رضایت کاربر در مورد سیستم در درجه هفتم، ارزش نتایج حاصل از کار در درجه هشتم و مزایا و منافع درک شده از سیستم و بهروز بودن در درجه نهم قرار گرفتند. موضوع موردمطالعه و روش انجام این پژوهش دارای اصالت است. نتایج این پژوهش میتواند در ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش موردتوجه قرار گیرد و به کار رود. ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش در سازمان منجر به جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان میشود. با ارزیابی میتوان به پیشروی و بهبود عملکرد سازمان کمک کرد.