محبوبه ربیعی؛ زویا آبام
چکیده
خودسازماندهی به مفهوم توانایی سیستمهای بیولوژیکی، طبیعی و جامعه در تغییر ساختار خود توسط خودشان در طی روند تعامل شان با محیط و یکی از اصول مهم سیبرنتیک و مفهومی هستهای و مهم از علم سیستمهاست. خودسازماندهی گرچه ریشه در زیستشناسی و فیزیک دارد، اما نظامهای اجتماعی ، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی را نیز به دلیل دارا بودن ویژگیهای ...
بیشتر
خودسازماندهی به مفهوم توانایی سیستمهای بیولوژیکی، طبیعی و جامعه در تغییر ساختار خود توسط خودشان در طی روند تعامل شان با محیط و یکی از اصول مهم سیبرنتیک و مفهومی هستهای و مهم از علم سیستمهاست. خودسازماندهی گرچه ریشه در زیستشناسی و فیزیک دارد، اما نظامهای اجتماعی ، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی را نیز به دلیل دارا بودن ویژگیهای نظامهای خودسازمانده( همچون پیچیدگی، پویایی، عدم تعادل، خودجوشی، میان کنش، بازآفرینی، خودمحافظتی، هم افزایی، بازخورد مثبت و منفی و. . . ) می توان خودسازمانده در نظر گرفت . جامعه را میتوان به عنوان نظامی خودآفرین و خودسازمانده توصیف کرد که قادر است با میان کنشها و تعاملات ساختاری و کنشگران اجتماعی و بر مبنای فعالیتهای خلاق انسان به بازتولید و سازماندهی خود بپردازد. اینترنت نیز به عنوان یک نظام فناورانه – اجتماعی ( متشکل از یک زیر سیستم فناورانه یا شبکهای متشکل از شبکههای رایانهای و زیر سیستم اجتماعی یا شبکهای متشکل از شبکههای ارتباطات اجتماعی) و شبکهای از شبکهها است که عامل انسانی در خودسازماندهی وب نقش اساسی ایفا میکند . مطالعه حاضر به شیوه مرور مفهومی و با هدف تبیین اصل خودسازماندهی در نظامهای اجتماعی بویژه اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی انجام شده است.
صلاح سلیمیان؛ کیومرث شهبازی
چکیده
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای غرب و شمالغرب ایران (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه و بوعلی همدان) است. نمونه مورد بررسی 609 دانشجو در این دو مقطع تحصیلی بود که دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. ضمناً از همه گروههای تحصیلات تکمیلی ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای غرب و شمالغرب ایران (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه و بوعلی همدان) است. نمونه مورد بررسی 609 دانشجو در این دو مقطع تحصیلی بود که دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. ضمناً از همه گروههای تحصیلات تکمیلی شامل گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه فنی و مهندسی و گروه کشاورزی در نمونهگیری استفاده شده است. در این پژوهش از روشهای رگرسیون خطی، رگرسیون لاجیت و روش پروبیت با استفاده از نرم-افزار SPSS، برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. در ضمن ضریب آلفای کرونباخ که پایایی پرسشنامه را ارزیابی میکند، در این تحقیق 87/. بود که نشان از پایایی قابل قبولی برای این پرسشنامه دارد. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر منفی دانشگاه بر استفاده از اینترنت و تأثیر مثبت گروه تحصیلی، ترم تحصیلی، وضعیت اشتغال و منابع اطلاعاتی بر استفاده از اینترنت است. همچنین آزمون هاسمر- لمشو تأییدکننده مدل ارائه شده است. در نهایت پیشنهاد میگردد مدیریت دانشگاهها، سیاستها و خط مشیهای روشن و عملی را جهت دسترسی و استفاده از اینترنت فراهم نموده و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی طراحی و در جهت عملیاتی شدن آن تلاش نماید تا زمینههای توسعه علمی و از آن طریق توسعه اقتصادی و غیره فراهم گردد.