تحلیل متن و دانشکاوی
پرویز قراگوزلی؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری
چکیده
اصطلاحنامهها از ابزارهای بازنمون اطلاعات معنایی هستند و مفاهیم، اصطلاحات و روابط میان آنها را فراهم میسازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ایجاد سیاههای از کلمات اصلی کتابهای درسی فارسی شش پایه دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از تحلیل محتوا با رویکرد تحلیل همواژگانی در طراحی ...
بیشتر
اصطلاحنامهها از ابزارهای بازنمون اطلاعات معنایی هستند و مفاهیم، اصطلاحات و روابط میان آنها را فراهم میسازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ایجاد سیاههای از کلمات اصلی کتابهای درسی فارسی شش پایه دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از تحلیل محتوا با رویکرد تحلیل همواژگانی در طراحی اصطلاحنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش به ترتیب شامل 10 نفر خبره این حوزه براساس نمونهگیری هدفمند؛ و همچنین 6 کتاب فارسی مقطع ابتدایی هستند. 240 نفر از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش نیز با نمونه آماری 148 نفر مبتنی بر جدول مورگان مورد پرسش در خصوص تعیین تگهای و اصطلاحات کتابهای درسی قرار گرفتند. با استخراج مفاهیم اصلی، تعیین سلسلهمراتب و روابط میان کلمات با استخراج از کتابهای درسی دوره ابتدایی انجام و استانداردسازی به کمک نرم افزار راورماتریکس انجام گرفت. در نتیجه این پژوهش کلمات پرتکرار استفاده شده از سوی کاربران و نیز با نگاه صاحبنظران تعداد 631 کلمه اصلی کتابهای درسی استخراج گردید. استفاده از این روش در تکمیل فرآیند تدوین کتابهای درسی دوره ابتدایی و نظاممند کردن آن برای دسترسی دانشآموزان و معلمان به منابع و همچنین تسهیل در ذخیره و بازیابی اطلاعات کاربران عام کارایی دارد.