عاطفه رحیمی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: این پژوهش، تدوین مدل ارتباط مناسب بین نظام مدیریت دانش با سه مؤلفه مدیریت پروژه، مدیریت فناوری و مدیریت تحقیق و توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تشکیل میدهد. برای سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش، تدوین مدل ارتباط مناسب بین نظام مدیریت دانش با سه مؤلفه مدیریت پروژه، مدیریت فناوری و مدیریت تحقیق و توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تشکیل میدهد. برای سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فونگ و چی که شامل بخشهای ابعاد مدیریت دانش، پرسشنامه مدیریت پروژه انریکو و همکاران، پرسشنامه مدیریت فناوری محمودی و پرسشنامه مدیریت تحقیق و توسعه مقیمی استفاده شد که تعداد 30 نفر از مدیران شرکت پخش فراورده های نفتی سازمان در تکمیل پرسشنامه تحقیق شرکت داشتند. پایایی و روایی پرسشنامههای مذکور نیز در این تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد، مقدار آن برابر 752/0 برآورد گردید. یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح، آمار توصیفی که از نرمافزار spss16 استفاده شد و برای تحلیل عاملی تأییدی، نیکویی برازش مدیریت دانش، مدیریت فناوری، مدیریت پروژه و مدیریت تحقیق و توسعه و همچنین برای روایی و پایایی، نرم افزار PLS مورد استفاده قرار گرفت.نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از تأیید فرضیههای پژوهش و وجود تأثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش بر مدیریت فناوری، مدیریت پروژه و مدیریت تحقیق و توسعه است.کلیدواژهها: مدیریت دانش، مدیریت فناوری، مدیریت پروژه، مدیریت تحقیق و توسعه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران.
زهره دوگچی؛ محمدجواد تاجیک
چکیده
هدف مطالعه نقش برنامهریزی استراتژیک بر مدیریت پروژه در کسبوکارهای نوین اطلاعاتی جهت بهبود اثربخشی و کارایی عملکرد پروژه بهویژه در وبسایتهای داده کاوان هوشمند و راهبری اصیل بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل 90 نفر از صاحبان مشاغل الکترونیک میشد که به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف مطالعه نقش برنامهریزی استراتژیک بر مدیریت پروژه در کسبوکارهای نوین اطلاعاتی جهت بهبود اثربخشی و کارایی عملکرد پروژه بهویژه در وبسایتهای داده کاوان هوشمند و راهبری اصیل بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل 90 نفر از صاحبان مشاغل الکترونیک میشد که به عنوان نمونه در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه محققساخته با 46 پرسش در بین آنها توزیع گردید و 75 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که در سه بخش پرسشها برابر با 888/0، 889/0 و 936/0 بود. برای سنجش روایی پرسشنامه مذکور با استفاده از روش همسانی درونی روایی سازه نتایج ضریب همبستگی بین هریک از پرسشها در سطح خطای کمتر از 01/0 معنادار بوده و از روائی سازه بالایی برخوردار بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اسپیاساس بهره گرفته شد. برنامهریزی استراتژیک بهصورت معناداری بیشتر از حد متوسط (68%) و مدیریت پروژه (67%) و میزان نقش برنامهریزی استراتژیک برمدیریت پروژه تا حد زیادی (67 %) درکسبوکارهای نوین اطلاعاتی نقش داشته است. نتایج نشان داد میانگین رتبه زیر مؤلفه منابع انسانی و زنجیرۀ تأمینکنندگان در برنامهریزی استراتژیک برابر با (65/2) و زیر مؤلفه عوامل فرهنگی واجتماعی از مدیریت پروژه برابر با (08/3) از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و از دیدگاه صاحبان مشاغل بیشترین تأثیر را در کسب وکارهای نوین اطلاعاتی داشتهاند.