تحلیل متن و دانشکاوی
پرویز قراگوزلی؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری
چکیده
اصطلاحنامهها از ابزارهای بازنمون اطلاعات معنایی هستند و مفاهیم، اصطلاحات و روابط میان آنها را فراهم میسازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ایجاد سیاههای از کلمات اصلی کتابهای درسی فارسی شش پایه دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از تحلیل محتوا با رویکرد تحلیل همواژگانی در طراحی ...
بیشتر
اصطلاحنامهها از ابزارهای بازنمون اطلاعات معنایی هستند و مفاهیم، اصطلاحات و روابط میان آنها را فراهم میسازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ایجاد سیاههای از کلمات اصلی کتابهای درسی فارسی شش پایه دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از تحلیل محتوا با رویکرد تحلیل همواژگانی در طراحی اصطلاحنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش به ترتیب شامل 10 نفر خبره این حوزه براساس نمونهگیری هدفمند؛ و همچنین 6 کتاب فارسی مقطع ابتدایی هستند. 240 نفر از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش نیز با نمونه آماری 148 نفر مبتنی بر جدول مورگان مورد پرسش در خصوص تعیین تگهای و اصطلاحات کتابهای درسی قرار گرفتند. با استخراج مفاهیم اصلی، تعیین سلسلهمراتب و روابط میان کلمات با استخراج از کتابهای درسی دوره ابتدایی انجام و استانداردسازی به کمک نرم افزار راورماتریکس انجام گرفت. در نتیجه این پژوهش کلمات پرتکرار استفاده شده از سوی کاربران و نیز با نگاه صاحبنظران تعداد 631 کلمه اصلی کتابهای درسی استخراج گردید. استفاده از این روش در تکمیل فرآیند تدوین کتابهای درسی دوره ابتدایی و نظاممند کردن آن برای دسترسی دانشآموزان و معلمان به منابع و همچنین تسهیل در ذخیره و بازیابی اطلاعات کاربران عام کارایی دارد.
تحلیل متن و دانشکاوی
امیر قاسمیان؛ فرشته نوجوان؛ امیررضا اصنافی؛ فاطمه ظهوری فر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سالهای 2010-2021 بود. روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخصهای علمسنجی و آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی طی سالهای 2010-2021 بود. روش این پژوهش از نوع کاربردی بود و با استفاده از شاخصهای علمسنجی و آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش بروندادهای پژوهشی ده دانشگاه سطح اول ایران در حوزه موضوعی روانشناسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس انتخاب شد. استخراج دادهها از پایگاه اسکوپوس، آلتمتریک اکسپلورر و سایول انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای مایکروسافت اکسل (آمار توصیفی) و اس.پی.اس.اس. نسخه 22 (آزمون همبستگی) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که دانشگاه تهران ازنظر کمیت و تعداد استنادات دریافتی وضعیت بهتری داشت ولی دانشگاه تربیت مدرس ازنظر کیفیت بروندادهای پژوهشی عملکرد بهتری داشت. یافتهها نشان داد، بروندادهای پژوهشی با همکاریهای بینالمللی بالا دارای استنادهای مطلوبی بودند. در ادامه ارتباط آماری معنیداری بین نمره آلتمتریک با تعداد استنادات دریافتی بروندادها در اسکوپوس به دست آمد. نتایج نشان داد که بروندادهای پژوهشی حوزه موضوعی روانشناسی حضور مطلوبی در رسانههای اجتماعی نداشتند، بنابراین لازم است سیاستی در دانشگاهها اتخاذ شود که پژوهشگران با حضور فعال و اشتراکگذاری آثار خود در رسانههای اجتماعی، به رؤیتپذیری بیشتر و افزایش استناد بروندادهای خود کمک کنند.