نظامهای هوشمند بازیابی
فرشاد پرهامنیا؛ مجید فرهیان
چکیده
مقدمه: تفکر تأملی بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان موثر می باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی رفتار اطلاعیابی بر اساس تفکر تأملی دانشجویان حوزه علوم پزشکی در درس زبان انگلیسی تخصصی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 377 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد ...
بیشتر
مقدمه: تفکر تأملی بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان موثر می باشد. این پژوهش با هدف پیشبینی رفتار اطلاعیابی بر اساس تفکر تأملی دانشجویان حوزه علوم پزشکی در درس زبان انگلیسی تخصصی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 377 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بودند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه شامل تفکر تأملی و پرسشنامه محققساخته رفتار اطلاعیابی استفاده شد. مقدار پایایی پرسشنامه تفکر تأملی برابر 864/0 و پایایی پرسشنامه رفتار اطلاعیابی 623/0 بود. تحلیل دادهها با استفاده آزمون نشانه و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین کلی تفکر تأملی و رفتار اطلاعیابی پایینتری از میانگین نظری (3) بود. این وضعیت حاکی از آن داشت که دانشجویان در وضعیت نامناسبی از تفکر تأملی و رفتار اطلاعیابی قرار داشتند. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین تفکر تأملی توانستند واریانس رفتار اطلاعیابی را به صورت معناداری تبیین کنند. نتیجهگیری: توجه به سطوح عالی تفکر در دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار است. این اهمیت در درس زبان تخصصی با توجه به ضرورت فراگیری زبانهای خارجی دو چندان خواهد بود. از طرف، رفتار اطلاعیابی در درس زبان تخصصی در صورتی سودبخش خواهد بود که از تفکر تأملی بهره گیرد. با این رویکرد، ضروری به نظر میرسد که برنامهریزان درسی و آموزشی به ارتقاء تفکر نقادانه و نقش آن در رفتار اطلاعیابی دانشجویان در درس زبان تخصصی توجه ویژهای داشته باشند.
نظامهای هوشمند بازیابی
فرامرز صحرایی؛ سیدمجید ابن الرضا
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل کارکردپذیری استاندارد خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی (گیلز) در توسعه دولت هوشمند بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش عناصر فرادادهای خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی و نیز مؤلفههای دولت هوشمند بود. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از روش اسنادی، مشاهده و ابزار ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل کارکردپذیری استاندارد خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی (گیلز) در توسعه دولت هوشمند بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش عناصر فرادادهای خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی و نیز مؤلفههای دولت هوشمند بود. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از روش اسنادی، مشاهده و ابزار سیاهه وارسی استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد، مؤلفههای اصلی دولت هوشمند در 18 محور با 75 مؤلفه جزئی دستهبندی شدهاند. برای ایجاد یک دولت هوشمند مؤلفههایی همانند فناوری اطلاعات، امنیت سایبری، شفافیت و دسترسی، هویت دیجیتالی، حریم خصوصی و امنیت دادهها، میانکنشپذیری، ملاحظات اخلاقی و قانونی، سیاستگذاری مناسب، زیرساختهای فنی و توانمندسازی دیجیتالی مطرح شدهاند. عناصر بهکاررفته در استاندارد گیلز در هشت دسته کلی قرار گرفتهاند که عبارتاند از عناصر ساده توصیف، عناصر توصیف موضوعی، یو.آر.آی.ها، قالبهای منابع و ویژگیهای فنی، جزئیات مدیریتی، فرادادههای مدیریتی، منشأ/مرجع و شرایط دسترسی/ حق مؤلف. هر یک از این دستهها خود از چندین عنصر اصلی و فرعی تشکیل شدهاند. نیز یافتههای پژوهش نشان داد، خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی در ابعاد گوناگونی میتواند در توسعه دولت هوشمند استفاده شود. یکی از نقاط قوت این استاندارد که کارکردپذیری آن را در دولت هوشمند افزایش میدهد، استفاده از فرادادههای توصیفی و مدیریتی مناسب برای دسترسی به دادههای دولتی است. تعیین و توصیف فرادادههای موردنیاز (همانند عنوان، پدیدآور، قالب، نوع داده و جز آنها)، استفاده از فراداده، ذخیرهسازی فرادادهها، مدیریت و نگهداری فراداده، تعیین دسترسیها و مجوزها از مهمترین کاربردهای خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی در دولت هوشمند است. ازآنجاییکه ثبت فرادادههای مناسب و تسهیل دسترسی به اطلاعات موردنیاز شهروندان یکی از مؤلفههای اصلی دولت هوشمند است، خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی میتواند نقش بسزایی در مدیریت داده و شناسایی دادههای مرتبط و حفاظت از آنها ایفا نماید.