مهرداد مهرداد امیدیان باورصاد؛ فاطمه نوشین فرد؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل همکنشپذیری سیستمهای اطلاعات دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها آمیخته با رویکرد اکتشافی است. ابتدا از روش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور پیشینههای در حوزه همکنشپذیری نسبت به استخراج شاخصهای مختلف و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل همکنشپذیری سیستمهای اطلاعات دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها آمیخته با رویکرد اکتشافی است. ابتدا از روش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور پیشینههای در حوزه همکنشپذیری نسبت به استخراج شاخصهای مختلف و بررسیشده در مطالعات گذشته پرداخته شده است. در مرحله دوم بر اساس دادههای گردآوریشده از مرحله کیفی، مطالعهای کمی انجام گرفت تا به تأیید و تصدیق یافتههای بهدستآمده از مرحله کیفی بپردازد. برای مطالعه اکتشافی و استخراج مقولههای مربوطه به عوامل همکنشپذیری سیستمهای اطلاعات دانشگاهی از روش فراترکیب(الگوی سندلوسکی و بارسو) استفاده شد. روش پژوهش در قسمت کمی توصیفی -پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید فناوری اطلاعات، مدیران و خبرگان حوزه سیستمهای اطلاعاتی در دانشگاه آزاد اسلامی بودند. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده با فرمول کوکران 151 نفر انتخاب شد. بهمنظور گردآوری دادههای کیفی از روش کتابخانهای و برای دادههای کمی نیز از پرسشنامه محققساخته (50 گویهای) استفاده شد که گویههای آن برگرفته از نتایج تحلیل فراترکیب در مرحله اول بود. جهت تحلیل دادهها در قسمت فراترکیب از روش سندلوسکی و بارسو که و در قسمت کمی از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل توصیفی، آزمون آماری t تکمتغیره با استفاده از نرمافزارهای SPSS و لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که شاخصهای همکنشپذیری فنی سیستمهای اطلاعاتی قابلیت تعامل و تبادل داده با سیستمهای اطلاعاتی، امکان اتصال و استفاده از سیستمهای پشتیبان تصمیم، ذخیره اطلاعات در فرمت استاندارد، امنیت مرکزی، نظارت مرکزی، پردازش یکپارچه، برقراری ارتباط آسان با سایر سیستمها، قابلیت بهرهگیری از طریق آموزشهای از راه دور هستند؛ و شاخصهای همکنشپذیری فرآیندی، سازوکار اطلاعرسانی در مورد ارائه و بهروزرسانی، سازوکار تغییر و انعطاف برای بهروزرسانی سرویس، سازماندهی پویا و انعطافپذیر، مدیریت عملکرد تغییرمحور، اندازهگیری اثربخشی و بازخورد، معماری قابل توسعه، توسعهپذیر با توجه به نیازمندیهای جدید، معماری سرویسگرا هستند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای همکنشپذیری معنایی، قابلیت کدینگ علائم آموزشی، قابلیت تعامل با انواع سیستمها، استفاده از اصطلاحات و کدهای استاندارد، سرویس ترجمه XML، سرویس نگاشت، فراهم ساختن فرمت پیام مشترک برای ارتباط بین سیستمهای مختلف، مسیریاب مبتنی بر محتوا، استفاده از اصطلاحات و کدهای استاندارد، توجه به درک کاربران و سیستمها در استفاده از گنجینه واژگان هستند.
فاطمه حمیدی؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
این مقاله با هدف درک عمیق از رفتار اشتراک دانش بهعنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش و عامل بقای سازمانها در عصر حاضر انجام شده است و سعی دارد با تحلیل نظریه های کاربردی در این حوزه به این موضوع بپردازد و نیز نشان دهد چگونه این نظریه ها توانسته اند پژوهشهای متمایز در زمینه اشتراک دانش را تسهیل نمایند. مقاله حاضر مروری ...
بیشتر
این مقاله با هدف درک عمیق از رفتار اشتراک دانش بهعنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش و عامل بقای سازمانها در عصر حاضر انجام شده است و سعی دارد با تحلیل نظریه های کاربردی در این حوزه به این موضوع بپردازد و نیز نشان دهد چگونه این نظریه ها توانسته اند پژوهشهای متمایز در زمینه اشتراک دانش را تسهیل نمایند. مقاله حاضر مروری نقلی است و با استفاده از روش کتابخانه ای به مطالعه انواع مقالاتی میپردازد که در داخل و خارج از کشور با اتکا به نظریه های مختلف به بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش پرداخته اند. پس از استخراج نظریه ها از مقالات مرتبط، تعیین شد که این نظریه ها مربوط به کدامیک از رشته های علمی هستند و قابلیت کاربرد آنها در این حوزه مشخص گردید. عوامل انگیزشی مختلف که افراد را برای انجام رفتار اشتراک دانش تحت تأثیر قرار می دهند با تحلیل نظریه هایی از رشته های روانشناسی اجتماعی، اقتصاد، علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیریت که در مطالعات مربوط به این حوزه به کار رفته اند، موردبررسی قرار گرفتند و مشخص شد نظریه عمل منطقی، نظریه رفتار برنامهریزیشده، نظریه تبادل اجتماعی، نظریه تعادل، نظریه خودمختاری، نظریه سیگنالینگ پرهزینه و نظریه تمرکز نظارتی از رشته روانشناسی اجتماعی، نظریه وابستگی به منابع از رشته اقتصاد، نظریه وضعیت ناهمگون دانش از رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و نظریه جو سازمانی از رشته مدیریت، در حوزه رفتار اشتراک دانش قابلیت کاربرد دارند. بهمنظور تفسیر رفتار اشتراک دانش نیاز به تحلیل نظریه های کاربردی و اقتباسشده از سایر رشته ها در این حوزه بود که بتوان بینشی عمیق از قابلیت های روانی، اقتصادی، سازمانی و همچنین فردی که در نیت افراد در به اشتراک گذاری دانش تأثیرگذارند ایجاد نمود. اشتراک دانش می تواند بخش اعظم درک خود را از نظریههای روانشناسی اجتماعی به دست آورد. مفاهیمی مانند نگرش و قصد رفتاری ناشی از این نظریه ها در رفتار اشتراک دانش تأثیر میگذارد. با شناخت روابط بازگشتی بین عوامل انگیزشی مختلف سازمانی و فردی، به رفتارها و پیامدهای اشتراک دانش میتوان پی برد اینکه چگونه سازمانها میتوانند فرایندهای اشتراک دانش را با بهبود عملکرد سازگار نمایند. مدیران ارشد باید در تأمین تسهیلات، ایجاد اعتماد، تشویق و آموزش کارکنان در خصوص اشتراک دانش و منافع آن توجه جدی نموده و از آن حمایت نمایند.
میترا صمیعی؛ فاطمه نوشین فرد؛ رویا رحمان پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی کیفی پورتالهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس الگوی ارزشیابی کیفی وب کیو. ای. ام. است.نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش حاضر، پیمایشی – توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش ، پورتال های نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سال 1395 بود که تعداد 32 پورتال مشاهده و امتیازدهی شده است. برای گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی کیفی پورتالهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس الگوی ارزشیابی کیفی وب کیو. ای. ام. است.نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش حاضر، پیمایشی – توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش ، پورتال های نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سال 1395 بود که تعداد 32 پورتال مشاهده و امتیازدهی شده است. برای گردآوری دادهها از مشاهده مستقیم و بر اساس سیاهه وارسی انجام شده است که بر اساس الگوی ارزیابی کیفی وب و مبتنی بر استاندارد ایزو 1-9126 انجام شده است. یافته ها نشان داد که از لحاظ معیار اصلی "کاربرد پذیری" با میانگین 39/0 در وضعیت متوسط ارزیابی شدند و از لحاظ "قابلیت عملکرد" میانگین کل 27/0 در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و همچنین از لحاظ معیار "قابلیت اطمینان" میانگین کل 57/0 در وضعیت متوسط به بالا قراردارند و از نظر "شاخص کارائی" با میانگین 704/0 نیز در وضعیت مطلوبی ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که پورتالهای مورد پژوهش از نظر شاخص کارایی وب کیو ای ام در رتبه اول ، قابلیت اطمینان(اعتبار) در رتبه دوم ، کاربرد پذیری در رتبه سوم و قابلیت عملکرد در رتبه آخر قرار دارند .یعنی پورتالهای مورد پژوهش از نظر معیارهای "کاربرد پذیری" و "قابلیت عملکرد" دچار نقاط ضعف بیشتری هستند. ودر معیارهای "کارائی" و "قابلیت اطمینان" با میانگین بالای 50 درصد در وضعیت مطلوب تری هستند.