فاطمه دکامینی؛ فریبا صلاحی؛ حسین نظری فرخی؛ ابراهیم نظری فرخی
چکیده
هدف: گسترش کسبوکارهای الکترونیک و نیاز به جلب رضایت مشتریان، درک مسائل اخلاقی مربوط به تجارت الکترونیک را دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر، استخراج معیارهای اخلاقی در کسب و کارهای الکترونیک و اولویت بندی آنها با استفاده از یک رویکرد آمیخته است. روششناسی: روش پژوهش، در مرحلهی اول، کیفی و از نوع تئوری دادهبنیاد است و در ادامه ...
بیشتر
هدف: گسترش کسبوکارهای الکترونیک و نیاز به جلب رضایت مشتریان، درک مسائل اخلاقی مربوط به تجارت الکترونیک را دوچندان کرده است. هدف پژوهش حاضر، استخراج معیارهای اخلاقی در کسب و کارهای الکترونیک و اولویت بندی آنها با استفاده از یک رویکرد آمیخته است. روششناسی: روش پژوهش، در مرحلهی اول، کیفی و از نوع تئوری دادهبنیاد است و در ادامه نیز از روشهای مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) استفاده می گردد. در مرحلهی اول با 23 نفر از مدیران کسب و کارهای الکترونیک در سطح شهر تهران مصاحبه شد. همچنین پرسشنامهای بین 209 نفر از پرسنل شاغل در کسب و کارهای الکترونیک توزیع شد و جهت اولویتبندی معیارها نیز، پرسشنامهی مقایسات زوجی میان 15 تن از همان 23 خبرهی پیشین، توزیع گردید.یافتهها: 5 مؤلفهی امنیت اطلاعات مشتریان، حفظ حریم خصوصی مشتریان، کسب اعتماد مشتری، انجام تعهدات و بروزرسانی خدمات بهعنوان معیارهای اخلاقی مدیران کسب و کارهای الکترونیک استخراج گردید. تأثیر همهی مؤلفهها به جز، انجام تعهدات بر رشد بانکداری الکترونیک تأیید شد.نتیجهگیری: نهایتاً این نتیجه حاصل شد که رعایت معیارهای اخلاقی از جانب کسب و کارهای الکترونیک، تأثیر بالایی در پذیرش این کسب و کارها از جانب مشتریان و رشد کسب و کارها دارد.
محمد احسانی فر؛ فاطمه دکامینی
چکیده
ازآنجاییکه مکانیابی انبارهای توزیع بهراحتی قابل انجام نیستند، استفاده از سیستم پشتیبان تصمیمگیری کمک مناسبی به بالا بردن اثربخشی تصمیمات در این زمینه خواهد نمود. بر این اساس در این پژوهش، هدف بهکارگیری مدلی است علاوه بر معرفی مناسبترین مکان برای احداث انبار مرکزی، میزان مطلوبیت مکان موردنظر را با استفاده از برنامهریزی ...
بیشتر
ازآنجاییکه مکانیابی انبارهای توزیع بهراحتی قابل انجام نیستند، استفاده از سیستم پشتیبان تصمیمگیری کمک مناسبی به بالا بردن اثربخشی تصمیمات در این زمینه خواهد نمود. بر این اساس در این پژوهش، هدف بهکارگیری مدلی است علاوه بر معرفی مناسبترین مکان برای احداث انبار مرکزی، میزان مطلوبیت مکان موردنظر را با استفاده از برنامهریزی خطی چند هدفه پیشنهادی محاسبه میکند تا مشخص کند مکانهای بالقوه و پیشنهادی تا چه اندازه میتوانند مکانی مناسب برای احداث انبار مرکزی باشند. روشهای بهینه برای تصمیمگیری همواره موردتوجه بوده و از آن در بسیاری از مسائل مهم صنعتی استفاده میشود. در پژوهش حاضر، از مطلوبیت تجمعی ستاره که یکی از مهمترین روشها برای محاسبه و استخراج توابع مطلوبیت میباشد، استفاده شده است. نتایج حاکی از این است که مکان انبار حائز رتبه اول دارای مطلوبیت 84 درصدی بهعنوان مطلوبترین مکان انبار مرکزی شرکت فولاد دامغان میباشد. همچنین نکته حائز اهمیت نتایج بهدستآمده این است که هیچیک از گزینههای پیشنهادی ، نمیتوانند در آینده بهعنوان مطلوبترین مکان برای دیگر بخشها باشند.
فاطمه دکامینی؛ محمد احسانی فر
چکیده
سنجش بلوغ مدیریت دانش اجازه میدهد شرکتهایی که در حال اجرای پروژههای مدیریت دانش هستند، فعالیتهای مدیریت دانش خود را بهصورت جامع ارزیابی کنند و بهصورت سیستماتیک و نظاممند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقاً موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع موردنیاز برای رسیدن به مراحل ...
بیشتر
سنجش بلوغ مدیریت دانش اجازه میدهد شرکتهایی که در حال اجرای پروژههای مدیریت دانش هستند، فعالیتهای مدیریت دانش خود را بهصورت جامع ارزیابی کنند و بهصورت سیستماتیک و نظاممند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقاً موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع موردنیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تعیین کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان انجام شده است. با توجه به ارائه مدلی بهمنظور ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان با استفاده از محیط معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS، در پژوهش حاضر از متدلوژی پژوهشی ترکیبی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات، مطالعه موردی مستندات و روش کتابخانهای بود. جامعه آماری، یک نمونه 221 نفری از مدیران و کارشناسان بانک پارسیان بود. پژوهش دو پرسشنامه داشت، اولین پرسشنامه، پرسشنامه محققساخته بلوغ مدیریت دانش در بانک پارسیان و پرسشنامه دوم، پرسشنامه کیفیت خدمات بانکی بود. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بدست آمده نیز از ابزار بومیسازی مؤلفههای پژوهش، آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده گردید. در محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از بررسی مدلهای پیشنهادی برای سنجش بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی، به بررسی اثر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شده است. بدین منظور، مدل معادلات ساختاری بین بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی برازش میگردد. نتایج نشان داد میزان بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات اثر مثبت و معنیداری دارد. از بین متغیرهای تعیینکننده بلوغ مدیریت دانش، دسترسی به دانش و تجربیات، فرآیندهای سازمانی، مهارت کارکنان، انگیزه افراد، ثبت تجارب کارکنان، بازیابی دانش و مبادله دانش بر بلوغ مدیریت دانش اثری مثبت و مستقیم داشته و مدیریت سازمان، سیستمهای سازمان و فناوری اطلاعات و فعالیت دانش تیمی اثر معکوسی بر به بلوغ رسیدن مدیریت دانش در سیستم داشتهاند.