عزیز هدایتی خوشمهر؛ مریم صمدی؛ رحیم شهبازی؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی رابطه بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای، میزان تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و بطور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل، کلیه کارکنان کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی رابطه بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای، میزان تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و بطور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل، کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی به تعداد370 نفر میباشد. که 250نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از 4 پرسشنامه استاندارد استفاده شد.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی، اخلاق حرفهای و تسهیم دانش در کتابداران در حد بالا، و سرمایه اجتماعی در حد متوسط است. همچنین بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و این بدان معنی است که سواد اطلاعاتی بر اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی اثر مستقیم دارد.نتیجهگیری: تقویت سطح سواد اطلاعاتی موجب ارتقای سطح اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانههای عمومی میشود. بنابراین مدیران کتابخانههای عمومی باید برای تقویت میزان اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی کتابداران سعی در افزایش سواد اطلاعاتی آنان داشته باشند.
ابوالفضل قاسم زاده؛ محمد رزاقی؛ عزیز هدایتی خوشمهر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز با تأکید بر نقش میانجی متغیر مدیریت دانش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت،کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه شیراز به تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز با تأکید بر نقش میانجی متغیر مدیریت دانش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت،کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه شیراز به تعداد 558 نفر بود. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جدول مورگان 200 نفر در نظر گرفته شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سرمایه اجتماعی، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی و مدیریت دانش استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید محققان و متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 71/ . ، 94/0 و 87/0 برآورد گردید. داده های بدست آمده با استفاده از روش همبستگی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای،SPSS و Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی اجتماعی، سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش، مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی اجتماعی، کارکنان دانشگاه شیراز تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری داشت. سرمایه اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز تأثیر داشت. همچنین بیشترین اثر کل مربوط به اثر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی بود. سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز به طور مستقیم اثر مثبت داشته است. همچنین سرمایه اجتماعی میتواند بهواسطه مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری بگذارد. بنابراین مدیریت دانش کارکنان میتواند اثر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و اجتماعی را تقویت نماید. لذا برای دستیابی به کارآفرینی سازمانی و اجتماعی، توجه به سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش ضروری به نظر میرسد.
لیلا خلیلی؛ وحیده دلیلی؛ عزیز هدایتی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تبریز بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری اعضای کتابخانههای زیرمجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور در تبریز به تعداد 37931 نفر و نمونه مورد مطالعه 380 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تبریز بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری اعضای کتابخانههای زیرمجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور در تبریز به تعداد 37931 نفر و نمونه مورد مطالعه 380 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد لایبکوال و پایایی آن در مطالعه حاضر بر اساس آلفای کرونباخ معادل 93/0 بود. به طور کلی در سه بعد لایبکوال، میانگین سطح حداقل انتظارات پاسخگویان 39/4 ، میانگین سطح خدمات دریافتی پاسخگویان 70/5 و میانگین سطح حداکثر انتظارات پاسخگویان 68/6 بود. تفاوت بین انتظارات کاربران با سطح خدمات دریافتی در هر یک از ابعاد لایبکوال، بالاتر از حداکثر انتظارات نبود. نتایج آزمون تی-زوجی وجود تفاوت معنادار بین حداکثر انتظارات و سطح خدمات دریافتی کاربران و همچنین وجود تفاوت معنادار بین حداقل انتظارات و سطح خدمات دریافتی کاربران را در همه ابعاد لایبکوال تایید کرد. این مطالعه کیفیت خدمات تمام کتابخانه های نهاد کتابخانههای عمومی کشوردر شهر تبریز را ارزیابی کرده است. میتوان نتیجه گرفت که اگرچه کتابخانهها در همه موارد تا حدی توانستهاند حداقل انتظارات کاربران را برآورده کنند، اما حداکثر انتظارات کاربران هنوز برآورده نشده است.