مدیریت اطلاعات و دانش
صالح رحیمی؛ هستی صدیقی؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری مورد استفاده تصادفی طبقهای متناسب بود. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی (1386)، خلاقیت سازمانی دورابجی و همکاران (1998) و عملکرد شغلی پاترسون (1970) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و به ترتیب برابر با 81/0، 93/0 و 97/0 به دست آمد که نشان دهنده این است که پرسشنامهها از پایایی مطلوبی برخوردارند. سپس جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از شاخصهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون بوت استرپ در نرمافزار اسپیاساس استفاده شد.یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین خلاقیت سازمانی در رابطه بین سواد اطلاعاتی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت افزایش سواد اطلاعاتی در میان کتابداران باعث میشود آنها خلاقتر باشند و عملکرد شغلیشان افزایش یابد. در نتیجه مدیران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میتوانند با بهبود سواد اطلاعاتی کتابداران، خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی آنها را افزایش و عملکرد کتابخانههای عمومی تحت مدیریت خود را بهبود بخشند.
مهناز نامداری؛ محمود مرادی؛ صالح رحیمی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامهریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که درمجموع 75 نفر هستند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامهریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که درمجموع 75 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 63 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامۀ برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد است. در بخش آمار توصیفی از شاخصهای آماری نظیر: میانگین، مد (نما)، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و همچنین در بخش تحلیل استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از ویرایش 22 نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاهی و وضعیت کتابداری مبتنی بر شواهد مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه، در سطح نسبتاً ضعیفی است، همچنین در رابطه باهدف اصلی پژوهش نیز مشخص شد که بین برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد رابطه وجود دارد و مقدار این رابطه برابر است با 525/0=r، همچنین از بین مؤلفههای کتابداری مبتنی بر شواهد، برنامهریزی راهبردی بیشترین رابطه را با ارزیابی نتایج با ضریب همبستگی 536/0 و کمترین رابطه را با ارزیابی شواهد با ضریب همبستگی 278/0 دارد. کتابخانههای دانشگاهی نسبت به اجرای برنامهریزی راهبردی و بهکارگیری کتابداری مبتنی بر شواهد عملکرد ضعیفی دارند، افزون بر این کتابداری مبتنی بر شواهد با داشتن رویکرد اطلاعجویی و گسترش دانش و برخوردار بودن از چارچوبی دقیق و تنظیمشده در پنج مرحله تدوین سؤال، کسب شواهد، ارزیابی شواهد، بهکارگیری شواهد و ارزیابی اثربخشی طرح عملیاتی، ظرفیت بالایی در اجرای فرایند برنامهریزی راهبردی دارد. پنج مرحلهی ذکرشده در کتابداری مبتنی بر شواهد درواقع بسترهای مناسب و لازم را برای اجرای هرچه بهتر برنامهریزی راهبردی فراهم میآورد. فرایند برنامهریزی راهبردی نیز بهمنظور شناخت مسائل، تعیین اهداف، اتخاذ راهبرد و پیشبینی نتایج به رویکردهایی جهت گردآوری اطلاعات، تجزیهوتحلیل انتقادی و سازماندهی اطلاعات نیاز پیدا میکند، بنابراین کتابداری مبتنی بر شواهد با سرمایه دانشی گردآوریشده خود میتواند کانون توجه برنامهریزی راهبردی قرار گیرد.کلیدواژهها: برنامهریزی راهبردی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مدیران، کتابداران، کتابخانههای دانشگاه.
محمود مرادی؛ صالح رحیمی؛ فروزان کرمی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از منابع الکترونیکی و چاپی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه بوده است. روششناسی: این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 بود که تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از منابع الکترونیکی و چاپی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه بوده است. روششناسی: این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 بود که تعداد آنها 35014 نفر و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای استفاده شده است و آزمونهای آماری توصیف، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی کا اسکوار، واریانس، وآنالیز واریانس بکار گرفته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 45/63 درصد دانشجویان از منابع الکترونیکی و 55/36 درصد از منابع چاپی. استفاده کردهاند. از بین منابع الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی با 6/92 درصد بیشترین و میزان استفاده از منابع الکترونیکی در حد خیلی زیاد و منابع چاپی در حد متوسط ارزیابی شدهاند. میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی توسط پایگاههای اطلاعاتی با میانگین 66/4 در بالاترین سطح قرار دارد و وبسایتها با میانگین 37/2 دارای کمترین سطح در برآورده کردن نیاز اطلاعاتی دانشجویان قرار دارد. دسترسی به اطلاعات در کمترین زمان (4/88 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و تأثیرات مخرب بر چشم و مغز (9/58 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع الکترونیکی بودند. اطلاعات صحیح و معتبر (1/62 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و وقتگیر بودن فرایند جستجو و امانت (8/61 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع چاپی بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که باوجوداینکه استفاده از منابع الکترونیکی به دلیل مزایایی که دارند، نسبت به منابع چاپی بیشتر است، اما منابع چاپی همچنان به میزان قابلتوجهی مورداستفاده قرار میگیرند، بنابراین منابع الکترونیکی نمیتوانند بهطور کامل جایگزین منابع چاپی شوند، بلکه بهعنوان مکمل همدیگر مورداستفاده قرار میگیرند.