بازیابی نظامهای هوشمند
مریم ابوطالبی؛ زهرا اباذری
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیدبرای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد بیرن بائوم(1988) و پرسشنامه اثربخشی پارسونز(1969) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه هر یک از پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده ها از فرمول کلموگروف- اسمیرنف، برای تعیین پایایی ابزارهای گردآوری داده ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که از دیدگاه معلمان هنرستان های شهر اصفهان بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی به میزان 412/0 و با هر یک از مولفه های آن(نوآوری،تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی) به ترتیب به میزان 428/0، 398/0 ، 527/0 و 417/0 رابطه مثبت وجود دارد.
بازیابی نظامهای هوشمند
معصومه السادات ابطحی؛ پروانه فتحعلی بیگی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای طرح شهر الکترونیک با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. روش پژوهش بر حسب ماهیت آن توصیفی و با توجه به هدف، کاربردی و شیوه ی انجام آن پیمایشی و مبنای نوع داده ها، کمی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل 21 نفر از خبرگان می باشد،. در جامعه آماری به دلیل محدود بودن جامعه آماری (21 نفر)، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای طرح شهر الکترونیک با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. روش پژوهش بر حسب ماهیت آن توصیفی و با توجه به هدف، کاربردی و شیوه ی انجام آن پیمایشی و مبنای نوع داده ها، کمی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل 21 نفر از خبرگان می باشد،. در جامعه آماری به دلیل محدود بودن جامعه آماری (21 نفر)، حجم نمونه با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته میشود (نمونهگیری هدفمند در این پژوهش از دو شیوه روش کتابخانهای و پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها استفاده گردیده است.در پژوهش حاضر برای سنجش روایی پرسشنامههای تحقیق از نظر خبرگان استفاده گردید. بر این اساس، پرسشنامهها به چند نفر از صاحب نظران و اساتید مدیریت داده شده و از آنها در مورد سوالات نظرخواهی گردید، نهایتاً روائی پرسشنامهها تایید گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه (مقایسات زوجی)، به ازای هر ماتریس مقایسه زوجی یک بار محاسبه نرخ ناسازگاری انجام پذیرفته است و به طور میانگین نرخ ناسازگاری کل 06/0 بوده که با مقیاس 1/0 قابل قبول و ماتریسها پایا محسوب میشوند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Choice Expert و تحلیل سلسه مراتبی (َAHP)بود. مطابق دیدگاه خبرگان، عوامل سازمانی دارای بیشترین اهمیت (وزن 29/0) و عوامل سیاسی دارای کمترین اهمیت (وزن 19/0) میباشد.
بازیابی نظامهای هوشمند
فرشته بیانلو؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت موضوع و کاربرد سایبرنتیک در سیستم های اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاهی، این پژوهش بر آن است تا با سنجش وضعیت مولفه های سایبرنتیک، زمینه را برای ارائه الگویی مناسب جهت استفاده و مدیریت بهینه از اطلاعات سیستمی فراهم کند. روش: این پژوهش یک مطالعه پیمایشی تحلیلی انجام شد جامعه آماری شامل 97 نفر از اساتید و متخصصان علم ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت موضوع و کاربرد سایبرنتیک در سیستم های اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاهی، این پژوهش بر آن است تا با سنجش وضعیت مولفه های سایبرنتیک، زمینه را برای ارائه الگویی مناسب جهت استفاده و مدیریت بهینه از اطلاعات سیستمی فراهم کند. روش: این پژوهش یک مطالعه پیمایشی تحلیلی انجام شد جامعه آماری شامل 97 نفر از اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور انجام شد. بررسی روایی محتوا و پایایی پرسشنامه به صورت محقق ساخت طراحی شد. نتایج با شاخص های توصیفی میانگین، میانه و نما در محیط نرم افزار SPSS ویرایش 24 تحلیل شد. یافته ها: براساس نتایج حاصل از کدها براساس 5 مولفه های اصلی سایبرنتیک و درصد اختصاص یافته کدها به هر کدام از این مولفه ها نشان داد که بیشترین کدها مربوط به مدیریت تغییر (28.85 درصد) بود .نتیجه: با توجه به نتایج پژوهش، بهتر است در ساختار مدیریت کتابخانه به نقش اجتماعی کاربران کتابخانه در تعاملات و هدایت آنان و همچنین تعادل متوازن و رشد کمی و کیفی همه ابعاد توجه بیشتری شود.کلمات کلیدی: سایبرنتیک، مدیریت، تصمیم گیری، نظارت، تعاملات، کتابخانه مرکزی
بازیابی نظامهای هوشمند
جلال رضایی نور؛ راحله کریمیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعهای متاورس در کتابخانههای دیجیتال است. روش اجرای این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی است. جامعه آماری شامل 10 نفر از متخصصان دانشگاهی است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. حجم نمونه براساس اصل اشباع نظری محاسبه شد. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته در مورد موانع توسعهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعهای متاورس در کتابخانههای دیجیتال است. روش اجرای این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی است. جامعه آماری شامل 10 نفر از متخصصان دانشگاهی است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. حجم نمونه براساس اصل اشباع نظری محاسبه شد. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته در مورد موانع توسعهای متاورس در کتابخانههای دیجیتال است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مبتنی بر نظریه مبنایی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که 53 مضمون محوری در قالب شرایط علّی شامل «وجود یک مشکل یا مسئله»، «عوامل فردی»، «سازمانی- مدیریتی»، «فناوری»، «سیاسی»، «اجتماعی»، «نهادی» و شرایط زمینهای شامل «توسعه فناوری»، «درک کاربران»، «اهداف کتابخانه»، «وضعیت اقتصادی»، «سطح سواد فناوری»، «فرهنگها و ارزشها»، «پیشینه و تجربه»، «نیاز کاربران»؛ شرایط مداخلهگر شامل «منابع محدود»، «سرعت بالای تغییر فناوری»، «عدم قطعیت در آینده متاورس»، «عوامل انسانی»؛ راهبردها شامل «آموزش و آگاهیبخشی»، «همکاری با شرکتهای فناوری»، «توسعه زیرساختهای فناوری»، «تحقیق و توسعه» و پیامدها شامل «کاهش دسترسی به اطلاعات»، «عدم انطباق با استانداردها»، «خطرات امنیتی و حریم خصوصی»، «عدم پذیرش از سوی کاربران» بودند. براساس نتایج میتوان گفت که در مسیر توسعه متاورس موانع مختلفی به چشم میخورد. زمانی که این موانع مورد شناسایی قرار گیرند و راهکارهای لازم برای رفع آن ارائه شود میتوان گفت که با توسعه متاورس، کتابخانهها فرصتهای جدیدی برای ارائه خدمات به کاربران خود خواهند داشت. با تفکر خلاقانه در مورد نحوه استفاده از این فناوری، کتابخانهها میتوانند به پلتفرمهای آموزشی و اجتماعی ارزشمندی تبدیل شوند.