بازیابی نظامهای هوشمند
مریم ابوطالبی؛ زهرا اباذری
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیدبرای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد بیرن بائوم(1988) و پرسشنامه اثربخشی پارسونز(1969) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه هر یک از پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده ها از فرمول کلموگروف- اسمیرنف، برای تعیین پایایی ابزارهای گردآوری داده ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که از دیدگاه معلمان هنرستان های شهر اصفهان بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی به میزان 412/0 و با هر یک از مولفه های آن(نوآوری،تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی) به ترتیب به میزان 428/0، 398/0 ، 527/0 و 417/0 رابطه مثبت وجود دارد.
بازیابی نظامهای هوشمند
فرشته بیانلو؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری
چکیده
سازماندهی مؤثر فعالیتها در یک سیستم اجتماعی پیچیده با نظارت سایبرنتیک ممکن است، جایی که مکانیسمهای خوداصلاحی به بهبود مستمر کمک میکنند. کتابخانه سایبرنتیک اهداف متعددی دارد که در صورت عدم تحقق، افراد یا گروهها برای بهبود وضعیت آن فعال میشوند. این پژوهش به بررسی استفاده بهینه از الگوهای سایبرنتیک در کتابخانههای دانشگاهی ...
بیشتر
سازماندهی مؤثر فعالیتها در یک سیستم اجتماعی پیچیده با نظارت سایبرنتیک ممکن است، جایی که مکانیسمهای خوداصلاحی به بهبود مستمر کمک میکنند. کتابخانه سایبرنتیک اهداف متعددی دارد که در صورت عدم تحقق، افراد یا گروهها برای بهبود وضعیت آن فعال میشوند. این پژوهش به بررسی استفاده بهینه از الگوهای سایبرنتیک در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه مدلی مناسب برای مدیریت اطلاعات سیستم پرداخته و با سنجش وضعیت مؤلفههای سایبرنتیک، زمینه را برای ارائه الگویی مناسب فراهم میکند. این پژوهش با استفاده از روش کمی بهمنظور بررسی وضعیت مؤلفههای مدل سایبرنتیک برای مدیریت بهینه کتابخانههای دانشگاهی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارشناسان و متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 در ایران است. تمامی کارشناسان علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با استفاده از یک پرسشنامه مورد سؤال قرار گرفتند و نتایج تحلیل شد. نمونه آماری شامل 97 استاد و کتابدار بود. نتایج مطالعه نشان داد که ۴۲ درصد از نمونهها مرد و ۵۸ درصد زن بودند. ۲۵ درصد از نمونههای موردمطالعه دارای مدرک کارشناسی، 45 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و 30 درصد دارای مدرک دکتری بودند. در مورد سابقه کاری، نتایج نشان داد که بیشتر پاسخدهندگان (65%) بیش از ده سال سابقه کار داشتند، درحالیکه تنها 3 درصد آنها کمتر از 10 سال سابقه کار داشتند. میانگین نمره مؤلفه نظارت در بُعد ساختاری و اجتماعی بهترتیب 43/29 و 14/33 بود. نمره مؤلفه پیوند سیستم در بُعد پیوند برونسیستمی و درونسیستمی بهترتیب 41/18 و 5/214 بود. نمره مؤلفه سلسلهمراتب در بُعد سیستم تقسیمشده و سلسلهمراتب بهترتیب 23/11 و 66/11 بود. نمره مؤلفه کیفیت تعامل در بُعد غیرخطی و علی بهترتیب 78/11 و 53/11 بود. نمره مؤلفه تصمیم در ابعاد منابع تصمیم، نوع تصمیم و معیار تصمیمگیری بهترتیب 91/14، 07/15 و 73/14 بود. پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای مدل سایبرنتیک در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی جایگاه مناسبی دارد و مدیران از ساختار و اهداف آنها آگاه هستند؛ اما این آگاهی در همه ابعاد یکسان نیست و عدم توازن در وضعیت مؤلفهها باعث کاهش اثربخشی مؤلفهها شده است؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که به نقش اجتماعی کاربران در تعاملات و راهنمایی آنها و همچنین توازن و رشد کمی و کیفی ابعاد مدیریت کتابخانه توجه بیشتری شود.
بازیابی نظامهای هوشمند
جلال رضایی نور؛ راحله کریمیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعهای متاورس در کتابخانههای دیجیتال است. روش اجرای این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی است. جامعه آماری شامل 10 نفر از متخصصان دانشگاهی است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. حجم نمونه براساس اصل اشباع نظری محاسبه شد. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته در مورد موانع توسعهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع توسعهای متاورس در کتابخانههای دیجیتال است. روش اجرای این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریه مبنایی است. جامعه آماری شامل 10 نفر از متخصصان دانشگاهی است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. حجم نمونه براساس اصل اشباع نظری محاسبه شد. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته در مورد موانع توسعهای متاورس در کتابخانههای دیجیتال است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مبتنی بر نظریه مبنایی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که 53 مضمون محوری در قالب شرایط علّی شامل «وجود یک مشکل یا مسئله»، «عوامل فردی»، «سازمانی- مدیریتی»، «فناوری»، «سیاسی»، «اجتماعی»، «نهادی» و شرایط زمینهای شامل «توسعه فناوری»، «درک کاربران»، «اهداف کتابخانه»، «وضعیت اقتصادی»، «سطح سواد فناوری»، «فرهنگها و ارزشها»، «پیشینه و تجربه»، «نیاز کاربران»؛ شرایط مداخلهگر شامل «منابع محدود»، «سرعت بالای تغییر فناوری»، «عدم قطعیت در آینده متاورس»، «عوامل انسانی»؛ راهبردها شامل «آموزش و آگاهیبخشی»، «همکاری با شرکتهای فناوری»، «توسعه زیرساختهای فناوری»، «تحقیق و توسعه» و پیامدها شامل «کاهش دسترسی به اطلاعات»، «عدم انطباق با استانداردها»، «خطرات امنیتی و حریم خصوصی»، «عدم پذیرش از سوی کاربران» بودند. براساس نتایج میتوان گفت که در مسیر توسعه متاورس موانع مختلفی به چشم میخورد. زمانی که این موانع مورد شناسایی قرار گیرند و راهکارهای لازم برای رفع آن ارائه شود میتوان گفت که با توسعه متاورس، کتابخانهها فرصتهای جدیدی برای ارائه خدمات به کاربران خود خواهند داشت. با تفکر خلاقانه در مورد نحوه استفاده از این فناوری، کتابخانهها میتوانند به پلتفرمهای آموزشی و اجتماعی ارزشمندی تبدیل شوند.