نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
الهه حسن زاده دیزجی؛ عصمت مومنی؛ سمانه نوذر؛ مریم پاکدامن نایینی؛ نسترن پورصالحی؛ زینب بیرانوند؛ فاطمه زرین کمر
چکیده
هدف: روند شکل گیری و توسعه ابزارهای فناوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میتواند به انتخابهای مناسب و دوراندیش بیانجامد. کتابخانهها به عنوان مکانی مرتبط با مردم، همواره با تغییرات نیاز اطلاعاتی جامعه مخاطب، نوع منابع ، امکانات و خدمات خود را تطبیق داده و به حیات خود ادامه می دهد. پژوهش حاضر به مطالعه سیر تحول و تکامل نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف: روند شکل گیری و توسعه ابزارهای فناوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی میتواند به انتخابهای مناسب و دوراندیش بیانجامد. کتابخانهها به عنوان مکانی مرتبط با مردم، همواره با تغییرات نیاز اطلاعاتی جامعه مخاطب، نوع منابع ، امکانات و خدمات خود را تطبیق داده و به حیات خود ادامه می دهد. پژوهش حاضر به مطالعه سیر تحول و تکامل نرمافزارهای کتابخانهای به منظور رفع نیازهای مخاطب پرداخته است.روش پژوهش: این نوشتار از نوع کاربردی با رویکرد تاریخی به روش مرور روایتی و شواهد پژوهشی تلاش نموده است که مسیر طی شده را از دهه 1950 میلادی تا کنون در پژوهشهای داخلی و خارجی نشان دهد و نمونههای مناسب نرمافزارهای کتابخانهای را توصیف و تبیین نماید. یافتهها: اولین نشانههای خودکارسازی در کتابخانهها، تا شکلگیری نرمافزارهای دادههای کتابشناختی، سامانه یکپارچه، نرم-افزارهای تحت وب و تعاملی، اکنون به مرز مبدل ساختن نرمافزارهای کتابخانهای به پلتفرمهای ارتباطی بین ذینفعان مختلف رسیده است. معرفی و مرور ویژگیهای نرمافزارهای نسل جدید همچون دبلیو ام اس، آلما، فولیو، بلوکلاود، سییرا، اوپن اسکایس، فولت در این پژوهش صورت پذیرفته است.نتیجهگیری: بازنگری مسیر طی شده هر پدیدهای، افقهای پیشرو و گامهای بعدی را مستحکم مینماید. از این رو نسل جدید خدمات کتابخانه ای با استفاده از فناوری پلتفرمی با ویژگی های قابلیت سازگاری ، پیچیدگی، آزمایش پذیری، مشاهده پذیری و مزیت نسبی را تجربه خواهند داشت. پیشنهاد میشود بر اساس مرور نرمافزارهای پرمخاطب مندرج در یافتهها، شرکتهای بزرگ نرمافزارهای کتابخانهای در ایران، قابلیتهای این نرمافزارها را با امکانات فعلی نرمافزارهای خود سنجیده و با همراهی ذینفعان مسیری
نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
سید مهدی طاهری؛ نگین شکرزاده هشترودی
چکیده
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. جامعه ...
بیشتر
بروندادهای علمی که به گزارش یافتههای پژوهشهای علمی میپردازند، نقشی مهم در ارتقاء دانش، پیشرفت علمی و ترویج پژوهشها در جوامع علمی ایفا میکنند. بدین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، تحلیل وضعیت بروندادهای علمی دانشگاه علامه طباطبایی و بازنمود آنها در قالب نقشههای علمی بود که با استفاده از روش پژوهشی علمسنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش همه بروندادهای پژوهشی دانشگاه (مقالات بینالمللی، کتابها، پایاننامهها/رسالهها، مقالات مجلات داخلی و طرحهای پژوهشی) دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 1353 تا 1403، به تعداد 69420 عنوان بودند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از ابزارهای تحلیلی پایگاههای استنادی، گزارشهای سامانههای پژوهشی دانشگاه و ابزارهای علمسنجی استفاده شد. برای ترسیم جداول از نرمافزار اکسل و برای تحلیل شاخصهای مرکزیت و ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای یوسیآینت و ویاُاِس ویوور استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، از 3227 مقاله بررسیشده، تعداد 1091 مقاله (18.6 درصد) در حوزه علوم اجتماعی، 666 مقاله (11.4 درصد) در حوزه پزشکی و 493 مقاله (8.4 درصد) در حوزه علوم رایانه منتشر شدهاند. در زمینه انتشار کتاب، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با 1170 کتاب در رده نخست بود. دانشکدههای روانشناسی و علومتربیتی با 835 کتاب و مدیریت و حسابداری با 656 کتاب در ردههای دوم و سوم بودند. بررسی پایاننامهها/رسالههای دانشگاه نشان داد کلیدواژههای ایران، آموزش، یادگیری، کیفیت زندگی، رشد اقتصادی، رضایت شغلی، و جز آنها به کار رفتهاند. در مجموع میتوان بیان داشت، ترسیم نقشههای علمی میتواند در افزایش اعتبار و شفافیت نتایج پژوهشها، توسعه و پیشرفت در زمینه پژوهشی و افزایش رؤیتپذیری بروندادهای علمی مؤثر باشد.
نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ غلام رضا مالکی فارسانی؛ الهه مشرف قهفرخی؛ سمیه شاه بندری قوچانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای پنهانسازی دانش انجام گرفت. پژوهش حاضر، با روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات و پژوهشهایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سالهای 1391-1404 و 2012-2024 انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش 755 پژوهش مرتبط یافت شد که پس از بررسی، درنهایت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای پنهانسازی دانش انجام گرفت. پژوهش حاضر، با روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات و پژوهشهایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سالهای 1391-1404 و 2012-2024 انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش 755 پژوهش مرتبط یافت شد که پس از بررسی، درنهایت مقالات به 255 پژوهش کاهش پیدا کرد. دادهها با استفاده از مدل استراوس و کوربین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که 555 مفهوم، 155 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی استخراج شد که عبارتاند از شرایط علی (عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل شغلی، عوامل گروهی و عوامل دانشی)، شرایط زمینهای (ویژگیهای شخصیتی، عوامل کاری، عوامل فنی و محیطی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی)، شرایط مداخلهگر (ویژگیهای عاطفی، ویژگیهای عاطفی و عوامل اجتماعی)، راهبردها (سبک رهبری، تقویت هوش، تقویت ارتباطات بین فردی، تقویت ارتباطات سازمانی، تقویت عملکرد، تقویت ارزشهای اسلامی، تقویت رفتارهای داوطلبانه و اجرای مدیریت دانش) و پیامدها (شغلی، گروهی، سازمانی و فردی).