نظریههای اطلاعات و دانش
مصطفی حیدری هراتمه
چکیده
تصمیمات سیاسی سازمانی، رفتارهایی هستند که در شرح وظایف فرد پیشبینی نشدهاند و یک فرد میکوشد با تکیه بر آنها، بر دیگران نفوذ کرده و روی آنها تأثیر بگذارد. ازینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تصمیمات سیاسی سازمانی و نوآوری در تعامل با پنهانسازی دانش در نظر گفته شد. در این راستا 184 استاد هیات علمی و حقالتدریس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ...
بیشتر
تصمیمات سیاسی سازمانی، رفتارهایی هستند که در شرح وظایف فرد پیشبینی نشدهاند و یک فرد میکوشد با تکیه بر آنها، بر دیگران نفوذ کرده و روی آنها تأثیر بگذارد. ازینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تصمیمات سیاسی سازمانی و نوآوری در تعامل با پنهانسازی دانش در نظر گفته شد. در این راستا 184 استاد هیات علمی و حقالتدریس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق به صورت تمام شماری به عنوان نمونه تعیین گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامههای پنج گزینهایی لیکرت تصمیمات سیاسی سازمانی 12 گویهای کاجمار و فریس(1991)، پنهانسازی دانش سه گویهای سرنکو و بونتیس(2016)، نوآوری افراد 13 گویهالی ژوو و جورج (2001) و تعهد حرفهای 5 گویهای چانگ و چوی (2007)، جمع آوری و فرضیهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و آزمون سوبل و با استفاده از نرمافزار آموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد: تصمیمات سیاسی سازمانی میتواند تاثیر مستقیمی بر نوآوری افراد و همچنین تاثیر غیر مستقیم از طریق پنهانسازی دانش داشته باشد. علاوه بر این دریافت شد که رابطه مثبت بین تصمیمات سیاسی سازمانی و پنهانسازی دانش با تعهد حرفهای تعدیل شده است به این صورت که افراد با سطح بالایی از تعهد حرفهای، بیشتر متمایلند تا برای دستیابی به اهداف شغلی خود حتی در یک محیطکاری سیاسی، کمتر درگیر تصمیمات پنهانسازی دانش شوند. بنابراین توصیه میشود مدیران سازمانهایی که در آنها نوآوری مهم است، محیط سیاسی کمتری را تشویق کنند و اشتراکگذاری دانش را تشویق و تعهد حرفهای آنها را افزایش دهند.
نظریههای اطلاعات و دانش
علی ایمان زاده؛ نعیمه بیرام پور باسمنج؛ مریم مرندی حیدرلو
چکیده
اضطراب اطلاعاتی یکی از چالشهای نوظهور زندگی بشری است که با توسعه تفکر ریزومی در سایه تفکر پساساختارگرائی ظهور و بسط یافته است. هدف پژوهش حاضر، مفهومشناسی، حدودوثغور و ابعاد اضطراب اطلاعاتی بود. روش این پژوهش مروری نظاممند است که در سال 1402 انجام گرفته است. جهت گرداوری دادهها از پایگاههای گوگل اسکالر، مگیران، مرکز اطلاعات جهاد ...
بیشتر
اضطراب اطلاعاتی یکی از چالشهای نوظهور زندگی بشری است که با توسعه تفکر ریزومی در سایه تفکر پساساختارگرائی ظهور و بسط یافته است. هدف پژوهش حاضر، مفهومشناسی، حدودوثغور و ابعاد اضطراب اطلاعاتی بود. روش این پژوهش مروری نظاممند است که در سال 1402 انجام گرفته است. جهت گرداوری دادهها از پایگاههای گوگل اسکالر، مگیران، مرکز اطلاعات جهاد دانشگاهی، سیناهل، ساینس دایرکت، پابمد و اسکوپوس استفاده شد. جهت جستجو از کلمات کلیدی اضطراب اطلاعاتی، ابعاد اضطراب اطلاعاتی، پیامدهای اضطراب اطلاعاتی در منابع فارسی و از کلمات Dimensions of information anxiety, Information anxiety و کلمات وابسته به آن در منابع انگلیسی استفاده شد. از سرعنوانهای واژگان پزشکی (مش) نیز جهت تعیین کلمات کلیدی استفاده شد. جهت بررسی کیفیت مقالات از سیاهه وارسی استروب و سیاهه وارسی کانسورت استفاده گردید. از 170 مقاله یافتشده با توجه به معیارهای انتخاب مقالات، نهایتاً 24 پژوهش واجد شرایط شناخته و به مطالعه حاضر وارد شدند. یافتههای پژوهش نشان داد مفهوم اضطراب اطلاعاتی از ابهام معنایی برخوردار بوده و حدودوثغور آنهم بهطور کامل شناخته شده نیست. اضطراب اطلاعاتی درواقع از شکاف فزاینده بین مقدار اطلاعات موجود و توانایی ما برای پردازش و درک آن ناشی میشود و این نوع اضطراب با مفاهیمی نظیر اضطراب کتابخانهای و اضطراب اینترنتی تفاوت بنیادین دارد. این نوع اضطراب از سه بُعد اساسی سرریز اطلاعات، ناتوانی در فهم و پردازش اطلاعات و ناتوانی در دسترسی و پیداکردن اطلاعات موجود برخوردار است. اضطراب اطلاعاتی پیامدهای منفی فردی، روانشناختی و اجتماعی متعدد نظیر احساس ناامیدی و سرخوردگی، احساس رهاشدگی، وانهادگی و احساس تنهائی اگزیستانسیال را به همراه داشته باشد. توسعه سواد اطلاعاتی، تمرین مراقبت از خود و تعیین محدودیت در مصرف اطلاعات و تغییر نگرش معرفتشناختی در باب اطلاعات میتواند به کاهش احساسات و استرس شدید مرتبط با اضطراب اطلاعات کمک کند.
نظریههای اطلاعات و دانش
مرضیه یاری زنگنه
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر هوش اجتماعی و سطح خودکارآمدی دانشجویان در حل مسئله بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه (طرح سولومون) انجام شد. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 و نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر هوش اجتماعی و سطح خودکارآمدی دانشجویان در حل مسئله بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه (طرح سولومون) انجام شد. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 و نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان 76 نفر تعیین گردید که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده در چهار گروه 19 نفری و درونگروهی تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه علوم انسانی و مهندسی تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران استفاده شد؛ که روایی آن از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب،78/0 و 73/0 مورد تأیید قرارگرفته است. ابتدا برای هر چهار گروه، پیشآزمون اجرا و سپس، مداخله آزمایشی بهعنوان متغیر مستقل در 8 جلسه 45 دقیقهای، روی گروههای آزمایش اجرا گردید. پس از پایان آموزش، از هر چهار گروه پسآزمون گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و تی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در افزایش میزان هوش اجتماعی در شرکتکنندگان گروههای آزمایش اثربخشی مثبت دارد، همچنین نتایج آزمون نشان داد آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر خود کارآمدی دانشجویان در حل مسئله در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشته است، ولی تفاوتی بین رشتهها ازنظر هوش اجتماعی و خود کارآمدی دانشجویان مشاهده نشد. نتایج پژوهش بر اثر سودمند آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در بهبود هوش اجتماعی و رویکرد شناختی دانشجویان در جهت افزایش سطح خود کارآمدی آنها در حل مسئله، تأکید دارد.