امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ فائزه احمدی پور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی رفتار تصویریابی در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی بوده است. ازاینرو با بررسی متون مرتبط با بازیابی، رفتار اطلاعیابی، بازیابی تصویر و معماری، به اهمیت تصویر در این رشته و ویژگیهای بازیابیهای تصویری و راهکارهای بازیابی مبتنی بر تصویر پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی ـ توصیفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی رفتار تصویریابی در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی بوده است. ازاینرو با بررسی متون مرتبط با بازیابی، رفتار اطلاعیابی، بازیابی تصویر و معماری، به اهمیت تصویر در این رشته و ویژگیهای بازیابیهای تصویری و راهکارهای بازیابی مبتنی بر تصویر پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی ـ توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش را دو گروه دانشجویان در همه مقاطع و استادان رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی تشکیل داد. به دلیل اینکه تعداد استادان و دانشجویان، رشته معماری ۱۲۶۲ نفر بود و بررسی تمامی افراد گروه امکانپذیر نبود، ازاینرو از جامعه نمونهگیری شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده و حجم نمونه در این فرمول ۲۹۶ نفر تعیین شد، اما کمی بیش از حجم نمونه یعنی ۳۰۰ پرسشنامه توزیع گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پس از آن با جمعآوری پرسشنامهها و بررسی پاسخها بهصورت دادههای آماری در نرمافزار SPSS، خصوصیات رفتار تصویریابی متخصصان رشته معماری شناسایی شد. یافتهها نشان داد که متخصصان معماری عمدتاً با هدف آشنایی با ایدههای خلاق و بهرهگیری از جزئیات سازههای معماری از تصاویر بهره گرفتهاند و جهت شناسایی جزئیات نیاز تصویری و تصاویر موردنیاز خود نیز معمولاً از شبکههای اجتماعی و موتورها و پایگاههای جستجو تخصصی تصویر و مشورت باهم حرفهایهای خود استفاده کردهاند. نوع محتوای تصویری مورداستفاده آنها نیز عکس، نقشه و نمودار بود که یافتن آنها در موتورها و پایگاههای تصویر با محدودسازی اندازه تصویر و دنبال کردن پیوندههای مرتبط، محقق میشد. با توجه به سهم کتابخانه در بازیابی تصاویر مبتنی بر داده های پژوهش، در جهت افزایش ارتقای نقش کتابخانه پیشنهاد میشود که کتابخانه و کتابداران در زمینۀ آگاهیرسانی به گروههای پژوهشی دانشگاه اقداماتی نظیر تهیه بروشور، برگزاری همایش، دورههای بازدید از کتابخانه و کارگاههای آموزشی انجام دهد.
مریم طاوسی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم واقع در شهرهای بزرگ ایران شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز و ۱۶ وبگاه کتابخانه دانشگاهی واقع در ایالت متحده آمریکا بودند. مطالعه با روش پیمایشی توصیفی و به صورت مقطعی در بازه زمانی سه ماهه ی فوریه، مارس و آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی با ابزار مشاهده مستقیم در پایگاه هوشمند تحلیل رفتارکاربران «سیمیلاروب» انجام شد. یافتهها نشان داد در ایران میزان %19 و در ایالت متحده آمریکا میزان %100 از کل تعداد وبگاههای کتابخانههای دانشگاهی، از طریق رسانههای اجتماعی، کاربران را جذب کرده بودند. میزان بازدیدکاربران(کلیک) به وسیله رسانههای اجتماعی از وبگاه کتابخانههای دانشگاهی در ایران حداکثر تا %30 از کل بازدیدها از وبگاه کتابخانه مشاهده شد که این رقم در مورد ایالت متحده آمریکا حداکثر تا %1 از کل بازدیدها بود( به استثنای وبگاه کتابخانه دانشگاهی ام آی تی که این رقم %11 مشاهده شد). به ترتیب اولویت، رسانههای اجتماعی «فیس بوک»، «یوتیوب»، «توییتر»، «ردیت»، «ریسرچگیت» و «پینترست» به عنوان برترین رسانههایی که وبگاه کتابخانههای دانشگاهی امریکا از طریق آنها، بازدید وبی، کسب مینمایند، شناسایی شدند.
سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ فرانک وکیلی فر
چکیده
هدف پژوهش، شناسایی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر بهره گیری از این قابلیت ها بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش، پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر ...
بیشتر
هدف پژوهش، شناسایی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر بهره گیری از این قابلیت ها بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش، پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه به تعداد 45 نفر بوده است که بهصورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده و برای تجزیهوتحلیل داده ها، از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای در بخش امانت، خروجی و آماده سازی بیشترین استفاده و در بخش جستجو کمترین استفاده را به عمل آورده اند. کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه، توانایی خوبی در استفاده از قابلیتهای امانت، مدیریت، شبکه، سازماندهی، ورود اطلاعات، خروجی و آماده سازی دارند ولی در بخش جستجو، عملکرد آنها مطلوب نیست؛ بنابراین لازم است آموزش و آگاهی لازم در مورد قابلیتهای این قسمت، به کتابداران ارائهشده و طراحان نرم افزارهای کتابخانه ای نیز با توجه به نیازهای کتابداران، این بخش را موردبازنگری قرار دهند.
امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ محترمه دانشمند
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نقش آموزگاران در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران صورت گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش آماری پژوهش آزمون تی استیودنت تک نمونه بود. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران مدارس ابتدائی استان مازندران ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نقش آموزگاران در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران صورت گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش آماری پژوهش آزمون تی استیودنت تک نمونه بود. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران مدارس ابتدائی استان مازندران که شامل 9115 نفر بودند و حجم افراد نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 374 نفر و نمونهگیری بهصورت خوشهای تصادفی انجام گرفت. ازنظر آموزگاران مقطع ابتدائی استان مازندران 5 شاخص ترویجی کتابخوانی (قصهگویی و شعرخوانی، جلسات معرفی و نقد کتاب، خواندن گروهی، برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم و انیمیشن) در بهبود کتابخوانی دانشآموزان تأثیر زیادی دارد. آموزگاران مقطع ابتدائی استان مازندران از شاخصهای «قصهگویی در کلاس»، «معرفی و نقد کتاب در کلاس»، «داستاننویسی و مشارکت دانشآموزان در برگزاری نمایشگاه»، «آزاد گذاشتن دانشآموزان در انتخاب منبع برای پژوهش و کار گروهی»، «استفاده از انیمیشن» در بهبود کتابخوانی دانشآموزان استفاده میکنند. استفاده از قصهگویی و شعرخوانی و نمایش فیلم و انیمیشن در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران تأثیر زیادی داشت؛ بنابراین، به آموزگاران مقطع ابتدائی توصیه میشود از این شاخصها در محیط مدرسه و کلاس درس دانشآموزان بهره گرفته شود تا هم جذابیت کلاسبالا رود و هم دانشآموزان از همان ابتدای تحصیل به کتابخوانی و مطالعه کتاب ترغیب شوند.
رعنا کوارویی؛ عصمت مومنی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
چکیده پژوهش پیشرفتهای عصر جدید اهمیت یادگیری را بیش از پیش برجسته ساخته است و این امربیش از قبل آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) را میطلبد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش ...
بیشتر
چکیده پژوهش پیشرفتهای عصر جدید اهمیت یادگیری را بیش از پیش برجسته ساخته است و این امربیش از قبل آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) را میطلبد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی است. نمونهگیری پژوهش حاضر از نوع نمونهگیری احتمالی طبقهای است و از هر گروه از اعضای هیأت علمی که در یک موسسه مشغول به کار هستند، نمونهای انتخاب گردیده است. در این پژوهش جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه به شرح زیر استفاده گردید: 1. پرسشنامه راهبردهای یادگیری و مطالعه 2. پرسشنامه رفتار اطلاع جویی یافتهها: برای بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاعجویی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ضریب همبستگی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی برابر با 065/0r= میباشد، که با توجه به مقدار 24/0 p= میتوان گفت رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد.بین راهبردهای فراشناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی (128/0 r=، 02/0P=) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معناست که با افزایش راهبردهای فراشناختی اعضای هیأت علمی، رفتار اطلاعجویی آنها نیز افزایش پیدا میکند. بنابراین پرسش اصلی پژوهش در شاخص راهبردهای شناختی رد میشود اما در شاخص راهبردهای فراشناختی تایید میشود. به عبارتی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاعجویی اعضای هیأت علمی رابطه معناداری وجود ندارد در حالی که بین راهبردهای فراشناختی و رفتار اطلاعجویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.