ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمد رضا فرهاد پور؛ مهسا دوبهری زاده
چکیده
چکیده:هدف: هدف پژوهش مطالعه تأثیر ابعاد سازمانی شامل فرهنگ اطلاعاتی، مالکیت سازمانی اطلاعات و استقلال شغلی؛ ابعاد فردی شامل گرایش به اشتراک اطلاعات و راحتی با کامپیوتر، وبعد اطلاعاتی ویژگیهای اطلاعات مبتنی بر کامپیوتر بر استفاده از سیستم اطلاعاتی بهداشتی بیمارستان امیرالمومنین اهواز است. روششناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و ...
بیشتر
چکیده:هدف: هدف پژوهش مطالعه تأثیر ابعاد سازمانی شامل فرهنگ اطلاعاتی، مالکیت سازمانی اطلاعات و استقلال شغلی؛ ابعاد فردی شامل گرایش به اشتراک اطلاعات و راحتی با کامپیوتر، وبعد اطلاعاتی ویژگیهای اطلاعات مبتنی بر کامپیوتر بر استفاده از سیستم اطلاعاتی بهداشتی بیمارستان امیرالمومنین اهواز است. روششناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- علّی است. جامعه پژوهش کلیه کاربران سیستمهای اطلاعاتی بیمارستان به تعداد 250 نفر بودند که 151 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. دادههای از طریق پرسشنامه محققساخته مبتنی بر ابزار پژوهشهای پیشین گردآوری شد. روایی ابزار به صورت محتوایی و سپس تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (85/0=α) تایید شد. دادهها با نرمافزارهای اس. پی. اس. اس و ایموس تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که فرهنگ اطلاعاتی (20/0=β و 440/2=t-value)، مالکیت سازمانی اطلاعات (18/0=β و 165/2 =t-value)، گرایش به اشتراک اطلاعات (22/0=β و 708/2 =t-value)، استقلال شغلی(17/0=β و 119/2 =t-value)، راحتی با کامپیوتر(24/0=β و 929/2=t-value) و ویژگیهای اطلاعات مبتنی بر کامپیوتر(17/0 =β و 055/2=t-value) بر استفاده از سیستم اطلاعاتی بیمارستان امیرالمومنین اهواز تاثیر دارد.نتیجهگیری: نتیجه این که استفاده از سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانی یک مساله پیچیده چندبعدی است و ویژگیهای مختلف فردی، فرهنگی، سازمانی و فناورانه در آن تاثیر دارند.
مدیریت دانش
معصومه امیری؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. این مطالعه از نوع کاربردی با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغبر 15000 نفر بودند که 555 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه ...
بیشتر
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. این مطالعه از نوع کاربردی با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغبر 15000 نفر بودند که 555 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه مبتنی بر مطالعات پیشین در طیف پنج گزینهای لیکرت تدوین و به روش میدانی توزیع و جمعآوری شدند. روایی ابزار به شکل صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (737/0=α) تأیید شد. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل بوت استرپینگ نشان داد عوامل فردی بر حفظ و نگهداری دانش (331/0=β) تأثیر مستقیم و با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (156/0=β) تأثیر غیرمستقیم و معنیدار دارد. ضمن اینکه عوامل گروهی بر حفظ و نگهداری دانش (342/0=β) تأثیر مستقیم و با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (080/0=β) تأثیر غیرمستقیم و معنیدار دارد. تأثیر مستقیم عوامل سازمانی بر حفظ و نگهداری دانش (631/0=β) و تأثیر غیرمستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (118/0=β) نیز تائید شد. به این مفهوم که با بهبود وضعیت عوامل فردی، گروهی و سازمانی، شرایط حفظ و نگهداری دانش در شرکت نیز ارتقا مییابد. ضمن اینکه استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات رابطه بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته را تقویت میکند. بهطورکلی میتوان گفت که مدیریت و سازماندهی عوامل فردی، گروهی و سازمانی با بهکارگیری فناوری اطلاعات میتواند به شرکت در حفظ و نگهداری دانش سازمانی بهعنوان یک دارائی ارزشمند کمک، وابستگی شرکت به دانش خارجی را کاهش و فرصت ارزشآفرینی از دارائیهای دانشی را فراهم سازد.
مهرداد مهرداد امیدیان باورصاد؛ فاطمه نوشین فرد؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل همکنشپذیری سیستمهای اطلاعات دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها آمیخته با رویکرد اکتشافی است. ابتدا از روش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور پیشینههای در حوزه همکنشپذیری نسبت به استخراج شاخصهای مختلف و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل همکنشپذیری سیستمهای اطلاعات دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها آمیخته با رویکرد اکتشافی است. ابتدا از روش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور پیشینههای در حوزه همکنشپذیری نسبت به استخراج شاخصهای مختلف و بررسیشده در مطالعات گذشته پرداخته شده است. در مرحله دوم بر اساس دادههای گردآوریشده از مرحله کیفی، مطالعهای کمی انجام گرفت تا به تأیید و تصدیق یافتههای بهدستآمده از مرحله کیفی بپردازد. برای مطالعه اکتشافی و استخراج مقولههای مربوطه به عوامل همکنشپذیری سیستمهای اطلاعات دانشگاهی از روش فراترکیب(الگوی سندلوسکی و بارسو) استفاده شد. روش پژوهش در قسمت کمی توصیفی -پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید فناوری اطلاعات، مدیران و خبرگان حوزه سیستمهای اطلاعاتی در دانشگاه آزاد اسلامی بودند. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده با فرمول کوکران 151 نفر انتخاب شد. بهمنظور گردآوری دادههای کیفی از روش کتابخانهای و برای دادههای کمی نیز از پرسشنامه محققساخته (50 گویهای) استفاده شد که گویههای آن برگرفته از نتایج تحلیل فراترکیب در مرحله اول بود. جهت تحلیل دادهها در قسمت فراترکیب از روش سندلوسکی و بارسو که و در قسمت کمی از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل توصیفی، آزمون آماری t تکمتغیره با استفاده از نرمافزارهای SPSS و لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که شاخصهای همکنشپذیری فنی سیستمهای اطلاعاتی قابلیت تعامل و تبادل داده با سیستمهای اطلاعاتی، امکان اتصال و استفاده از سیستمهای پشتیبان تصمیم، ذخیره اطلاعات در فرمت استاندارد، امنیت مرکزی، نظارت مرکزی، پردازش یکپارچه، برقراری ارتباط آسان با سایر سیستمها، قابلیت بهرهگیری از طریق آموزشهای از راه دور هستند؛ و شاخصهای همکنشپذیری فرآیندی، سازوکار اطلاعرسانی در مورد ارائه و بهروزرسانی، سازوکار تغییر و انعطاف برای بهروزرسانی سرویس، سازماندهی پویا و انعطافپذیر، مدیریت عملکرد تغییرمحور، اندازهگیری اثربخشی و بازخورد، معماری قابل توسعه، توسعهپذیر با توجه به نیازمندیهای جدید، معماری سرویسگرا هستند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای همکنشپذیری معنایی، قابلیت کدینگ علائم آموزشی، قابلیت تعامل با انواع سیستمها، استفاده از اصطلاحات و کدهای استاندارد، سرویس ترجمه XML، سرویس نگاشت، فراهم ساختن فرمت پیام مشترک برای ارتباط بین سیستمهای مختلف، مسیریاب مبتنی بر محتوا، استفاده از اصطلاحات و کدهای استاندارد، توجه به درک کاربران و سیستمها در استفاده از گنجینه واژگان هستند.
راضیه نظری؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003) و اشتراک دانش همتی (1389) گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 بسته نرمافزاری در علوم اجتماعی انجام گرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی (میانگین= 44/78) و اشتراک دانش (28/104= میانگین) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش رابطه معنیداری (001/0=sig و 816/0=r) وجود دارد و تحصیلات، رابطه بین احساس تعلق سازمانی و اشتراک دانش را تعدیل میکند. با توجه به یافته ها میتوان گفت که احساس تعلق سازمانی مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به اشتراک دانش کارکنان است و سازمان میتواند با تقویت ابعاد سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کارکنان به اشتراک دانش را فراهم آورد.