ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
سعید غفاری؛ مسعود بختیاری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای نوآوری در رابطه بین خرد سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان قم است.روش: پژوهش کاربردی حاضر با روشی توصیفی و به شیوه همبستگی انجام شده است. در پژوهش حاضر، داده ها از طریق سه پرسشنامه استاندارد ( پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون، خرد سازمانی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای نوآوری در رابطه بین خرد سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان قم است.روش: پژوهش کاربردی حاضر با روشی توصیفی و به شیوه همبستگی انجام شده است. در پژوهش حاضر، داده ها از طریق سه پرسشنامه استاندارد ( پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون، خرد سازمانی آلبرخت و نوآوری شغلی جزنی) گردآوری گردید. جامعه آماری شامل ١١٢ کتابدار کتابخانه های عمومی استان قم بود که تعداد ٨٦ نفر از آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد.یافتهها/نتایج: نتایج نشان داد که نمره شرکت کنندگان مطالعه در سه متغیر مدیریت دانش، خرد سازمانی و نوآوری به صورت معناداری متفاوت و بیشتراز حد متوسط است. نتایج حاکی از آن است خرد سازمانی و نوآوری به صورت مجزا به صورت معناداری پیشبینی کننده مدیریت دانش بودند. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت معناداری بین خرد سازمانی و نوآوری وجود دارد. نتایج حاکی از آن بود که خرد سازمانی به صورت معناداری پیشبینی کننده مدیریت دانش و نوآوری است درحالیکه نوآوری نقش واسطه ای در ارتباط بین خرد سازمانی و مدیریت دانش نداشت. دیگر یافته ها نشان داد که جنسیت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی تأثیری بر میانگین نمرات مدیریت دانش، خرد سازمانی و نوآوری نداشت.
اعظم موسی چمنی؛ سعید غفاری؛ ثریا ضیایی؛ افشین موسوی چلک
چکیده
هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصلهای دروس تخصصی دورههای دکتری در رشتههای علوم انسانی آموزش عالی بود. پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی بوده است. از اینرو، ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصلهای دروس تخصصی دورههای دکتری در رشتههای علوم انسانی آموزش عالی بود. پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی بوده است. از اینرو، ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر مبنای آن پرسشنامهای در قالب 9 مؤلفه اصلی و 44 پرسش تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. علاوه بر آن سیاهه وارسی نیز در قالب 442 گویه فرعی تهیه شد. در تحلیل محتوای دروس تخصصی در 11 رشته علوم انسانی در مقطع دکتری، 2250 درس در 3260 شناسه استخراج گردید. این بررسی نشان داد که مؤلفه اشتراک دانش 46/25 درصد، مؤلفه کاربست دانش 48/17 درصد، مؤلفه تغییر دانش 73/12 درصد، مؤلفه خلق دانش 75/11 درصد، مؤلفه شناسایی دانش 97/9 درصد، مؤلفه سازماندهی دانش 73/7 درصد، مؤلفه توسعه دانش 23/6 درصد، مؤلفه ارائه دانش97/4 درصد و مؤلفه حفاظت از دانش 68/3 درصد از دادهها را کسب کردند. برای آمادهسازی دانشآموختگان به عنوان رهبران توانمند آینده، لازم است آموزش عالی در آموزش مدیریت دانش به دانشجویان نقشی محوری و مؤثر داشته باشد. بهرهگیری از برنامههای درسی مبتنی بر مدیریت دانش، مهارتهای لازم برای بهکارگیری دانش و اتکا به آن را هموار میسازد. همچنین موجباب خلق دانش و نوآوری دانشجویان را فراهم میسازد. بکارگیری شیوههای استاندارد در آموزش و پژوهش، مدیران آینده را برای ارائه و اشتراک دانش در سازمانها آماده میسازد. اگرچه اشتراک دانش عنصر کلیدی برنامههای مدیریت دانش کارآمد و مؤثر است، اما در دسترس گذاشتن دانش، بدون کاربست آن (تبدیل دانش تئوری به دانش عملی)، نمیتواند تضمینی برای استفاده از آن باشد. بنابراین توسعه دانش از طریق کاربردیسازی دانش تئوری، بهروز رسانی و تغییر آن حاصل میشود. مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، اشتراک و ارزشیابی، سرمایه دانشی سازمانهاست.
سعید غفاری؛ الهام قرباننژاد
چکیده
هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانههای عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف نیز جزء پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری شامل 13000 نفر اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی بود. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانههای عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف نیز جزء پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری شامل 13000 نفر اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی بود. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. در نمونهگیری بر اساس درجهبندی کتابخانهها، 9 کتابخانهی عمومی در سطح استان انتخاب شد و سپس به روش تصادفی طبقهای، تعداد 250 پرسشنامه بین اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی موردمطالعه در استان آذربایجان غربی توزیع و درنهایت 234 پرسشنامه جمعآوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش 1- پرسشنامه 7 عاملی کیفیت خدمات کتابخانهای (نیروی انسانی، فنّاوری، فضا و تجهیزات، مجموعه، برنامهریزی، ارتباطات و برنامهها، خدمات) 2- پرسشنامه رضایت کاربران کودک و نوجوان از خدمات کتابخانه است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری spss-16، تحلیل شد و از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج حاصل بیانگر این بود که بین کیفیت وضعیت خدمات (وضعیت ارتباطات) در کتابخانههای عمومی موردمطالعه استان آذربایجان غربی با میزان رضایت اعضای کودک و نوجوان این کتابخانهها همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه پاسخگویان در سطح نسبتاً متوسطی، ارتباطات در این کتابخانهها جهت جذب آنها وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به ارتباطات در کتابخانههای عمومی تأکید میکند. ارتباطات یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان رضایت و جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانههای عمومی تعیین شده است.
لیلا بنی فاطمه؛ سعید غفاری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانه مرکزی تبریز از طبیعت و معماری کتابخانه و نقاط قوت و ضعف معماری این کتابخانهها است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش 100 نفر از دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانه مرکزی تبریز بودند که به روش ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانه مرکزی تبریز از طبیعت و معماری کتابخانه و نقاط قوت و ضعف معماری این کتابخانهها است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش 100 نفر از دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانه مرکزی تبریز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه بر اساس شاخصهای CVR و CVI با 10 نفر از متخصصان مطرح و تأیید شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ از طریق باز آزمایی و ضریب همبستگی بالاتر از 75/0 محاسبه و تأیید شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین ± انحراف معیار و فراوانی – درصد) و آزمون ضرایب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS.20، موردبررسی و تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، که میزان رضایت پاسخگویان از معماری داخلی کتابخانه در سطح خوب (47 درصد)، از معماری و نمای بیرونی کتابخانه در سطح بسیار خوب (43 درصد)، از طراحی محوطه کتابخانه در سطح بسیار خوب (33 درصد)، میزان رضایت از طراحی فضاهای سبز و چشماندازهای محیط کتابخانه در سطح خوب (42 درصد)، از جذابیت نمای بیرونی ساختمان کتابخانه در سطح خوبی (36 درصد)، قرا داشت. همچنین میزان از راحت، دلپذیر و جذاب بودن مکان کتابخانه در سطح خوب (39 درصد)، از ساختمان و تجهیزات کتابخانه در سطح خوب (35 درصد) و از موقعیت مکانی کتابخانه نیز در سطح بسیار خوب (38 درصد)، از فضای مناسب جهت ترغیب به مطالعه و یادگیری در سطح خوب (38 درصد) و از کافی بودن مساحت فیزیکی فضاهای کتابخانه نیز در سطح خوبی (29 درصد)، قرار داشت.
مریم امینی؛ سعید غفاری
چکیده
در این تحقیق نشریات ادواری که از سوی دانشگاه تهران انتشاریافته، موردبررسی قرار گرفتهاند و هدف تعیین وضعیت (تعداد، موضوع، تغییرات، دوره انتشار، وبسایت، رتبه علمی-پژوهشی) نشریات منتشرشده در این دانشگاه از ابتدای تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 بوده است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری حدود 600 عنوان نشریه دانشگاهی و دانشجویی ...
بیشتر
در این تحقیق نشریات ادواری که از سوی دانشگاه تهران انتشاریافته، موردبررسی قرار گرفتهاند و هدف تعیین وضعیت (تعداد، موضوع، تغییرات، دوره انتشار، وبسایت، رتبه علمی-پژوهشی) نشریات منتشرشده در این دانشگاه از ابتدای تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 بوده است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری حدود 600 عنوان نشریه دانشگاهی و دانشجویی انتشاریافته در دانشگاه تهران از آغاز تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 است. روش نمونهگیری از نوع سرشماری است و کل جامعه آماری را شامل میشود. مراحل گردآوری دادهها با روش مطالعات کتابخانهای و سیاهه برداری انجامشده و اطلاعات گردآوریشده در جدولی شامل عنوان، سال آغاز ]و پایان[ انتشار، دوره انتشار، موضوع، وابستگی، زبان، آدرس وبسایت، محل نمایه شدن و توضیحات دیگر قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS انجامگرفته و در قالب نمودارهایی ارائه شده است. 256 نشریه دانشگاهی و 306 نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران شناسایی شد. از 185 عنوان نشریه در حال انتشار، 8/48 درصد با موضوع علوم انسانی است و حدود نیمی دیگر به سایر موضوعات اختصاص دارد. بیش از 52 درصد نشریات در حال انتشار دانشگاه رتبه علمی- پژوهشی دارد و 32/8 درصد نشریات علمی پژوهشی مصوب را تشکیل میدهد. زبان غالب، فارسی و دوره انتشار بهطور تقریبی نیمی از مجلات دو فصلنامه و نیم دیگر فصلنامه است. قدیمیترین نشریه دانشگاه، مجله دانشکده دامپزشکی است که اکنون با نام تحقیقات دامپزشکی منتشر میشود. طولانیترین عمر نشریات (بدون تغییر نام) از دهه 50 و حدود 30 سال است. 76