آزاده نامداری؛ آزاده نامداری
چکیده
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس مدل جونز با تاکید بر اطلاعات الکترونیکی است. روش: این پژوهش بر اساس هدف در زمره تحقیقات کاربردی، و از نظر نحوه جمع آوری دادهها و ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس مدل جونز با تاکید بر اطلاعات الکترونیکی است. روش: این پژوهش بر اساس هدف در زمره تحقیقات کاربردی، و از نظر نحوه جمع آوری دادهها و ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای است که روایی آن با نظر اساتید متخصص تایید، و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 9 سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای آماریspss انجام شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشانگر این است که میانگین فعالیتهای یافتن و دوبارهیابی ، ذخیره سازی ، سازماندهی ، نگهداشت ، امنیت و مدیریت جریان اطلاعات ، ارزشیابی و ارزشگذاری ، تدبیر و مفهوم سازی ، و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی برابر با 50/2 میباشد. به لحاظ سن رابطهی معناداری در وضعیت مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی وجود دارد. و به لحاظ مقطع تحصیلی و دانشکدهی محل تحصیل هم رابطهی معنیداری میان دانشجویان وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان در بازه سنی کمتر از 25 سال و نیز مقطع دکتری بهترین عملکرد را داشتهاند
لاله فروتن راد؛ عصمت مومنی
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از دستاوردهای عصر دانش و اطلاعات، با ورود به قلمرو علوم مختلف، جایگاه خود را مستحکم نموده است. امروزه سازمانهای موفق با در اختیار گرفتن ابزارهای لازم با رویکرد مدیریت دانش، فرصتهای مناسبی برای بهینهسازی منابع انسانی و سازمانی خود بوجود میآورند. دانشگاهها و کتابخانهها، از کانونهای اصلی تولید ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از دستاوردهای عصر دانش و اطلاعات، با ورود به قلمرو علوم مختلف، جایگاه خود را مستحکم نموده است. امروزه سازمانهای موفق با در اختیار گرفتن ابزارهای لازم با رویکرد مدیریت دانش، فرصتهای مناسبی برای بهینهسازی منابع انسانی و سازمانی خود بوجود میآورند. دانشگاهها و کتابخانهها، از کانونهای اصلی تولید و ذخیره دانش محسوب میشوند، بنابراین هدف از مطالعه حاضر، مروری بر مفهوم مدیریت دانش و چگونگی پیاده سازی آن در سازمانها (محیطهای دانشگاهی و کتابخانهای) است.روش مطالعه: این مطالعه، با مرور منابع و مقالات داخلی و خارجی با موضوع اصلی مدیریت دانش در محیطهای آموزشی و کتابخانهای انجام گردید. همچنین از موتورهای جستجوگر در اینترنت و سایتهای علمی و بانکهای اطلاعاتی نیز استفاده گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات، سالهای 1399-1384 بود.یافتهها: نتایج مطالعاتی که توسط پژوهشگران در ابعاد مختلف مدیریت دانش صورت گرفته است، تأثیر مثبت و معنادار بهکارگیری مؤلفههای مدیریت دانش با متغیرهای مهم در دانشگاهها و کتابخانهها را نشان میدهد. در این تحقیقات، در مواردی نتایج مطلوبتر و در برخی نیز ضعیف گزارش گردیده، ولی بطور کلی همه آنها بر نقش مهم و کلیدی در استفاده از فرایند مدیریت دانش اتفاق نظردارند. نتیجهگیری: دانشگاهها و به خصوص کتابخانههای دانشگاهی به عنوان مراکز اصلی و سازمانهای تولید و ذخیره دانش باید به فرایند مدیریت دانش توجه بیشتری داشته باشند و در این زمینه زیرساختهای لازم برای پیادهسازی آن را فراهم نمایند.
آزاده نامداری
چکیده
هدف: پژوهش به بررسی مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از سه جنبه دانش، مهارت و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی بر اساس مدل جونز بوده است. روش: پژوهش به روش پیمایشی، و توصیفی – تحلیلی انجام شد. جامعهی آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی98-1397بودند. به منظور تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
هدف: پژوهش به بررسی مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از سه جنبه دانش، مهارت و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی بر اساس مدل جونز بوده است. روش: پژوهش به روش پیمایشی، و توصیفی – تحلیلی انجام شد. جامعهی آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی98-1397بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نرم افزار spss 22 استفاده شد. یافتهها: از بین عوامل موثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانش دارای میانگین 22/1، مهارت میانگینی با 05/2 و فعالیتهای مدیریت اطلاعات شخصی میانگینی برابر با 50/2 دارد. میانگین کل مدیریت اطلاعات شخصی برابر با 50/2بوده و نسبتا نامطلوب است.نتیجهگیری: وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سطح نسبتانامطلوب قرار دارد که بایستی دورهها و کارگاههایی در جهت آگاهی بهتر نسبت به ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی و ارتقا مهارتهای دانشجویان برگزار شود. کلیدواژهها: اطلاعات الکترونیکی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مدیریت اطلاعات شخصی
علی شرفی
چکیده
کاربردپذیری یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی کیفیت نرم افزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آنها ایفا میکند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. این پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این ...
بیشتر
کاربردپذیری یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی کیفیت نرم افزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آنها ایفا میکند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. این پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 28 نفر از کاربران نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) در بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. برای ارزیابی کاربردپذری نرم افزار از مدل ISO/IEC 9126 و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها نشان داد که مقوله های قابلیت نگهداری، انتقال پذیری، کارایی، اطمینان، کارکردی بودن و قابلیت استفاده از نرم افزار (MTAShare) از دیدگاه کاربران شرکت مشاوران توسعه آینده و مقوله های قابلیت اطمینان، انتقال پذیری، استفاده، کارایی، قابلیت نگهداری و کارکردی بودن از دیدگاه کاربران بانک شهر به ترتیب بیشترین میزان کاربردپذیری را در مدیریت دانش سازمانی داشتند. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین مقوله های کاربردپذیری نرم افزار معنی دار بوده و میزان کاربردپذی آن از دیدگاه کاربران مطلوب است و این نرم افزار برای درونی سازی، بیرونی سازی، اجتماعی کردن و ترکیب دانش در سازمان ها مناسب بوده است. نتایج نشان داد که کاربردپذیری و استفاده بیشتر از نرم افزار (MTAShare) در سازمان ها میتواند به تسهیل و تسریع فرایندهای مدیریت دانش در سازمانها کمک کند.
محمود صفری؛ محمدرضا پاشایی؛ گلناز بخشی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات کیفی و کمی (آمیخته) بود. جامعه آماری پژوهش در دو بخش شامل صاحبنظران حوزه آموزشوپرورش وکلیه معلمان شاغل در آموزشوپرورش شهر تهران در سالتحصیلی 1396-1397 به تعداد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات کیفی و کمی (آمیخته) بود. جامعه آماری پژوهش در دو بخش شامل صاحبنظران حوزه آموزشوپرورش وکلیه معلمان شاغل در آموزشوپرورش شهر تهران در سالتحصیلی 1396-1397 به تعداد 45525 نفر بود. نمونه آماری پژوهش در بخش کیفی 25 نفر بودند که بطور هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی براساس فرمول کوکران 380 نفر (134 زن و 246 مرد) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بر مبنای طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده گردید. علاوه بر اینکه روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط ده نفر از متخصصان تأیید شد؛ با استفاده از تحلیل عاملی گویه نیز محاسبه گردید که تمامی مؤلفهها در بازه 69/0 تا 78/0 قرار دارند که نشان از روایی بالای ابزار داشت. همچنین ضریب پایایی این پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار NVivo برای کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) و از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با بهرهگیری از نرم افزارهای SPSS، Lisrel و Smart-PLS استفاده شد. عمدهترین نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت مدیریت دانش در آموزشوپرورش شهر تهران پایینتر از حد متوسط است. همچنین عوامل مؤثر در پیادهسازی و استقرار مدیریت دانش در آموزشوپرورش شهر تهران به ترتیب عبارتاند از: عوامل «فرهنگی»، «سازمانی»، «انسانی»، «اقتصادی»، «سیاسی» و «فناوری». بنابراین، زمانی مدیریت دانش در آموزشوپرورش استقرار مییابد که عوامل مذکور بطور همزمان مورد توجه قرار گیرند.
فاطمه حمیدی؛ فاطمه نوشین فرد
چکیده
این مقاله با هدف درک عمیق از رفتار اشتراک دانش بهعنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش و عامل بقای سازمانها در عصر حاضر انجام شده است و سعی دارد با تحلیل نظریه های کاربردی در این حوزه به این موضوع بپردازد و نیز نشان دهد چگونه این نظریه ها توانسته اند پژوهشهای متمایز در زمینه اشتراک دانش را تسهیل نمایند. مقاله حاضر مروری ...
بیشتر
این مقاله با هدف درک عمیق از رفتار اشتراک دانش بهعنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش و عامل بقای سازمانها در عصر حاضر انجام شده است و سعی دارد با تحلیل نظریه های کاربردی در این حوزه به این موضوع بپردازد و نیز نشان دهد چگونه این نظریه ها توانسته اند پژوهشهای متمایز در زمینه اشتراک دانش را تسهیل نمایند. مقاله حاضر مروری نقلی است و با استفاده از روش کتابخانه ای به مطالعه انواع مقالاتی میپردازد که در داخل و خارج از کشور با اتکا به نظریه های مختلف به بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش پرداخته اند. پس از استخراج نظریه ها از مقالات مرتبط، تعیین شد که این نظریه ها مربوط به کدامیک از رشته های علمی هستند و قابلیت کاربرد آنها در این حوزه مشخص گردید. عوامل انگیزشی مختلف که افراد را برای انجام رفتار اشتراک دانش تحت تأثیر قرار می دهند با تحلیل نظریه هایی از رشته های روانشناسی اجتماعی، اقتصاد، علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیریت که در مطالعات مربوط به این حوزه به کار رفته اند، موردبررسی قرار گرفتند و مشخص شد نظریه عمل منطقی، نظریه رفتار برنامهریزیشده، نظریه تبادل اجتماعی، نظریه تعادل، نظریه خودمختاری، نظریه سیگنالینگ پرهزینه و نظریه تمرکز نظارتی از رشته روانشناسی اجتماعی، نظریه وابستگی به منابع از رشته اقتصاد، نظریه وضعیت ناهمگون دانش از رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و نظریه جو سازمانی از رشته مدیریت، در حوزه رفتار اشتراک دانش قابلیت کاربرد دارند. بهمنظور تفسیر رفتار اشتراک دانش نیاز به تحلیل نظریه های کاربردی و اقتباسشده از سایر رشته ها در این حوزه بود که بتوان بینشی عمیق از قابلیت های روانی، اقتصادی، سازمانی و همچنین فردی که در نیت افراد در به اشتراک گذاری دانش تأثیرگذارند ایجاد نمود. اشتراک دانش می تواند بخش اعظم درک خود را از نظریههای روانشناسی اجتماعی به دست آورد. مفاهیمی مانند نگرش و قصد رفتاری ناشی از این نظریه ها در رفتار اشتراک دانش تأثیر میگذارد. با شناخت روابط بازگشتی بین عوامل انگیزشی مختلف سازمانی و فردی، به رفتارها و پیامدهای اشتراک دانش میتوان پی برد اینکه چگونه سازمانها میتوانند فرایندهای اشتراک دانش را با بهبود عملکرد سازگار نمایند. مدیران ارشد باید در تأمین تسهیلات، ایجاد اعتماد، تشویق و آموزش کارکنان در خصوص اشتراک دانش و منافع آن توجه جدی نموده و از آن حمایت نمایند.
صنم ابراهیم زاده؛ ملوک السادات حسینی بهشتی
چکیده
هدف این مقاله بررسی ضرورت کارآمدی هستیشناسیها در برابر تغییرات در مفاهیم، در سازگاری با تغییرات مفاهیم دانش است. به طور کلی، هستی شناسیها نوعی از ابزارهای معنایی هستند که به دلیل کاستیهای اصطلاحنامهها در بازنمون دانش، قلمروهای موضوعی را از طریق نمایش مفهومها و رابطههای میان آنها به کار گرفتهاند. با توجه به تحولات ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی ضرورت کارآمدی هستیشناسیها در برابر تغییرات در مفاهیم، در سازگاری با تغییرات مفاهیم دانش است. به طور کلی، هستی شناسیها نوعی از ابزارهای معنایی هستند که به دلیل کاستیهای اصطلاحنامهها در بازنمون دانش، قلمروهای موضوعی را از طریق نمایش مفهومها و رابطههای میان آنها به کار گرفتهاند. با توجه به تحولات مفاهیم و معنا، ضروری است در ساختار هستیشناسیها بازنگری شود و تغییراتی برای سازماندهی و بازنمون دانش در هستیشناسیها تدوین و طراحی گردند. این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده است و اطلاعات آن از طریق مرور در کتابها ، مقالات مجلات علمی، مقالات همایشهای علمی، متون علمی نمایه شده در پایگاههای اطلاعات و اینترنت جمعآوری گردیده است. سپس، مفاهیم و اصول تغییر در هستیشناسیها مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. این مقاله با روش کتابخانهای، نحوه بازنگری و سازگاری هستیشناسیها را با تغییرات مفاهیم و معناها مورد توجه قرار داده است. بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان تغییرات در هستیشناسیها را با توجه به شش مرحله موجود در فرآیند تکامل هستیشناسیها ارائه داد.که عبارتند از: دریافت تغییرات، ارائه و بازنمون تغییرات، معناشناسی تغییرات،گسترش و اشاعه تغییرات، اجرای تغییرات و تغییر در ارزشها. همچنین، بر اساس یافتههای دیگر این پژوهش و در راستای یک معماری منطقی برای حمایت از تکامل هستیشناسیها میتوان تغییرات در هستی شناسیها به طور کارآمدتر اعمال کرد. همچنین هستیشناسی برای موثر بودن، نیاز به تغییرات، با سرعتی متناسب با تغییر در بخشهایی از جهان میباشند. بر اساس یافتههای پژوهش، ضروری است که در زمان تغییر یک هستی شناسی به: ایجاد سلسله مراتب مفاهیم وابسته؛ نیازهای کاربران؛ تعیین علایق کاربران؛ انتخاب مناسبترین ابزار ویرایشگر در زمان طراحی هستیشناسیها و تجزیه و تحلیل رفتار اطلاع یابی کاربران توجه شود. همچنین تلاش کاربران انسانی نظامهای اطلاعاتی مانند کتابخانههای دیجیتالی و پشتیبانی خودکار برای مدیریت تغییرات هستی شناسی بسیار مهم است. که باید در طراحی هستیشناسیها توسط متخصصان مورد توجه قرار بگیرند