دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
مقاله پژوهشی ارزیابی نظام‌های بازیابی اطلاعات و دانش
بررسی میزان پیاده‌سازی فناوری وب معنایی در نرم‌افزارهای مدیریت دانش

محمدحسن عظیمی؛ هادی الهایی

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1403، صفحه 1-41

https://doi.org/10.22054/jks.2024.76059.1613

چکیده
  لایه‌های وب‌ معنایی در حوزه‌های مختلف همچون تلفیق داده‌ها، مهارت‌یابی، اتاق فکر برخط، سرویس‌گذاری مجموعه‌های چندرسانه‌ای، خرید برخط و تعامل بین سامانه‌ها به‌کار می‌رود. به نظر می‌رسد به‌کارگیری وب ‌معنایی در نرم‌افزارهای مدیریت دانش مسلماً در ارائه اطلاعات مفید مؤثر واقع خواهد شد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی وب معنایی و هستان‌نگاری (آنتولوژی)
هستی‌شناسی؛ بهبود خدمات اطلاع‌رسانی در آرشیو صداوسیما

محمدجواد اسماعیلی؛ سید علی اصغر رضوی؛ صفیه طهماسبی لیمونی

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1403، صفحه 43-84

https://doi.org/10.22054/jks.2024.77008.1627

چکیده
  هدف پژوهش شناخت رابطه بین دایره واژگانی آرشیویست­­‌های صداوسیما و توانایی­‌های اطلاع‌­رسانی آنان به همراه ارائه الگوی هستی‌شناسی آرشیو صداوسیما است. این پژوهش، کاربردی و ازنظر نوع پژوهش ترکیبی متوالی (کیفی-کمی)، ازنظر روش پژوهش، آمیخته[1] است. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه و پرسشنامه بود. ابتدا در مطالعه دلفی از طریق مصاحبه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی مولفه‌ها و شاخص‌های کسب و کار اینترنتی برای کارگزاران دانش با رویکرد افزایش بهره‌وری

آزاده اسدیان؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1403، صفحه 85-115

https://doi.org/10.22054/jks.2023.75797.1607

چکیده
  نیاز به افزایش بهره‌­وری در سازمان‌ها برای سودآوری بیشتر، امری اجتناب‌­ناپذیر است و سالانه هزینه­‌های زیادی صرف آن می‌­شود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مؤلفه‌ها و شاخص­‌های کسب‌وکار اینترنتی برای کارگزاران دانش با رویکرد افزایش بهره‌­وری در کسب‌وکارها به سه روش فراترکیب، دلفی فازی و روش معادلات ساختاری به انجام رسیده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش رهبری دانش‌محور در عملکرد نوآورانه بخش دولتی

مهدی همایون فر؛ آرمان آراسته

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1403، صفحه 117-146

https://doi.org/10.22054/jks.2022.60867.1439

چکیده
  امروزه موفقیت سازمان­‌ها بیش از هر زمان دیگری درگرو کسب مزیت رقابتی به‌­واسطه عملکرد نوآورانه ناشی از دانش‌محوری است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری دانش‌محور در عملکرد نوآورانه در سازمان‌های دولتی استان گیلان پرداخته است. این پژوهش ازنظر روش توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل سازمان‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل بروندادهای پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ ایران در حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری طی بازه زمانی 2010-2020

امیر قاسمیان؛ امیررضا اصنافی؛ محمد امین عرفانمنش

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1403، صفحه 147-178

https://doi.org/10.22054/jks.2021.61670.1451

چکیده
  پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از شاخص‌های کیفی علم‌سنجی در یک بازه زمانی ده‌ساله، به مطالعه بروندادهای پژوهشی حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه‌های بزرگ ایران بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی است و با رویکرد علم‌سنجی انجام شده است. برای گردآوری داده‌ها از پایگاه‌های اسکوپوس و ابزار علم‌سنجی آن از سای‌ول ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بازیابی تعاملی
ویژگی‌های شخصیتی کتابداران و ارتباط آن با مهارت‌های سواد دیجیتالی در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

مهری شهبازی؛ فرامرز سهیلی؛ نسرین گهواره؛ علی اکبر خاصه

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1403، صفحه 179-207

https://doi.org/10.22054/jks.2023.70682.1543

چکیده
  هدف پژوهش تعیین رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با مهارت‌های سواد دیجیتالی کتابداران کتابخانه­‌های عمومی استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از دو پرسشنامه ویژگی­‌های ­شخصیتی مک‌کری و کاستا و مهارت‌های سواد دیجیتالی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش متشکل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مروری انتقادی بر مطالعات و پژوهش‌های مربوط به پیشینه پژوهش (1375- 1400)

ناهید شاه ویسی؛ شبنم شاه ویسی

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1403، صفحه 209-236

https://doi.org/10.22054/jks.2022.68132.1510

چکیده
  پیشینه‌­های پژوهش نقش و جایگاه ویژه­‌ای در بین پژوهش­‌ها دارند و زمانی ارزش آن‌ها بیشتر خواهد شد که پژوهشگر منابع مرتبط را به‌صورت انتقادی موردبررسی و تحلیل قرار دهد. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر، مرور انتقادی مطالعات و شناسایی مهم­ترین مباحث و معیارهایی است که به بررسی پیشینه‌­های پژوهش پرداخته‌اند، است. روش این پژوهش ...  بیشتر