مقاله پژوهشی
نظامهای هوشمند بازیابی
فرامرز صحرایی؛ سیدمجید ابن الرضا
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل کارکردپذیری استاندارد خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی (گیلز) در توسعه دولت هوشمند بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش عناصر فرادادهای خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی و نیز مؤلفههای دولت هوشمند بود. برای گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از روش اسنادی و مشاهده و ابزار ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل کارکردپذیری استاندارد خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی (گیلز) در توسعه دولت هوشمند بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش عناصر فرادادهای خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی و نیز مؤلفههای دولت هوشمند بود. برای گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از روش اسنادی و مشاهده و ابزار سیاههوارسی استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد، مؤلفههای اصلی دولت هوشمند در 18 محور با 75 مؤلفه جزئی دستهبندی شدهاند. برای ایجاد یک دولت هوشمند مؤلفههایی همانند فناوری اطلاعات، امنیت سایبری، شفافیت و دسترسی، هویت دیجیتالی، حریم خصوصی و امنیت دادهها، میانکنشپذیری، ملاحظات اخلاقی و قانونی، سیاستگذاری مناسب، زیرساختهای فنی، توانمندسازی دیجیتالی مطرح شدهاند. عناصر به کار رفته در استاندارد گیلز در هشت دسته کلی قرار گرفتهاند که عبارتاند از: عناصر ساده توصیف، عناصر توصیف موضوعی، یوآرآیها، قالبهای منابع و ویژگیهای فنی، جزئیات مدیریتی، فرادادههای مدیریتی، منشاء/مرجع و شرایط دسترسی/ حق مؤلف. هر یک از این دستهها خود از چندین عنصر اصلی و فرعی تشکیل شدهاند. نیز یافتههای پژوهش نشان داد خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی در ابعاد گوناگونی میتواند در توسعه دولت هوشمند استفاده شود. یکی از نقاط قوت این استاندارد که کارکردپذیری آن را در دولت هوشمند افزایش میدهد، استفاده از فرادادههای توصیفی و مدیریتی مناسب برای دسترسی به دادههای دولتی است. تعیین و توصیف فرادادههای مورد نیاز (همانند عنوان، پدیدآور قالب، نوع داده و جز آنها)، استفاده از فراداده، ذخیرهسازی فرادادهها، مدیریت و نگهداری فراداده، تعیین دسترسیها و مجوزها از مهمترین کاربردهای خدمات مکانیاب اطلاعات دولتی در دولت هوشمند است.
مقاله پژوهشی
وب معنایی و هستاننگاری (آنتولوژی)
سید مهدی طاهری؛ الهام هوشمند؛ عصمت مؤمنی؛ نگین شکرزاده هشترودی؛ مهدی علیپور حافظی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل هستیشناسی کسبوکار شرکت سنگ آهن بر مبنای مدلهای دادهای وب معنایی بود. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توسعهای-کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و طراحی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی موجودیتهای شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان یعنی منابع دادهای، نیروی انسانی، پستهای سازمانی، فرایندهای ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل هستیشناسی کسبوکار شرکت سنگ آهن بر مبنای مدلهای دادهای وب معنایی بود. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توسعهای-کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و طراحی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی موجودیتهای شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان یعنی منابع دادهای، نیروی انسانی، پستهای سازمانی، فرایندهای مورد نظر و بخشهای گوناگون سازمان مذکور و نیز کلاسها و صفات هستیشناسی سازمانی بود. در این پژوهش از روش اسنادی و مشاهده ساختارمند و از ابزار سیاههوارسی برای گردآوری دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد، موجودیتهای شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان در دو گروه موجودیتهای درونسازمانی و برونسازمانی قرار میگیرند. از سوی دیگر، یافتهها نشان داد بیشتر صفات مدنظر برای موجودیتهای شرکت، صفات مناسبی در فرانمای تولید دادههای ساختارمند (اسکیماداتاُرگ) دارند. از سوی دیگر بررسی هستیشناسی سازمانی نشان داد این هستیشناسی دارای 9 موجودیت بوده و همه این موجودیتها برای طراحی هستیشناسی شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان مورد استفاده قرار گرفتند. سپس، برای طراحی هستیشناسی سازمانی شرکت با استفاده از مدل دادهای وب معنایی، میان موجودیتها و صفات آنها در هستیشناسی سازمانی با موجودیتها و صفات آنها در اسکیماداتاُرگ انطباق حاصل شد و در نتیجه هستیشناسی مناسب برای شرکت در نرمافزار کشف و بازنمود دانش (KDR) پیادهسازی شد. در مجموع میتوان بیان داشت، توصیف مناسب موجودیتهای درون و برونسازمانی با بهرهگیری از هستیشناسیها موجب کشف دانش از دادههای تولید شده، ثبت یکدست ارزشهای مرتبط با انواع دادهها و نیز جلوگیری از افزونگی دادههای ناشی از ثبت دادهها در سامانههای گوناگون خواهد شد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
یوسف رضا احمدی؛ امیر ذاکری؛ فاطمه رضوی؛ محمدصادق صارمی
چکیده
استفاده از سیستمهای اشتراکگذاری دانش بین سازمانی برای تقویت همکاریهای بین سازمانی امری ضروری است. سیستمها و فرآیندهای اشتراکگذاری دانش، نهتنها بهواسطه عوامل فردی و سازمانی، بلکه از طریق عوامل اجتماعی، فنی و سیاسی بین سازمانی نیز به چالش کشیده میشوند. شواهد حاکی از این است که غالب تحقیقات در حوزه اشتراکگذاری دانش بین ...
بیشتر
استفاده از سیستمهای اشتراکگذاری دانش بین سازمانی برای تقویت همکاریهای بین سازمانی امری ضروری است. سیستمها و فرآیندهای اشتراکگذاری دانش، نهتنها بهواسطه عوامل فردی و سازمانی، بلکه از طریق عوامل اجتماعی، فنی و سیاسی بین سازمانی نیز به چالش کشیده میشوند. شواهد حاکی از این است که غالب تحقیقات در حوزه اشتراکگذاری دانش بین سازمانی تمرکز خود را بر موقعیتهایی همچون زنجیرههای تأمین تعاملی، سازمانهای مجازی و سازمانهای چندملیتی قرار دادهاند و میتوان گفت اشتراکگذاری دانش بین سازمانی در فرآیندهای مشارکتی مغفول واقعشده است. این مقاله به بررسی اشتراکگذاری دانش بین سازمانی در یک سامانه مشارکتی که با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی میان دانش آموزان مدارس با همکاری چند سازمان ذیربط فعال شده است، میپردازد. هدف از این پژوهش، شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر اشتراکگذاری دانش در روابط بین سازمانی مشارکتی، شامل کارکنان دانشی، همکاران، سیستم، سازمان و ائتلاف میباشد. این پژوهش، از نوع کمی- همبستگی بوده و در آن پرسشنامهای با 44 سؤال در مقیاس لیکرت در میان کاربران سامانه نماد در استان البرز توزیع و جمعآوری شد. در مرحله تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS3 جهت تدوین مدل تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. در این پژوهش تأثیر کارکنان دانشی، همکاران، سیستم، سازمان و ائتلاف بر اشتراکگذاری دانش از طریق سیستمهای بین سازمانی اشتراکگذاری دانش، مورد تأیید قرار گرفت که از این میان متغیرهای کارکنان دانشی و همکاران بیشترین تأثیر را در اشتراکگذاری دانش بین سازمانی داشتهاند که نشان دهنده اولویتهای اصلی مدیران برای بهبود کارکردهای انتقال دانش در این سامانه است.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
نرگس موقرپور؛ زهرا اباذری؛ زهره میرحسینی
چکیده
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریتدانش در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی و ارائه الگوی ...
بیشتر
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریتدانش در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی و ارائه الگوی مناسب بوده است. روش پژوهش، روش ترکیبی با استفاده از تکنیک فراترکیب، تحلیل محتوا و دلفی برای شناسایی و دستهبندی مؤلفههای مدیریتدانش و سواد اطلاعاتی و سپس روش پیمایش بود. جامعه آماری شامل 284 کتابدار و 45582 کاربر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله تعداد 181 کتابدار و 497 کاربر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه محققساخته مدیریتدانش و سواد اطلاعاتی برگرفته از پیشینهی نظری و تجربی پژوهش بود که به تأیید تیم خبره رسید. روش تجزیه و تحلیل دادهها مدلیابی معادلات ساختاری بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح استقرار چهار مؤلفهی مدیریتدانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان بالاتر از متوسط است. همچنین سطح برخورداری کاربران از هشت مؤلفهی سواد اطلاعاتی نیز بالاتر از متوسط است. در نتیجه، مدلی پیشنهادی ضمن تأیید فرضیههای فرعی و اصلی پژوهش، نشان داد که اجرا و استقرار مدیریتدانش بر ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی استان خوزستان تأثیرگذار بوده است.
مقاله پژوهشی
مهدی اجلی؛ صاحبه رحمتی
چکیده
تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر رهبری برند محور مدیران ارشد بر روی تعهد به برند در بین کارکنان در حضور متغیرهای میانجی دانش کارکنان از برند، قرارداد روانشناختی و تناسب بین برند و کارکنان بانک سرمایه کرج انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از شاخۀ همبستگی بوده، جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک سرمایه کرج به تعداد 60 نفر است. به دلیل محدود ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر رهبری برند محور مدیران ارشد بر روی تعهد به برند در بین کارکنان در حضور متغیرهای میانجی دانش کارکنان از برند، قرارداد روانشناختی و تناسب بین برند و کارکنان بانک سرمایه کرج انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از شاخۀ همبستگی بوده، جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک سرمایه کرج به تعداد 60 نفر است. به دلیل محدود بودن تعداد جامعه از سرشماری یا تمام شمار برای انتخاب نمونه استفاده شد. پژوهش از طریق طراحی و توزیع پرسشنامه، به صورت مراجعهی حضوری پژوهشگر، گردآوری شدند. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. دادههای جمع آوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزارspss و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رهبری برند محور مدیران ارشد به واسطه دانش کارکنان از برند تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد به برند دارد. رهبری برند محور مدیران ارشد به واسطه قرارداد روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد به برند دارد. رهبری برند محور مدیران ارشد به واسطه تناسب بین کارکنان و برند تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد به برند دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
محمد رضا فرهاد پور؛ معصومه امیری
چکیده
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی قرار بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغ بر 15000 نفر بودند که تعداد 555 نفر به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب ...
بیشتر
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی قرار بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغ بر 15000 نفر بودند که تعداد 555 نفر به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با ابزار پرسشنامه استاندارد مبتنی بر مطالعات پیشین در طیف پنجگزینه ای لیکرت به روش توزیع میدانی جمع آوری شدند. روایی ابزار به شکل صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (737/0=α) تأیید شد. سپس دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل بوت استرپینگ اثر کامل عوامل فردی بر حفظ و نگهداری دانش (331/0=β) و تأثیر غیرمستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (156/0=β)؛ اثر کامل عوامل گروهی بر حفظ و نگهداری دانش برابر (342/0=β) و تأثیر غیر مستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (080/0=β)؛ و اثر کامل عوامل سازمانی بر حفظ و نگهداری دانش (631/0=β) و تأثیر غیر مستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (118/0=β) در سطح (05/0>P) معنیدار است. نتیجه این که، کنترل عوامل فردی، گروهی و سازمانی با بکارگیری فناوری اطلاعات میتواند به شرکت در حفظ و نگهداری دانش سازمانی به عنوان یک دارائی ارزشمند کمک کند و ضمن کاهش وابستگی شرکت به دانش خارجی، فرصت ارزش آفرینی از دارائیهای دانشی داخل شرکت را فراهم سازد.
مقاله پژوهشی
حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی؛ عذرا دائی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای کلیدی ازریابی عمکلرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است.روش شناسی: جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. ابتدا مولفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مولفهها پرسشنامه میان اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای کلیدی ازریابی عمکلرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است.روش شناسی: جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. ابتدا مولفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مولفهها پرسشنامه میان اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی تهران توزیع و جهت تحلیل دادهها از روش AHP استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای Spss 25 و Expert Choice 11 استفاده شد. یافته ها: در مرحله دلفی 10 شاخص اصلی مالی، کیفیت سبستم، زیرساخت سیستمی، کیفیت خدمات فناوری دانش و دانش، معماری فناوری دانش، رابط کاربری، رضایت کاربر در مورد سیستم، ارزش نتایج حاصل از کار، مزایا و منافع درک شده از سیستم، به روز بودن شناسایی شد. براساس روش تحلیل سلسله مراتبی مولفه مالی در درجه اول، کیفیت سیستم در درجه دوم، زیرساخت سیستمی در درجه سوم، رابط کاربری در درجه چهارم، معماری فناوری دانش در درجه پنجم، کیفیت خدمات فناوری دانش در درجه ششم،رضایت کاربر در مورد سیستم در درجه هفتم، ارزش نتایج حاصل از کارد ردجه هشتم، و مزایا و منافع درک شده از سیستم و به روز بودن در درجه نهم قرار گرفتند. ارزش: موضوع مورد مطالعه و روش انجام این پژوهش دارای اصالت است. نتایج این پژوهش میتواند در ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش به کار رود.نتیجه گیری: با ارزیابی میتوان به پیشروی و بهبود عملکرد سازمان کمک کرد و باعث جلوگیری از در رفت هزینه و زمان شد.