دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
مقاله پژوهشی نظام‌های هوشمند بازیابی
کاربردپذیری استاندارد فراداده‌ای خدمات مکان‌یاب اطلاعات دولتی (گیلز) در توسعه دولت هوشمند

فرامرز صحرایی؛ سیدمجید ابن الرضا

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1403، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/jks.2024.77871.1637

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش تحلیل کارکردپذیری استاندارد خدمات مکان‌یاب اطلاعات دولتی (گیلز) در توسعه دولت هوشمند بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش عناصر فراداده‌ای خدمات مکان‌یاب اطلاعات دولتی و نیز مؤلفه‌های دولت هوشمند بود. برای گردآوری داده‌های موردنیاز پژوهش از روش اسنادی، مشاهده و ابزار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی وب معنایی و هستان‌نگاری (آنتولوژی)
طراحی مدل هستی‌شناسی کسب‌وکار شرکت سنگ آهن بر مبنای مدل‌های داده‌ای وب معنایی

سید مهدی طاهری؛ الهام هوشمند؛ عصمت مؤمنی؛ نگین شکرزاده هشترودی؛ مهدی علیپور حافظی

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1403، صفحه 37-80

https://doi.org/10.22054/jks.2024.77889.1639

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل هستی‌شناسی کسب‌وکار شرکت سنگ آهن بر مبنای مدل‌های داده‌ای وب معنایی بود. پژوهش حاضر ازلحاظ ماهیت، توسعه‌ای-کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و طراحی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی موجودیت‌های شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان یعنی منابع داده‌ای، نیروی انسانی، پست‌های سازمانی، فرایندهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت دانش
بررسی عوامل تأثیرگذار بر اشتراک‌گذاری دانش در روابط بین سازمانی مشارکتی (موردمطالعه: سامانه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان)

یوسف رضا احمدی؛ امیر ذاکری؛ فاطمه رضوی؛ محمدصادق صارمی

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1403، صفحه 81-112

https://doi.org/10.22054/jks.2023.75408.1602

چکیده
  استفاده از سیستم‌­های اشتراک‌­گذاری دانش بین سازمانی برای تقویت همکاری‌های بین سازمانی امری ضروری است. سیستم‌­ها و فرایندهای اشتراک­‌گذاری دانش، نه‌تنها به‌واسطه عوامل فردی و سازمانی، بلکه از طریق عوامل اجتماعی، فنی و سیاسی بین سازمانی نیز به چالش کشیده می‌­شوند. شواهد حاکی از این است که غالب پژوهش‌ها در حوزه اشتراک‌گذاری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت دانش
نقش مدیریت دانش در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌های عمومی و ارائه الگوی مناسب (مطالعه کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان)

نرگس موقرپور؛ زهرا اباذری؛ زهره میرحسینی

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1403، صفحه 113-143

https://doi.org/10.22054/jks.2024.79871.1656

چکیده
  کتابخانه‌­های عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف، به یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌­های تولید دانش و اطلاعات تبدیل شده‌­اند که مدیریت مؤثر و کارآمد آن­ها می­‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌­های عمومی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر رهبری برندمحور مدیران ارشد بر روی تعهد به برند در بین کارکنان (موردمطالعه: بانک سرمایه کرج)

مهدی اجلی؛ صاحبه رحمتی

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1403، صفحه 143-188

https://doi.org/10.22054/jks.2022.67213.1497

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثر رهبری برند محور مدیران ارشد بر روی تعهد به برند در بین کارکنان در حضور متغیرهای میانجی دانش کارکنان از برند، قرارداد روان‌شناختی و تناسب بین برند و کارکنان بانک سرمایه کرج انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از شاخۀ همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک سرمایه کرج به تعداد 60 نفر است. به دلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت دانش
تأثیر قابلیت‌های فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش

معصومه امیری؛ محمد رضا فرهاد پور

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1403، صفحه 189-228

https://doi.org/10.22054/jks.2024.79419.1644

چکیده
  هدف مطالعه تأثیر قابلیت­‌های فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. این مطالعه از نوع کاربردی با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغ‌بر 15000 نفر بودند که 555 نفر به روش نمونه‌­گیری تصادفی ساده ‌انتخاب شدند. داده‌ها با پرسش‌نامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی مولفه‌های کلیدی ارزیابی عملکرد فناوری‌های دانش از دیدگاه خبرگان(یک پژوهش آمیخته)

حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی؛ عذرا دائی

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1403، صفحه 229-267

https://doi.org/10.22054/jks.2023.70094.1536

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های کلیدی ارزیابی عملکرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است. این پژوهش در سایه پارادایم اثبات­‌گرایی قرار گرفت. جهت گردآوری اطلاعات، روش‌­های کتابخانه‌­ای­ و میدانی مدنظر بوده است. ابتدا مؤلفه‌های ارزیابی عملکرد فناوری­‌های دانش به‌وسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مؤلفه‌ها پرسش‌نامه ...  بیشتر