شهاب بهرامی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود که به لحاظ هدف، کاربردی و بهصورت میدانی در جامعه آماری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد 965 ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود که به لحاظ هدف، کاربردی و بهصورت میدانی در جامعه آماری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد 965 نفر تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 276 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی فرجی (1389)، مدیریت دانش همتی (1389) و ظرفیت سازمانی مقیمی (1390) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب (82/0، 80/0، 78/0) به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش و ظرفیت سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. مدیریت دانش نیز اثری مثبت و مستقیم بر ظرفیت سازمانی داشته است. درنهایت نتایج حاصل از مدل پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی سازمانی بهواسطه مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: بهطورکلی یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت نقش سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ارتقای سطح ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان است؛ بنابراین پیشنهاد میشود که وزارت ورزش و جوانان با استفاده از برنامههای دانشمحور و مدیریت آنها و تبدیل کارکنان به سرمایههای اجتماعی موجبات افزایش و تقویت ظرفیت سازمانی کارکنان را فراهم کند
عمر محمودی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی با بهکارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر مریوان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمعآوری مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادههای پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی با بهکارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر مریوان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمعآوری مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادههای پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از خبرگان و به طریق محتوایی و پایایی آنها از طرق آزمون آماری آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش با مقادیر 0.071RMSEA=؛. 2.78 = / Df و 511.98 Chi-square = بهصورت مناسب برازش شده است. همچنین برای بررسی فرضیات پژوهش و میزان روابط متغیرهای پژوهشی از قسمت t-value خروجی لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش (5.17) و هوش عاطفی (3.27) مثبت و معنادار و رابطه مدیریت دانش با یادگیری سازمانی (9.49) رابطه هوش هیجانی با یادگیری سازمانی (5.25) معنادار و مثبت ولی رابطه سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی (0.75-) غیر معنادار بود و تائید نشد. بهعلاوه نتایج پژوهش بیانگر آن بود سرمایه اجتماعی بهصورت مستقیم باعث ایجاد یادگیری سازمانی نمیشود ولی با دخالت متغیرهای مدیریت دانش و هوش عاطفی رابطه میان آنها بهصورت مثبت تعدیلشده است. بهعبارتدیگر میتوان گفت که سرمایه اجتماعی با بهرهگیری از مدیریت دانش و هوش اجتماعی منجر به یادگیری سازمانی میشود.
زهرا اباذری؛ طاهره حدادی
چکیده
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه ...
بیشتر
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه تأیید شد. فرضیههای مربوط به مدل مفهومی پژوهش که فرضیههای اصلیتر پژوهش هستند، تأیید نشدند. وضعیت بهکارگیری دادهکاوی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران و عملکرد سازمانی مدیران، متوسط است. وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران مطلوب است. رابطة معنیداری بین بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. رابطة معنیداری بین بهکارگیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد.نتیجه گیری:وضعیت بهکارگیری دادهکاوی و عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، متوسط است و وضعیت مدیریت دانش مطلوب است. بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران همچنین بهکارگیری دادهکاوی بر مدیریت دانش از دیدگاه مدیران این کتابخانهها نیز تأثیرگذار نیست.
سمیه زارع؛ رضا ناصری جهرمی؛ حسین زینلی پور؛ مهدی محمدی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395 بود (3800 نفر). با ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395 بود (3800 نفر). با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، 420 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه مدیریت دانش، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی، پرسشنامه مسئولیت پذیری بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. در نهایت، به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی داده ها، از شاخص های توصیفی و و ازمونهای استنباطی ماتریس همبستگی، رگرسیون چند متغیره و برازش مدل استفاده شد. نتایج نشان داد کهمدیریت دانش پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(43/0= β، 05/0>p) و مسئولیت پذیری کارکنان(41/0= β، 05/0>p) می باشد؛ مسئولیت پذیری پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(30/0= β، 05/0>p) می باشد؛ و در نهایت، مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان نقش واسطه ای دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبتنی بر اینکه مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان ، نقش واسطهای دارد؛ به مدیران و دست اندرکاران سازمان آموزش و پرورش توصیه می گردد با اتخاذ روشهای مناسب و فراهم کردن امکانات لازم، تلاش نمایند توانایی های کارکنان را در این زمینه بهبود بخشند؛ همچنین، کارکنان نیز در تقویت مهارتهای ارتباطی، مسئولیت پذیری و مدیریت دانش خود تلاش کنند.
سید حامد هاشمی؛ احسان اکرادی؛ مینو یوسفی
چکیده
نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد ...
بیشتر
نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد مدیریت دانش میپردازد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه رؤسا و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان گیلان میباشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS18 و نرم افزارSPSS21 استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی تأثیر دارد و همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر دارد و مدیریت دانش همچنین بر نوآوری سازمانی مؤثر است.مدیریت استراتژیک منابع انسانی، نوآوری سازمانی، مدیریت دانش، سازمان آموزش و پرورش استان گیلان
غلامعلی طبرسا؛ احمد صادقی؛ شهاب طلایی شکری
چکیده
عوامل زمینهای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان میشود، در پی تبیین و سنجش ...
بیشتر
عوامل زمینهای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان میشود، در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل برای استقرار مدیریت دانش است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل زمینهای مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران انجام شد و پرسشنامهای در میان کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در 22 منطقه شهرداری در مورد وضعیت و میزان اهمیت هرکدام از این عوامل در زمینه استقرار مدیریت دانش درجه بندی شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و با توجه به آزمون فریدمن به رتبه بندی این عوامل پرداخته شد. بر اساس دادههای منتج شده بر اساس دیدگاه کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران مهمترین عامل برای استقرار مدیریت دانش بودن فرهنگ سازمانی درست و حامی، برای استقرار آن است، چرا که در صورتی ما تمامی زیر ساخت های مرتبط با استقرار مدیریت دانش را در یک سازمان فراهم کنیم ولی فرهنگ سازمانی که شامل عناصر مشارکت در تصمیم گیری، حمایت مدیریت و حس تعلق سازمانی میباشد، در سازمان نباشد، مدیریت دانش مستقر نخواهد شد. به همین ترتیب و در ادامه اولویت بندی عوامل، نظام فناوری اطلاعات در جایگاه دوم و فراینده های مدیریت دانش در جایگاه سوم اولویت گذاری شده است. بنابراین قبل از راه اندازی و به کار گماری نظام فناوری اطلاعات، باید فرهنگ سازمانی در این زمینه که مدیران و کارکنان به راحتی دانش ضمنی خود را در اختیار سایرین قرار دهند به وجود بیاید چون هر چند که ما بتوانیم ساختارهای فناوری را به صورت صیحیح فراهم کنیم و فرایندهای مدیریت دانش را به صورت اصولی اجرا کنیم ولی فرهنگ سازمانی تقویت کننده این وضعیت نباشد به صورت قطع به یقین نظام مدیریت دانش سازمان ناکارآمد خواهد بود.
عباسعلی رستگار؛ امین همتی
چکیده
مدیریت دانش یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند. در همین راستا، موضوع نوآوری به عنوان یکی از اجزای ضروری شرکتهایی که خواهان ...
بیشتر
مدیریت دانش یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند. در همین راستا، موضوع نوآوری به عنوان یکی از اجزای ضروری شرکتهایی که خواهان حفظ مزیت رقابتی بلند مدت هستند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در دانشگاه سمنان میباشد. روش: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه سمنان بوده است و با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری برابر 271 نفر تعیین گردید و در بازه زمانی نیمه نخست سال 1395 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. نتایج بدست آمده بیانگر تأثیر معنادار هر چهار مؤلفه مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بود. همچنین با توجه به نتایج باید بیان نمود خلق دانش بیشترین تأثیر و تسهیم دانش کمترین تأثیر را بر نوآوری سازمانی داشته اند. در انتها نیز نکاتی جهت بهبود وضعیت هر یک از مؤلفهها و نوآوری سازمانی ارائه گردیده است، که میتوان به ایجاد شرایط کاری کاربر پسند، تشویق افراد به استفاده از دانش و تبیین و ترویج اعتماد در سازمان و تبدیل آن به فرهنگ غالب در بین کارکنان و مدیران اشاره نمود.
مژگان درخشان؛ سیروس قنبری؛ خلیل زندی؛ حاتم ملکی؛ حامد سیف پناهی
چکیده
پژوهشهایی که پیرامون رهبری انجام میشوند، نقش رهبران در مدیریت دانش را علیرغم اهمیتی که برای سازمان دارند، چندان مورد توجه قرار نمیدهند. از سوی دیگر مدیریت دانش و اطلاعات نیز علیرغم اینکه کلید فعالیتهای رهبری هستند، چندان مورد توجه نظریههای رهبری نبودهاند. پژوهش توصیفی حاضر در صدد است تا از طریق بررسی ساختار عاملی پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهشهایی که پیرامون رهبری انجام میشوند، نقش رهبران در مدیریت دانش را علیرغم اهمیتی که برای سازمان دارند، چندان مورد توجه قرار نمیدهند. از سوی دیگر مدیریت دانش و اطلاعات نیز علیرغم اینکه کلید فعالیتهای رهبری هستند، چندان مورد توجه نظریههای رهبری نبودهاند. پژوهش توصیفی حاضر در صدد است تا از طریق بررسی ساختار عاملی پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004)، به گسترش پیوند بین رهبری و مدیریت دانش کمک نماید. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی واحد سنندج، دانشگاه کردستان و دانشگاه پیام نور سنندج بود (434 نفر). با درنظر گرفتن نسبت کارکنان در هر دانشگاه، نمونهای به حجم 204 نفر بهشیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t تک نمونهای و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) مشتمل بر چهار بعد جهتیابی یادگیری، ایجاد فضای حمایت از یادگیری، حمایت از فرایند یادگیری در سطح فردی و گروهی، و عمل در نقش الگو (الگو بودن)، با اندکی تغییرات در نحوه ارتباط شاخصها و ابعاد، پذیرفته میشود. یافتهها همچنین نشان داد که وضعیت رهبری دانش در دانشگاههای مورد مطالعه، بالاتر از متوسط بود. با توجه به نتایج بدست آمده بر مبنای یافتههای پژوهش، پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) در ایران قابل استفاده است.
قباد رمضانی؛ جمال سلیمی
چکیده
امروزه دانش و سرمایههای فکری سازمانها یکی از مزیتهای اصلی رقابت محسوب میشود و میتوان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش و وضعیت ...
بیشتر
امروزه دانش و سرمایههای فکری سازمانها یکی از مزیتهای اصلی رقابت محسوب میشود و میتوان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش و وضعیت پیادهسازی آنها در دانشگاه کردستان بود. روش پژوهش در این مطالعه از نوع کاربردی و به روش پیمایشی – توصیفی بوده است. جامعه آماری اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 1393-94 بودند. از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار spss و Lisrel بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با شاخصهای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینهتر سیستم مدیریت دانش با مؤلفههای (فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگسازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد.
نگارالسادات مصباحی جهرمی؛ مرضیه ادیب زاده
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش واسطهای یادگیری سازمانی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS2.0 انجام شد. روش: جامعه آماری این تحقیق، مدیران، معاونین و رؤسای بانک اقتصاد نوین، ملی، ملت و صادرات و مهر اقتصاد در استان هرمزگان در سال 1394 میباشند.حجم نمونه با استفاده ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش واسطهای یادگیری سازمانی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS2.0 انجام شد. روش: جامعه آماری این تحقیق، مدیران، معاونین و رؤسای بانک اقتصاد نوین، ملی، ملت و صادرات و مهر اقتصاد در استان هرمزگان در سال 1394 میباشند.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شدهاست. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شدهاست و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد است که روایی آن با نظر اساتید تأیید شد و پس از تکمیل نمونه اولیه، پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ پایایی مناسب ابزار را نشان داد. یافتهها: تمامی شاخصها از بار عاملی قابل قبولی برخوردارند. یافته ها: مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی (81/0) و بر نوآوری سازمانی (39/0) تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ یادگیری سازمانی اثر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی داشت و تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی از طریق یادگیری سازمانی بیشتری بیشتر میشود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که یادگیری سازمانی میتواند بهعنوان یک متغیر واسطهای بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی نقش آفرینی کند. مدیریت دانش، درست همانند یک سیستم، به عنوان یک ورودی مهم، یادگیری سازمانی بهعنوان فرایندی کلیدی، در نتیجه نوآوری سازمانی بهعنوان یک خروجی حیاتی برای سازمانهای امروزی محسوب میشود. بانکها میتوانند با استفاده از سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی باعث بهبود در نوآوریهای سازمانشان شوند.
منیره غریبه نیازی؛ رویا برادر
چکیده
هدف:پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین عناصر سایبر نتیک و فرهنگ سازمانی در دانشکده های دانشگاه الزهرا انجام شد. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع تحقیق پیمایشی و کاربردی می باشد. ابزار گردآوری داده ها دو نوع پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2001) و پرسشنامه سایبرنتیک (بیرن باوم، 1989) استفاده شد که بر روی 70 نفر کارکنان دانشکده های دانشگاه ...
بیشتر
هدف:پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین عناصر سایبر نتیک و فرهنگ سازمانی در دانشکده های دانشگاه الزهرا انجام شد. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع تحقیق پیمایشی و کاربردی می باشد. ابزار گردآوری داده ها دو نوع پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2001) و پرسشنامه سایبرنتیک (بیرن باوم، 1989) استفاده شد که بر روی 70 نفر کارکنان دانشکده های دانشگاه الزهرا انجام شد. ابزار تجریه و تحلیل داده ها نیز نرم افزار اس پی اس 19 است. به منظور پاسخ گویی به سوالات و فرضیه پژوهش از آمار استباطی (همبستگی پیرسون، آزمون T، تحلیل داریانس چند متغیره) استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که فرهنگ سازمانی دانشکده های دانشگاه الزهرا با امتیاز 3.17 و سایبرنتیک با امتیاز 3.29 نیز در وضعیت متوسط قرار دارند . همچنین درگیر شدن در کار دارای بالاترین میانگین (3.25) و مأموریت و سازگاری با میانگین 3 در وضعیت نزدیک به متوسط پایین ترین میانگین را دارند. از بین مولفه های سایبرنتیک مولفه سلسله مراتب و تعاملات با میانگین 3.34 و 3.27 در وضعیت مطلوب قرار دارند وکمترین امتیاز مربوط به تصمیم گیری (میانگین 3) است که در وضعیت نزدیک به متوسط قرار دارد. بیشترین میزان همبستگی بین مولفه های سایبرنتیک و فرهنگ سازمانی بین دو مولفه پیوندها با تعاملات (0.81) ، رهبری و تصمیم گیری (0.76) و ثبات و سازگاری (0.75) هستند. همچنین بیشترین میزان ارتباط معنایی بین سازگاری با تصمیم گیری و پیوندها، ثبات با رهبری، درگیری در کار با رهبری، کنترل و پیوندها و سلسله مراتب است (0.0 sig=). جدول 6 نشان داد که تصمیم گیری (89%)، تعاملات (83%) رهبری (78%) بیشترین تأثیر را روی سایبرنتیک ، ثبات (81%) و مأموریت (81%) بیشترین تأثیر رو روی فرهنگ سازمانی دارند. فرضیه پژوهش نشان داد که توجه به مقدار 0. Sig.= بین مولفه های فرهنگ سازمانی و مدل سایبرنتیک ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به همبستگی پیرسون (0.67) همبستگی مثبتی بین این دو الگو وجود دارد.نتیجه گیری: در نتیجه، مدیران بر اساس مدل سایبرنتیک باید فعالیت های خود را سازماندهی کنند که به نظر می رسد در این زمینه نقاط ضعفی وجودی دارد. با توجه به چارچوب مدل سایبرنتیک و فرهنگ سازمانی در فضای آماری توصیف شده، می توان گفت که فضای موردنیاز برای توسعه و بهبود عملکرد مدیران وجود دارد.
لیلا محمدی؛ مهدی علیپور حافظی
چکیده
هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته میشود و میتواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدلهای ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گامهای نخست پژوهش، روش مطالعه ...
بیشتر
هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته میشود و میتواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدلهای ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گامهای نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانهای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدلسازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافتهها: مدلهای متعددی برای ممیزی دانشی سازمانها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهمترین مدلهای موجود میتوان به مدلهای ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحلهای به شرح زیر میتواند برای ممیزی دانش سازمانهای علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل میشود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی میشود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی میگردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریانهای دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست میآید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه میشود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی میشود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه میشود.
کمال درانی؛ هاشم ادیبان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطه ی فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه تهران می باشد. روش: از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 105 نفرازکارکنان دانشگاه تهران( 21مرد و84 زن) از روش نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله فرمول کوکران تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده ازفهرست وارسی عملکرد وپرسشنامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطه ی فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه تهران می باشد. روش: از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 105 نفرازکارکنان دانشگاه تهران( 21مرد و84 زن) از روش نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله فرمول کوکران تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده ازفهرست وارسی عملکرد وپرسشنامه مدیریت دانش گردآوری شد، تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری(Tمستقل، تحلیل واریانس، یومن وایتنی ،ضریب همبستگی پیرسون ومیانگین) انجام شد. یافته ها: وضعیت مدیریت دانش در بین کارکنان پایین تر از میانگین فرضی(3) و عملکرد شغلی بالاتراز میانگین می باشند و میزان مدیریت دانش وعملکرد شغلی در بین متغیرهای جمعیت شناختی:(جنس، سن، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت)، متغیر سن با مدیریت دانش ؛ وسن وجنسیت با عملکرد شغلی تفاوت معنا داری را نشان داد. نتیجه گیری: بین شاخص های مدیریت دانش با شاخص های عملکرد شغلی، تنها شاخص کسب دانش با شاخص های عملکرد شغلی(عملکرد وظیفه ای وزمینه ای) رابطه معناداری نشان داد وبین دیگر متغیرها رابطه معناداری یافت نشد.
فاطمه هلالیان مطلق؛ محمد حسن زاده
دوره 2، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 51-66
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهرهوری منابع انسانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر اهداف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را 300 نفر از کارمندان شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی تشکیل میدهند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظر چند تن ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهرهوری منابع انسانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر اهداف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را 300 نفر از کارمندان شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی تشکیل میدهند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظر چند تن از متخصصان مدیریت ، اساتید و استفاده از آن در چندین پژوهش محاسبه شد. جهت محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب محاسبه شده برای کل پرسشنامه 098/0 محاسبه گردید. در نهایت به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای استنباطی کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون و آزمون فرید من استفاده شده است. یافتهها: بین ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی با بهرهوری منابع انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. از این میان بعد خلق دانش و بعد مکانیزم های نو آوری بیشترین رابطه را با بهره وری منابع انسانی دارد. همچنین بعد کاربرد دانش و بعد اعتقادات و فضای سازمان بیشترین تأثیر را بر بهرهوری منابع انسانی دارند. در نهایت بر اساس رتبه بندی ابعاد ، بعد کاربرد دانش و بعد صلاحیت منابع انسانی دارای بیشترین اهمیت در بهرهوری منابع انسانی است. نتیجهگیری: سازمانها باید نسبت به بهبود بهرهوری منابع انسانی در جهت تقویت و استفاده از دانش نیروی انسانی که مهم ترین عامل افزایش بهرهوری است گام بردارند و از تواناییهای ذهنی و فکری کارکنان در جهت تولید کالا و خدمات با کیفیت حمایت کنند.
سپیده دادخواه؛ عاصفه عاصمی؛ محمدرضا عابدی؛ فرشته مشهدی
دوره 2، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 67-86
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه عوامل جمعیت شناختی و میزان پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - توصیفی و جامعه پژوهش 2454 تو و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوهن 368 تو کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان است. تمام کارکنان این شرکت بود. به منظور تعیین ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه عوامل جمعیت شناختی و میزان پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - توصیفی و جامعه پژوهش 2454 تو و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوهن 368 تو کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان است. تمام کارکنان این شرکت بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوهن استفاده شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای و ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته، با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود که پایایی آن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0.94 بدست آمد. برای تحلیل پاسخنامه های دریافتی، در سطح آمار توصیفی از فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون های t دو نمونه ای، آزمون آنوا و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد پالایش نفت اصفهان بین عوامل جمعیت شناختی بررسی شده فقط بین جنسیت و میزان پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت رابطه معنی دار وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد کارکنان زن و مرد در مورد میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان دیدگاه های متفاوتی دارند، و کارکنان زن نسبت به میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش خوش بین ترند و نگرش بهتری دارند در نتیجه برای پیاده سازی گسترده ی مدیریت دانش در سازمان، باید به ویژگی های جمعیت شناختی آزاد توجه داشت.
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثرات علّی رفتار شهروندی سازمانی و شاخص های آن بر اشتراکگذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران میباشد. روش: روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی سوالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد و روایی پرسشنامهها ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثرات علّی رفتار شهروندی سازمانی و شاخص های آن بر اشتراکگذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران میباشد. روش: روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی سوالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد و روایی پرسشنامهها بوسیله خبرگان مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و مدیریت دانش مورد تائید قرار گرفت. همچنین بر اساس نتایج، مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش تائید شد و نتایج پژوهش با استفاده از روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رفتار شهروندی سازمانی پیشبینی کننده معنیداری برای اشتراکگذاری دانش کارکنان است (46/0=β؛ Tvalue=2/81). از طرفی همة شاخص های رفتار شهروندی سازمانی نیز بر اشتراکگذاری دانش کارکنان اثرگذاری علّی دارند (T ≥ 1/96). نتیجهگیری: براساس نتایج باید اشاره کرد که یکی از دلایلی که منجر به موفقیت دانشی سازمانهای بزرگ میشود این است که آنها کارکنانی با رفتار متعالی دارند؛ یعنی آنها کارکنانی دارند که رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز میدهند.
حسن محمودی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. این پرسشنامه عوامل موفقیت مدیریت دانش را در ده بعد دستهبندی کرده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، حمایت مدیریت ارشد و معماری دانش، مهمترین عوامل در پیشبرد برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران است. این در حالی است که تعیین وضعیت ابعاد دهگانه موفقیت مدیریت دانش نشان داد، این دو بعد دارای کمترین میانگین بودند. بیشترین میانگین نیز در میان ابعاد مربوط به بعد آموزش بود. همچنین یافتهها نشان داد، بین کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز در بعد سنجش عملکرد مبتنی بر دانش تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: در برنامههای مدیریت دانش، عوامل موفقیت، فعالیتها و اقدامات ضروری بهمنظور موفقیت در اجرای برنامههای مدیریت دانش هستند. این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجادشده و در صورت وجود، باید پرورشیافته و توسعه یابند. این مقاله مهترین عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت دانش را شناسایی و وضعیت آنها را در کتابخانههای دانشگاهی موردبررسی و اولویتبندی قرار داد.
غلامرضا فدایی؛ سیف اله اندایش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران بود. روش: روش پژوهش از نوع کاربردی بود. برای سنجش رابطه میان فرهنگسازمانی و مدیریت دانش از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد و از طریق پرسشنامه نظر 100 نفر از مدیران، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم اطلاعات و دانششناسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران بود. روش: روش پژوهش از نوع کاربردی بود. برای سنجش رابطه میان فرهنگسازمانی و مدیریت دانش از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد و از طریق پرسشنامه نظر 100 نفر از مدیران، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران پیمایش شد. پرسشنامهها بر اساس مدل فرهنگسازمانی دنیسون (2002) و مدیریت دانش KMAT (1995) طراحی شد. یافته ها: میان فرهنگسازمانی و مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت؛ رسالت سازمانی، انطباقپذیری سازمانی، سازگاری سازمانی و مشارکت سازمانی با مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنیداری داشت. نتیجه گیری: فرهنگسازمانی در این دانشکده رضایتبخش بود اما وضعیت مدیریت دانش چندان رضایتبخش ارزیابی نشد.
ابراهیم زارعی؛ عصمت مومنی
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین میزان تسهیم دانش و سطح خلاقیت و تعیین رابطه آنها در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی به بررسی نظر 50 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشکدههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس پرداخته است. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین میزان تسهیم دانش و سطح خلاقیت و تعیین رابطه آنها در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی به بررسی نظر 50 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشکدههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس پرداخته است. یافتهها: وضعیت تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس نامطلوب است اما خلاقیت کتابداران مذکور در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ضریب همبستگی رابطه تسهیم دانش و خلاقیت با کسب 8/0 نشان میدهد همبستگی و رابطه معناداری میان آنها وجود ندارد. نتیجهگیری: کتابخانهها باید نسبت به بهبود و تقویت تسهیم دانش با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در مسیر رشد علم و دانش گام بردارند، از ترویج و اشتراک اطلاعات و دانش در میان کتابداران حمایت کرده و زیرساختهای لازم برای تسهیم دانش در کتابخانه را فراهم کنند.
الهه روحی دل؛ نصرت ریاحینیا؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ خطی و کارمند بودهاند، شامل 44 کتابخانه در سطح ایران، تشکیل داده است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، موردبررسی قرارگرفته و پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیلشده است. یافتهها: نشان میدهد که میانگین بهدستآمده از مؤلفههای گردآوری نسخ خطی 92/37 از 45، سازماندهی نسخ خطی 90/28 از 33، اشاعه اطلاعات نسخ خطی 11/36 از 57، از میانگین مقایسه شده در سطح کمتر و پایینتری قرار دارند. نتایج: نشاندهنده رعایت کم مدیریت دانش در بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای ایران در مؤلفههای موردبررسی است. پاسخدهندگان به پرسشنامه و شرکتکنندگان در مصاحبه جملگی بر تهیه دستورالعمل یکسان و وحدت رویه در مؤلفههای گردآوری، سازماندهی اطلاعات نسخ خطی و اشاعه اطلاعات تأکید داشتند و اجرای مدیریت دانش و استفاده از مدلهای آن را ضروری دانستند.
قاسم آزادی احمدآبادی؛ زهرا آزادی احمدآبادی؛ اکرم آزادی احمدآبادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش آمار توصیفی- استنباطی با آزمون T یک نمونهای استفاده شد. یافتهها: میان ابزارهای فناوری اطلاعات در تولید و کسب دانش، ذخیره و پردازش، اشتراک و به کارگیری دانش، رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت، سامانههای نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و جز آن، در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش مؤثر است
زهرا رستمی؛ نسیمه جهانی؛ آزاده علاقمند
چکیده
هدف: بررسی وضعیت زیرساخت فناوری در سه حوزه مدیریت دانش (گردآوری و ذخیرهسازی منابع، سازماندهی منابع و اشاعه منابع دانش) در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ازنظر کتابداران است. روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه بر روی 30 کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاه-های سراسری شهرستان بابل صورت گرفته ...
بیشتر
هدف: بررسی وضعیت زیرساخت فناوری در سه حوزه مدیریت دانش (گردآوری و ذخیرهسازی منابع، سازماندهی منابع و اشاعه منابع دانش) در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ازنظر کتابداران است. روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه بر روی 30 کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاه-های سراسری شهرستان بابل صورت گرفته است. یافتهها: میزان استفاده از زیرساخت فناوری در مدیریت دانش کتابخانههای موردبررسی در زمینههای گردآوری و ذخیرهسازی منابع دانش کمتر از متوسط، سازماندهی منابع دانش در حد مطلوب و اشاعه منابع دانش در حد متوسط ارزیابی شد. درمجموع، ارزیابی مدیریت دانش در این سه حوزه را میتوان در حد متوسط ارزیابی کرد. نتیجهگیری: پایین بودن نسبی استفاده از زیرساخت فناوری میتواند به سبب آگاه نبودن کتابداران بهضرورت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در شناسایی و گزینش منابع اطلاعاتی و نیز نداشتن مهارت در استفاده از این فناوریها باشد؛ بنابراین لازم است برای آموزش و آشنایی بیشتر کتابداران با فناوریهای روز دنیا تلاش شود.