بازیابی نظامهای هوشمند
مریم ابوطالبی؛ زهرا اباذری
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی معلمان هنرستان های ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان به تعداد 500 نفر است که حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی- مورگان تعداد 217نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیدبرای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد بیرن بائوم(1988) و پرسشنامه اثربخشی پارسونز(1969) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه هر یک از پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده ها از فرمول کلموگروف- اسمیرنف، برای تعیین پایایی ابزارهای گردآوری داده ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که از دیدگاه معلمان هنرستان های شهر اصفهان بین مدیریت سایبرنتیک با اثربخشی به میزان 412/0 و با هر یک از مولفه های آن(نوآوری،تعهد سازمانی،رضایت شغلی و سلامت سازمانی) به ترتیب به میزان 428/0، 398/0 ، 527/0 و 417/0 رابطه مثبت وجود دارد.
تحلیل متن و دانشکاوی
پرویز قراگوزلی؛ زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری
چکیده
اصطلاحنامهها از ابزارهای بازنمون اطلاعات معنایی هستند و مفاهیم، اصطلاحات و روابط میان آنها را فراهم میسازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ایجاد سیاههای از کلمات اصلی کتابهای درسی فارسی شش پایه دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از تحلیل محتوا با رویکرد تحلیل همواژگانی در طراحی ...
بیشتر
اصطلاحنامهها از ابزارهای بازنمون اطلاعات معنایی هستند و مفاهیم، اصطلاحات و روابط میان آنها را فراهم میسازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ایجاد سیاههای از کلمات اصلی کتابهای درسی فارسی شش پایه دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از تحلیل محتوا با رویکرد تحلیل همواژگانی در طراحی اصطلاحنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش به ترتیب شامل 10 نفر خبره این حوزه براساس نمونهگیری هدفمند؛ و همچنین 6 کتاب فارسی مقطع ابتدایی هستند. 240 نفر از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش نیز با نمونه آماری 148 نفر مبتنی بر جدول مورگان مورد پرسش در خصوص تعیین تگهای و اصطلاحات کتابهای درسی قرار گرفتند. با استخراج مفاهیم اصلی، تعیین سلسلهمراتب و روابط میان کلمات با استخراج از کتابهای درسی دوره ابتدایی انجام و استانداردسازی به کمک نرم افزار راورماتریکس انجام گرفت. در نتیجه این پژوهش کلمات پرتکرار استفاده شده از سوی کاربران و نیز با نگاه صاحبنظران تعداد 631 کلمه اصلی کتابهای درسی استخراج گردید. استفاده از این روش در تکمیل فرآیند تدوین کتابهای درسی دوره ابتدایی و نظاممند کردن آن برای دسترسی دانشآموزان و معلمان به منابع و همچنین تسهیل در ذخیره و بازیابی اطلاعات کاربران عام کارایی دارد.
زهرا اباذری؛ رستا حدادی
چکیده
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه ...
بیشتر
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه تأیید شد. فرضیههای مربوط به مدل مفهومی پژوهش که فرضیههای اصلیتر پژوهش هستند، تأیید نشدند. وضعیت بهکارگیری دادهکاوی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران و عملکرد سازمانی مدیران، متوسط است. وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران مطلوب است. رابطة معنیداری بین بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. رابطة معنیداری بین بهکارگیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد.نتیجه گیری:وضعیت بهکارگیری دادهکاوی و عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، متوسط است و وضعیت مدیریت دانش مطلوب است. بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران همچنین بهکارگیری دادهکاوی بر مدیریت دانش از دیدگاه مدیران این کتابخانهها نیز تأثیرگذار نیست.
الهه روحی دل؛ نصرت ریاحینیا؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ خطی و کارمند بودهاند، شامل 44 کتابخانه در سطح ایران، تشکیل داده است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، موردبررسی قرارگرفته و پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیلشده است. یافتهها: نشان میدهد که میانگین بهدستآمده از مؤلفههای گردآوری نسخ خطی 92/37 از 45، سازماندهی نسخ خطی 90/28 از 33، اشاعه اطلاعات نسخ خطی 11/36 از 57، از میانگین مقایسه شده در سطح کمتر و پایینتری قرار دارند. نتایج: نشاندهنده رعایت کم مدیریت دانش در بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای ایران در مؤلفههای موردبررسی است. پاسخدهندگان به پرسشنامه و شرکتکنندگان در مصاحبه جملگی بر تهیه دستورالعمل یکسان و وحدت رویه در مؤلفههای گردآوری، سازماندهی اطلاعات نسخ خطی و اشاعه اطلاعات تأکید داشتند و اجرای مدیریت دانش و استفاده از مدلهای آن را ضروری دانستند.