مدیریت اطلاعات و دانش
صالح رحیمی؛ هستی صدیقی؛ محمود مرادی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میباشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری مورد استفاده تصادفی طبقهای متناسب بود. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی (1386)، خلاقیت سازمانی دورابجی و همکاران (1998) و عملکرد شغلی پاترسون (1970) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و به ترتیب برابر با 81/0، 93/0 و 97/0 به دست آمد که نشان دهنده این است که پرسشنامهها از پایایی مطلوبی برخوردارند. سپس جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از شاخصهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون بوت استرپ در نرمافزار اسپیاساس استفاده شد.یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین خلاقیت سازمانی در رابطه بین سواد اطلاعاتی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت افزایش سواد اطلاعاتی در میان کتابداران باعث میشود آنها خلاقتر باشند و عملکرد شغلیشان افزایش یابد. در نتیجه مدیران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میتوانند با بهبود سواد اطلاعاتی کتابداران، خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی آنها را افزایش و عملکرد کتابخانههای عمومی تحت مدیریت خود را بهبود بخشند.
مدیریت اطلاعات و دانش
علیرضا کوشکی جهرمی؛ شبنم زرجو؛ زهرا غفوری
چکیده
پژوهش حاضر از فلسفه پژوهشی تحصلگرایی تبعیت میکند، از نوع قیاسی و کمی است و از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و توسعه است، استراتژی پژوهش حاضر پیمایشی است که درصدد تبیین روابط و میزان تاثیر متغیرها است، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران است که تعداد آنان 151 نفر برآورد شده است که با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر از فلسفه پژوهشی تحصلگرایی تبعیت میکند، از نوع قیاسی و کمی است و از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و توسعه است، استراتژی پژوهش حاضر پیمایشی است که درصدد تبیین روابط و میزان تاثیر متغیرها است، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران است که تعداد آنان 151 نفر برآورد شده است که با استفاده از نرمافزار سمپل پاور حجم نمونه برابر با 130 نفر تخمین زده شد، تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده با اسـتفاده از روش معـادلات سـاختاری از طریق نرم افزار ایموس انجام شد. دستاورد پژوهش حاضر حاکی از آن بود که طردگرایی سازمانی بر پنهانسازی دانش تأثیرگذار بوده است و 46 درصد واریانس متغیر پنهانسازی دانش توسط متغیر طردگرایی سازمانی تبیین شده است. تفکر ابزاری بر پنهانسازی دانش تأثیرگذار بوده است و 18 درصد واریانس متغیر پنهانسازی دانش توسط متغیر تفکر ابزاری تبیین شده است و در رابطه بین تفکر ابزاری و طردگرایی سازمانی بر پنهانسازی دانش رهبری فداکارانه نقش واسطهای جزئی دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان دریافت عارضه پنهان سازی دانش در میان استادان دانشگاه از دو عامل طردگرایی و تفکرابزاری متاثر است و عدم توجه به رشد این دو مولفه میتواند در دراز مدت چرخه بهبود و اشتراک دانش را به خطر اندازد ازینرو توجه به مولفه رهبری فداکارانه و کمک به بهبود آن میتواند در تفکر ابزاری و طردگرایی نقش بااهمیتی ایفا کند.
مدیریت اطلاعات و دانش
زیبا شمس؛ زهرا اباذری
چکیده
با توجه به اهمیت و ضرورت سیبرنتیک در موضوعات مختلف،تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نقش سیبرنتیک در بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی انجام گرفت. این تحقیق از نوع همبستگی و براساس روش به دست آوردن داده های مورد نیاز در زمره ی تحقیقات توصیفی- پیمایشی و با توجه به هدف آن کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این ...
بیشتر
با توجه به اهمیت و ضرورت سیبرنتیک در موضوعات مختلف،تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نقش سیبرنتیک در بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی انجام گرفت. این تحقیق از نوع همبستگی و براساس روش به دست آوردن داده های مورد نیاز در زمره ی تحقیقات توصیفی- پیمایشی و با توجه به هدف آن کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاهی در شهر تهران می باشند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 242 نفر تعیین شد.روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای می باشد. به منظور سنجش و اندازه گیری متغیر های تحقیق از پرسشنامه های استاندارد بیرن بائوم(1391) استفاده گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان تایید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 91 درصد تعیین شد. برای آزمون فرضیه ها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف ، همبستگی اسپیرمن ، فریدمن ، تکنیک آنتروپی شانون، کای دو و آزمون دوجمله ای استفاده شد.نتایج نشان داد سیبرنتیک و مولفه های آن بر بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی تاثیر دارند.در بین مولفه های سیبرنتیک ، مولفه رهبری بیشترین و تعملات سخت و سست کمترین تاثیر را بر بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی دارند.
مدیریت اطلاعات و دانش
زهره شرعی؛ مرضیه دهقانی زاده؛ محمد حسن زاده اودرجی
چکیده
هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعهای بهصورت کیفی انجام شد و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بودند که 16 نفر بهصورت هدفمند بر اساس معیارهایی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعهای بهصورت کیفی انجام شد و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بودند که 16 نفر بهصورت هدفمند بر اساس معیارهایی انتخاب شدند. روایی و پایایی دادههای بهدستآمده از مصاحبهها با استفاده از معیارهای مقبولیت و قابلیت تایید و باز آزمون بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش دادهبنیاد و فرایند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدگذاریها در هر سه مرحله تشریح و مدل انگیزه به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی برای اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بر اساس روش دادهبنیاد ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد که چهار مقوله همراستایی استراتژیک اشتراک دانش؛ عوامل مدیریتی؛ عوامل فردی؛ و ایجاد محتوا عوامل تأثیرگذار در انگیزهی اشتراکگذاری دانش بوده؛ همچنین، محیط اشتراک؛ جنبههای آموزشی؛ ارزیابی؛ مسائل فنی؛ زیر ساخت؛ و مسائل اطلاعاتی؛ عوامل اصلی زمینهای هستند و دو مقوله عوامل شخصیتی اعضا و بی ثباتی فرهنگ سازمانی بهعنوان مقولههای مداخلهگر شناسایی شدند و راهبردهای این پژوهش شامی چهار عامل تحول؛ رشدگرایی؛ بافت سازمانی؛ و راهبردهای سازمانی میباشد و بخش آخر مدل پژوهش، شامل پویایی سازمانی؛ پیامدهای اجتماعی؛ توسعه عوامل ساختاری؛ و ایجاد سازمان یادگیرنده بهعنوان پیامدهای ارتقا انگیزهی اشتراکگذاری دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه پیامنور شناسایی شدند.
مدیریت اطلاعات و دانش
رحیم شهبازی؛ فاطمه بهشت دوست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی، و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک پژوهش کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی، و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک پژوهش کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی در سال 1401 (تعداد 401 نفر) بودند. نمونه آماری تحقیق 310 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شات (1998)، مهارتهای ارتباطی زادبود (1401)، رسانههای اجتماعی مجردی (1393)، و تسهیم دانش آجزن (2006) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای پژوهش میانگین هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی و تسهیم دانش کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی را به ترتیب 09/3، 21/3، 16/3، و 24/3 نشان دادند. همچنین نتایج آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل مفهومی ارایه شده (78/0RMSEA=، 94CFI=، 98/0GFI=) و تایید رابطه بین هوشهیجانی و تسهیم دانش با نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی و سواد رسانههای اجتماعی بود. پیشنهاد میشود در نظام آموزشی علم اطلاعات ایران و نیز توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور برنامهریزیهای لازم برای تقویت متغیرهای مذکور (به خصوص هوشهیجانی) انجام پذیرد.
مدیریت اطلاعات و دانش
میترا صمیعی؛ پگاه فرزین؛ مهدی علیپور حافظی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی دیدگاههای مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی در مورد حفاظت دیجیتالی در محیط ابری انجام شده است. به لحاظ ماهیت از نوع کابردی و با روش پیمایشی – توصیفی انجام شده است. پایایی آن با استفاه از آلفای کرونباخ، برابر با 852/0 بود. دهمچنین برای رتبه بندی عامل «چالش ها و موانع احتمالی» از ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی دیدگاههای مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی در مورد حفاظت دیجیتالی در محیط ابری انجام شده است. به لحاظ ماهیت از نوع کابردی و با روش پیمایشی – توصیفی انجام شده است. پایایی آن با استفاه از آلفای کرونباخ، برابر با 852/0 بود. دهمچنین برای رتبه بندی عامل «چالش ها و موانع احتمالی» از آزمون فریدمن استفاده شد.یافته ها نشان داد که اکثریت شرکت کنندگان در حد متوسطی با مفاهیم مربوط به حفاظت دیجیتال در محیط ابری آشنایی داشتند. همچنین از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی «وضعیت اعتماد و امنیت داده ها در حفاظت در محیط ابری» و «فراهم بودن زیرساخت های فناورانه برای حفاظت در محیط ابری در دانشگاه» در سطح مطلوبی قرار دارد (05/0> p-مقدار). «وضعیت سازمانی دانشگاه برای حفاظت در محیط ابری» در سطح متوسط و نسبتاً مطلوبی قرار دارد و «دانش و آگاهی لازم در حفاظت در محیط ابری در کتابداران» در سطح نسبتاً نامطلوبی قرار دارد (05/0< p-مقدار). از سویی از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی مهمترین موانع و مشکلات احتمالی حفاظت در محیط ابری «ریسک بازگشت سرمایه یکی از مشکلات استفاده از محیط ابری برای حفاظت دیجیتال»، «مقرون به صرفه نبودن استفاده از محیط ابری یکی از مشکلات استفاده از آن برای حفاظت دیجیتال» و «مقرون به صرفه نبودن هزینه های آموزش یکی از مشکلات استفاده از محیط ابری برای حفاظت دیجیتال» بودند.
مدیریت اطلاعات و دانش
داود قاسم زاده؛ محمد باقر علیزاده اقدم
چکیده
هدف اصلی این مقاله، مطالعه جامعهشناختی مؤلفههای جمعگرایی فرهنگی در اشتراک دانش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب 650 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، مطالعه جامعهشناختی مؤلفههای جمعگرایی فرهنگی در اشتراک دانش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب 650 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 22 تجزیهوتحلیل شده است. نتایج آزمون همبستگی حاکی از رابطه مثبت و معنیدار بین جمعگرایی فرهنگی با اشتراک دانش دانشجویان است. همچنین بین مؤلفههای جمعگرایی فرهنگی (جمعگرایی عمودی و افقی و فردگرایی افقی) با اشتراک دانش همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بعد فردگرایی عمودی رابطه معکوس و معنیداری با اشتراک دانش و ابعاد آن دارد. نتایج حاصل از رگرسیون حاکی از این است که مؤلفههای جمعگرایی فرهنگی 24 درصد از واریانس اشتراک دانش را تبیین میکند و در این میان، اهمیت جمعگرایی افقی بیش از سایر عوامل هست.
مدیریت اطلاعات و دانش
ریحانه ایزدیان؛ گلنسا گلینی مقدم؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراکگذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری بهدستآمده ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراکگذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری بهدستآمده و زمان اجرا، سال 1401 بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست که روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن، با استفاده از آلفای کرونباخ (90/)0 و دونیمه کردن (85/0) بهدست آمده است. به لحاظ مؤلفههای فرهنگ اشتراکگذاری، رقابت بین کارکنان برای اشتراک دانش با بالاترین میانگین (16/ 3) بهترین وضعیت را داشته است و انگیزه مدیران برای اشتراک دانش با سایر کتابخانهها با میانگین 70/2 در پایینترین وضعیت قرار داشت. همچنین وضعیت اشتراک دانش ازلحاظ روشهای مختلف اشتراک دانش نشان میدهد که مطلوبترین وضعیت مربوط به دورهها و کارگاههای آموزشی با میانگین 55/3، سپس سامانه اتوماسیون اداری با 51/3 و همینطور کیفیت ارتباطات شخصی و غیررسمی میان کتابداران با میانگین 26/3، بوده است. در یک نتیجهگیری کلی، وضعیت اشتراک دانش به لحاظ فرهنگ اشتراکگذاری، شرایط موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراک دانش در شرایط خوبی قرار ندارد و کتابخانههای عمومی اهواز، در همه بخشها، نیاز به ارتقاء و بهبود وضعیت دارند.