دوره 12 (1404)
دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
مدیریت اطلاعات و دانش
بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان کرمانشاه

صالح رحیمی؛ هستی صدیقی؛ محمود مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1402

https://doi.org/10.22054/jks.2023.71482.1554

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان کرمانشاه است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه می‌باشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
طردگرایی سازمانی و تفکر ابزاری بر پنهان‌سازی دانش با تبیین نقش میانجی رهبری فداکارانه

علیرضا کوشکی جهرمی؛ شبنم زرجو؛ زهرا غفوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/jks.2024.75351.1601

چکیده
  پژوهش حاضر از فلسفه پژوهشی تحصلگرایی تبعیت می‌کند، از نوع قیاسی و کمی است و از نظر هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی و توسعه است، استراتژی پژوهش حاضر پیمایشی است که درصدد تبیین روابط و میزان تاثیر متغیرها است، جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکده پردیس علوم دانشگاه تهران است که تعداد آنان 151 نفر برآورد شده است که با استفاده ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
نقش سیبرنتیک در بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی

زیبا شمس؛ زهرا اباذری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/jks.2024.75694.1608

چکیده
  با توجه به اهمیت و ضرورت سیبرنتیک در موضوعات مختلف،تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نقش سیبرنتیک در بازاریابی و توسعه منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی انجام گرفت. این تحقیق از نوع همبستگی و براساس روش به دست آوردن داده های مورد نیاز در زمره ی تحقیقات توصیفی- پیمایشی و با توجه به هدف آن کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراک‌گذاری دانش درون‌سازمانی

زهره شرعی؛ مرضیه دهقانی زاده؛ محمد حسن زاده اودرجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1403

https://doi.org/10.22054/jks.2024.76163.1618

چکیده
  هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراک‌گذاری دانش درون‌سازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعه‌ای به‌صورت کیفی انجام شد و برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور بودند که 16 نفر به‌صورت هدفمند بر اساس معیارهایی ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
رابطه هوش هیجانی و تسهیم دانش: نقش واسطه‌ای مهارت‌های ارتباطی و سواد رسانه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی)

رحیم شهبازی؛ فاطمه بهشت دوست

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/jks.2024.79644.1649

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی معادلات ساختاری رابطه هوش‌هیجانی، مهارت‌های ارتباطی، سواد رسانه‌های اجتماعی، و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک پژوهش کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
حفاظت منابع اطلاعاتی در محیط ابری : دیدگاه‌های مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی

میترا صمیعی؛ پگاه فرزین؛ مهدی علیپور حافظی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jks.2023.68533.1515

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی دیدگاه‌های مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی در مورد حفاظت دیجیتالی در محیط ابری انجام شده است. به لحاظ ماهیت از نوع کابردی و با روش پیمایشی – توصیفی انجام شده است. پایایی آن با استفاه از آلفای کرونباخ، برابر با 852/0 بود. دهمچنین برای رتبه بندی عامل «چالش ها و موانع احتمالی» از ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
مطالعه جامعه‌شناختی نقش جمع‌گرایی فرهنگی در اشتراک دانش (موردمطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز)

داود قاسم زاده؛ محمد باقر علیزاده اقدم

دوره 11، شماره 41 ، دی 1403، ، صفحه 63-84

https://doi.org/10.22054/jks.2023.73206.1569

چکیده
  هدف اصلی این مقاله، مطالعه جامعه‌­شناختی مؤلفه‌های جمع‌گرایی فرهنگی در اشتراک دانش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب 650 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
بررسی فرهنگ و روش‌های اشتراک‌گذاری دانش در میان کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز

ریحانه ایزدیان؛ گلنسا گلینی مقدم؛ رضا ملکی

دوره 11، شماره 39 ، تیر 1403، ، صفحه 149-178

https://doi.org/10.22054/jks.2023.73520.1575

چکیده
  هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و روش­های اشتراک‌­گذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز است. پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری به‌دست‌آمده‌ ...  بیشتر