مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
مریم مسافر بحری؛ ابراهیم چیرانی؛ نرگس دل افروز؛ سید محمود شبگو منصف
چکیده
امروزه صنعت بیمه نقش قابلملاحظهای در شکوفایی اقتصاد ایفا مینماید، بنابراین توجه به خلق دانش میتواند در افزایش ضریب نفوذ بیمه نقش بسزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفهها و آزمون مدلی جهت دانشآفرینی در صنعت بیمه، با تأکید بر نقش مشتریان میباشد. روش مورداستفاده در پژوهش، رویکرد آمیخته است. بهمنظور شناسایی مؤلفههای ...
بیشتر
امروزه صنعت بیمه نقش قابلملاحظهای در شکوفایی اقتصاد ایفا مینماید، بنابراین توجه به خلق دانش میتواند در افزایش ضریب نفوذ بیمه نقش بسزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفهها و آزمون مدلی جهت دانشآفرینی در صنعت بیمه، با تأکید بر نقش مشتریان میباشد. روش مورداستفاده در پژوهش، رویکرد آمیخته است. بهمنظور شناسایی مؤلفههای پژوهش، نخست رویکرد کیفی گراندد تئوری مورداستفاده قرار گرفت. بدین منظور مصاحبههایی نیمهساختاریافته با منتخبی از خبرگان صنعت بیمه صورت گرفت که درنتیجه آن مؤلفههای پژوهش شناسایی و سپس سطحبندی شدند و درنتیجه، مدل مفهومی پژوهش تبیین گردید. در مرحله بعد، بر اساس مدل بهدستآمده، 9 فرضیه تدوین شد و بهمنظور آزمون فرضیهها از روش کمّی حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمّی، شامل مدیران و کارشناسان 3 شرکت بیمه ایران، البرز و آسیا میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام شد که براین اساس 310 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کمی پرسشنامهای محققساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. یافتهها حاکی از تأیید هر 9 فرضیه پژوهش و بدین شرح بود که زیرساختهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر دانشمحور بودن تأثیرگذار است. دانشمحور بودن بر بازاریابی داخلی و مدیریت ارتباط با مشتریان تأثیر دارد. علاوه بر این تأثیر بازاریابی داخلی و مدیریت ارتباط با مشتریان بر مشتریمداری تأیید شد. همچنین تأثیر مشتریمداری بر ایجاد انگیزش و اعتمادسازی تأیید شد. تأثیر ایجاد انگیزش و اعتمادسازی بر همآفرینی دانش مشتریان مورد تأیید قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش
مصطفی پهلوان زاده؛ نجلا حریری؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی
چکیده
صنعت نرمافزار نمودی از مهارتهای نرم و تفکر انتزاعی انسانی. این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبوددهنده عملکرد در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد فراترکیب شده انجامشده است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجامشده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات ...
بیشتر
صنعت نرمافزار نمودی از مهارتهای نرم و تفکر انتزاعی انسانی. این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبوددهنده عملکرد در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد فراترکیب شده انجامشده است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجامشده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش هفت مرحلهای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. یافتهها نشان داد که عوامل سازمانی (فرهنگ، حمایت مدیریت ارشد، استراتژی سازمان، ساختار سازمانی)، عوامل فردی (آموزش، مشارکت کارکنان، دانش و آگاهی نسبت به سیستمهای مدیریت دانش، مقاومت در برابر تغییر)؛ عوامل زیرساخت فناوری (کاربرپسند بودن، امنیت داده و اطلاعات، روشهای ارتباط و همکاری، میزان یکپارچگی سیستمهای سازمانی، کیفیت دانش)؛ فرایند مدیریت دانش (اکتساب دانش، انتقال دانش، خلق دانش)؛ فواید اقتصادی / هزینه (هزینه سرمایه، هزینه عملیاتی) بر روی اریابی عملکرد مدیریت دانش در صنعت توسعه نرمافزار تأثیر میگذارند.
مقاله پژوهشی
حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی
چکیده
یافتن و فرموله کردن مسئله، پایهی تحقیق علمی است. با توجه به مشکلات فراوان دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه مسئلهیابی، این پژوهش باهدف شناسایی موانع مسئلهیابی پژوهش انجام شد. این پژوهش، ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی کتابخانهای است که از تکنیکهای میدانی نیز بهره برده است. این پژوهش ازنظر روش نوعی ...
بیشتر
یافتن و فرموله کردن مسئله، پایهی تحقیق علمی است. با توجه به مشکلات فراوان دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه مسئلهیابی، این پژوهش باهدف شناسایی موانع مسئلهیابی پژوهش انجام شد. این پژوهش، ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی کتابخانهای است که از تکنیکهای میدانی نیز بهره برده است. این پژوهش ازنظر روش نوعی تحلیل محتوا است که با روش کلایزی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی استان تهران تشکیل دادند. 10 نفر بهعنوان نمونه و با روش نمونهگیری تلفیقی متوالی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. چهار معیار اعتبار یا مقبولیت، اطمینان-ثبات، قابلیت تأیید و قابلیت انتقال یا تناسب برای ارزیابی روایی و دقت و استحکام دادهها مورداستفاده قرار گرفت. حاصل تحلیل 10 مصاحبه، 16 مضمون کلی یا طبقه و 77 مفهوم اولیه بود. در ابتدا 386 مفهوم اولیه به دست آمد که پس از بررسی دقیق و حذف مترادفات، تعداد مفاهیم به 77 کد کاهش یافت. یافتهها حاکی از آن است که در ابعاد فردی، آموزشی، فرهنگی، ساختاری و نهادی تعدادی مانع دانشجویان را در زمینه مسئلهیابی با مشکلاتی مواجه میکند. این پژوهش ماهیت بین رشتهای علم اطلاعات و دانششناسی را بیشازپیش نمایان کرده است. پژوهش حاضر ازنظر موضوع و روش دارای اصالت است.
مقاله پژوهشی
نظامهای معنایی
جانا عرب زاده؛ حسن بلخاری قهی؛ سید مجید مفیدی شمیرانی؛ ایرج اعتصام؛ آزاده شاهچراغی
چکیده
عالم طبیعت، مظهر الوهیت و حرکت است. جوهر وجود انسان اگر با طبیعت عجین گردد، هم خود در سفری روحانی قرار خواهد گرفت و هم به ظهور علوم نوینی جهت ایجاد جهانی سبزتر و پاکتر قدم برخواهد داشت. انسان متأله بهعنوان خلیفهالله طبیعت مقدس را حفظ مینماید. پژوهش انجامشده باهدف بیان نسبت الوهیت موجود در طبیعت با تعالی روح آدمی در پی ایجاد ...
بیشتر
عالم طبیعت، مظهر الوهیت و حرکت است. جوهر وجود انسان اگر با طبیعت عجین گردد، هم خود در سفری روحانی قرار خواهد گرفت و هم به ظهور علوم نوینی جهت ایجاد جهانی سبزتر و پاکتر قدم برخواهد داشت. انسان متأله بهعنوان خلیفهالله طبیعت مقدس را حفظ مینماید. پژوهش انجامشده باهدف بیان نسبت الوهیت موجود در طبیعت با تعالی روح آدمی در پی ایجاد نسبتهایی فلسفی و علمی میان تعالیم صدرالمتالهین درباره طبیعت با فناوریهای نوین زیست دوست، به جهت ارتقا کیفیت زندگی انسانها میباشد. پژوهش به روش کیفی (نظریه زمینهای) با راهبرد تحلیل داده انجامشده است، کدگذاری سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شده است. دادههای پژوهش بهصورت متنی و معنایی و از طریق هجده مصاحبه عمیق به دست آمدهاند، سپس با منطق استقرایی و بهصورت تحلیل تفسیری موردبررسی قرار گرفتهاند و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیو دیای انجام شد. پارادایم بهدستآمده از نتایج، حاکی از نسبت مستقیم دو حوزه حکمی طبیعت و محیط زندگی عینی انسان میباشد که نشان میدهد، جوهر وجودی آدمی در مجاورت با طبیعت در حرکت رو به کمال قرار خواهد گرفت. تحلیل معنایی رابطه انسان و طبیعت بر بنیاد حکمت متعالیه، به دو حوزه معماری زیست دوست و فلسفه حکمت متعالیه صدرالمتألهین پرداخته است. مطالعه میانرشتهای در این دو حوزه امری نوین میباشد که به تحلیل یک اندیشه فلسفی در دنیای طراحی جدید پرداخته است. حکمت متعالیه صدرالمتالیهن در موارد بسیاری از جوهر موجود در طبیعت و نسبت آن با انسان یاد کرده است. زندگی در محیطهای طبیعت دوست عاملی بر ارتقا کیفیت زندگی انسان میباشد. با صنعتی شدن زندگی، ضرورت وجود فناوریهای نوینی گیاهی، در محیط زندگی انسان، احساس میشود. مقولاتی چون توسعه انسانی، بالندگی و تغییر انسانی، نتایج بهدستآمده از پارادایم پژوهش میباشند که خود مبرهن تحولی در ارتقا کیفیت زندگی انسانها هستند.
مقاله پژوهشی
مهناز نامداری؛ محمود مرادی؛ صالح رحیمی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامهریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که درمجموع 75 نفر هستند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامهریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که درمجموع 75 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 63 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامۀ برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد است. در بخش آمار توصیفی از شاخصهای آماری نظیر: میانگین، مد (نما)، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و همچنین در بخش تحلیل استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از ویرایش 22 نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاهی و وضعیت کتابداری مبتنی بر شواهد مدیران و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه، در سطح نسبتاً ضعیفی است، همچنین در رابطه باهدف اصلی پژوهش نیز مشخص شد که بین برنامهریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد رابطه وجود دارد و مقدار این رابطه برابر است با 525/0=r، همچنین از بین مؤلفههای کتابداری مبتنی بر شواهد، برنامهریزی راهبردی بیشترین رابطه را با ارزیابی نتایج با ضریب همبستگی 536/0 و کمترین رابطه را با ارزیابی شواهد با ضریب همبستگی 278/0 دارد. کتابخانههای دانشگاهی نسبت به اجرای برنامهریزی راهبردی و بهکارگیری کتابداری مبتنی بر شواهد عملکرد ضعیفی دارند، افزون بر این کتابداری مبتنی بر شواهد با داشتن رویکرد اطلاعجویی و گسترش دانش و برخوردار بودن از چارچوبی دقیق و تنظیمشده در پنج مرحله تدوین سؤال، کسب شواهد، ارزیابی شواهد، بهکارگیری شواهد و ارزیابی اثربخشی طرح عملیاتی، ظرفیت بالایی در اجرای فرایند برنامهریزی راهبردی دارد. پنج مرحلهی ذکرشده در کتابداری مبتنی بر شواهد درواقع بسترهای مناسب و لازم را برای اجرای هرچه بهتر برنامهریزی راهبردی فراهم میآورد. فرایند برنامهریزی راهبردی نیز بهمنظور شناخت مسائل، تعیین اهداف، اتخاذ راهبرد و پیشبینی نتایج به رویکردهایی جهت گردآوری اطلاعات، تجزیهوتحلیل انتقادی و سازماندهی اطلاعات نیاز پیدا میکند، بنابراین کتابداری مبتنی بر شواهد با سرمایه دانشی گردآوریشده خود میتواند کانون توجه برنامهریزی راهبردی قرار گیرد.کلیدواژهها: برنامهریزی راهبردی، کتابداری مبتنی بر شواهد، مدیران، کتابداران، کتابخانههای دانشگاه.
مقاله پژوهشی
حسین هاشمی؛ سیدعلیقلی روشن؛ حبیب الله سالارزهی؛ نورمحمد یعقوبی
چکیده
دانش باید یک منبع کلیدی ایجاد ارزش برای سازمانها باشد و سیستم مدیریت دانش باید در سیستم مدیریت کلی سازمان تعبیه شود. بر این اساس، مدیریت دانش در استاندارد ایزو 30401 گنجانده شده است که الزامات سیستمهای مدیریت دانش را مشخص میکند. هدف مقاله حاضر این بود که عوامل موردنیاز برای پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت فرودگاهی را بر پایه ...
بیشتر
دانش باید یک منبع کلیدی ایجاد ارزش برای سازمانها باشد و سیستم مدیریت دانش باید در سیستم مدیریت کلی سازمان تعبیه شود. بر این اساس، مدیریت دانش در استاندارد ایزو 30401 گنجانده شده است که الزامات سیستمهای مدیریت دانش را مشخص میکند. هدف مقاله حاضر این بود که عوامل موردنیاز برای پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت فرودگاهی را بر پایه ایزو 30401 تعیین نماید. برای دستیابی به هدف، ابتدا عوامل مدیریت دانش در صنعت فرودگاهی با استفاده از روش فراترکیب شناسایی و بر پایه ایزو 30401 دستهبندی شدند و در ادامه مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. برای بررسی روایی ساختاری مدل مفهومی، پرسشنامه بین 384 نفر از کارکنان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پخش و روایی مدل با روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. نشان داد عوامل موردنیاز جهت پیادهسازی یک سیستم مدیریتی برای مدیریت دانش در فرودگاهها دربرگیرنده «اجزای» سیستم مدیریتی است که در ارتباط با دانش هستند؛ یعنی راهبرد، فرهنگ مدیریت دانش، ساختار، حاکمیت و رهبری، نقشها و مسئولیتها، طرحریزی، فناوری و زیرساخت و عملیات سازمان و دربرگیرنده الزاماتی است که هرکدام نماینده یک «بعد» از «سیستم مدیریت دانش» است که به یکدیگر وابسته هستند یعنی گسترش دانش، انتقال و تبدیل دانش و توانمندسازها. این پژوهش اولین مطالعهای است که یک چشمانداز یکپارچه از عوامل موردنیاز برای پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در فرودگاهها بر پایه ایزو 30401 را ارائه میدهد. چنین شناسایی عوامل سیستم مدیریت دانش، بهخوبی میتواند راهبردهای کارساز برای ارتقاء مدیریت دانش در ایجاد ارزش و بهبود کارکرد سازمانها تدوین کند.
مقاله پژوهشی
ثریا زنگنه
چکیده
هدف ارائه یک الگو جهت مدیریت بحران کووید 19 (کرونا ویروس) در کتابخانههای عمومی است. پژوهش از نوع کاربردی است که به روش اکتشافی و با رصد فعالیتهای کتابخانههای مختلف دنیا و مرور پژوهشهای مرتبط در حوزه مدیریت بحران سعی بر آن بود که الگویی مناسب، مفهومی و جامع برای کتابخانههای عمومی طراحی و ارائه شود. الگوی پیشنهادی برای مدیریت ...
بیشتر
هدف ارائه یک الگو جهت مدیریت بحران کووید 19 (کرونا ویروس) در کتابخانههای عمومی است. پژوهش از نوع کاربردی است که به روش اکتشافی و با رصد فعالیتهای کتابخانههای مختلف دنیا و مرور پژوهشهای مرتبط در حوزه مدیریت بحران سعی بر آن بود که الگویی مناسب، مفهومی و جامع برای کتابخانههای عمومی طراحی و ارائه شود. الگوی پیشنهادی برای مدیریت بحران در سه فاز پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران طراحی گردید. در فاز پیش از بحران فعالیتهای عمده با عناوین پیشبینی، پیشگیری و آمادگی ارائه شد. در فاز شروع بحران هشدار و اطلاعرسانی، اقدامات عملیاتی و ارزیابی مداوم و پاسخگویی سریع به نیاز اطلاعاتی مراجعان مطرح شد و در فاز پس از بحران بازیابی، بازسازی و آموختهها موردتوجه قرار گرفت. بحران کرونا و تأثیر آن بر خدمات کتابخانهای و رکود چندین ماهه این مراکز اهمیت و ارزش یک الگوی کاربردی که بتواند راهبرد امنی برای فعالیت کتابخانههای عمومی کشور ارائه دهد را نشان میدهد. این پژوهش میتواند بینش و راهحلهای عملی برای پاسخگویی به بحران جهانی کووید 19 برای کتابخانههای عمومی ایران که دردسرساز شده است، ارائه دهد و از این لحاظ ارزشمند است. در هر سه مرحله از الگوی مدیریت بحران کووید 19 ارائهشده در این پژوهش عنصر اطلاعات نقش اول و بسیار مهمی ایفا می-کند با داشتن اطلاعات کافی و مدیریت درست آن و اجرای بدون نقص برنامههای عملیاتی توسط متخصصان علم اطلاعات و کتابداران میتوان تا حدود زیادی وضعیت بحرانی را کنترل کرد.