پیامدهای شغلی سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی

عزیز هدایتی خوشمهر؛ مریم صمدی؛ رحیم شهبازی؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401

https://doi.org/10.22054/jks.2022.63385.1468

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی رابطه بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفه‌ای، میزان تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و بطور مشخص مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل، کلیه کارکنان کتابخانه‌های ...  بیشتر

نگرش مبتنی بر تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن در بین اعضای هیات علمی دانشگاه یزد در سال 1399

سمیه فتاحیان؛ فاطمه مکی زاده؛ افسانه حاضری

دوره 9، شماره 30 ، فروردین 1401، ، صفحه 119-137

https://doi.org/10.22054/jks.2021.61113.1446

چکیده
  تسهیم دانش یکی از فرایندهای دانشی است که چرخه حیات دانش درون سازمان به‌ویژه توزیع دانش را در سراسر دانشگاه شکل می‌دهد. هدف از این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه یزد پیرامون تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن است. در این پژوهش از روش توصیفی و پیمایشی بهره برده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ...  بیشتر

رابطه رهبری تحول‌آفرین با فرهنگ یادگیری سازمانی و تسهیم دانش (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)

محمدحسن مرشدی تنکابنی

دوره 8، شماره 29 ، دی 1400، ، صفحه 135-152

https://doi.org/10.22054/jks.2021.59733.1422

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین رابطه رهبری تحول ­آفرین با فرهنگ یادگیری سازمانی و تسهیم دانش انجام شد. جامعة آماری شامل 380 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 191 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش به ­لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده­ ها ...  بیشتر

رابطه بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی با خلاقیت سازمانی در مؤسسات آموزش عالی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه قم)

عبدالله جهانی پور؛ حمید رحیمی

دوره 8، شماره 28 ، مهر 1400، ، صفحه 21-47

https://doi.org/10.22054/jks.2020.52836.1330

چکیده
  خلاقیت سازمانی همواره تحت تأثیر متغیرها و عوامل گوناگونی قرار داشته است. یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر خلاقیت سازمانی، فرآیندهای مختلف مدیریت دانش و پدیده رفتار شهروندی سازمانی است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی با خلاقیت سازمانی در مؤسسات آموزش عالی بود. نوع پژوهش، توصیفی-همبستگی و جامعه‌آماری ...  بیشتر

تأثیر نوآوری باز واردشونده بر عملکرد نوآوری از طریق تحلیل نقش‌ میانجی‌ استراتژی نوآوری و تسهیم دانش

مهدی صالحیان؛ میثم بابائی فارسانی؛ مهرداد صادقی؛ عباس قائدامینی هارونی

دوره 8، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 131-154

https://doi.org/10.22054/jks.2020.55903.1377

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز واردشونده بر عملکرد نوآوری از طریق تحلیل نقش­ میانجی­ استراتژی نوآوری و تسهیم دانش در در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ روش تحقیق، همبستگی و از لحاظ هدف، از نوع کاربردی بود. ابزار پژوهش براساس پرسش­نامه ­های استاندارد عملکرد نوآوری قاسمی(1396)، نوآوری باز واردشونده ...  بیشتر

مروری بر نظریه ‏های کاربردی در مطالعات مربوط به رفتار اشتراک دانش

فاطمه حمیدی؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 6، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 113-142

https://doi.org/10.22054/jks.2020.49264.1265

چکیده
  این مقاله با هدف درک عمیق از رفتار اشتراک دانش به‌عنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش و عامل بقای سازمان‌ها در عصر حاضر انجام شده است و سعی دارد با تحلیل نظریه ‏های کاربردی در این حوزه به این موضوع بپردازد و نیز نشان دهد چگونه این نظریه ‏ها توانسته ‏اند پژوهش‌های متمایز در زمینه اشتراک دانش را تسهیل نمایند. مقاله حاضر مروری ...  بیشتر

جریان دانش در شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه مدل مفهومی

محمد حسن زاده؛ مهتاب تیموری تابیه

دوره 2، شماره 2 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 23-40

https://doi.org/10.22054/jks.2015.1088

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تحلیل جریان دانش در شرکت‎های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شد. روش: در این پژوهش نظر 256 نفر از کارکنان شاغل در 30 شرکت دانش‎بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که دارای نیروی تمام‌وقت بیش از 4 نفر بودند، از طریق پرسشنامه، پیمایش شد. یافته­ ها: جریان دانش در شرکت­های ...  بیشتر

رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه تربیت‌مدرس

ابراهیم زارعی؛ عصمت مومنی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 19-31

https://doi.org/10.22054/jks.2014.245

چکیده
  هدف این پژوهش، تعیین میزان تسهیم دانش و سطح خلاقیت و تعیین رابطه‌ آن‌ها در میان کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی به بررسی نظر 50 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانه‌های دانشکده‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس پرداخته است. ...  بیشتر