پیامدهای شغلی سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی

عزیز هدایتی خوشمهر؛ مریم صمدی؛ رحیم شهبازی؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401

https://doi.org/10.22054/jks.2022.63385.1468

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی رابطه بین سواد اطلاعاتی با اخلاق حرفه‌ای، میزان تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و بطور مشخص مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل، کلیه کارکنان کتابخانه‌های ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان کرمانشاه

صالح رحیمی؛ هستی صدیقی؛ محمود مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1402

https://doi.org/10.22054/jks.2023.71482.1554

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت سازمانی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان کرمانشاه است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه می‌باشد(170 نفر). براساس فرمول کوکران ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات و دانش
بررسی فرهنگ و روش های اشتراک گذاری دانش در میان کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز

گلنسا گلینی مقدم؛ ریحانه ایزدیان؛ رضا ملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1402

https://doi.org/10.22054/jks.2023.73520.1575

چکیده
  هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و روش‌های اشتراک گذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز است. روش شناسی: پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری ...  بیشتر

بررسی رابطه بین برنامه‌ریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه

مهناز نامداری؛ محمود مرادی؛ صالح رحیمی

دوره 10، شماره 36 ، مهر 1402، ، صفحه 157-187

https://doi.org/10.22054/jks.2021.50879.1305

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامه‍ریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانه‍های دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل می‍دهند که درمجموع 75 نفر هستند. ...  بیشتر

ذخیره و بازیابی اطلاعات
اثربخشی آموزش بازیابی اطلاعات به‌صورت الکترونیکی بر مهارت کتابداران در بازیابی اطلاعات (موردمطالعه: کتابخانه‌های عمومی استان مازندران)

مرضیه فلاح کردآبادی؛ سید علی اصغر رضوی؛ صفیه طهماسبی لیمونی

دوره 10، شماره 35 ، تیر 1402، ، صفحه 41-68

https://doi.org/10.22054/jks.2023.71201.1547

چکیده
  هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی آموزش بازیابی اطلاعات به‌صورت الکترونیکی بر مهارت کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در بازیابی اطلاعات بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و آزمایشی است که با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در سال 1400 بود که از بین آن‌ها، 30 ...  بیشتر

بررسی رفتار اشتراک‌گذاری اطلاعات کتابداران کتابخانه‌های عمومی در شبکه‌های اجتماعی مجازی در دوران محدودیت‌های ویروس کووید 19

سید مهدی نارمنجی

دوره 9، شماره 31 ، تیر 1401، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22054/jks.2021.55738.1374

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراک­‌گذاری اطلاعات کتابداران کتابخانه­‌های عمومی استان خراسان جنوبی در شبکه‌های اجتماعی مجازی در دوران محدودیت‌‌های ایجاد شده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 بود.  این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایش تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش را کتابداران کتابخانه‌های عمومی زیر  پوشش نهاد ...  بیشتر

بررسی ارتباط بین نوآوری سازمانی و هوش هیجانی با تعهد سازمانی در کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت

ثریا ضیائی؛ مهناز محسنی طارمسری

دوره 9، شماره 30 ، فروردین 1401، ، صفحه 139-157

https://doi.org/10.22054/jks.2021.52002.1333

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی رابطه بین نوآوری سازمانی و هوش هیجانی بر تعهد سازمانی در کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را تمامی کتابداران کتابخانه های عمومی شهر رشت در سال 1398 تشکیل می دادند که از میان آن ها 70 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری ...  بیشتر

تاثیر سواد اطلاعاتی کتابداران بر رشد سازمانی کتابخانه‌های عمومی

محمود مرادی؛ سارا بهرامی نیا

دوره 7، شماره 23 ، تیر 1399، ، صفحه 63-90

https://doi.org/10.22054/jks.2020.49603.1268

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سواد اطلاعاتی کتابداران بر رشد سازمانی کتابخانه‏ های عمومی کرمانشاه است. در این پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‏ های عمومی کرمانشاه بررسی شده و همچنین تأثیر سواد اطلاعاتی بر رشد سازمانی آن‏ها تعیین گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری ...  بیشتر

تحلیل وضعیت استفاده کتابداران از قابلیت‌های نرم‏ افزارهای کتابخانه‌ای در کتابخانه‏ های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت‏ شناختی بر بهره‏ گیری از این قابلیت ‏ها

سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ فرانک وکیلی فر

دوره 7، شماره 22 ، فروردین 1399، ، صفحه 79-112

https://doi.org/10.22054/jks.2020.49137.1263

چکیده
  هدف پژوهش، شناسایی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیت‌های نرم ‏افزارهای کتابخانه ‏ای در کتابخانه‏ های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت ‏شناختی بر بهره ‏گیری از این قابلیت ‏ها بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش، پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانه ‏های دانشگاهی شهر ...  بیشتر

رابطه بین اکتساب دانش با توسعه‌سازمانی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه

مریم سلامی؛ سارا بهرامی نیا؛ زهرا عزیزخانی

دوره 5، شماره 15 ، مرداد 1397، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/jks.2019.37669.1209

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین توانایی اکتساب دانش کتابداران کتابخانه­های دانشگاهی کرمانشاه و رشد و توسعه‌سازمانی آن‌ها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانه­های دانشگاهی شهر کرمانشاه که درمجموع 58 نفر بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و ...  بیشتر

میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آن‌ها

سعید رضایی شریف آبادی؛ رویا برادر؛ سمانه ابوالقاسم

دوره 5، شماره 15 ، مرداد 1397، ، صفحه 23-46

https://doi.org/10.22054/jks.2019.38424.1211

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانه­ای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانه­های عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آن­ها بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کتابداران کتابخانه­های عمومی استان تهران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی منظم 150 تن ...  بیشتر

تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان تبریز

لیلا زادولی خواجه؛ فاطمه زندیان

دوره 5، شماره 15 ، مرداد 1397، ، صفحه 47-64

https://doi.org/10.22054/jks.2018.31430.1171

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعه‌ی موردمطالعه کتابداران کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعه‌ی آماری، نمونه‌گیری از طریق روش سرشماری انجام ...  بیشتر

ارائه الگوی مفهومی کارآفرینی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی بر اساس مؤلفه‌های انگیزشی (روان‌شناختی)، صلاحیتی و حمایتی

محمدرضا اباذری؛ فهیمه باب الحوائجی

دوره 5، شماره 14 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 59-81

https://doi.org/10.22054/jks.2018.34645.1194

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر شناخت ویژگی­های مرتبط با کارآفرینی در 3 مؤلفه انگیزشی (روان‌شناختی)، صلاحیتی و حمایتی و ارائه الگوی مفهومی کارآفرینی کتابداران کتابخانه­های دانشگاهی بود. نوع پژوهش، کاربردی و روش آن پیمایشی- تحلیلی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خوداظهاری محقق ساخته بود که بین 109 نفر از کتابداران کتابخانه­های 15 ...  بیشتر

مطالعه تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت‌علمی و کتابداران از کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی

مهناز حاجی حسنی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 4، شماره 11 ، مرداد 1396، ، صفحه 77-93

https://doi.org/10.22054/jks.2017.23267.1138

چکیده
  این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت علمی و کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از کتابخانه­های دانشگاه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش 242 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و 49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات با پرسشنامه ...  بیشتر

هوش معنوی و سلامت روان در کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی

اورانوس تاج الدینی؛ علی سادات موسوی؛ مهدی علیزاده

دوره 4، شماره 11 ، مرداد 1396، ، صفحه 95-110

https://doi.org/10.22054/jks.2018.10422.1076

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف سنجش رابطه هوش معنوی با سلامت روانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی انجام شده است. حاضر یک تحقیق توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه 210 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بودند. داده­های مورد نیاز پژوهش از طریق پاسخ کتابداران به سؤال‌های ...  بیشتر

بررسی رابطۀ بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی در کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر تبریز

علی ایمان زاده؛ کبری پلنگی

دوره 3، شماره 8 ، آبان 1395، ، صفحه 41-60

https://doi.org/10.22054/jks.2017.18555.1119

چکیده
  هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران شهر تبریز در سال‌ 95-1394 بوده است. برای این منظور اشتراک دانش در دو بعد؛ اشتراک ضمنی دانش و اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی در سه بعد؛ تعهّد عاطفی، تعهّد مستمر و تعهّد هنجاری تعریف گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر تبریز در سال‌ ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران با استفاده از روش بازخورد 360 درجه و ارائه الگو

سیدسعید موسوی فر؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ عذرا دائی

دوره 3، شماره 6 ، فروردین 1395، ، صفحه 120-140

https://doi.org/10.22054/jks.2016.4292

چکیده
  هدف  از پژوهش  حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه­ های عمومی ­استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیش­ساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ  در تمامی موارد بزرگ­تر از 75/0  است. جامعه ...  بیشتر

رسانه های اجتماعی و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری

میترا صمیعی

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 27-50

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش حاضر شناسایی رسانه های اجتماعی ب و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حوزه حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری برای به اشتراک گذاری محتواهای علمی است.  روش شناسی : پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و رویکرد کیفی به روش مطالعه دلفی از طریق 15 سوال باز در بین 20 متخصص عضو یک گروه تخصصی حفاظت رقمی با بافت های مختلف فرهنگی اعم از کتابخانه، ...  بیشتر

رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه تربیت‌مدرس

ابراهیم زارعی؛ عصمت مومنی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 19-31

https://doi.org/10.22054/jks.2014.245

چکیده
  هدف این پژوهش، تعیین میزان تسهیم دانش و سطح خلاقیت و تعیین رابطه‌ آن‌ها در میان کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی به بررسی نظر 50 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانه‌های دانشکده‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس پرداخته است. ...  بیشتر