آزاده نامداری؛ شهناز خادمی زاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظاممند بر بررسی پژوهشها در استفاده از بهکارگیری مفهوم تحویل آسان و سیار در سمت و سوی فراگیری مشتری در کتابخانههای عمومی به منظور شناسایی و کاربرد آن در کتابخانهها و خلاء پژوهشی موجود در پژوهشهای صورت گرفته شده جهت تکمیل پژوهشهای بعدی میباشد.روش پژوهش: روش پژوهش مرورنظاممنداست بدین منظور ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظاممند بر بررسی پژوهشها در استفاده از بهکارگیری مفهوم تحویل آسان و سیار در سمت و سوی فراگیری مشتری در کتابخانههای عمومی به منظور شناسایی و کاربرد آن در کتابخانهها و خلاء پژوهشی موجود در پژوهشهای صورت گرفته شده جهت تکمیل پژوهشهای بعدی میباشد.روش پژوهش: روش پژوهش مرورنظاممنداست بدین منظور پژوهشهای مرتبط در 5 پایگاه فارسی و 7 پایگاه اطلاعاتی خارجی بین سالهای 1384 تا 1396 جستجو و شناسایی گردید. پژوهش حاصل جست و جو بود که بعد از کنترل و بررسی پژوهشها توسط پژوهشگران تعداد 20مورد از مرتبطترین آنها برای این پژوهش استفاده شدند. یافتهها : یافتهها نشان داد روش پژوهشهای انجام شده در ایران با رویکرد کمی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بود و در خارج از ایران با ترکیبی از دو رویکرد کمی و کیفی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه و مصاحبه بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهشها نشان داد، که با توجه به نقش دگرگونی فناوری، مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی میتوانند با بهکارگیری روشهایی از جمله خدمات مبتنی بر تحویل آسان و سیار، ارائه درب منزل، مدلهای جلب مشتری و جهتگیری بازار جایگاه حرفه خود را در راستای دادن سرویسهای مشتریمدار و رضایت مشتری بهبود بخشند. کلید واژهها : تحویل آسان- سیار- کتابخانههای عمومی
مدیریت اطلاعات و دانش
رحیم شهبازی؛ فاطمه بهشت دوست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی، و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک پژوهش کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی، و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک پژوهش کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی در سال 1401 (تعداد 401 نفر) بودند. نمونه آماری تحقیق 310 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شات (1998)، مهارتهای ارتباطی زادبود (1401)، رسانههای اجتماعی مجردی (1393)، و تسهیم دانش آجزن (2006) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای پژوهش میانگین هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی و تسهیم دانش کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی را به ترتیب 09/3، 21/3، 16/3، و 24/3 نشان دادند. همچنین نتایج آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل مفهومی ارایه شده (78/0RMSEA=، 94CFI=، 98/0GFI=) و تایید رابطه بین هوشهیجانی و تسهیم دانش با نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی و سواد رسانههای اجتماعی بود. پیشنهاد میشود در نظام آموزشی علم اطلاعات ایران و نیز توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور برنامهریزیهای لازم برای تقویت متغیرهای مذکور (به خصوص هوشهیجانی) انجام پذیرد.
مدیریت دانش
نرگس موقرپور؛ زهرا اباذری؛ زهره میرحسینی
چکیده
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف، به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف، به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی و ارائه الگوی مناسب بوده است. روش پژوهش، روش ترکیبی با استفاده از فن فراترکیب، تحلیل محتوا و دلفی برای شناسایی و دستهبندی مؤلفههای مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی و سپس روش پیمایش بود. جامعه آماری شامل 284 کتابدار و 45582 کاربر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله تعداد 181 کتابدار و 497 کاربر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه محققساخته مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی برگرفته از پیشینة نظری و تجربی پژوهش بود که به تأیید گروه خبره رسید. روش تجزیهوتحلیل دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح استقرار چهار مؤلفة مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان بالاتر از متوسط است. همچنین سطح برخورداری کاربران از هشت مؤلفة سواد اطلاعاتی نیز بالاتر از متوسط است. درنتیجه، مدل پیشنهادی ضمن تأیید فرضیههای فرعی و اصلی پژوهش، نشان داد که اجرا و استقرار مدیریت دانش بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی استان خوزستان تأثیرگذار بوده است.
مدیریت اطلاعات و دانش
ریحانه ایزدیان؛ گلنسا گلینی مقدم؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراکگذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری بهدستآمده ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراکگذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری بهدستآمده و زمان اجرا، سال 1401 بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست که روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن، با استفاده از آلفای کرونباخ (90/)0 و دونیمه کردن (85/0) بهدست آمده است. به لحاظ مؤلفههای فرهنگ اشتراکگذاری، رقابت بین کارکنان برای اشتراک دانش با بالاترین میانگین (16/ 3) بهترین وضعیت را داشته است و انگیزه مدیران برای اشتراک دانش با سایر کتابخانهها با میانگین 70/2 در پایینترین وضعیت قرار داشت. همچنین وضعیت اشتراک دانش ازلحاظ روشهای مختلف اشتراک دانش نشان میدهد که مطلوبترین وضعیت مربوط به دورهها و کارگاههای آموزشی با میانگین 55/3، سپس سامانه اتوماسیون اداری با 51/3 و همینطور کیفیت ارتباطات شخصی و غیررسمی میان کتابداران با میانگین 26/3، بوده است. در یک نتیجهگیری کلی، وضعیت اشتراک دانش به لحاظ فرهنگ اشتراکگذاری، شرایط موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراک دانش در شرایط خوبی قرار ندارد و کتابخانههای عمومی اهواز، در همه بخشها، نیاز به ارتقاء و بهبود وضعیت دارند.
بازیابی تعاملی
مهری شهبازی؛ فرامرز سهیلی؛ نسرین گهواره؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف پژوهش تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با مهارتهای سواد دیجیتالی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی مککری و کاستا و مهارتهای سواد دیجیتالی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش متشکل ...
بیشتر
هدف پژوهش تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با مهارتهای سواد دیجیتالی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی مککری و کاستا و مهارتهای سواد دیجیتالی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 170 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه و حجم نمونه 118 نفر است که از طریق جدول مورگان به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با آمارهای توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار spss انجام شد. مقدار ضریب همبستگی بین ویژگیهای شخصیتی با مهارتهای سواد دیجیتالی مثبت و برابر با 48/0 بوده و بیانگر آن است که این دو متغیر از شدت همبستگی مناسبی برخوردارند. در مورد سایر فرضیههای پژوهش نیز مقدار ضریب همبستگی صفات رواننژندی، برونگرایی، سازگاری، تجربهپذیری و وجدانگرایی با مهارتهای سواد دیجیتال مثبت بوده و با توجه به شیبخط رگرسیون در نمودار پراکندگی، به ترتیب برونگرایی، تجربهپذیری، وجدانگرایی، سازگاری و رواننژندی، بیشترین تا کمترین تأثیر را در این زمینه داشتهاند. نتایج پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای سواد دیجیتالی را در بین کتابداران تأیید میکند و بر این اساس نتیجهگیری میشود که برای توانمندسازی کتابداران توجه به ویژگیهای شخصیتی و ارتقای سواد دیجیتالی کتابداران ضروری است.
مدیریت دانش
حسن خودروان؛ علی بیرانوند؛ آرمین رجب زاده؛ مهرنوش دارابی
چکیده
نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان در سال 1399(378 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با کمک جدول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محمودی و باقری (۱۳۹۲) ...
بیشتر
نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان در سال 1399(378 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با کمک جدول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محمودی و باقری (۱۳۹۲) در بعد مدیریت دانش شخصی و پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (۱۹۸۰) در بعد بهرهوری نیروی انسانی استفاده شدهاست. در این پژوهش از آزمون t تک نمونهای برای تعیین معنیداری اختلاف بین متغیرها، آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین دو متغیر و آزمون t مستقل دو نمونهای و آزمون واریانس در نرمافزار اسپیاساس 24 استفاده شدهاست. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد که کارکنان کتابخانههای عمومی با کسب نمره 18/3 در سطح مطلوب در مدیریت دانش شخصی قرار دارند. بین مهارتهای مدیریت دانش شخصی، در مهارت توانایی از متوسط بالاتری برخوردار بوده و این نشان داد که از اعتمادبهنفس لازم جهت فراگیری سایر ابعاد مدیریت دانش لازم برخوردارند. برخلاف انتظار، افزایش تجربه و دانش ناشی از بالا رفتن مدرک تحصیلی و سابقه خدمت بر مهارت مدیریت دانش شخصی کارکنان مؤثر واقع نشد و تنها متغیر شخصی سن با مهارتهای مدیریت دانش شخصی ارتباط دارد. متغیر سن به لحاظ برخورداری از تجربه و اعتمادبهنفس بالاتر در این سطح از میانگین نسبت به سایر متغیرها قرار گرفتهاست. مدیریت دانش شخصی نقش بسزایی در موفقیت مدیریت دانش سازمانی دارد. کتابداران کتابخانههای عمومی نیز مانند کارکنان سایر سازمانها نیازمند برخورداری از مهارتهای مدیریت دانش شخصی هستند تا بتوانند عملکرد شخصی و سازمانی را بهبود بخشیده و درنهایت بهرهوری سازمان خود را افزایش دهند. مدیریت دانش شخصی نقش مهمی در فرایند مدیریت دانش برای فرد و سازمان ایفا میکند. مدیریت دانش شخصی به بحث خود کارآمدی و ارزشمندتر ساختن افراد برای سازمان و درنتیجه ایجاد ارزش بیشتر برای تکتک کارکنان میپردازد. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانههای عمومی با بهرهوری نیروی انسانی در این کتابخانهها پرداختهاست.
ثریا زنگنه
چکیده
هدف ارائه یک الگو جهت مدیریت بحران کووید 19 (کرونا ویروس) در کتابخانههای عمومی است. پژوهش از نوع کاربردی است که به روش اکتشافی و با رصد فعالیتهای کتابخانههای مختلف دنیا و مرور پژوهشهای مرتبط در حوزه مدیریت بحران سعی بر آن بود که الگویی مناسب، مفهومی و جامع برای کتابخانههای عمومی طراحی و ارائه شود. الگوی پیشنهادی برای مدیریت ...
بیشتر
هدف ارائه یک الگو جهت مدیریت بحران کووید 19 (کرونا ویروس) در کتابخانههای عمومی است. پژوهش از نوع کاربردی است که به روش اکتشافی و با رصد فعالیتهای کتابخانههای مختلف دنیا و مرور پژوهشهای مرتبط در حوزه مدیریت بحران سعی بر آن بود که الگویی مناسب، مفهومی و جامع برای کتابخانههای عمومی طراحی و ارائه شود. الگوی پیشنهادی برای مدیریت بحران در سه فاز پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران طراحی گردید. در فاز پیش از بحران فعالیتهای عمده با عناوین پیشبینی، پیشگیری و آمادگی ارائه شد. در فاز شروع بحران هشدار و اطلاعرسانی، اقدامات عملیاتی و ارزیابی مداوم و پاسخگویی سریع به نیاز اطلاعاتی مراجعان مطرح شد و در فاز پس از بحران بازیابی، بازسازی و آموختهها موردتوجه قرار گرفت. بحران کرونا و تأثیر آن بر خدمات کتابخانهای و رکود چندین ماهه این مراکز اهمیت و ارزش یک الگوی کاربردی که بتواند راهبرد امنی برای فعالیت کتابخانههای عمومی کشور ارائه دهد را نشان میدهد. این پژوهش میتواند بینش و راهحلهای عملی برای پاسخگویی به بحران جهانی کووید 19 برای کتابخانههای عمومی ایران که دردسرساز شده است، ارائه دهد و از این لحاظ ارزشمند است. در هر سه مرحله از الگوی مدیریت بحران کووید 19 ارائهشده در این پژوهش عنصر اطلاعات نقش اول و بسیار مهمی ایفا می-کند با داشتن اطلاعات کافی و مدیریت درست آن و اجرای بدون نقص برنامههای عملیاتی توسط متخصصان علم اطلاعات و کتابداران میتوان تا حدود زیادی وضعیت بحرانی را کنترل کرد.
مهشید التماسی؛ فاطمه فهیم نیا؛ محمد ابویی اردکان
چکیده
هدف پژوهش، بررسی خدمات و برنامههای موردانتظار کاربران از کتابخانههای عمومی از دیدگاه خود آنها و بررسی نقاط زمینهساز و عوامل مؤثر بر خواستههای کاربران بود. برای نیل به هدف این مقاله، رویکرد کیفی مدنظر بود و با توجه به تنوع فرهنگی در استانهای مختلف و نبود مدل معتبر قبلی از روش گراندد تئوری با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی خدمات و برنامههای موردانتظار کاربران از کتابخانههای عمومی از دیدگاه خود آنها و بررسی نقاط زمینهساز و عوامل مؤثر بر خواستههای کاربران بود. برای نیل به هدف این مقاله، رویکرد کیفی مدنظر بود و با توجه به تنوع فرهنگی در استانهای مختلف و نبود مدل معتبر قبلی از روش گراندد تئوری با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید. جامعه موردنظر در این بخش به دو دسته تقسیم شدند: تمامیکاربران بالفعل و بالقوه کتابخانههای هدف، کارکنان و کارشناسان: اعم از کارکنان کتابخانههای مراکز استانهای انتخابی. برای صحت نمونهگیری از استانهای مختلف نمونهای از کتابخانههای شهری و روستایی انتخاب شدند و برای تحلیل دادهها از کدگذاری آزاد استفاده شد. چالشها و خدمات کتابخانههای عمومی براساس نظر کاربران و متخصصان در دو رسته کتابخانههای روستایی و شهری گردآوری شد. خدمات موردانتظار در چهار دسته اصلی تقسیمبندی شدند: خدمات مرجع و اطلاعرسانی (شامل: اطلاعرسانی گزینشی، اطلاعرسانی مجازی ,...)؛ خدمات تفریحی و سرگرمی (شامل: کافه کتاب، تو ....)؛ آموزشوپرورش (شامل: انواع کلاس و کارگاههای مهارتی و آموزشی ,... )؛ انگیزه بخشی و جلب رضایت کاربران (شامل: انواع مسابقات علمی، هنری و فرهنگی، خدمات تخصصی کودکان و نوجوانان، باشگاههای کتابخوانی، دسترسی به اینترنت و کامپیوترهای آزاد برای عموم، تغییر محیط کتابخانه، امکانات آزمایشگاهی، تشکیل گروههای کتابخوانی و ....، خدمات مناسبتی، افزایش خلاقیت). درنهایت، مدل پارادایمی از خدمات کتابخانههای عمومی ارائه شد و براساس آن اولویت خدمات و برنامههای کتابخانههای عمومی از منظر کاربران بالفعل تعیین گردید و همچنین دلایل عدم استفاده از کتابخانهها براساس نظر کاربران بالقوه و بالفعل نیز با عنوان چالشهای کتابخانههای عمومی تحلیل شد.
لیلا خلیلی؛ وحیده دلیلی؛ عزیز هدایتی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تبریز بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری اعضای کتابخانههای زیرمجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور در تبریز به تعداد 37931 نفر و نمونه مورد مطالعه 380 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تبریز بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری اعضای کتابخانههای زیرمجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور در تبریز به تعداد 37931 نفر و نمونه مورد مطالعه 380 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد لایبکوال و پایایی آن در مطالعه حاضر بر اساس آلفای کرونباخ معادل 93/0 بود. به طور کلی در سه بعد لایبکوال، میانگین سطح حداقل انتظارات پاسخگویان 39/4 ، میانگین سطح خدمات دریافتی پاسخگویان 70/5 و میانگین سطح حداکثر انتظارات پاسخگویان 68/6 بود. تفاوت بین انتظارات کاربران با سطح خدمات دریافتی در هر یک از ابعاد لایبکوال، بالاتر از حداکثر انتظارات نبود. نتایج آزمون تی-زوجی وجود تفاوت معنادار بین حداکثر انتظارات و سطح خدمات دریافتی کاربران و همچنین وجود تفاوت معنادار بین حداقل انتظارات و سطح خدمات دریافتی کاربران را در همه ابعاد لایبکوال تایید کرد. این مطالعه کیفیت خدمات تمام کتابخانه های نهاد کتابخانههای عمومی کشوردر شهر تبریز را ارزیابی کرده است. میتوان نتیجه گرفت که اگرچه کتابخانهها در همه موارد تا حدی توانستهاند حداقل انتظارات کاربران را برآورده کنند، اما حداکثر انتظارات کاربران هنوز برآورده نشده است.
راضیه نظری؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003) و اشتراک دانش همتی (1389) گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 بسته نرمافزاری در علوم اجتماعی انجام گرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی (میانگین= 44/78) و اشتراک دانش (28/104= میانگین) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش رابطه معنیداری (001/0=sig و 816/0=r) وجود دارد و تحصیلات، رابطه بین احساس تعلق سازمانی و اشتراک دانش را تعدیل میکند. با توجه به یافته ها میتوان گفت که احساس تعلق سازمانی مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به اشتراک دانش کارکنان است و سازمان میتواند با تقویت ابعاد سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کارکنان به اشتراک دانش را فراهم آورد.
ثریا ضیایی؛ سیدجمال حقیرالسادات؛ امید علی پور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (خودکارآمدی و عزتنفس) و ویژگیهای موقعیتی (ارزیابی شناختی: تهدید در مقابل چالش) بر نگرش به اشتراکگذاری دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی خراسان رضوی پرداخته است. روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی (خودکارآمدی و عزتنفس) و ویژگیهای موقعیتی (ارزیابی شناختی: تهدید در مقابل چالش) بر نگرش به اشتراکگذاری دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی خراسان رضوی پرداخته است. روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای 4 گانه مورداستفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش 310 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانهها است که بر اساس فرمول کوکران، پرسشنامه بین 172 کتابدار توزیع و درنهایت 141 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ – اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با خودکارآمدی بالا و عزتنفس بالا، نگرش مثبتتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ارتباط بین نگرش مثبتتر کتابداران با عزتنفس بالاتر به مدیریت دانش و همکاری در سازمان رد گردید. همچنین کتابدارانی که در موقعیتها، ارزیابی چالش دارند؛ نگرش مثبتتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. بالعکس کتابدارانی که در موقعیتها، ارزیابی تهدید دارند؛ نگرش مثبت کمتری به مدیریت دانش و همکاری در سازمان دارند. بین خودکارآمدی و عزتنفس کتابداران کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین بین نگرش به مدیریت دانش و همکاری در سازمان با سابقه کاری کتابداران و تحصیلات کتابداران نیز ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش تأثیر دو دسته ویژگیهای شخصیتی شامل عزتنفس و خودکارآمدی و همچنین ویژگیهای موقعیتی شامل ارزیابی شناختی تهدید و چالش در مواجهه با موقعیتها را بر نگرش کتابداران به مدیریت دانش تأیید نموده و نشان داد این عوامل میتواند پیشبینی کننده نگرش کتابداران به مدیریت دانش و همکاری در اشتراک دانش باشد.
حمیدرضا سعیدنیا
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود. روش: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانههای عمومی بود که 120 نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو بود. روش: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانههای عمومی بود که 120 نفر از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر اساس مدل کانو بوده است. روایی آن از دید اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل دادهها از جدول ارزیابی مدل کانو، نرمافزار اکسل و آمار توصیفی و برای تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ (82/0 a=) استفاده شد. یافتهها: ابتدا به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی پرداخته شد، سپس تعداد 72 خدمت شناساییشده در معیار اجباری (33 خدمت)، معیار تکبعدی (16 خدمت)، معیار جذاب (18 خدمت) و معیار بیتفاوت (5 خدمت) دستهبندی شد. لازم به ذکر است که هیچ خدمتی در دسته معیار معکوس قرار نگرفت. بیشتر خدمات اجباری و تکبعدی در مؤلفههای محتوایی و بیشتر خدمات جذاب در مؤلفههای فناوری وب وجود داشتند. بحث و نتیجهگیری: بیشتر خدمات شناساییشده در این پژوهش در وبسایتهای کتابخانههای عمومی مطرح جهان قرار داشتند که انتظار میرود طراحان و کتابداران کتابخانههای عمومی در طراحی سایت کتابخانه خود از آن استفاده کنند. هرچند در بعضی موارد نظرات کتابداران و طراحان سایت نظراتی کاربردی بود اما موردتوجه و انتخاب کاربران کمتر قرار گرفت که دلیل این موضوع عدم آشنایی کاربران از موضوعات تخصصی طراحی وبسایتها است. در انتها پیشنهادهایی برای جذب مخاطب و علاقهمند کردن کاربران وبسایتهای کتابخانههای عمومی بر اساس نتایج پژوهش ارائه شده است.
افسانه عباسی؛ فائقه محمدی؛ لیلا خلیلی؛ تراب نجاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران بود. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی بود. جامعه موردبررسی، کتابداران عمومی و نمونه موردمطالعه شامل 14 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر بود. دادهها به شیوه نمونهگیری هدفمند با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران بود. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی بود. جامعه موردبررسی، کتابداران عمومی و نمونه موردمطالعه شامل 14 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر بود. دادهها به شیوه نمونهگیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. َجهت تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. بر اساس یافتهها، مهمترین چالشها بر سر راه جذب نوسوادان به کتابخانههای عمومی، مواردی از قبیل چالشهای اجتماعی، چالشهای فردی، چالشهای مادی و فیزیکی، چالشهای انتشاراتی و چالشهای سازمانی میباشند. راهکارهای ارائه شده توسط شرکتکنندگان این پژوهش، جهت رفع چالشهای فوق نیز در چهار مقوله اصلی تبلیغات فرهنگی، ایجاد تسهیلات و امکانات در کتابخانهها برای نوسوادان، حمایتهای بیشتر کتابخانه از بخش نوسوادان و همکاری و هماهنگی سازمانها جهت حمایت از بخش نوسوادان کتابخانههای عمومی طبقه بندی شدهاند. بکار گیری راهکارهای پیشنهادشده در این پژوهش توسط کتابخانههای عمومی میتواند باعث جذب بیشتر بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی شود.
لیلا زادولی خواجه؛ فاطمه زندیان
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام شد و پرسشنامه (5 گزینهای بر اساس طیف لیکرت) بین تمامی کتابداران توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است که ضریب پایایی آن نیز 91% برآورد شد که نشانگر پایایی مناسب پرسشنامه است، پرسشنامهی توزیعشده شامل دو بخش مهارتهای ارتباطی و مثبت اندیشی بود که این دو بخش نیز به گویههایی تقسیم شدهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میزان نمود اثرات مثبت اندیشی بر روی مهارتهای غیرکلامی بیشتر از سایر مهارتهاست همچنین میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران نسبتاً خوب قلمداد شده است. نتایج کلی پژوهش نشان داد که میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران زن و محدودهی سنی زیر 35 سال و با میزان تحصیلات کارشناسی به بالا بیشتر از سایر گروهها است همچنین هرچقدر میزان مثبت اندیشی بالا باشد بیشتر در رفتارهای ارتباطی بهخصوص غیرکلامی کتابداران متجلی میگردد. در پایان پژوهش نیز پیشنهادهایی جهت برگزاری دورههای مثبت اندیشی و مهارتهای ارتباطی برای کتابداران ارائه شده است.
علی اصغر بذرافشان؛ محمدرضا اباذری؛ فرنوش عظیمی خبازان
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد و ابعاد آن در کارکنان کتابخانههای عمومی استان گلستان بوده است. روش: نوع پژوهش، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی بود. کل جامعه آماری 158 نفر از کتابداران در 57 کتابخانه عمومی بودند که 113 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامههای استاندارد مدیریت سرمایه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد و ابعاد آن در کارکنان کتابخانههای عمومی استان گلستان بوده است. روش: نوع پژوهش، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی بود. کل جامعه آماری 158 نفر از کتابداران در 57 کتابخانه عمومی بودند که 113 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامههای استاندارد مدیریت سرمایه فکری بونتیس و پرسشنامه عملکرد اچیو، موردسنجش قرار گرفتند. تحلیل یافتهها با آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد میانگین سرمایه فکری کارکنان، با میانگین 21/3 در حد متوسط به بالا بوده و بین مدیریت سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی با عملکرد کارکنان و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از بین ابعاد هفتگانه عملکرد، بُعد انگیزه بهعنوان نخستین عامل، تأثیر مثبتی بر بهرهوری عملکرد کارکنان داشت. اصالت اثر: اگر سرمایه فکری در سازمان بهطور دائم در جریان باشد، میتوان عملکرد بالای سازمان را انتظار داشت و بهتبع آن رضایت کارکنان و مراجعان را. برای تولید ارزش در سازمان، داراییهای نامشهود که بهطور بالقوه وجود دارد باید به فعل درآیند. سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی بهعنوان مؤلفههای سرمایه فکری میتواند تأثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان کتابخانه داشته باشد. کارکنان در کتابخانه با تولید دانش به اشاعه آن میپردازند (سرمایه انسانی)، با ارتباطاتی که با یکدیگر برقرار کرده، در ارتقای خدمات کتابخانه تلاش میکنند (سرمایه ساختاری) و ارتباطات بیرونی کتابخانه را از طریق درک بهتر مراجعان و استفادهکنندگان بهبود میبخشند (سرمایه ارتباطی).
سعید غفاری؛ الهام قرباننژاد
چکیده
هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانههای عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف نیز جزء پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری شامل 13000 نفر اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی بود. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانههای عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف نیز جزء پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری شامل 13000 نفر اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی بود. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. در نمونهگیری بر اساس درجهبندی کتابخانهها، 9 کتابخانهی عمومی در سطح استان انتخاب شد و سپس به روش تصادفی طبقهای، تعداد 250 پرسشنامه بین اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی موردمطالعه در استان آذربایجان غربی توزیع و درنهایت 234 پرسشنامه جمعآوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش 1- پرسشنامه 7 عاملی کیفیت خدمات کتابخانهای (نیروی انسانی، فنّاوری، فضا و تجهیزات، مجموعه، برنامهریزی، ارتباطات و برنامهها، خدمات) 2- پرسشنامه رضایت کاربران کودک و نوجوان از خدمات کتابخانه است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری spss-16، تحلیل شد و از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج حاصل بیانگر این بود که بین کیفیت وضعیت خدمات (وضعیت ارتباطات) در کتابخانههای عمومی موردمطالعه استان آذربایجان غربی با میزان رضایت اعضای کودک و نوجوان این کتابخانهها همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه پاسخگویان در سطح نسبتاً متوسطی، ارتباطات در این کتابخانهها جهت جذب آنها وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به ارتباطات در کتابخانههای عمومی تأکید میکند. ارتباطات یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان رضایت و جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانههای عمومی تعیین شده است.
سیدسعید موسوی فر؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ عذرا دائی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ در تمامی موارد بزرگتر از 75/0 است. جامعه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ در تمامی موارد بزرگتر از 75/0 است. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه اول95 نفر کتابدار، جامعه دوم95 نفر همکار و جامعه سوم 32 نفر مدیر کتابخانه است که با توجه به محدود بودن از نمونه گیری به روش سرشماری استفاده شد، جامعه چهارم هم شامل 95 نفر مراجعهکننده است که به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS 22 و PLS و آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف، آنالیز واریانس و دانکن استفاده شد. یافتهها نشان دادوضعیت عملکرد کتابداران به طور کلی ( 35/4 ) و وضعیت عملکرد آنها در هر کدام از شاخص های مهارت اخلاقی –ارزشی (44/4)، مهارت عملکردی(32/4) و مهارت فرآیندی(33/4)بالاتر از سطح متوسط بوده؛ همچنین بین نتایج ارزیابی 4 گروه بهطور کلی و درتمامی شاخص ها بجز شاخص اخلاقی-ارزشی(097/0) تفاوت معناداری وجود داشت، مقایسه نمرات عملکرد کتابدارن هم نشان ازوجود تفاوت معنادار در نمرات این شاخصها در بین 32 کتابخانه دارد. نتایج نشان دادارزیابی کارمندان و کارکنان سازمانها از عوامل اصلی رشد مجموعه یک سازمان به شمار می رود. بنابراین ارزیابی کتابداران و شناخت آنها از خود به ارتقای کتابخانهها خواهد انجامید. ارزیابی کارکنان و تجزیه و تحلیل آنها به روش 360 درجه یا ارزیابی گروهی میتواند روشی نو و تعیینکننده برای مجموعه مورد بررسی باشد.
احمد شعبانی؛ حمیده جعفری؛ سعید رجایی پور؛ مرتضی محمدی استانی
دوره 2، شماره 2 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 3-22
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1392 بر اساس دیدگاه بونتیس انجام شد. روش: پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (98 نفر) و کتابخانههای مرکزی دانشگاهی و در سال تحصیلی 1391-1392 بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1392 بر اساس دیدگاه بونتیس انجام شد. روش: پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (98 نفر) و کتابخانههای مرکزی دانشگاهی و در سال تحصیلی 1391-1392 بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری کوکران (84 نفر) و روش تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مؤلفههای بونتیس بود که روایی آن توسط استادان متخصص تأیید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. یافتهها: میزان سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی (8/3) و کتابخانههای دانشگاهی (23/3) شهر اصفهان در وضعیت مناسبی قرار نداشت و میزان آن در کتابخانههای عمومی بیشتر از کتابخانههای دانشگاهی بود. وضعیت سرمایه ساختاری نسبت به سرمایه ساختاری و رابطهای در کتابخانههای مزبور مناسبتر و اختلاف بین مؤلفههای سرمایه فکری معنادار بود (P≤0/05). همچنین در خصوص سطح سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان ازنظر ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و نوع کتابخانه) تفاوت معناداری مشاهده نشد (P≥0/05) ولی ازنظر ویژگی سِمَت شغلی تفاوت معنادار بود