عصمت مومنی؛ طاهره اعرابی؛ سحر زمانی
چکیده
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای استاندارد مدل هیسیک مدیریت دانش در چهار بعد است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون یومن ویت-نی و آزمون تی ) استفاده شده است. جامعه ی پژوهش دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی بودند، به عضویت کتابخانه مرکزی تربیت ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای استاندارد مدل هیسیک مدیریت دانش در چهار بعد است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون یومن ویت-نی و آزمون تی ) استفاده شده است. جامعه ی پژوهش دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی بودند، به عضویت کتابخانه مرکزی تربیت مدرس و شهید بهشتی تهران درامدهاند که جمعا 26893نفر و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد که 410 نفر به دست آمد. برای سنجش روایی صوری محتوایی و پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که از پایایی قابل قبولی(r=%89) برخوردار است. یافتههای پژوهش نشان داد که مولفه های خلق دانش(با میانگین 62/3درصد) ، تسهیم دانش ( با میانگین 16/1درصد)و مولفه بکارگیری دانش( با میانگین36/3درصد) در دانشگاه شهید بهشتی نسبت به دانشگاه تربیت مدرس در وضعیت بهتری قرار دارد.و ذخیره دانش (در دانشگاه با میانگین96/1 درصد)تربیت مدرس نسبت به دانشگاه شهیدبهشتی در وضعیت بهتری قرار دارد. نتایج حاصل از آزمون سوالات نشان داد که مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی، با میانگین رتبه ای ۱۵/۲12 نسبت به دانشگاه تربیت مدرس با میانگین رتبه ای ۴۱/۱43 از دیدگاه دانشجویان ضرورت دارد.
لاله فروتن راد؛ عصمت مومنی
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از دستاوردهای عصر دانش و اطلاعات، با ورود به قلمرو علوم مختلف، جایگاه خود را مستحکم نموده است. امروزه سازمانهای موفق با در اختیار گرفتن ابزارهای لازم با رویکرد مدیریت دانش، فرصتهای مناسبی برای بهینهسازی منابع انسانی و سازمانی خود بوجود میآورند. دانشگاهها و کتابخانهها، از کانونهای اصلی تولید ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از دستاوردهای عصر دانش و اطلاعات، با ورود به قلمرو علوم مختلف، جایگاه خود را مستحکم نموده است. امروزه سازمانهای موفق با در اختیار گرفتن ابزارهای لازم با رویکرد مدیریت دانش، فرصتهای مناسبی برای بهینهسازی منابع انسانی و سازمانی خود بوجود میآورند. دانشگاهها و کتابخانهها، از کانونهای اصلی تولید و ذخیره دانش محسوب میشوند، بنابراین هدف از مطالعه حاضر، مروری بر مفهوم مدیریت دانش و چگونگی پیاده سازی آن در سازمانها (محیطهای دانشگاهی و کتابخانهای) است.روش مطالعه: این مطالعه، با مرور منابع و مقالات داخلی و خارجی با موضوع اصلی مدیریت دانش در محیطهای آموزشی و کتابخانهای انجام گردید. همچنین از موتورهای جستجوگر در اینترنت و سایتهای علمی و بانکهای اطلاعاتی نیز استفاده گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات، سالهای 1399-1384 بود.یافتهها: نتایج مطالعاتی که توسط پژوهشگران در ابعاد مختلف مدیریت دانش صورت گرفته است، تأثیر مثبت و معنادار بهکارگیری مؤلفههای مدیریت دانش با متغیرهای مهم در دانشگاهها و کتابخانهها را نشان میدهد. در این تحقیقات، در مواردی نتایج مطلوبتر و در برخی نیز ضعیف گزارش گردیده، ولی بطور کلی همه آنها بر نقش مهم و کلیدی در استفاده از فرایند مدیریت دانش اتفاق نظردارند. نتیجهگیری: دانشگاهها و به خصوص کتابخانههای دانشگاهی به عنوان مراکز اصلی و سازمانهای تولید و ذخیره دانش باید به فرایند مدیریت دانش توجه بیشتری داشته باشند و در این زمینه زیرساختهای لازم برای پیادهسازی آن را فراهم نمایند.
عاطفه رحیمی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: این پژوهش، تدوین مدل ارتباط مناسب بین نظام مدیریت دانش با سه مؤلفه مدیریت پروژه، مدیریت فناوری و مدیریت تحقیق و توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تشکیل میدهد. برای سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش، تدوین مدل ارتباط مناسب بین نظام مدیریت دانش با سه مؤلفه مدیریت پروژه، مدیریت فناوری و مدیریت تحقیق و توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تشکیل میدهد. برای سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فونگ و چی که شامل بخشهای ابعاد مدیریت دانش، پرسشنامه مدیریت پروژه انریکو و همکاران، پرسشنامه مدیریت فناوری محمودی و پرسشنامه مدیریت تحقیق و توسعه مقیمی استفاده شد که تعداد 30 نفر از مدیران شرکت پخش فراورده های نفتی سازمان در تکمیل پرسشنامه تحقیق شرکت داشتند. پایایی و روایی پرسشنامههای مذکور نیز در این تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد، مقدار آن برابر 752/0 برآورد گردید. یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح، آمار توصیفی که از نرمافزار spss16 استفاده شد و برای تحلیل عاملی تأییدی، نیکویی برازش مدیریت دانش، مدیریت فناوری، مدیریت پروژه و مدیریت تحقیق و توسعه و همچنین برای روایی و پایایی، نرم افزار PLS مورد استفاده قرار گرفت.نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از تأیید فرضیههای پژوهش و وجود تأثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش بر مدیریت فناوری، مدیریت پروژه و مدیریت تحقیق و توسعه است.کلیدواژهها: مدیریت دانش، مدیریت فناوری، مدیریت پروژه، مدیریت تحقیق و توسعه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران.
ستاره پاریان؛ محمد حسن زاده؛ عاطفه شریف
چکیده
این پژوهش از نوع کاربردی و مطالعات کمی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را 30 نفر از کارمندان موسسه نوین دانشپژوهان تشکیل میدهند (به علت کم بودن تعداد این افراد و بنابر صلاحدید استاد راهنما نمونهگیری انجام نشد). سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر طبق مقیاس پنجگزینهای ...
بیشتر
این پژوهش از نوع کاربردی و مطالعات کمی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را 30 نفر از کارمندان موسسه نوین دانشپژوهان تشکیل میدهند (به علت کم بودن تعداد این افراد و بنابر صلاحدید استاد راهنما نمونهگیری انجام نشد). سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر طبق مقیاس پنجگزینهای لیکرت و با بهرهگیری از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) تدوین شد که روایی آن توسط اساتید متخصص در این حوزه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (871/0) بررسی و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss و برای ارائه مدل مناسب از نرمافزار PLS و همچنین از روشهای آماری- توصیفی میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و آزمون ناپارامتریک اسمیرنف کولموگروف استفاده شد.یافتهها: با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون پیرسون مشخص شد که سطح معناداری مزیت رقابتی با مولفههای مدیریت دانش (شامل خلق، کسب، ذخیره، اشاعه و کاربرد دانش) کمتر از 05/0 بوده، که نشاندهنده ارتباط معنادار میان آنها است. طبق یافتههای معادلات ساختاری نیز مشخص شد که مقدار t-value تمامی فرضیات بیشتر از 96/1 است و در نتیجه تمامی مولفههای مدیریت دانش با مزیت رقابتی دارای ارتباط معنادار هستند. علاوهبر آن طبق شاخصهای Q2 ، SRMR، NFI و GOF مدل بدست آمده دارای برازش مناسبی است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بیان شده به نظر میرسد مدیریت دانش و مولفههای آن، بهعنوان اجزا و عناصر مهم بقای سازمان و حفظ موقعیت رقابتی آن مورد توجه قرار گرفتهاند.
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمدابراهیم سمیع؛ فرنوش براتی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری با تاکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکت سپاهان باتری است. روش شناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی پیمایشی است که در آن از ابزار پرسشنامه استاندارد برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این مقاله مربوط به واحد تجاریسازی شرکت سپاهان باتری با حدود ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری با تاکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکت سپاهان باتری است. روش شناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی پیمایشی است که در آن از ابزار پرسشنامه استاندارد برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این مقاله مربوط به واحد تجاریسازی شرکت سپاهان باتری با حدود 100 نفر نیروی انسانی است. با توزیع پرسشنامه در میان 80 نفر از ایشان، تعداد 70 پرسشنامه برای تحلیل عودت داده شد که مبنای تحلیل آماری قرار گرفته است. پرسشنامه شامل 32 سوال اصلی به تعداد شاخصهای تبیینکننده سازههای پژوهش است. همچنین برای بررسی روایی (روایی همگرا و واگرا) از تکنیک معادلات ساختاری، به روش حداقل مربعات جزئی و برای بررسی پایایی پرسشنامه از سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است.یافتهها: بررسی نتایج پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی نشان داد که مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی تأثیر معناداری با مقدار 0.508 دارد. همچنین مدیریت دانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری تأثیر معناداری با مقدار 0.345 دارد و میانجیگری نوآوری سازمانی در رابطه مدیریتدانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری تأثیر معناداری با مقدار 0.373 دارد.نتیجهگیری: بقای شرکت سپاهان باتری و ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای این شرکت، در گرو ارتقای پیوسته دانش سازمانی و مدیریت آن، فراهم کردن بستری جهت خلق و بکارگیری نوآوریهای سازمانی و درنتیجه، بهبود عملکرد تجاریسازی فناوری است.
مدیریت دانش
سیف اله اندایش؛ زهرا کیان راد
چکیده
چکیدهمقدمه: در عصر کنونی، اهمیت دانش و فعالیتهای دانش محور در هیچ سازمانی قابل انکار نیست. تمام سازمانها دارای حجم بزرگی از اطلاعات هستند، اما استفاده کارآمد از این اطلاعات نیازمند داشتن نیروهای انسانی مجرب و متخصص است. این نیروها باید قادر باشند با دادههای اطلاعاتی سازمان کار کنند و آنها را به صورت مؤثر به نفع سازمان بهرهبرداری ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: در عصر کنونی، اهمیت دانش و فعالیتهای دانش محور در هیچ سازمانی قابل انکار نیست. تمام سازمانها دارای حجم بزرگی از اطلاعات هستند، اما استفاده کارآمد از این اطلاعات نیازمند داشتن نیروهای انسانی مجرب و متخصص است. این نیروها باید قادر باشند با دادههای اطلاعاتی سازمان کار کنند و آنها را به صورت مؤثر به نفع سازمان بهرهبرداری کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و ارائه الگوی پیادهسازی تسهیم دانش در آن سازمان است.روششناسی: در این پژوهش، از یک رویکرد آمیخته استفاده شده است و از ابزارهای مختلف برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. این ابزارها شامل مطالعات کتابخانهای، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بودهاند. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، کارکنان اداری و رؤسای شهرستانها در نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. نمونه پژوهش شامل 28 خبره انتخاب شده است و نمونهگیری به روش خوشهای صورت گرفته است.یافتهها: نتایج فراترکیب منجر به شناسایی 92 کد، 13 شاخص و 4 بعد اصلی فناوری، فرهنگی، سازمانی، و فردی در پیادهسازی تسهیم دانش شد.نتیجه: نتایج نشان داد که بعد فناوری بیشترین تأثیر و بعد فرهنگی کمترین تأثیر را در پیادهسازی تسهیم دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور دارد. در نهایت الگوی پیادهسازی تسهیم دانش در 6 سطح، که شاخص فرایندهای عملکردی، شاخص فرایندهای داخلی، شاخص فرایندهای راهبردی، و شاخص حس تعلق سازمانی اطلاعات تأثیرگذارترین و شاخصهای فرایندهای کسب اطلاعات و فرایندهای انتقال دانش تاثیرپذیرترین بودند.
مدیریت دانش
امیرعباس محبیان؛ منصور اسماعیل پور؛ بهروز بیات؛ مهرداد محمدزاده علمداری؛ علیرضا اسفندیاری مقدم
چکیده
دانش تولید شده در سازمانها در حال افزایش است و آنها را وادار به استفاده از استراتژیهای جدید برای ذخیرهسازی دانش میکند. بلاکچین یک فناوری غیرمتمرکز جدید است که به طور بالقوه می-تواند مدیریت دانش را بهبود بخشد. با عنایت به اینکه جهاددانشگاهی با قریب به 7200 نفر پرسنل هیئتعلمی و غیر هیئتعلمی یک سازمان دانشیست و باتوجه به ...
بیشتر
دانش تولید شده در سازمانها در حال افزایش است و آنها را وادار به استفاده از استراتژیهای جدید برای ذخیرهسازی دانش میکند. بلاکچین یک فناوری غیرمتمرکز جدید است که به طور بالقوه می-تواند مدیریت دانش را بهبود بخشد. با عنایت به اینکه جهاددانشگاهی با قریب به 7200 نفر پرسنل هیئتعلمی و غیر هیئتعلمی یک سازمان دانشیست و باتوجه به ماهیت آن شاید بیش از سازمانهای دیگر حفظ و نگهداری دانش در آن اهمیت داشته باشد به همین منظور طرحی پیشنهادی به مدیران ارشد این نهاد ارائه گردید تا با استفاده از بهروزترین فناوریها این مهم را پیادهسازی نمایند به همین جهت هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت جهاددانشگاهی برای استقرار مدیریت دانش و سپس ارائه طرحی پیشنهادی جهت پیادهسازی آن با استفاده از فناوری بلاکچین است. در مطالعه حاضر، با استفاده از جدول مورگان 367 نفر بهعنوان جامعه نمونه که ترکیبی از مدیران و کارشناسان هیئتعلمی و غیر هیئتعلمی انتخاب و با مدل توصیفی به بررسی وضعیت جهاددانشگاهی در زمینه فرهنگسازمانی، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و منابع انسانی میپردازد تا الگویی مناسب برای مدیریت دانش ایجاد کند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. با عنایت به نتایج آزمون t با درجه آزادی 319 و فاصله اطمینان 0/05و میانگین نظری 3/5یافتههای پژوهش حاکی از آن است که وضعیت منابع انسانی مناسب، و وضعیت ساختار و فرهنگسازمانی و فناوری اطلاعات متوسط برای کاربرد مدیریت دانش است. در نهایت بر اساس نتایج پژوهش، طرحی پیشنهادی جهت پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از فناوری بلاکچین ارائه شد.
مدیریت دانش
رضا کریمی؛ راحیل کریمیان
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب برای شناسایی تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیتهای کسبوکارهای دانش بنیان با تمرکز بر فرایندهای مدیریت دانش است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش کمّی، و به لحاظ هدف کاربردی است. در پژوهش حاضر از روش دلفی فازی و مارکوس برای تحلیل دادهها، استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر متشکل از متخصصان در زمینه مدیریت دانش، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب برای شناسایی تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیتهای کسبوکارهای دانش بنیان با تمرکز بر فرایندهای مدیریت دانش است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش کمّی، و به لحاظ هدف کاربردی است. در پژوهش حاضر از روش دلفی فازی و مارکوس برای تحلیل دادهها، استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر متشکل از متخصصان در زمینه مدیریت دانش، اقتصاد و حوزه کسب و کار دانشبنیان است. و 13 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده در این مطالعه، مصاحبه و پرسشنامه (پرسشنامه خبرهسنجی و پرسشنامه روش مارکوس) هستند.یافتهها: عوامل از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان مدیریت دانش، 43عامل شناسایی شد که بعد از غربال دلفی فازی به 27 مؤلفه نهایی رسید. و غربال شاخصهای استخراجی با توزیع پرسشنامههای خبرهسنجی و برای غربال عوامل از روش دلفی فازی استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که هدفگذاری و برنامهریزی مشخص، نه تنها مسیر و جهتگیری کسبوکارها را تعیین بلکه به ایجاد تمرکز و انگیزه در تیمها مؤثر است و سیاستگذاری و حکمرانی تعریف ساختارها و فرآیندهای لازم برای مدیریت دانش سبب بهبود ارتباطات داخلی و تعامل با ذینفعان میشود. علاوه بر این، فرهنگ سازمانی مثبت و حمایتی، زمینهساز اشتراک و تبادل دانش است و اعضای تیم در محیطی امن و خلاقانه به فعالیت میپردازند. فرهنگ نوآوری و خلاقیت نیز به تحریک ایدههای جدید و ایجاد فضای مناسب برای آزمون و خطا است و همافزایی بین این عوامل به ایجاد یک اکوسیستم دانشبنیان تبدیل میشود که در آن نوآوری، همکاری و یادگیری مداوم محور فعالیتها است.
نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ غلام رضا مالکی فارسانی؛ الهه مشرف قهفرخی؛ سمیه شاه بندری قوچانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای پنهانسازی دانش انجام گرفت. پژوهش حاضر، با روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات و پژوهشهایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سالهای 1391-1404 و 2012-2024 انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش 755 پژوهش مرتبط یافت شد که پس از بررسی، درنهایت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای پنهانسازی دانش انجام گرفت. پژوهش حاضر، با روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مقالات و پژوهشهایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سالهای 1391-1404 و 2012-2024 انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش 755 پژوهش مرتبط یافت شد که پس از بررسی، درنهایت مقالات به 255 پژوهش کاهش پیدا کرد. دادهها با استفاده از مدل استراوس و کوربین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که 555 مفهوم، 155 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی استخراج شد که عبارتاند از شرایط علی (عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل شغلی، عوامل گروهی و عوامل دانشی)، شرایط زمینهای (ویژگیهای شخصیتی، عوامل کاری، عوامل فنی و محیطی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی)، شرایط مداخلهگر (ویژگیهای عاطفی، ویژگیهای عاطفی و عوامل اجتماعی)، راهبردها (سبک رهبری، تقویت هوش، تقویت ارتباطات بین فردی، تقویت ارتباطات سازمانی، تقویت عملکرد، تقویت ارزشهای اسلامی، تقویت رفتارهای داوطلبانه و اجرای مدیریت دانش) و پیامدها (شغلی، گروهی، سازمانی و فردی).
مدیریت دانش
نرگس موقرپور؛ زهرا اباذری؛ زهره میرحسینی
چکیده
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف، به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف، به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی و ارائه الگوی مناسب بوده است. روش پژوهش، روش ترکیبی با استفاده از فن فراترکیب، تحلیل محتوا و دلفی برای شناسایی و دستهبندی مؤلفههای مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی و سپس روش پیمایش بود. جامعه آماری شامل 284 کتابدار و 45582 کاربر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله تعداد 181 کتابدار و 497 کاربر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه محققساخته مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی برگرفته از پیشینة نظری و تجربی پژوهش بود که به تأیید گروه خبره رسید. روش تجزیهوتحلیل دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح استقرار چهار مؤلفة مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان بالاتر از متوسط است. همچنین سطح برخورداری کاربران از هشت مؤلفة سواد اطلاعاتی نیز بالاتر از متوسط است. درنتیجه، مدل پیشنهادی ضمن تأیید فرضیههای فرعی و اصلی پژوهش، نشان داد که اجرا و استقرار مدیریت دانش بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی استان خوزستان تأثیرگذار بوده است.
مدیریت دانش
معصومه امیری؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. این مطالعه از نوع کاربردی با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغبر 15000 نفر بودند که 555 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه ...
بیشتر
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. این مطالعه از نوع کاربردی با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغبر 15000 نفر بودند که 555 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه مبتنی بر مطالعات پیشین در طیف پنج گزینهای لیکرت تدوین و به روش میدانی توزیع و جمعآوری شدند. روایی ابزار به شکل صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (737/0=α) تأیید شد. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل بوت استرپینگ نشان داد عوامل فردی بر حفظ و نگهداری دانش (331/0=β) تأثیر مستقیم و با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (156/0=β) تأثیر غیرمستقیم و معنیدار دارد. ضمن اینکه عوامل گروهی بر حفظ و نگهداری دانش (342/0=β) تأثیر مستقیم و با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (080/0=β) تأثیر غیرمستقیم و معنیدار دارد. تأثیر مستقیم عوامل سازمانی بر حفظ و نگهداری دانش (631/0=β) و تأثیر غیرمستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (118/0=β) نیز تائید شد. به این مفهوم که با بهبود وضعیت عوامل فردی، گروهی و سازمانی، شرایط حفظ و نگهداری دانش در شرکت نیز ارتقا مییابد. ضمن اینکه استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات رابطه بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته را تقویت میکند. بهطورکلی میتوان گفت که مدیریت و سازماندهی عوامل فردی، گروهی و سازمانی با بهکارگیری فناوری اطلاعات میتواند به شرکت در حفظ و نگهداری دانش سازمانی بهعنوان یک دارائی ارزشمند کمک، وابستگی شرکت به دانش خارجی را کاهش و فرصت ارزشآفرینی از دارائیهای دانشی را فراهم سازد.
حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی؛ عذرا دائی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای کلیدی ارزیابی عملکرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است. این پژوهش در سایه پارادایم اثباتگرایی قرار گرفت. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مدنظر بوده است. ابتدا مؤلفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بهوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مؤلفهها پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای کلیدی ارزیابی عملکرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است. این پژوهش در سایه پارادایم اثباتگرایی قرار گرفت. جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مدنظر بوده است. ابتدا مؤلفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بهوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مؤلفهها پرسشنامه میان اعضای هیئتعلمی و دانشجویان مقطع دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی تهران توزیع و جهت تحلیل دادهها از روش AHP استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss 25 و Expert Choice 11 استفاده شد. در مرحله دلفی 10 شاخص اصلی مالی، کیفیت سیستم، زیرساخت سیستمی، کیفیت خدمات فناوری دانش و دانش، معماری فناوری دانش، رابط کاربری، رضایت کاربر در مورد سیستم، ارزش نتایج حاصل از کار، مزایا و منافع درک شده از سیستم و بهروز بودن شناسایی شد. براساس روش تحلیل سلسله مراتبی مؤلفه مالی در درجه اول، کیفیت سیستم در درجه دوم، زیرساخت سیستمی در درجه سوم، رابط کاربری در درجه چهارم، معماری فناوری دانش در درجه پنجم، کیفیت خدمات فناوری دانش در درجه ششم، رضایت کاربر در مورد سیستم در درجه هفتم، ارزش نتایج حاصل از کار در درجه هشتم و مزایا و منافع درک شده از سیستم و بهروز بودن در درجه نهم قرار گرفتند. موضوع موردمطالعه و روش انجام این پژوهش دارای اصالت است. نتایج این پژوهش میتواند در ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش موردتوجه قرار گیرد و به کار رود. ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش در سازمان منجر به جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان میشود. با ارزیابی میتوان به پیشروی و بهبود عملکرد سازمان کمک کرد.
مدیریت دانش
مصطفی پهلوان زاده؛ نجلا حریری؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش در صنعت نرمافزار با استفاده از شبکه عصبی است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی است و برای گردآوری دادهها از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی استفاده شدهاست. ابتدا از روش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور پیشینههای پژوهش در ارزیابی عملکرد مدیریت دانش نسبت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش در صنعت نرمافزار با استفاده از شبکه عصبی است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی است و برای گردآوری دادهها از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی استفاده شدهاست. ابتدا از روش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور پیشینههای پژوهش در ارزیابی عملکرد مدیریت دانش نسبت به استخراج شاخصهای مختلف پرداخته شده است. در مرحله دوم بر اساس دادههای گردآوریشده، مطالعهای کمی برای تائید و تصدیق یافتههای بهدستآمده از مرحله کیفی انجام شد. برای مطالعه اکتشافی و استخراج مقولههای مربوطه به عوامل ارزیابی از روش فراترکیب (الگوی سندلوسکی و باروسو) استفاده شد. با روش دلفی فازی، با ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان به اعتبارسنجی و ارائه شاخصهای نهایی پرداخته شد. روش پژوهش در قسمت کمی توصیفی -پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کارشناسان توسعهدهنده نرمافزار و خبرگان حوزه نرمافزار در دانشگاهها و شرکتها تشکیل دادند. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده با فرمول کوکران 186 نفر انتخاب شد. بهمنظور گردآوری دادههای کمی از پرسشنامه محققساخته (40 گویهای) استفاده شد که گویههای آن برگرفته از نتایج تحلیل فراترکیب در مرحله اول بود. پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای عوامل زیرساخت 89/0 و عوامل کارکردی 88/0 برآورد شد. جهت تحلیل دادهها در قسمت کمی از روشهای تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. 7 مقوله اصلی شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی، فناوری و زیرساخت، عوامل کارکردی، ابزارهای مدیرت دانش، عوامل اقتصادی، ابزارهای مدیریت دانش و 29 مقوله فرعی شناسایی شدند. نوآوری پژوهش ساخت مدلی با استفاده از الگوریتمهای شبکه عصبی است که توانایی پیشبینی شاخص ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش و تأثیر هر یک از شاخصها با استفاده از شبکه عصبی در حوزه نرمافزار را دارد. نتایج به دست آماده از پرسشنامه برای ورودی مدل شبکه استفاده شده است، نتایج نشان داد که مؤلفههایی مانند عوامل زیرساخت فناوری و عوامل کارکردی بر روی ارزیابی عملکرد مدیریت دانش در توسعه نرمافزار تأثیر بیشتری میگذارند.
مدیریت اطلاعات و دانش
ریحانه ایزدیان؛ گلنسا گلینی مقدم؛ رضا ملکی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراکگذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری بهدستآمده ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراکگذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری بهدستآمده و زمان اجرا، سال 1401 بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست که روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن، با استفاده از آلفای کرونباخ (90/)0 و دونیمه کردن (85/0) بهدست آمده است. به لحاظ مؤلفههای فرهنگ اشتراکگذاری، رقابت بین کارکنان برای اشتراک دانش با بالاترین میانگین (16/ 3) بهترین وضعیت را داشته است و انگیزه مدیران برای اشتراک دانش با سایر کتابخانهها با میانگین 70/2 در پایینترین وضعیت قرار داشت. همچنین وضعیت اشتراک دانش ازلحاظ روشهای مختلف اشتراک دانش نشان میدهد که مطلوبترین وضعیت مربوط به دورهها و کارگاههای آموزشی با میانگین 55/3، سپس سامانه اتوماسیون اداری با 51/3 و همینطور کیفیت ارتباطات شخصی و غیررسمی میان کتابداران با میانگین 26/3، بوده است. در یک نتیجهگیری کلی، وضعیت اشتراک دانش به لحاظ فرهنگ اشتراکگذاری، شرایط موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراک دانش در شرایط خوبی قرار ندارد و کتابخانههای عمومی اهواز، در همه بخشها، نیاز به ارتقاء و بهبود وضعیت دارند.
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمدحسن عظیمی؛ هادی الهایی
چکیده
لایههای وب معنایی در حوزههای مختلف همچون تلفیق دادهها، مهارتیابی، اتاق فکر برخط، سرویسگذاری مجموعههای چندرسانهای، خرید برخط و تعامل بین سامانهها بهکار میرود. به نظر میرسد بهکارگیری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش مسلماً در ارائه اطلاعات مفید مؤثر واقع خواهد شد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان ...
بیشتر
لایههای وب معنایی در حوزههای مختلف همچون تلفیق دادهها، مهارتیابی، اتاق فکر برخط، سرویسگذاری مجموعههای چندرسانهای، خرید برخط و تعامل بین سامانهها بهکار میرود. به نظر میرسد بهکارگیری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش مسلماً در ارائه اطلاعات مفید مؤثر واقع خواهد شد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیادهسازی فناوری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش است. جامعه آماری پژوهش حاضر سه نرمافزار مدیریت دانش که شامل نرمافزار مدیریت دانش دانا، سامانه جامع مدیریت دانش نداک و نرمافزار MTA share است. دادهها از طریق تدوین سیاهه وارسی بر مبنای مقیاس بله/ خیر، گردآوری شدند و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با کمک نرمافزار اکسل انجام شد. یافتهها نشان داد معماری فناوری معنایی در هر شش لایه (یوآرال، ایکسامال، آردیاف، هستیشناسی، فراداده و منطق) در نرمافزارهای مذکور، مورداستفاده و در سطح مطلوبی قرار دارد. ولی ابزارهای معنایی برای جستجو و بازیابی اطلاعات در هر سه لایه (هستیشناسی، آردیاف، فراداده) کاربرد چندانی در این نرمافزارها نداشته و موردتوجه قرار نگرفته است. لذا نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن است که نیاز است کاربرد معماری فناوری معنایی در نرمافزارهای سامانه جامع مدیریت دانش نداک و MTA share بیشتر موردتوجه قرار گیرد و از آنها در تمامی لایههای مذکور استفاده شود. همچنین نیاز است که از ابزارهای معنایی برای جستجو و بازیابی اطلاعات در تمامی لایهها (هستیشناسی، آردیاف و فراداده) در نرمافزار مدیریت دانش دانا و سامانه جامع مدیریت دانش نداک استفاده بیشتری شود. با توجه به نتایج در بهکارگیری حوزه کاربرد معماری فناوری وب، در نرمافزار مدیریت دانش دانا نسبت به دو نرمافزار دیگر توجه بیشتری شده است.
مهدی همایون فر؛ آرمان آراسته
چکیده
امروزه موفقیت سازمانها بیش از هر زمان دیگری درگرو کسب مزیت رقابتی بهواسطه عملکرد نوآورانه ناشی از دانشمحوری است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری دانشمحور در عملکرد نوآورانه در سازمانهای دولتی استان گیلان پرداخته است. این پژوهش ازنظر روش توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل سازمانهای ...
بیشتر
امروزه موفقیت سازمانها بیش از هر زمان دیگری درگرو کسب مزیت رقابتی بهواسطه عملکرد نوآورانه ناشی از دانشمحوری است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری دانشمحور در عملکرد نوآورانه در سازمانهای دولتی استان گیلان پرداخته است. این پژوهش ازنظر روش توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل سازمانهای دولتی شهر رشت است که به دلیل در دسترس بودن، بین همه آنها پرسشنامه توزیع گردید. بهمنظور تحلیل دادههای جمعآوریشده نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده معنادار بودن تأثیر انتقال دانش بر عملکرد نوآورانه (63/0r =)، بهکارگیری دانش بر عملکرد نوآورانه (26/0r =) و ایجاد دانش بر عملکرد نوآورانه (21/0r =) است. تأثیر انباشت دانش بر عملکرد نوآورانه نیز هم از طریق انتقال دانش و هم بهکارگیری دانش، معنادار است. نهایتاً، بر اساس یافتهها، تأثیر رهبری دانشمحور بر مستندسازی دانش (58/0r=)، تأثیر رهبری دانشمحور بر بهکارگیری دانش (39/0r=) و تأثیر رهبری دانشمحور بر ایجاد دانش (41/0r=) معنادار است. بااینوجود، تأثیر رهبری دانشمحور بر انتقال دانش معنادار نیست. بر اساس نتایج حاصل از مسیرهای غیرمستقیم مدل پژوهش، رهبری دانشمحور بهواسطه متغیرهای ذخیرهسازی و انتقال دانش، بیشترین اثر غیرمستقیم را بر عملکرد نوآورانه شرکتها دارد؛ بنابراین، با تأکید بر ذخیرهسازی دانش از سوی مدیریت سازمان، انتقال دانش و نوآوری بیشترین افزایش را خواهد داشت.
مدیریت دانش
حسن خودروان؛ علی بیرانوند؛ آرمین رجب زاده؛ مهرنوش دارابی
چکیده
نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان در سال 1399(378 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با کمک جدول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محمودی و باقری (۱۳۹۲) ...
بیشتر
نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان در سال 1399(378 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با کمک جدول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محمودی و باقری (۱۳۹۲) در بعد مدیریت دانش شخصی و پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (۱۹۸۰) در بعد بهرهوری نیروی انسانی استفاده شدهاست. در این پژوهش از آزمون t تک نمونهای برای تعیین معنیداری اختلاف بین متغیرها، آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین دو متغیر و آزمون t مستقل دو نمونهای و آزمون واریانس در نرمافزار اسپیاساس 24 استفاده شدهاست. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد که کارکنان کتابخانههای عمومی با کسب نمره 18/3 در سطح مطلوب در مدیریت دانش شخصی قرار دارند. بین مهارتهای مدیریت دانش شخصی، در مهارت توانایی از متوسط بالاتری برخوردار بوده و این نشان داد که از اعتمادبهنفس لازم جهت فراگیری سایر ابعاد مدیریت دانش لازم برخوردارند. برخلاف انتظار، افزایش تجربه و دانش ناشی از بالا رفتن مدرک تحصیلی و سابقه خدمت بر مهارت مدیریت دانش شخصی کارکنان مؤثر واقع نشد و تنها متغیر شخصی سن با مهارتهای مدیریت دانش شخصی ارتباط دارد. متغیر سن به لحاظ برخورداری از تجربه و اعتمادبهنفس بالاتر در این سطح از میانگین نسبت به سایر متغیرها قرار گرفتهاست. مدیریت دانش شخصی نقش بسزایی در موفقیت مدیریت دانش سازمانی دارد. کتابداران کتابخانههای عمومی نیز مانند کارکنان سایر سازمانها نیازمند برخورداری از مهارتهای مدیریت دانش شخصی هستند تا بتوانند عملکرد شخصی و سازمانی را بهبود بخشیده و درنهایت بهرهوری سازمان خود را افزایش دهند. مدیریت دانش شخصی نقش مهمی در فرایند مدیریت دانش برای فرد و سازمان ایفا میکند. مدیریت دانش شخصی به بحث خود کارآمدی و ارزشمندتر ساختن افراد برای سازمان و درنتیجه ایجاد ارزش بیشتر برای تکتک کارکنان میپردازد. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانههای عمومی با بهرهوری نیروی انسانی در این کتابخانهها پرداختهاست.
مدیریت دانش
مصطفی پهلوان زاده؛ نجلا حریری؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی
چکیده
صنعت نرمافزار نمودی از مهارتهای نرم و تفکر انتزاعی انسانی. این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبوددهنده عملکرد در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد فراترکیب شده انجامشده است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجامشده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات ...
بیشتر
صنعت نرمافزار نمودی از مهارتهای نرم و تفکر انتزاعی انسانی. این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبوددهنده عملکرد در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد فراترکیب شده انجامشده است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجامشده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش هفت مرحلهای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. یافتهها نشان داد که عوامل سازمانی (فرهنگ، حمایت مدیریت ارشد، استراتژی سازمان، ساختار سازمانی)، عوامل فردی (آموزش، مشارکت کارکنان، دانش و آگاهی نسبت به سیستمهای مدیریت دانش، مقاومت در برابر تغییر)؛ عوامل زیرساخت فناوری (کاربرپسند بودن، امنیت داده و اطلاعات، روشهای ارتباط و همکاری، میزان یکپارچگی سیستمهای سازمانی، کیفیت دانش)؛ فرایند مدیریت دانش (اکتساب دانش، انتقال دانش، خلق دانش)؛ فواید اقتصادی / هزینه (هزینه سرمایه، هزینه عملیاتی) بر روی اریابی عملکرد مدیریت دانش در صنعت توسعه نرمافزار تأثیر میگذارند.
فاطمه حمیدی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نجلا حریری؛ حسین عباسیان
چکیده
این مطالعه با هدف شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی ایران با رویکرد مدیریت دانش صورت گرفت، بنابراین از منظر هدف یک مطالعه کاربردی است. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با رویکرد کیفی و به روشهای فراترکیب و دلفی بود. در مرحله نخست از روش فراترکیب استفاده گردید که ﺟﻤﻌﺎً 156 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و درنهایت ...
بیشتر
این مطالعه با هدف شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی ایران با رویکرد مدیریت دانش صورت گرفت، بنابراین از منظر هدف یک مطالعه کاربردی است. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با رویکرد کیفی و به روشهای فراترکیب و دلفی بود. در مرحله نخست از روش فراترکیب استفاده گردید که ﺟﻤﻌﺎً 156 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و درنهایت 71 ﭘﮋوﻫﺶ مورد تحلیل قرار گرفت. پس از شناسایی مقولهها به روش فراترکیب، با روش دلفی فازی، با ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان به اعتبارسنجی و ارائه شاخصهای نهایی پرداخته شد. در این پژوهش با بررسی و دستهبندی و بومیسازی کدهای توصیفی حاصل از متون، 42 مقوله فرعی شناسایی و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 9 مقوله اصلی شامل: توانمندی علمی منابع انسانی، صلاحیت رفتاری منابع انسانی، سیاست و قانونگذاری، عوامل اجتماعی، رهبری آموزشی، رویکرد مدیریت دانش، ارزیابی و کنترل کیفیت آموزشی، فرهنگ یادگیری و آموزش منابع انسانی و سه بعد فردی، محیطی و سازمانی طبقهبندی گردید. این پژوهش برای نخستین بار بهطور خاص به شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی با رویکرد مدیریت دانش پرداخته است و در سایر نهادهای مالی نیز کاربرد دارد. یافتهها نشان داد در آموزش کارکنان با رویکرد مدیریت دانش، یادگیری، بخش اصلی هر شغل میشود و ضمن آن کارکنان از همدیگر میآموزند و به دیگران یاد میدهند و میتوان نیازهای دانشی کارکنان و سازمان را بهطور موفقیتآمیز تأمین کرد. یادگیری فردی و سازمانی، قابلیتها و توانمندیهای جدیدی در کارکنان ایجاد و این قابلیتها تبدیل به محصول، کالا و خدمات میگردد و سودآوری بانک تضمین میشود.
عباس قائدامینی هارونی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ مهرداد صادقی؛ مجید ماهرانی برزانی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی الگوی ساختاری رابطه بین فرهنگسازمانی (مدل هافستد) و سبکهای رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) با مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بود. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی الگوی ساختاری رابطه بین فرهنگسازمانی (مدل هافستد) و سبکهای رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) با مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بود. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به تعداد نفر 380 تشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 180 نفر بهعنوان نمونه از طریق روش طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد فرهنگسازمانی هافستد (2001)، پرسشنامه استاندارد سبکهای رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) (1986) و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (۲۰۰۳) بود. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده ازنظر صاحبنظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی موردبررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای فرهنگسازمانی 89/0 و سبکهای رهبری 88/0 و پرسشنامه مدیریت دانش 90/0 برآورد شد و تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگسازمانی و سبکهای رهبری با مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) رابطه معنیدار دارد (p<0/05) نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری ((SEM نشان داد که فرهنگسازمانی و سبکهای رهبری بر مدیریت دانش تاثیر دارد.
طیبه آباش؛ فهیمه باب الحوائجی؛ داریوش مطلبی
چکیده
یکی از عواملی که منجر به موفقیت مدیریت دانش در سازمان می شود، ممیزی دانش است. در تحقیق حاضر هدف ارائه الگوی تحلیل عاملی ممیزی دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران بود.روش اجرای پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی بود و جهت بررسی روابط بین متغیرها از الگوی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل مدیران نهایی و مدیران ...
بیشتر
یکی از عواملی که منجر به موفقیت مدیریت دانش در سازمان می شود، ممیزی دانش است. در تحقیق حاضر هدف ارائه الگوی تحلیل عاملی ممیزی دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران بود.روش اجرای پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی بود و جهت بررسی روابط بین متغیرها از الگوی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل مدیران نهایی و مدیران بخش های کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری بود. روش نمونه گیری کتابخانه ها، با توجه به پراکندگی آن ها در کل کشور ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و سپس به روش هدفمند کتابخانه مرکزی بزرگترین دانشگاه مرکز استان انتخاب شدند. تعداد 300 پرسشنامه در بین آنان توزیع شد که از این تعداد به 279 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از مطالعات کتابخانهای به منظور جمعآوری ادبیات نظری و پژوهشی استفاده گردید و همچنین به منظور جمعآوری دادههای آماری از روش میدانی با ابزار پرسشنامه استفاده گردید.براساس یافته ها بیشترین درصد به متغیر تحلیل جریان دانش (83/47) و کمترین درصد به ترسیم نقشه دانش (57/18) اختصاص دارد.استفاده از ممیزی دانش در کتابخانه های دانشگاهی منجر به جریان دانش می شود و مدل مناسب برای این سازمانها شامل ابعاد و مولفه های ممیزی دانش است که باید راهنمای عمل مدیران کتابخانه های دانشگاهی قرار گیرد.
هدی هماوندی؛ یعقوب نوروزی؛ شاهد رشیدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر باهدف تحلیل کیفی و کمی مطالعات مربوط به کاربرد هستیشناسیها در مدیریت دانش بهمنظور شناسایی این کاربردها و همچنین محورهای موضوعی عمده و ابعاد آنها انجام شده است. روش مطالعه پیشرو توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش مرور نظاممند پتیگرو و رابرت(2008) انجامشده و در آن برای تحلیل متون و مصورسازی یافتهها از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر باهدف تحلیل کیفی و کمی مطالعات مربوط به کاربرد هستیشناسیها در مدیریت دانش بهمنظور شناسایی این کاربردها و همچنین محورهای موضوعی عمده و ابعاد آنها انجام شده است. روش مطالعه پیشرو توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش مرور نظاممند پتیگرو و رابرت(2008) انجامشده و در آن برای تحلیل متون و مصورسازی یافتهها از روش تحلیل محتوا با نرمافزار مکسکیودیای و دیتارپر استفاده شده است. یافتهها تحلیل مطالعات حوزه کاربرد هستیشناسیها در مدیریت دانش ضمن ارائه فراوانی موضوعات، وضعیت استنادی مطالعات و روند تغییر موضوعات در بازه زمانی بررسیشده نشان داد این پژوهشها شامل پنج محور موضوعی اصلی به این شرح هستند: ساخت و ایجاد هستیشناسی در حوزه مدیریت دانش، طراحی سیستمهای مدیریت دانش بر اساس هستیشناسی، استفاده از هستیشناسی در فرایند مدیریت دانش، نقش و همافزایی هستیشناسیها در مدیریت دانش و چالشها و رهنمودهای استفاده از هستیشناسی در مدیریت دانش. نتیجهگیری اگرچه پژوهشها به ابعاد مختلف کاربرد هستیشناسی در مدیریت دانش بهعنوان یک ابزار کمککننده برای تسهیل مراحل مختلف فرایندهای مدیریت دانش پرداختهاند، اما تمرکز اغلب مطالعات بر ابعاد نظری باعث فقدان پیوند و درک واقعی و عملی از استفاده از ظرفیتهای هستیشناسی در این حوزه شده است. اصالت اثر این مطالعه نخستین پژوهشی است که به تحلیل کیفی و کمی مطالعات حوزه کاربرد هستیشناسی در مدیریت دانش پرداخته است. نتایج آن میتواند بهمنظور توسعه هستیشناسی خاصِ این دامنه مورداستفاده قرار گیرد و با ارائه کاربردهای متصور برای هستیشناسی در دامنه مدیریت دانش، رهنمون محققان جهت استفاده از این پتاسیلها باشد.
محمدحسن عظیمی؛ شهناز خادمی زاده؛ معصومه حیدرزاده
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، آزمون کولـموگروف- اسمـیرنوف استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین ساختار سازمانی (89/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود. در خصوص میانگین وضعیت فرهنگسازمانی (20/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان یافته نشان داد که میانگین اکتسابی بالاتر از حد متوسط بود. یافتهها نشان داد که میانگین وضعیت فناوری اطلاعات (23/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود درحالیکه میانگین وضعیت منابع انسانی (75/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود همچنین میانگین وضعیت رهبری (75/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود. تحلیل یافتهها و نتیجهگیری پژوهش نشان داد که از بین عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش پیادهسازی ساختار سازمانی و وضعیت منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار ندارند و نیاز است با برنامهریزی در این خصوص زمینه ارتقاء وضعیت این عوامل فراهم شود. مدیریت دانش پیاده شده در سازمان آب و برق استان خوزستان نیازمند ایجاد شبکهای مؤثر از عوامل ساختاری سازمان؛ فرهنگ؛ فناوری؛ مدیریت منابع انسانی و رهبری درزمینة مدیریت دانش پیاده شده در سازمان است و هر یک از این عوامل بهتنهایی نمیتوانند درزمینة مدیریت دانش توفیق حداکثری را کسب کنند.
ژوبین کابلی؛ محمد شاه حسینی
چکیده
هدف پژوهش بررسی میزان تأثیر مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی با تکیه بر مدیریت دانش بوده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران مراکز ستادی تأمین و توسعه خدمات بهزیستی شهر تهران است که با توجه به نتیجه حاصل از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد ۱۰۹ نفر انتخاب گردید. محقق از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی میزان تأثیر مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی با تکیه بر مدیریت دانش بوده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران مراکز ستادی تأمین و توسعه خدمات بهزیستی شهر تهران است که با توجه به نتیجه حاصل از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد ۱۰۹ نفر انتخاب گردید. محقق از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای توزیع پرسشنامهها بهره برده است. جهت دستیابی و جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (۱۹۹۵)، مدیریت منابع انسانی بوسلی و ویل (۲۰۰۲) و نوآوری سازمانی مدل میرمیران (۱۳۹۳) بهره گرفته شد. پایایی پرسشنامهها با به کارگیری روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/95، 91/0 و97/0 بدست آمد. همچنین، به منظور آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و برای تحلیل دادههای توصیفی و تحلیل عاملی از نرمافزارهای 22 spss و 3smart pls بهره گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که مدیریت منابع انسانی توام با مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی مراکز تأمین و توسعه بهزیستی تهران مؤثر بوده است. همچنین مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی و مدیریت دانش تأثیر معنیداری داشته است.این پژوهش با افزایش و بکارگیری دانش توسط مدیریت منابع انسانی در بهزیستی تهران، نوآوری سازمانی و درنتیجه اثربخشی خدمات به جامعه را بهبود بخشیده و تلفیق دانش در عملکرد، توسط مدیریت منایع انسانی بهزیستی تهران توصیه گردیده است.
اعظم موسی چمنی؛ سعید غفاری؛ ثریا ضیایی؛ افشین موسوی چلک
چکیده
هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصلهای دروس تخصصی دورههای دکتری در رشتههای علوم انسانی آموزش عالی بود. پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی بوده است. از اینرو، ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصلهای دروس تخصصی دورههای دکتری در رشتههای علوم انسانی آموزش عالی بود. پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی بوده است. از اینرو، ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر مبنای آن پرسشنامهای در قالب 9 مؤلفه اصلی و 44 پرسش تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. علاوه بر آن سیاهه وارسی نیز در قالب 442 گویه فرعی تهیه شد. در تحلیل محتوای دروس تخصصی در 11 رشته علوم انسانی در مقطع دکتری، 2250 درس در 3260 شناسه استخراج گردید. این بررسی نشان داد که مؤلفه اشتراک دانش 46/25 درصد، مؤلفه کاربست دانش 48/17 درصد، مؤلفه تغییر دانش 73/12 درصد، مؤلفه خلق دانش 75/11 درصد، مؤلفه شناسایی دانش 97/9 درصد، مؤلفه سازماندهی دانش 73/7 درصد، مؤلفه توسعه دانش 23/6 درصد، مؤلفه ارائه دانش97/4 درصد و مؤلفه حفاظت از دانش 68/3 درصد از دادهها را کسب کردند. برای آمادهسازی دانشآموختگان به عنوان رهبران توانمند آینده، لازم است آموزش عالی در آموزش مدیریت دانش به دانشجویان نقشی محوری و مؤثر داشته باشد. بهرهگیری از برنامههای درسی مبتنی بر مدیریت دانش، مهارتهای لازم برای بهکارگیری دانش و اتکا به آن را هموار میسازد. همچنین موجباب خلق دانش و نوآوری دانشجویان را فراهم میسازد. بکارگیری شیوههای استاندارد در آموزش و پژوهش، مدیران آینده را برای ارائه و اشتراک دانش در سازمانها آماده میسازد. اگرچه اشتراک دانش عنصر کلیدی برنامههای مدیریت دانش کارآمد و مؤثر است، اما در دسترس گذاشتن دانش، بدون کاربست آن (تبدیل دانش تئوری به دانش عملی)، نمیتواند تضمینی برای استفاده از آن باشد. بنابراین توسعه دانش از طریق کاربردیسازی دانش تئوری، بهروز رسانی و تغییر آن حاصل میشود. مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، اشتراک و ارزشیابی، سرمایه دانشی سازمانهاست.