عصمت مومنی؛ طاهره اعرابی؛ سحر زمانی
چکیده
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای استاندارد مدل هیسیک مدیریت دانش در چهار بعد است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون یومن ویت-نی و آزمون تی ) استفاده شده است. جامعه ی پژوهش دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی بودند، به عضویت کتابخانه مرکزی تربیت ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای استاندارد مدل هیسیک مدیریت دانش در چهار بعد است. برای توصیف و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون یومن ویت-نی و آزمون تی ) استفاده شده است. جامعه ی پژوهش دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی بودند، به عضویت کتابخانه مرکزی تربیت مدرس و شهید بهشتی تهران درامدهاند که جمعا 26893نفر و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد که 410 نفر به دست آمد. برای سنجش روایی صوری محتوایی و پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که از پایایی قابل قبولی(r=%89) برخوردار است. یافتههای پژوهش نشان داد که مولفه های خلق دانش(با میانگین 62/3درصد) ، تسهیم دانش ( با میانگین 16/1درصد)و مولفه بکارگیری دانش( با میانگین36/3درصد) در دانشگاه شهید بهشتی نسبت به دانشگاه تربیت مدرس در وضعیت بهتری قرار دارد.و ذخیره دانش (در دانشگاه با میانگین96/1 درصد)تربیت مدرس نسبت به دانشگاه شهیدبهشتی در وضعیت بهتری قرار دارد. نتایج حاصل از آزمون سوالات نشان داد که مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی، با میانگین رتبه ای ۱۵/۲12 نسبت به دانشگاه تربیت مدرس با میانگین رتبه ای ۴۱/۱43 از دیدگاه دانشجویان ضرورت دارد.
لاله فروتن راد؛ عصمت مومنی
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از دستاوردهای عصر دانش و اطلاعات، با ورود به قلمرو علوم مختلف، جایگاه خود را مستحکم نموده است. امروزه سازمانهای موفق با در اختیار گرفتن ابزارهای لازم با رویکرد مدیریت دانش، فرصتهای مناسبی برای بهینهسازی منابع انسانی و سازمانی خود بوجود میآورند. دانشگاهها و کتابخانهها، از کانونهای اصلی تولید ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از دستاوردهای عصر دانش و اطلاعات، با ورود به قلمرو علوم مختلف، جایگاه خود را مستحکم نموده است. امروزه سازمانهای موفق با در اختیار گرفتن ابزارهای لازم با رویکرد مدیریت دانش، فرصتهای مناسبی برای بهینهسازی منابع انسانی و سازمانی خود بوجود میآورند. دانشگاهها و کتابخانهها، از کانونهای اصلی تولید و ذخیره دانش محسوب میشوند، بنابراین هدف از مطالعه حاضر، مروری بر مفهوم مدیریت دانش و چگونگی پیاده سازی آن در سازمانها (محیطهای دانشگاهی و کتابخانهای) است.روش مطالعه: این مطالعه، با مرور منابع و مقالات داخلی و خارجی با موضوع اصلی مدیریت دانش در محیطهای آموزشی و کتابخانهای انجام گردید. همچنین از موتورهای جستجوگر در اینترنت و سایتهای علمی و بانکهای اطلاعاتی نیز استفاده گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات، سالهای 1399-1384 بود.یافتهها: نتایج مطالعاتی که توسط پژوهشگران در ابعاد مختلف مدیریت دانش صورت گرفته است، تأثیر مثبت و معنادار بهکارگیری مؤلفههای مدیریت دانش با متغیرهای مهم در دانشگاهها و کتابخانهها را نشان میدهد. در این تحقیقات، در مواردی نتایج مطلوبتر و در برخی نیز ضعیف گزارش گردیده، ولی بطور کلی همه آنها بر نقش مهم و کلیدی در استفاده از فرایند مدیریت دانش اتفاق نظردارند. نتیجهگیری: دانشگاهها و به خصوص کتابخانههای دانشگاهی به عنوان مراکز اصلی و سازمانهای تولید و ذخیره دانش باید به فرایند مدیریت دانش توجه بیشتری داشته باشند و در این زمینه زیرساختهای لازم برای پیادهسازی آن را فراهم نمایند.
عاطفه رحیمی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف: این پژوهش، تدوین مدل ارتباط مناسب بین نظام مدیریت دانش با سه مؤلفه مدیریت پروژه، مدیریت فناوری و مدیریت تحقیق و توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تشکیل میدهد. برای سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش، تدوین مدل ارتباط مناسب بین نظام مدیریت دانش با سه مؤلفه مدیریت پروژه، مدیریت فناوری و مدیریت تحقیق و توسعه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تشکیل میدهد. برای سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فونگ و چی که شامل بخشهای ابعاد مدیریت دانش، پرسشنامه مدیریت پروژه انریکو و همکاران، پرسشنامه مدیریت فناوری محمودی و پرسشنامه مدیریت تحقیق و توسعه مقیمی استفاده شد که تعداد 30 نفر از مدیران شرکت پخش فراورده های نفتی سازمان در تکمیل پرسشنامه تحقیق شرکت داشتند. پایایی و روایی پرسشنامههای مذکور نیز در این تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد، مقدار آن برابر 752/0 برآورد گردید. یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح، آمار توصیفی که از نرمافزار spss16 استفاده شد و برای تحلیل عاملی تأییدی، نیکویی برازش مدیریت دانش، مدیریت فناوری، مدیریت پروژه و مدیریت تحقیق و توسعه و همچنین برای روایی و پایایی، نرم افزار PLS مورد استفاده قرار گرفت.نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از تأیید فرضیههای پژوهش و وجود تأثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش بر مدیریت فناوری، مدیریت پروژه و مدیریت تحقیق و توسعه است.کلیدواژهها: مدیریت دانش، مدیریت فناوری، مدیریت پروژه، مدیریت تحقیق و توسعه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران.
ستاره پاریان؛ محمد حسن زاده؛ عاطفه شریف
چکیده
این پژوهش از نوع کاربردی و مطالعات کمی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را 30 نفر از کارمندان موسسه نوین دانشپژوهان تشکیل میدهند (به علت کم بودن تعداد این افراد و بنابر صلاحدید استاد راهنما نمونهگیری انجام نشد). سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر طبق مقیاس پنجگزینهای ...
بیشتر
این پژوهش از نوع کاربردی و مطالعات کمی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را 30 نفر از کارمندان موسسه نوین دانشپژوهان تشکیل میدهند (به علت کم بودن تعداد این افراد و بنابر صلاحدید استاد راهنما نمونهگیری انجام نشد). سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر طبق مقیاس پنجگزینهای لیکرت و با بهرهگیری از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) تدوین شد که روایی آن توسط اساتید متخصص در این حوزه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (871/0) بررسی و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss و برای ارائه مدل مناسب از نرمافزار PLS و همچنین از روشهای آماری- توصیفی میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و آزمون ناپارامتریک اسمیرنف کولموگروف استفاده شد.یافتهها: با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون پیرسون مشخص شد که سطح معناداری مزیت رقابتی با مولفههای مدیریت دانش (شامل خلق، کسب، ذخیره، اشاعه و کاربرد دانش) کمتر از 05/0 بوده، که نشاندهنده ارتباط معنادار میان آنها است. طبق یافتههای معادلات ساختاری نیز مشخص شد که مقدار t-value تمامی فرضیات بیشتر از 96/1 است و در نتیجه تمامی مولفههای مدیریت دانش با مزیت رقابتی دارای ارتباط معنادار هستند. علاوهبر آن طبق شاخصهای Q2 ، SRMR، NFI و GOF مدل بدست آمده دارای برازش مناسبی است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بیان شده به نظر میرسد مدیریت دانش و مولفههای آن، بهعنوان اجزا و عناصر مهم بقای سازمان و حفظ موقعیت رقابتی آن مورد توجه قرار گرفتهاند.
حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی؛ عذرا دائی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای کلیدی ازریابی عمکلرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است.روش شناسی: جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. ابتدا مولفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مولفهها پرسشنامه میان اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای کلیدی ازریابی عمکلرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است.روش شناسی: جهت گردآوری اطلاعات، روشهای کتابخانهای و میدانی مد نظر بوده است. ابتدا مولفههای ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش بوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مولفهها پرسشنامه میان اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی تهران توزیع و جهت تحلیل دادهها از روش AHP استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای Spss 25 و Expert Choice 11 استفاده شد. یافته ها: در مرحله دلفی 10 شاخص اصلی مالی، کیفیت سبستم، زیرساخت سیستمی، کیفیت خدمات فناوری دانش و دانش، معماری فناوری دانش، رابط کاربری، رضایت کاربر در مورد سیستم، ارزش نتایج حاصل از کار، مزایا و منافع درک شده از سیستم، به روز بودن شناسایی شد. براساس روش تحلیل سلسله مراتبی مولفه مالی در درجه اول، کیفیت سیستم در درجه دوم، زیرساخت سیستمی در درجه سوم، رابط کاربری در درجه چهارم، معماری فناوری دانش در درجه پنجم، کیفیت خدمات فناوری دانش در درجه ششم،رضایت کاربر در مورد سیستم در درجه هفتم، ارزش نتایج حاصل از کارد ردجه هشتم، و مزایا و منافع درک شده از سیستم و به روز بودن در درجه نهم قرار گرفتند. ارزش: موضوع مورد مطالعه و روش انجام این پژوهش دارای اصالت است. نتایج این پژوهش میتواند در ارزیابی عملکرد فناوریهای دانش به کار رود.نتیجه گیری: با ارزیابی میتوان به پیشروی و بهبود عملکرد سازمان کمک کرد و باعث جلوگیری از در رفت هزینه و زمان شد.
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمدابراهیم سمیع؛ فرنوش براتی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری با تاکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکت سپاهان باتری است. روش شناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی پیمایشی است که در آن از ابزار پرسشنامه استاندارد برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این مقاله مربوط به واحد تجاریسازی شرکت سپاهان باتری با حدود ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری با تاکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکت سپاهان باتری است. روش شناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی پیمایشی است که در آن از ابزار پرسشنامه استاندارد برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این مقاله مربوط به واحد تجاریسازی شرکت سپاهان باتری با حدود 100 نفر نیروی انسانی است. با توزیع پرسشنامه در میان 80 نفر از ایشان، تعداد 70 پرسشنامه برای تحلیل عودت داده شد که مبنای تحلیل آماری قرار گرفته است. پرسشنامه شامل 32 سوال اصلی به تعداد شاخصهای تبیینکننده سازههای پژوهش است. همچنین برای بررسی روایی (روایی همگرا و واگرا) از تکنیک معادلات ساختاری، به روش حداقل مربعات جزئی و برای بررسی پایایی پرسشنامه از سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است.یافتهها: بررسی نتایج پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی نشان داد که مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی تأثیر معناداری با مقدار 0.508 دارد. همچنین مدیریت دانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری تأثیر معناداری با مقدار 0.345 دارد و میانجیگری نوآوری سازمانی در رابطه مدیریتدانش بر عملکرد تجاریسازی فناوری تأثیر معناداری با مقدار 0.373 دارد.نتیجهگیری: بقای شرکت سپاهان باتری و ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای این شرکت، در گرو ارتقای پیوسته دانش سازمانی و مدیریت آن، فراهم کردن بستری جهت خلق و بکارگیری نوآوریهای سازمانی و درنتیجه، بهبود عملکرد تجاریسازی فناوری است.
نظامها و فناوریهای مدیریت دانش
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ غلام رضا مالکی فارسانی؛ الهه مشرف قهفرخی؛ سمیه شاه بندری قوچانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای پنهان سازی دانش انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی با استفاده از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مقالات، پژوهش ها و پایان نامه هایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سال های1391-1401 خورشیدی و 2012-2022 میلادی انجام شده اند. نمونه گیری به صورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای پنهان سازی دانش انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی با استفاده از نوع فراترکیب انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مقالات، پژوهش ها و پایان نامه هایی بود که در حیطه موضوع پژوهش بین سال های1391-1401 خورشیدی و 2012-2022 میلادی انجام شده اند. نمونه گیری به صورت هدفمند و تمام شماری انجام شد. در این پژوهش 355 پژوهش مرتبط یافت شد که پس از بررسی، 50 پژوهش به علت ناهماهنگی از نظر عنوان، 30 مقاله از نظر نامناسب بودن از نظر چکیده و 20 مقاله از حیث ناهماهنگی محتوایی با موضو ع مورد پژوهش حذف شدند و در نهایت مقالات به 255 پژوهش کاهش پیدا کرد. داده ها با استفاده از مدل استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه خروجی فاز کیفی کشف 555 مفهوم، 155 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی و بود که در قالب مدل مفهومی ارائه شد.
مدیریت دانش
سیف اله اندایش؛ زهرا کیان راد
چکیده
چکیدهمقدمه: در عصر کنونی، اهمیت دانش و فعالیتهای دانش محور در هیچ سازمانی قابل انکار نیست. تمام سازمانها دارای حجم بزرگی از اطلاعات هستند، اما استفاده کارآمد از این اطلاعات نیازمند داشتن نیروهای انسانی مجرب و متخصص است. این نیروها باید قادر باشند با دادههای اطلاعاتی سازمان کار کنند و آنها را به صورت مؤثر به نفع سازمان بهرهبرداری ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: در عصر کنونی، اهمیت دانش و فعالیتهای دانش محور در هیچ سازمانی قابل انکار نیست. تمام سازمانها دارای حجم بزرگی از اطلاعات هستند، اما استفاده کارآمد از این اطلاعات نیازمند داشتن نیروهای انسانی مجرب و متخصص است. این نیروها باید قادر باشند با دادههای اطلاعاتی سازمان کار کنند و آنها را به صورت مؤثر به نفع سازمان بهرهبرداری کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و ارائه الگوی پیادهسازی تسهیم دانش در آن سازمان است.روششناسی: در این پژوهش، از یک رویکرد آمیخته استفاده شده است و از ابزارهای مختلف برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. این ابزارها شامل مطالعات کتابخانهای، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بودهاند. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، کارکنان اداری و رؤسای شهرستانها در نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده است. نمونه پژوهش شامل 28 خبره انتخاب شده است و نمونهگیری به روش خوشهای صورت گرفته است.یافتهها: نتایج فراترکیب منجر به شناسایی 92 کد، 13 شاخص و 4 بعد اصلی فناوری، فرهنگی، سازمانی، و فردی در پیادهسازی تسهیم دانش شد.نتیجه: نتایج نشان داد که بعد فناوری بیشترین تأثیر و بعد فرهنگی کمترین تأثیر را در پیادهسازی تسهیم دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور دارد. در نهایت الگوی پیادهسازی تسهیم دانش در 6 سطح، که شاخص فرایندهای عملکردی، شاخص فرایندهای داخلی، شاخص فرایندهای راهبردی، و شاخص حس تعلق سازمانی اطلاعات تأثیرگذارترین و شاخصهای فرایندهای کسب اطلاعات و فرایندهای انتقال دانش تاثیرپذیرترین بودند.
مدیریت دانش
نرگس موقرپور؛ زهرا اباذری؛ زهره میرحسینی
چکیده
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریتدانش در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی و ارائه الگوی ...
بیشتر
کتابخانههای عمومی با در اختیار داشتن منابع و مراجع مختلف به یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید دانش و اطلاعات تبدیل شدهاند که مدیریت مؤثر و کارآمد آنها میتواند تأثیر بسزایی در توسعه سواد اطلاعاتی کاربران داشته باشد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی نقش مدیریتدانش در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی و ارائه الگوی مناسب بوده است. روش پژوهش، روش ترکیبی با استفاده از تکنیک فراترکیب، تحلیل محتوا و دلفی برای شناسایی و دستهبندی مؤلفههای مدیریتدانش و سواد اطلاعاتی و سپس روش پیمایش بود. جامعه آماری شامل 284 کتابدار و 45582 کاربر بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله تعداد 181 کتابدار و 497 کاربر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه محققساخته مدیریتدانش و سواد اطلاعاتی برگرفته از پیشینهی نظری و تجربی پژوهش بود که به تأیید تیم خبره رسید. روش تجزیه و تحلیل دادهها مدلیابی معادلات ساختاری بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح استقرار چهار مؤلفهی مدیریتدانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستان بالاتر از متوسط است. همچنین سطح برخورداری کاربران از هشت مؤلفهی سواد اطلاعاتی نیز بالاتر از متوسط است. در نتیجه، مدلی پیشنهادی ضمن تأیید فرضیههای فرعی و اصلی پژوهش، نشان داد که اجرا و استقرار مدیریتدانش بر ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی استان خوزستان تأثیرگذار بوده است.
مدیریت دانش
محمد رضا فرهاد پور؛ معصومه امیری
چکیده
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی قرار بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغ بر 15000 نفر بودند که تعداد 555 نفر به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب ...
بیشتر
هدف مطالعه تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر رابطه بین عوامل فردی، گروهی و سازمانی با حفظ و نگهداری دانش در شرکت فولاد خوزستان است. مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی قرار بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت فولاد خوزستان بالغ بر 15000 نفر بودند که تعداد 555 نفر به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با ابزار پرسشنامه استاندارد مبتنی بر مطالعات پیشین در طیف پنجگزینه ای لیکرت به روش توزیع میدانی جمع آوری شدند. روایی ابزار به شکل صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (737/0=α) تأیید شد. سپس دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل بوت استرپینگ اثر کامل عوامل فردی بر حفظ و نگهداری دانش (331/0=β) و تأثیر غیرمستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (156/0=β)؛ اثر کامل عوامل گروهی بر حفظ و نگهداری دانش برابر (342/0=β) و تأثیر غیر مستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (080/0=β)؛ و اثر کامل عوامل سازمانی بر حفظ و نگهداری دانش (631/0=β) و تأثیر غیر مستقیم با نقش میانجی قابلیتهای فناوری اطلاعات (118/0=β) در سطح (05/0>P) معنیدار است. نتیجه این که، کنترل عوامل فردی، گروهی و سازمانی با بکارگیری فناوری اطلاعات میتواند به شرکت در حفظ و نگهداری دانش سازمانی به عنوان یک دارائی ارزشمند کمک کند و ضمن کاهش وابستگی شرکت به دانش خارجی، فرصت ارزش آفرینی از دارائیهای دانشی داخل شرکت را فراهم سازد.
مدیریت اطلاعات و دانش
گلنسا گلینی مقدم؛ ریحانه ایزدیان؛ رضا ملکی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و روشهای اشتراک گذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. روش شناسی: پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و روشهای اشتراک گذاری دانش در میان کارکنان (کتابداران و مدیران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز است. روش شناسی: پژوهش کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه کارکنان (مدیران و کتابداران) کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز که نمونه پژوهش با روش سرشماری به دست آمده و زمان اجرا، سال 1401 بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست که روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن، با استفاده از آلفای کرونباخ ( 90/)0 و دو نیمه کردن ( 85/0) دست آمده است. یافته ها: به لحاظ مولفههای فرهنگ اشتراک گذاری، رقابت بین کارکنان برای اشتراک دانش با بالاترین میانگین (16/ 3) بهترین وضعیت را داشته است و انگیزه مدیران برای اشتراک دانش با سایر کتابخانهها با میانگین 70/2 در پایینترین وضعیت قرار داشت. همچنین وضعیت اشتراک دانش از لحاظ روشهای مختلف اشتراک دانش نشان میدهد که مطلوبترین وضعیت مربوط به دورهها و کارگاههای آموزشی با میانگین 55/3 ، سپس سامانه اتوماسیون اداری با 51/3 و همین طور کیفیت ارتباطات شخصی و غیر رسمی میان کتابداران با میانگین 26/3 ، بوده است .نتیجه گیری: در یک نتیجه گیری کلی، وضعیت اشتراک دانش به لحاظ فرهنگ اشتراک گذاری، شرایط موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات و روشهای اشتراک دانش در شرایط خوبی قرار ندارد وکتابخانههای عمومی اهواز، در همه بخشها، نیاز به ارتقا و بهبود وضعیت دارند.
ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات و دانش
محمدحسن عظیمی؛ هادی الهایی
چکیده
لایههای وب معنایی در حوزههای مختلف همچون تلفیق دادهها، مهارتیابی، اتاق فکر برخط، سرویسگذاری مجموعههای چندرسانهای، خرید برخط و تعامل بین سامانهها بهکار میرود. به نظر میرسد بهکارگیری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش مسلماً در ارائه اطلاعات مفید مؤثر واقع خواهد شد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان ...
بیشتر
لایههای وب معنایی در حوزههای مختلف همچون تلفیق دادهها، مهارتیابی، اتاق فکر برخط، سرویسگذاری مجموعههای چندرسانهای، خرید برخط و تعامل بین سامانهها بهکار میرود. به نظر میرسد بهکارگیری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش مسلماً در ارائه اطلاعات مفید مؤثر واقع خواهد شد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیادهسازی فناوری وب معنایی در نرمافزارهای مدیریت دانش است. جامعه آماری پژوهش حاضر سه نرمافزار مدیریت دانش که شامل نرمافزار مدیریت دانش دانا، سامانه جامع مدیریت دانش نداک و نرمافزار MTA share است. دادهها از طریق تدوین سیاهه وارسی بر مبنای مقیاس بله/ خیر، گردآوری شدند و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با کمک نرمافزار اکسل انجام شد. یافتهها نشان داد معماری فناوری معنایی در هر شش لایه (یوآرال، ایکسامال، آردیاف، هستیشناسی، فراداده و منطق) در نرمافزارهای مذکور، مورداستفاده و در سطح مطلوبی قرار دارد. ولی ابزارهای معنایی برای جستجو و بازیابی اطلاعات در هر سه لایه (هستیشناسی، آردیاف، فراداده) کاربرد چندانی در این نرمافزارها نداشته و موردتوجه قرار نگرفته است. لذا نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن است که نیاز است کاربرد معماری فناوری معنایی در نرمافزارهای سامانه جامع مدیریت دانش نداک و MTA share بیشتر موردتوجه قرار گیرد و از آنها در تمامی لایههای مذکور استفاده شود. همچنین نیاز است که از ابزارهای معنایی برای جستجو و بازیابی اطلاعات در تمامی لایهها (هستیشناسی، آردیاف و فراداده) در نرمافزار مدیریت دانش دانا و سامانه جامع مدیریت دانش نداک استفاده بیشتری شود. با توجه به نتایج در بهکارگیری حوزه کاربرد معماری فناوری وب، در نرمافزار مدیریت دانش دانا نسبت به دو نرمافزار دیگر توجه بیشتری شده است.
مهدی همایون فر؛ آرمان آراسته
چکیده
امروزه موفقیت سازمانها بیش از هر زمان دیگری درگرو کسب مزیت رقابتی بهواسطه عملکرد نوآورانه ناشی از دانشمحوری است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری دانشمحور در عملکرد نوآورانه در سازمانهای دولتی استان گیلان پرداخته است. این پژوهش ازنظر روش توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل سازمانهای ...
بیشتر
امروزه موفقیت سازمانها بیش از هر زمان دیگری درگرو کسب مزیت رقابتی بهواسطه عملکرد نوآورانه ناشی از دانشمحوری است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری دانشمحور در عملکرد نوآورانه در سازمانهای دولتی استان گیلان پرداخته است. این پژوهش ازنظر روش توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل سازمانهای دولتی شهر رشت است که به دلیل در دسترس بودن، بین همه آنها پرسشنامه توزیع گردید. بهمنظور تحلیل دادههای جمعآوریشده نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده معنادار بودن تأثیر انتقال دانش بر عملکرد نوآورانه (63/0r =)، بهکارگیری دانش بر عملکرد نوآورانه (26/0r =) و ایجاد دانش بر عملکرد نوآورانه (21/0r =) است. تأثیر انباشت دانش بر عملکرد نوآورانه نیز هم از طریق انتقال دانش و هم بهکارگیری دانش، معنادار است. نهایتاً، بر اساس یافتهها، تأثیر رهبری دانشمحور بر مستندسازی دانش (58/0r=)، تأثیر رهبری دانشمحور بر بهکارگیری دانش (39/0r=) و تأثیر رهبری دانشمحور بر ایجاد دانش (41/0r=) معنادار است. بااینوجود، تأثیر رهبری دانشمحور بر انتقال دانش معنادار نیست. بر اساس نتایج حاصل از مسیرهای غیرمستقیم مدل پژوهش، رهبری دانشمحور بهواسطه متغیرهای ذخیرهسازی و انتقال دانش، بیشترین اثر غیرمستقیم را بر عملکرد نوآورانه شرکتها دارد؛ بنابراین، با تأکید بر ذخیرهسازی دانش از سوی مدیریت سازمان، انتقال دانش و نوآوری بیشترین افزایش را خواهد داشت.
مدیریت دانش
حسن خودروان؛ علی بیرانوند؛ آرمین رجب زاده؛ مهرنوش دارابی
چکیده
نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان در سال 1399(378 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با کمک جدول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محمودی و باقری (۱۳۹۲) ...
بیشتر
نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان در سال 1399(378 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با کمک جدول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محمودی و باقری (۱۳۹۲) در بعد مدیریت دانش شخصی و پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (۱۹۸۰) در بعد بهرهوری نیروی انسانی استفاده شدهاست. در این پژوهش از آزمون t تک نمونهای برای تعیین معنیداری اختلاف بین متغیرها، آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین دو متغیر و آزمون t مستقل دو نمونهای و آزمون واریانس در نرمافزار اسپیاساس 24 استفاده شدهاست. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد که کارکنان کتابخانههای عمومی با کسب نمره 18/3 در سطح مطلوب در مدیریت دانش شخصی قرار دارند. بین مهارتهای مدیریت دانش شخصی، در مهارت توانایی از متوسط بالاتری برخوردار بوده و این نشان داد که از اعتمادبهنفس لازم جهت فراگیری سایر ابعاد مدیریت دانش لازم برخوردارند. برخلاف انتظار، افزایش تجربه و دانش ناشی از بالا رفتن مدرک تحصیلی و سابقه خدمت بر مهارت مدیریت دانش شخصی کارکنان مؤثر واقع نشد و تنها متغیر شخصی سن با مهارتهای مدیریت دانش شخصی ارتباط دارد. متغیر سن به لحاظ برخورداری از تجربه و اعتمادبهنفس بالاتر در این سطح از میانگین نسبت به سایر متغیرها قرار گرفتهاست. مدیریت دانش شخصی نقش بسزایی در موفقیت مدیریت دانش سازمانی دارد. کتابداران کتابخانههای عمومی نیز مانند کارکنان سایر سازمانها نیازمند برخورداری از مهارتهای مدیریت دانش شخصی هستند تا بتوانند عملکرد شخصی و سازمانی را بهبود بخشیده و درنهایت بهرهوری سازمان خود را افزایش دهند. مدیریت دانش شخصی نقش مهمی در فرایند مدیریت دانش برای فرد و سازمان ایفا میکند. مدیریت دانش شخصی به بحث خود کارآمدی و ارزشمندتر ساختن افراد برای سازمان و درنتیجه ایجاد ارزش بیشتر برای تکتک کارکنان میپردازد. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت دانش شخصی کتابداران کتابخانههای عمومی با بهرهوری نیروی انسانی در این کتابخانهها پرداختهاست.
مدیریت دانش
مصطفی پهلوان زاده؛ نجلا حریری؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی
چکیده
صنعت نرمافزار نمودی از مهارتهای نرم و تفکر انتزاعی انسانی. این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبوددهنده عملکرد در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد فراترکیب شده انجامشده است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجامشده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات ...
بیشتر
صنعت نرمافزار نمودی از مهارتهای نرم و تفکر انتزاعی انسانی. این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبوددهنده عملکرد در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد فراترکیب شده انجامشده است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجامشده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش هفت مرحلهای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. یافتهها نشان داد که عوامل سازمانی (فرهنگ، حمایت مدیریت ارشد، استراتژی سازمان، ساختار سازمانی)، عوامل فردی (آموزش، مشارکت کارکنان، دانش و آگاهی نسبت به سیستمهای مدیریت دانش، مقاومت در برابر تغییر)؛ عوامل زیرساخت فناوری (کاربرپسند بودن، امنیت داده و اطلاعات، روشهای ارتباط و همکاری، میزان یکپارچگی سیستمهای سازمانی، کیفیت دانش)؛ فرایند مدیریت دانش (اکتساب دانش، انتقال دانش، خلق دانش)؛ فواید اقتصادی / هزینه (هزینه سرمایه، هزینه عملیاتی) بر روی اریابی عملکرد مدیریت دانش در صنعت توسعه نرمافزار تأثیر میگذارند.
فاطمه حمیدی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نجلا حریری؛ حسین عباسیان
چکیده
این مطالعه با هدف شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی ایران با رویکرد مدیریت دانش صورت گرفت، بنابراین از منظر هدف یک مطالعه کاربردی است. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با رویکرد کیفی و به روشهای فراترکیب و دلفی بود. در مرحله نخست از روش فراترکیب استفاده گردید که ﺟﻤﻌﺎً 156 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و درنهایت ...
بیشتر
این مطالعه با هدف شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی ایران با رویکرد مدیریت دانش صورت گرفت، بنابراین از منظر هدف یک مطالعه کاربردی است. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با رویکرد کیفی و به روشهای فراترکیب و دلفی بود. در مرحله نخست از روش فراترکیب استفاده گردید که ﺟﻤﻌﺎً 156 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و درنهایت 71 ﭘﮋوﻫﺶ مورد تحلیل قرار گرفت. پس از شناسایی مقولهها به روش فراترکیب، با روش دلفی فازی، با ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان به اعتبارسنجی و ارائه شاخصهای نهایی پرداخته شد. در این پژوهش با بررسی و دستهبندی و بومیسازی کدهای توصیفی حاصل از متون، 42 مقوله فرعی شناسایی و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 9 مقوله اصلی شامل: توانمندی علمی منابع انسانی، صلاحیت رفتاری منابع انسانی، سیاست و قانونگذاری، عوامل اجتماعی، رهبری آموزشی، رویکرد مدیریت دانش، ارزیابی و کنترل کیفیت آموزشی، فرهنگ یادگیری و آموزش منابع انسانی و سه بعد فردی، محیطی و سازمانی طبقهبندی گردید. این پژوهش برای نخستین بار بهطور خاص به شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی با رویکرد مدیریت دانش پرداخته است و در سایر نهادهای مالی نیز کاربرد دارد. یافتهها نشان داد در آموزش کارکنان با رویکرد مدیریت دانش، یادگیری، بخش اصلی هر شغل میشود و ضمن آن کارکنان از همدیگر میآموزند و به دیگران یاد میدهند و میتوان نیازهای دانشی کارکنان و سازمان را بهطور موفقیتآمیز تأمین کرد. یادگیری فردی و سازمانی، قابلیتها و توانمندیهای جدیدی در کارکنان ایجاد و این قابلیتها تبدیل به محصول، کالا و خدمات میگردد و سودآوری بانک تضمین میشود.
عباس قائدامینی هارونی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ مهرداد صادقی؛ مجید ماهرانی برزانی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی الگوی ساختاری رابطه بین فرهنگسازمانی (مدل هافستد) و سبکهای رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) با مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بود. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی الگوی ساختاری رابطه بین فرهنگسازمانی (مدل هافستد) و سبکهای رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) با مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بود. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به تعداد نفر 380 تشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 180 نفر بهعنوان نمونه از طریق روش طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد فرهنگسازمانی هافستد (2001)، پرسشنامه استاندارد سبکهای رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) (1986) و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (۲۰۰۳) بود. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده ازنظر صاحبنظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی موردبررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای فرهنگسازمانی 89/0 و سبکهای رهبری 88/0 و پرسشنامه مدیریت دانش 90/0 برآورد شد و تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگسازمانی و سبکهای رهبری با مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) رابطه معنیدار دارد (p<0/05) نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری ((SEM نشان داد که فرهنگسازمانی و سبکهای رهبری بر مدیریت دانش تاثیر دارد.
طیبه آباش؛ فهیمه باب الحوائجی؛ داریوش مطلبی
چکیده
یکی از عواملی که منجر به موفقیت مدیریت دانش در سازمان می شود، ممیزی دانش است. در تحقیق حاضر هدف ارائه الگوی تحلیل عاملی ممیزی دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران بود.روش اجرای پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی بود و جهت بررسی روابط بین متغیرها از الگوی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل مدیران نهایی و مدیران ...
بیشتر
یکی از عواملی که منجر به موفقیت مدیریت دانش در سازمان می شود، ممیزی دانش است. در تحقیق حاضر هدف ارائه الگوی تحلیل عاملی ممیزی دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران بود.روش اجرای پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی بود و جهت بررسی روابط بین متغیرها از الگوی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل مدیران نهایی و مدیران بخش های کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری بود. روش نمونه گیری کتابخانه ها، با توجه به پراکندگی آن ها در کل کشور ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و سپس به روش هدفمند کتابخانه مرکزی بزرگترین دانشگاه مرکز استان انتخاب شدند. تعداد 300 پرسشنامه در بین آنان توزیع شد که از این تعداد به 279 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از مطالعات کتابخانهای به منظور جمعآوری ادبیات نظری و پژوهشی استفاده گردید و همچنین به منظور جمعآوری دادههای آماری از روش میدانی با ابزار پرسشنامه استفاده گردید.براساس یافته ها بیشترین درصد به متغیر تحلیل جریان دانش (83/47) و کمترین درصد به ترسیم نقشه دانش (57/18) اختصاص دارد.استفاده از ممیزی دانش در کتابخانه های دانشگاهی منجر به جریان دانش می شود و مدل مناسب برای این سازمانها شامل ابعاد و مولفه های ممیزی دانش است که باید راهنمای عمل مدیران کتابخانه های دانشگاهی قرار گیرد.
هدی هماوندی؛ یعقوب نوروزی؛ شاهد رشیدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر باهدف تحلیل کیفی و کمی مطالعات مربوط به کاربرد هستیشناسیها در مدیریت دانش بهمنظور شناسایی این کاربردها و همچنین محورهای موضوعی عمده و ابعاد آنها انجام شده است. روش مطالعه پیشرو توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش مرور نظاممند پتیگرو و رابرت(2008) انجامشده و در آن برای تحلیل متون و مصورسازی یافتهها از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر باهدف تحلیل کیفی و کمی مطالعات مربوط به کاربرد هستیشناسیها در مدیریت دانش بهمنظور شناسایی این کاربردها و همچنین محورهای موضوعی عمده و ابعاد آنها انجام شده است. روش مطالعه پیشرو توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش مرور نظاممند پتیگرو و رابرت(2008) انجامشده و در آن برای تحلیل متون و مصورسازی یافتهها از روش تحلیل محتوا با نرمافزار مکسکیودیای و دیتارپر استفاده شده است. یافتهها تحلیل مطالعات حوزه کاربرد هستیشناسیها در مدیریت دانش ضمن ارائه فراوانی موضوعات، وضعیت استنادی مطالعات و روند تغییر موضوعات در بازه زمانی بررسیشده نشان داد این پژوهشها شامل پنج محور موضوعی اصلی به این شرح هستند: ساخت و ایجاد هستیشناسی در حوزه مدیریت دانش، طراحی سیستمهای مدیریت دانش بر اساس هستیشناسی، استفاده از هستیشناسی در فرایند مدیریت دانش، نقش و همافزایی هستیشناسیها در مدیریت دانش و چالشها و رهنمودهای استفاده از هستیشناسی در مدیریت دانش. نتیجهگیری اگرچه پژوهشها به ابعاد مختلف کاربرد هستیشناسی در مدیریت دانش بهعنوان یک ابزار کمککننده برای تسهیل مراحل مختلف فرایندهای مدیریت دانش پرداختهاند، اما تمرکز اغلب مطالعات بر ابعاد نظری باعث فقدان پیوند و درک واقعی و عملی از استفاده از ظرفیتهای هستیشناسی در این حوزه شده است. اصالت اثر این مطالعه نخستین پژوهشی است که به تحلیل کیفی و کمی مطالعات حوزه کاربرد هستیشناسی در مدیریت دانش پرداخته است. نتایج آن میتواند بهمنظور توسعه هستیشناسی خاصِ این دامنه مورداستفاده قرار گیرد و با ارائه کاربردهای متصور برای هستیشناسی در دامنه مدیریت دانش، رهنمون محققان جهت استفاده از این پتاسیلها باشد.
محمدحسن عظیمی؛ شهناز خادمی زاده؛ معصومه حیدرزاده
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان بهکارگیری عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان آب و برق خوزستان است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی است که در آن از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 87/0 محاسبهشده است. در پژوهش حاضر از آزمون تیتکنمـونهای، آزمون کولـموگروف- اسمـیرنوف استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین ساختار سازمانی (89/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود. در خصوص میانگین وضعیت فرهنگسازمانی (20/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان یافته نشان داد که میانگین اکتسابی بالاتر از حد متوسط بود. یافتهها نشان داد که میانگین وضعیت فناوری اطلاعات (23/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود درحالیکه میانگین وضعیت منابع انسانی (75/2) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان پایینتر از حد متوسط بود همچنین میانگین وضعیت رهبری (75/3) در مدیریت دانش پیادهسازی شده در سازمان آب و برق خوزستان بالاتر از حد متوسط بود. تحلیل یافتهها و نتیجهگیری پژوهش نشان داد که از بین عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش پیادهسازی ساختار سازمانی و وضعیت منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار ندارند و نیاز است با برنامهریزی در این خصوص زمینه ارتقاء وضعیت این عوامل فراهم شود. مدیریت دانش پیاده شده در سازمان آب و برق استان خوزستان نیازمند ایجاد شبکهای مؤثر از عوامل ساختاری سازمان؛ فرهنگ؛ فناوری؛ مدیریت منابع انسانی و رهبری درزمینة مدیریت دانش پیاده شده در سازمان است و هر یک از این عوامل بهتنهایی نمیتوانند درزمینة مدیریت دانش توفیق حداکثری را کسب کنند.
ژوبین کابلی؛ محمد شاه حسینی
چکیده
هدف پژوهش بررسی میزان تأثیر مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی با تکیه بر مدیریت دانش بوده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران مراکز ستادی تأمین و توسعه خدمات بهزیستی شهر تهران است که با توجه به نتیجه حاصل از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد ۱۰۹ نفر انتخاب گردید. محقق از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی میزان تأثیر مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی با تکیه بر مدیریت دانش بوده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران مراکز ستادی تأمین و توسعه خدمات بهزیستی شهر تهران است که با توجه به نتیجه حاصل از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد ۱۰۹ نفر انتخاب گردید. محقق از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای توزیع پرسشنامهها بهره برده است. جهت دستیابی و جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (۱۹۹۵)، مدیریت منابع انسانی بوسلی و ویل (۲۰۰۲) و نوآوری سازمانی مدل میرمیران (۱۳۹۳) بهره گرفته شد. پایایی پرسشنامهها با به کارگیری روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/95، 91/0 و97/0 بدست آمد. همچنین، به منظور آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و برای تحلیل دادههای توصیفی و تحلیل عاملی از نرمافزارهای 22 spss و 3smart pls بهره گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که مدیریت منابع انسانی توام با مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی مراکز تأمین و توسعه بهزیستی تهران مؤثر بوده است. همچنین مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی و مدیریت دانش تأثیر معنیداری داشته است.این پژوهش با افزایش و بکارگیری دانش توسط مدیریت منابع انسانی در بهزیستی تهران، نوآوری سازمانی و درنتیجه اثربخشی خدمات به جامعه را بهبود بخشیده و تلفیق دانش در عملکرد، توسط مدیریت منایع انسانی بهزیستی تهران توصیه گردیده است.
اعظم موسی چمنی؛ سعید غفاری؛ ثریا ضیایی؛ افشین موسوی چلک
چکیده
هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصلهای دروس تخصصی دورههای دکتری در رشتههای علوم انسانی آموزش عالی بود. پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی بوده است. از اینرو، ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت دانش در سرفصلهای دروس تخصصی دورههای دکتری در رشتههای علوم انسانی آموزش عالی بود. پژوهش حاضر از نوع طرحهای پژوهش آمیخته اکتشافی بوده است. از اینرو، ترکیبی از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش با روش تحلیل محتوا با رویکردی استقرایی استخراج گردید و بر مبنای آن پرسشنامهای در قالب 9 مؤلفه اصلی و 44 پرسش تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. علاوه بر آن سیاهه وارسی نیز در قالب 442 گویه فرعی تهیه شد. در تحلیل محتوای دروس تخصصی در 11 رشته علوم انسانی در مقطع دکتری، 2250 درس در 3260 شناسه استخراج گردید. این بررسی نشان داد که مؤلفه اشتراک دانش 46/25 درصد، مؤلفه کاربست دانش 48/17 درصد، مؤلفه تغییر دانش 73/12 درصد، مؤلفه خلق دانش 75/11 درصد، مؤلفه شناسایی دانش 97/9 درصد، مؤلفه سازماندهی دانش 73/7 درصد، مؤلفه توسعه دانش 23/6 درصد، مؤلفه ارائه دانش97/4 درصد و مؤلفه حفاظت از دانش 68/3 درصد از دادهها را کسب کردند. برای آمادهسازی دانشآموختگان به عنوان رهبران توانمند آینده، لازم است آموزش عالی در آموزش مدیریت دانش به دانشجویان نقشی محوری و مؤثر داشته باشد. بهرهگیری از برنامههای درسی مبتنی بر مدیریت دانش، مهارتهای لازم برای بهکارگیری دانش و اتکا به آن را هموار میسازد. همچنین موجباب خلق دانش و نوآوری دانشجویان را فراهم میسازد. بکارگیری شیوههای استاندارد در آموزش و پژوهش، مدیران آینده را برای ارائه و اشتراک دانش در سازمانها آماده میسازد. اگرچه اشتراک دانش عنصر کلیدی برنامههای مدیریت دانش کارآمد و مؤثر است، اما در دسترس گذاشتن دانش، بدون کاربست آن (تبدیل دانش تئوری به دانش عملی)، نمیتواند تضمینی برای استفاده از آن باشد. بنابراین توسعه دانش از طریق کاربردیسازی دانش تئوری، بهروز رسانی و تغییر آن حاصل میشود. مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، اشتراک و ارزشیابی، سرمایه دانشی سازمانهاست.
مریم آدینهلو؛ بهزاد سهیلی؛ غلامرضا فرجی
چکیده
متن مؤلفههای تأثیرگذار بر سازمانها باید همیشه مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد تا سازمانها بتوانند الگوی توسعه خود را پیش ببرند، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با مدیریت عملکرد کارآمد در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز وروش این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی بود. بر اساس جدول تعیین حجم ...
بیشتر
متن مؤلفههای تأثیرگذار بر سازمانها باید همیشه مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد تا سازمانها بتوانند الگوی توسعه خود را پیش ببرند، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با مدیریت عملکرد کارآمد در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز وروش این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی بود. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 127 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، مدیریت دانش لاوسون (2003) و مدیریت کارآمد مقیمی و رمضان (2011) را به صورت تصادفی تکمیل کردند. تجزیه وتحلیل دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گردید. با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنیداری بین مدیریت و دانش فرهنگ سازمانی با مدیریت عملکرد کارآمد نشان داده شد و همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی به ترتیب 47/0 و 28/0درصد مدیریت عملکرد کارآمد کارکنان را پیشبینی کرده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت بکارگیری صحیح مولفههای مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در مدیریت عملکرد کارآمد بسیار هوشمندانه است و راه پیشبرد اهداف را هموار میسازد و ابزار رشد، موفقیت و ارتقا سازمان را در اختیار مدیریت قرار میدهد.
ابوالفضل قاسم زاده؛ محمد رزاقی؛ عزیز هدایتی خوشمهر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز با تأکید بر نقش میانجی متغیر مدیریت دانش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت،کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه شیراز به تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز با تأکید بر نقش میانجی متغیر مدیریت دانش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت،کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه شیراز به تعداد 558 نفر بود. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جدول مورگان 200 نفر در نظر گرفته شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سرمایه اجتماعی، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی و مدیریت دانش استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید محققان و متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 71/ . ، 94/0 و 87/0 برآورد گردید. داده های بدست آمده با استفاده از روش همبستگی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای،SPSS و Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی اجتماعی، سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش، مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی اجتماعی، کارکنان دانشگاه شیراز تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری داشت. سرمایه اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز تأثیر داشت. همچنین بیشترین اثر کل مربوط به اثر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی بود. سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان دانشگاه شیراز به طور مستقیم اثر مثبت داشته است. همچنین سرمایه اجتماعی میتواند بهواسطه مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی و اجتماعی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری بگذارد. بنابراین مدیریت دانش کارکنان میتواند اثر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و اجتماعی را تقویت نماید. لذا برای دستیابی به کارآفرینی سازمانی و اجتماعی، توجه به سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش ضروری به نظر میرسد.
علی شرفی
چکیده
کاربردپذیری یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی کیفیت نرم افزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آنها ایفا میکند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. این پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این ...
بیشتر
کاربردپذیری یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی کیفیت نرم افزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آنها ایفا میکند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. این پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 28 نفر از کاربران نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) در بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. برای ارزیابی کاربردپذری نرم افزار از مدل ISO/IEC 9126 و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها نشان داد که مقوله های قابلیت نگهداری، انتقال پذیری، کارایی، اطمینان، کارکردی بودن و قابلیت استفاده از نرم افزار (MTAShare) از دیدگاه کاربران شرکت مشاوران توسعه آینده و مقوله های قابلیت اطمینان، انتقال پذیری، استفاده، کارایی، قابلیت نگهداری و کارکردی بودن از دیدگاه کاربران بانک شهر به ترتیب بیشترین میزان کاربردپذیری را در مدیریت دانش سازمانی داشتند. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین مقوله های کاربردپذیری نرم افزار معنی دار بوده و میزان کاربردپذی آن از دیدگاه کاربران مطلوب است و این نرم افزار برای درونی سازی، بیرونی سازی، اجتماعی کردن و ترکیب دانش در سازمان ها مناسب بوده است. نتایج نشان داد که کاربردپذیری و استفاده بیشتر از نرم افزار (MTAShare) در سازمان ها میتواند به تسهیل و تسریع فرایندهای مدیریت دانش در سازمانها کمک کند.